od Svratka » čtv 28 úno, 2019 9:19 am
Dovolím si opraviti ctěné obecenstvo, vidím, že zde dochází k zásadním nepřesnostem a omylům...
Vraťmě se k počátkům, tedy po válce probíhala poválečná obnova železnic, při které bylo vyráběno obrovské množství nákladních vozů. Do obnovy byly zapojeny snad všechny vagónky. Probíhala výroba univerzálních řad vozů v mnohatisícových sériích. Typově vždy na stejném rámu různé nástavby, aby byla výroba co nejjednodušší a hlavně rychlá. Vznikly tak typické české řady vozů - Zsr a Vsr (následně přeznačeny na Ztr, Vtr) s délkou cca 10m a delší řada vozů s délkou přes 11m, a to Otdr (plošinový s oplenem a odnímatelnými klanicemi) a později k doplnění parku nedostatkových uhláků vůz Vtdr (vysokostěnný - odnímatelné klanice a bočnice). Malé množství vozů Otdr bylo při revizích v ŽOS později upraveno odebráním oplenu a úpravě podlahy doplněním prken (v provozu se oplenu čím dál méně využívalo a spíš zavazel - např. při přepravách řeziva otočen po směru kolejí a složeny jeho klanice na podlahu vozu), došlo k přeznačení na řadu Ptdr (tedy změna typu na vůz plošinový). Uvažme, že pokud bylo nutné využít oplenu, daly se použít již praktičtější vozy Scmms (Oa). K doplnění parku plošinových vozů vznikla ještě jedna řada vozů, ovšem až mnohem později. V letech 1966/7 dodala Vagónka Česká Lípa ještě podobnou řadu plošinových vozů, ovšem nikoli s příhradovým rámem, ale již s masívním rámem z ocelových profilů, vozy byly trochu robustnější. Obdržely řadu Ptdo.
Vozy prošly vývojem písmenného i číselného označení, tedy Otdr, od roku 1968 Lcmp/Otdr interval 401 2 - 402 0, od roku 1982 Lcmp (Otdr) a interval 401 7 - 401 9, ovšem na vozech se psalo nesprávně Lemp (Otdr), až v posledních letech provozu se objevilo po revizích na zbylých vozech správné Lcmp.
Vozy Vtdr, od roku 1968 El/Vtdr interval 556 0 - 557 1 vždy čísla 500 - 999 (vozy s brzdou) a 559 4 -559 9 (vozy bez brzdy), od roku 1982 El (Vtdr) a sjednocení všech vozů do řady 556 0 - 557 1, tedy obsazení volných čísel 000 - 499 až do 556 4 385 vozy bez brzdy.
Vozy Ptdr, od roku 1968 Kmbp (Ptdr) interval 310 9 902 až 999, od roku 1982 Kbmp (Ptdr) interval 312 7 100 až 117.
Pro úplnost, řada Ptdo obdržela záhy označení Kbmps/Ptdo, od roku 1982 Kbmps (Ptdo) interval 342 5 000 až 524. Nevím, na přelomu 80.-90.let, v době mých prvních pozorování měly všechny označení Kbms (Ptdo).
Ještě doplním, vozy Otdr a z nich vzniklé Ptdr byly vybaveny brzdou Božič, vozy Vtdr byly v provedení bez brzdy, s brzdou Božič a poslední z výroby stihly brzdu Dako, vozy Ptdo samozřejmě s brzdou Dako.
Vozy Vtdr, Otdr, Ptdr byly vždy natírány červenohnědou, včetně klanic a tabulí s nápisy na voze, jen jejich příbuzný vůz Ptdo byl celý černý a klanice většinou černé, doložen je však i s červenohnědými. Vozy plošinové a oplenové se natíraly (a natírají) černou podle barevného schématu zřejmě někdy z přelomu 50.- 60.let, na starší vozy poválečné obnovy se to však neuplatňovalo.
U modelů těchto řad, které jsem měl možnost shlédnout, se často chybuje v barevném provedení (červenohnědá/černá), včetně barvy plochy tabulí s označením, dále záměna vozů Ptdr a Ptdo ve vztahu k označení a čísla vozu, samozřejmě i v označení jako takovém (písmenné i číselné).
Černý Ptdr na fotografii v příspěvku pana Tempotaxiho je vysloužilý vůz prostý označení po nějakém opravném laku, na snímku s nakládkou prefabrikátu je jeden z posledních tehdy existujících vozů Otdr na Slovensku (bohužel chybí datování snímku), navíc ve světlešedé barvě, tedy po dílnách v již samostatné Slov.republice. Nemám bohužel blíže doloženo, je však známo, že na Slovensku vozy přežily po rozdělení republiky o trošku déle než u nás (např. Vtdr coby spojovací v modrém laku).