KOLEJIVO

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Highway » úte 22 led, 2019 9:27 am

Ty úseky budete mít sválně izolované od sebe? Nebo to pospojené bude a vaše napojení každý 1 metr je jenom "pro jistotu"? Ptám se takhle blbě, protože elektrice taky neholduji a hledám rady.
Pavel, H0, začátečník podruhé po 20ti letech
Uživatelský avatar
Highway
 
Příspěvky: 101
Registrován: stř 14 lis, 2018 9:50 pm
Bydliště: Kladno, Doksy u Kladna

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Ivan » úte 22 led, 2019 10:46 am

Nejsem bohužel taky moc expert na elektriku... Rozdělení úseku nesouvisí jen s potřebou dostat šťávu do koleji, ale jsou i další věci, např. zpětné hlášení o pozici vlaku do centrály. Vzhledem k tomu, že mám jen malý projekt a skryté nádraží za kulisou, nebudu úseky dělit, s jednou výjimkou, a to je rozdělení kolejiště na 2 rámy. Někde jsem tu četl, že není vhodné mít vše propojené. Takže u většího projektu bych dělení udělal. Ostatně bych si asi udělal přípravu, kdybych v budoucnu zatoužil po automatickém ovládání.

Ještě bych doporučil záložit vlastní vlákno, tahle diskuse se už moc netýká tématu. Taky myslím, že se to už probíralo
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1686
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Polabský » úte 22 led, 2019 10:51 am

Highway píše:
Ivan píše:Doporučuji zatím více studovat...
Ale abych odpověděl, napojení jednou za 10m je málo, chce to rozdělit si kolejiště vhodně na úseky a ty napojit. Někteří napojí i každých 30cm. Já budu napojovat každou průjezdnou kolej ve stanici 2x, kusou 1x a sirou trať cca po metru. Mám ale jen malý projekt.


Ty úseky budete mít sválně izolované od sebe? Nebo to pospojené bude a vaše napojení každý 1 metr je jenom "pro jistotu"? Ptám se takhle blbě, protože elektrice taky neholduji a hledám rady.


Vážený kolego,
odpověď je skrytá již v první větě příspěvku na který se ptáte!!
Podle mne příprava stavby kolejiště a seznámení se hlouběji s problematikou taky chvíli trvá.
Slovy klasika "Šmudlo hledej!". Zaměřte se na vlákna nejen na tomto fóru ale třeba i na stránky zabývající se stavbou kolejiště. Například Houmrovy vlaky, Honzíkovy vláčky a spousta dalších. V mnoha vláknech je vše od Adama s vysvětlením proč to tak je. Zkuste i najít někoho, kdo takový projekt úspěšně zvládl, včetně jeho blízkého okolí.
Hnutí mysli: " Koupím mašinky a kolejničky a bude!", není nejlepší cesta. Ono jen zbudovat rám a samozřejmě ho i "napasovat" do náležitého prostoru chce své, tak aby se kolejiště dalo vůbec budovat a následně užívat. A to je teprve začátek.
Na to aby byl Váš záměr úspěšný a hlavně aby jste ho zdárně dotáhl do nějakého konce, chce to vědět víc.
Hledejte, ptejte se a hlavně se to snažte pochopit více do hloubky. Je to řehole a velký žrout času a sil, vyžadující i pochopení ostatních blízkých, rodiny, partnerky, partnera.
Přeji Vám vše dobré !!

P.S. Před velkým projektem bych si možná učinil maličký budovatelský pokus. Vytvořit si malý zkušební vzoreček pro získání zkušeností a dovedností.
Polabský
 
Příspěvky: 854
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod MiG » úte 22 led, 2019 11:11 am

Pavel66 píše:Pochopil jsem to dobře z Vašeho příspěvku ? Že to musím cca po 10 m napájecími body propojit ,svést do jedné sběrnice o od ní do centrály nebo zesilovače? Jde o to aby to napětí bylo optimálně rozloženo ? Pavel


Nepochopil, bylo to myšleno tak, že pokud má vaše kolejiště v rozvinutém stavu tvar 20m trati, tak byste ho měl napájet zdrojem uprostřed, ne od některého konce. Přičemž tato informace předpokládá alespoň základní znalost "drátařiny", to jest například to, že celá tato trať by měla mít páteřní vedení o průžezu 1.5 mm2, z níž by jednotlivé kolejové úseky měly po relativně krátkých kouscích napojení. Je pravda, že jsou tací, kteří tvrdí, že na každý úsek nebo kolejový prut stačí jedna odbočka z páteřního vedení a jiný že jsou nutné odbočky dvě. To nechám na vás, jak si myslíte, že jste pečlivý a případně schopný opravit nedokonalý kontakt na hotovém "bez ztráty kytičky".

V každém případě si myslím, že pokud nehovíte elektrotechnice, není žádnou ostudou, nechat si kolejiště vydrátovat někým, kdo se v tom skutečně vyzná.
Pro jistotu doplním ,abych nevyvolával plané naděje, případně vášně. Tím drátařem zcela jistě nechci být já, nemám na to čas.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Pavel66 » stř 23 led, 2019 6:15 pm

Děkuji Vám moc za vysvětlení .Pavel
Pavel66
 
Příspěvky: 7
Registrován: úte 30 říj, 2018 7:09 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod miroslav lengyel » stř 06 bře, 2019 2:57 pm

No jo,já se taky rád kochám jízdou,jenže kam ty ostatní soupravy narvat, :D pořád to přehazovat s krabic na koleje a zpět mě neba,i když už mi zase ty koleje nějak docházejí. :?
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod milan ferdián » stř 06 bře, 2019 3:25 pm

miroslav lengyel
Přistavit další místnost a stávající kolejiště rozšířit :mrgreen: .
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Sandy » stř 06 bře, 2019 5:13 pm

Pár poznatků ze života ("železničního modeláře"):
Moje cvičné kolejiště ( H0 200*100)

https://sandyh0.rajce.idnes.cz/Moje_cvicne_kolejiste#moje_kolejit.jpg

jsem dostavěl asi před dvaceti lety, kdy po internetu nebylo vidu ani slechu. Celé kolejiště, včetně provedení je poplatné své době. Původně jsem si chtěl vyzkoušet postupy a pak ho rozebrat nebo poslat do světa. V životě je všechno jinak a tak ho mám, s drobnými úpravami, dodnes. Asi pět let čeká na zhlavík s tím, že dojde k rekonstrukci (tři koleje ve stanici i ve skrytém nádraží). Ale to je jiná písnička.
Koncepčně je podobné, jako všechny návrhy v tomto vlákně. Deformovaný ovál, ve viditelné stanici pouze dvě dopravní koleje, tři koleje kusé, dvoukolejné SN. Jestli odpovídá skutečnosti, to, slovy jednoho šikovného modeláře, vůbec neřeším a je mi to jedno.
Postřehy z provozu:
Dětem (vnoučatům, moje vlastní děti se za mne dodnes stydí, že si hraju s vláčky...) se od začátku hrozně líbilo, že vlak zmizel v jednom tunelu a objevil se v druhém nebo z tunelu vyjel nějaký jiný.
Dvě dopravní koleje a dvoukolejné SN je málo. Zvláště v analogovém provozu. Po digitalizaci provozu se s tím již dá něco dělat. Vnoučata (7 a 10) stále fascinuje, když ze stanice vyjedou dva vlaky, každý na jinou stranu a pak se dohadují, který vyjede z tunelu dřív.
Vlečky(nebo kusé koleje) uprostřed kolejiště jsou, podle mne anachronismus. Nijak významně provoz neobohatí a zabírají místo na alespoň malý kousek krajiny. Na "šmrdlání" sem tam úplně stačí kusé koleje ve stanici.
Já vím, že pro pravověrného modeláře je ovál něco, co nesmí do baráku. Ale mně vyhovuje hlavně z toho důvodu, že si občas naleju skleničku, sestavím nějakou soupravu a nechám ji zvolna kroužit a sním o tom, jaké by to bylo, kdyby to nebylo tak, jak to je...... :oops:
Sandy
 
Příspěvky: 1485
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod shiso » pát 29 bře, 2019 8:23 am

Zdravim kolegy,
Mam dotaz cim optimalne rezat kolejove pruty (velikost N)
Pouzivate nejakou piliu, nebo je lepe to vzit kotoucken na proxonce?

Dalsi dotaz mam k pokladani koleji v nadrazi - zda i na kratsi , nebo spojovaci useky se vyplati rezat flexikolej, nebo pouzit standartni kolejivo a oblouky.
Dekuji Petr
shiso
 
Příspěvky: 61
Registrován: stř 26 říj, 2011 8:01 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod milan ferdián » pát 29 bře, 2019 8:34 am

Já jsem řezal proxxonem diamantovým kotoučkem a nejlépe je používat flexi kolejivo.To jsem taky v praxi využíval,ale pozor,já jsem stavěl jen moduly stanic a traťové.
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod hank » pát 29 bře, 2019 8:35 am

shiso píše:Mam dotaz cim optimalne rezat kolejove pruty (velikost N)...


Na řezání kolejových prutů v pohodě stačí žiletková pilka.

shiso píše:...zda i na kratsi nebo spojovaci useky se vyplati rezat flexikolej...


Na tohle se nedá jednoznačně odpovědět. Co to znamená "vyplatí"?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Beda » pát 29 bře, 2019 8:37 am

Ja pouzivam ziletkovou pilku a proxonku tak 50/50.
Urcite rezu flexi.
Pouzivam PECO Code 80.
N, DCC, NANOX V 3.6, DIGI CZ: Gen LI 101, FBO, Vratná smyčka CZ-030,
ROCRAIL na RaspberryPi...
Beda
 
Příspěvky: 144
Registrován: úte 22 lis, 2011 5:12 pm
Bydliště: Praha 8

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod fulda » pát 29 bře, 2019 9:07 am

shiso píše:Mam dotaz cim optimalne rezat kolejove pruty (velikost N)
Pouzivate nejakou piliu, nebo je lepe to vzit kotoucken na proxonce?

Podle toho kolik toho chci dělat. Pokud jen jednu kolej, tak rychleji chytnu žilpilku, pokud mám v plánu sázet koleje celý den, tak si připravím proxonku s diamantovým kotoučem.
shiso píše:Dalsi dotaz mam k pokladani koleji v nadrazi - zda i na kratsi , nebo spojovaci useky se vyplati rezat flexikolej, nebo pouzit standartni kolejivo a oblouky.
Technicky lepší jsou dlouhé pruty s co nejméně dělením, to směřuje k flexi. Dělat dlouhé flexi je trochu o cviku (zejména v klikatých oblastech), tak si to odhadni sám.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod shiso » pát 29 bře, 2019 9:59 am

hank píše:
Na tohle se nedá jednoznačně odpovědět. Co to znamená "vyplatí"?


Zda je pomer - tedy vynalozena namaha a vysledek odpovidaji. (priklad) zda misto laborovanim a rezanim flexi na nejakem kratkem useku neni treba lepsi dat dve standartni obloukove koleje.
shiso
 
Příspěvky: 61
Registrován: stř 26 říj, 2011 8:01 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod hank » pát 29 bře, 2019 10:51 am

Obecně platí, že čím míň mechanických přerušení cest, kudy teče proud, tím líp. A jinak se ztotožňuji s tím, co píše fulda. Delší kusy flexi se občas kroutí jako živé. :mrgreen: Sám mívám potíže třeba s protisměrnými oblouky. Jestli používáš flexi, jejichž pražcový rošt je přerušen po každém 5. pražci (příklad: PECO Code 55), tak je lepší na vnější straně oblouků o menších poloměrech rošt rozřezat třeba i po každém pražci. A flexikolejivo se štěrkovým podložím (např. Fleischmann) vůbec nemá rádo oblouky o malých poloměrech. V takových případech - to platí třeba pro staniční koleje v oblouku nebo zhlaví s obloukovými výhybkami - se snažím plánovat oblouky z kusového kolejiva, bez ohledu na to, jak vychází geometrie, a "dohnat" geometrii flexikolejivem v přímé.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků