od Svratka » ned 27 říj, 2019 10:44 am
K vagónování kombajnů...
Vzpomínám si, přeprava nových kombajnů Fortschritt E512, E516 a posléze i světlezelených E514 a E517 z NDR se konala výhradně přes hraniční přechod Jiříkov - Ebersbach, možná z důvodu neprůjezdnosti zásilky s překročenou ložnou mírou přes tunely v Děčíně (?), dílem však i směrováním od místa výroby kombajnů (závody v Bischofswerdě a Singwitz). Každopádně nešlo přepravit kombajn jen tak, jak to vidět na záběrech z 1.dílu Plechové kavalérie - nakládka v Nepomuku. Kombajn je příliš vysoký, po najetí na vůz (nejčastěji dvounápravový nízkostěnný u E512 a E514, na přepravu E516 a E517 se používaly čtyřnápravové Res (Nas) ) se musel kombajn pozvednout heverem pod kabinou a odmontovala se mu přední kola. Ta se umístila před kabinu na sebe. Kombajn se pod kabinou podložil prázdným diskem (velkým kolem bez pneumatiky) a spustil se na něj heverem. Tedy stál pak na voze jakoby přikrčený. Za sebou měl vůz se žací lištou (tuším se ani neodvěšovala). I tak se jednalo o zásilku s PLM. Z NDR chodily nové kombajny nepřetržitě, směřovaly nejen k nám, ale i do dalších východních zemí v rámci RVHP. V Rumburku třeba kolem poledne byly běžným obrázkem nádraží... Dopoledne přijely přes hranice vlakem s "pielstickem" v čele. Kolem poledne se vždy v Rumburku hodně posunovalo, možná se vyřazovaly nějaké zásilky či přehazovaly z vlaku na vlak. Pak to jelo až někdy odpoledne na Nymburk. To už táhnul "brejlovec" a na postrku na Jedlovou mu pomáhal "pielstick". Z České Lípy (tam to taky nějakou dobu stávalo) se to vozilo myslím se "sergejem", ale to jezdilo až pozdě večer. Disky se vracely do výrobního závodu zpět na vozech Res. Nevozily se jen kombajny, ale též různá drobnější zemědělská technika (zemědělské stroje k zapřažení za traktor).