Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod jipol57 » pon 11 úno, 2019 5:34 pm

BohousP píše:
MiG píše:Vždy nebyla.
Dříve než toto byla návěstidla AŽD65 v blízkosti šturců nebo za nimi.
Podle mě s modrým světlem. Ale po těch letech už nevím.

Ano, také si je pamatuji. Jen tou barvou si jistý nejsem. Z 5.nástupiště jsem jezdil v r. 1979-80 velmi často (vojna v Oslavanech).

Na fotce, co jsem dal, je stav těsně před současnou rekonstrukcí, vpravo už je zbouraná jídelna. A mezi kolejemi je vidět patka od sneseného návěstidla na sloupu, pro vedlejší kolej. Ty AŽD tam byly několik desetiletí. Ale když zahloubám v paměti, tak mám dojem, že kdysi byly na šturcích červené terčíky s červeným světlem. Ale to je jen taková matná vzpomínka.
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod Polabský » pon 11 úno, 2019 8:31 pm

Pokud u šturcu končí jízda vlaku, jako třeba na Masaryčce, měla by tam logicky být barva červená.
Pokud se tam jezdí cestou posunu, tak naopak modrá.
Hezký večer.
Polabský
 
Příspěvky: 854
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod Ferys » pon 11 úno, 2019 8:59 pm

Je jedno, jestli tam jedeš cestou posunu, nebo jako vlak. Pokud je tam návěstidlo platné pro vlaky i posun, tzn. má označovací pás s červenými a bílými pruhy nestejné délky, bude tam návěst stůj, takže červené světlo. To se používá na dopravních i manipulačních kolejích.
TT Ep. III/IV, DCC TC
Ferys
 
Příspěvky: 291
Registrován: pon 01 říj, 2012 11:02 am

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod D » pon 11 úno, 2019 10:07 pm

TTmili:
> Z pohledu dopraváka totiž nejde dneska vlak pustit na kusou kolej, vlaková cesta musí být nějak ukončena a fyzický šturc nestačí.
Jak se ukončuje vlaková cesta v koncové stanici bez odjezdových návěstidel? Například ve Slavonicích před rekonstrukcí 2007 nebo Nové Bystřici.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod TTmili » pon 11 úno, 2019 11:05 pm

Právě že opačně, na šturcu bude vždy posun zakázán v podobě modrého čtverce postaveného na roh. Šturc totiž vždy ukončuje manipulační kolej (byť mnohdy fiktivní). Dopravní kolej ukončuje návěst stůj, kdy v mnoha případech může jít nejen o světelné návěstidlo s červenou, ale i například o červený terč (zřejmně pouze nouzové, provizorní značení) nebo především návěstí "Konec vlakové cesty" na námezníku nebo koncovníku. Za takovouto návěstí se pak může vyskytovat i fyzická manipulační kolej, ale hlavně nějakým způsobem ukončená kolej s návěstí posun zakázán.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod hank » pon 11 úno, 2019 11:20 pm

Polabský: No, tak něco podobného jsem napsal o kus výš i já, protože mi to připadalo logické. Jenže "u dráhy" odjakživa platí dvě pravidla, která by se od minuty dala zařadit do Murphyho zákonů:
1. Stávající stav je nedotknutelný a má přednost před logikou i předpisy. Jestliže stávající stav odporuje platnému předpisu, vyřeší se to výjimkou.
2. Když se něco nějak dělalo odjakživa, bude se to tak dělat i nadále. Jinak to dělat nejde, protože se to tak dělá odjakživa. Jestliže takový postup odporuje platnému předpisu, povolí se jeho používání výjimkou.

Ferys, TTmili: Jenomže pak je ha'voll případů, kdy na místě nejsou vůbec žádná proměnná návěstidla, to se týká všech dopraven D3 a taky případů, kdy se jezdí sice podle D1 SŽDC/D2 ČD, ale vlaková cesta nebo rovnou celá trať je ukončena jinde než v dopravně. Už jsem tu víckrát psal, že moje oblíbená otovická zastávka, která není a nikdy nebyla dopravnou, je ukončena šturcem s červenou šajbou, přičemž na zábrzdnou vzdálenost před ní je šajba žlutá. Tam se nikdy podle D3 nejezdilo. Naopak Žacléř, který na pohled vypadá úplně stejně, je dopravna D3. Podle služebních pomůcek tam dopravní kolej = jediná kolej v dopravně bez kolejového rozvětvení a tím pádem i vlaková cesta končí až šturcem a ten je označen jenom pevnou návěstí zákaz posunu, tj. modrým čtvercem postaveným na špici.

A fčil mudrujte. :lol:

Jinak předpis D2 (ten předposlední z r. 1997 od ČD, změna 2008) říká toto:

516.
Není-li místo zastavení označeno nebo není-li určeno předpisy pro organizování a provozování drážní dopravy, musí vlak zastavit ve stanici před hlavním návěstidlem stojícím přímo u koleje s návěstí zakazující jízdu vlaku. Tam, kde takové návěstidlo přímo u koleje není, musí zastavit nejdále před návěstí Konec vlakové cesty nebo Hlavní návěstidlo je na opačné straně. Expresním vlakům je možno určit místo zastavení i značkou, vysvětlenou pod tabelárním jízdním řádem. Vlakům ostatních druhů je možno určit místo zastavení v TTP nebo v tabulce 3 SJŘ vždy jednotně pro všechny vlaky příslušného druhu.
Vlak má ve stanici zastavit tak, aby uvolnil zadní námezník na vzdálenost nejméně 20 m a hranici izolovaného úseku. Vlaky, zastavující pro výstup a nástup cestujících, musí zastavit pokud možno tak, aby všechny vozy s cestujícími byly u zvýšeného nástupiště. U vlaků s přepravou cestujících, kratších než nástupiště, musí strojvedoucí zastavit vlak co nejblíže u výpravní budovy nebo podchodu (lávky), není-li místo zastavení určeno jiným způsobem.

TTmili: Koukal jsem na ty Slavonice, v SJŘ ani v TTP z let před rekonstrukcí žst to nijak řešeno není. Takže zřejmě platil druhý odstavec mého citátu ze čl. 516 D2 z r. 2008.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod hank » pon 11 úno, 2019 11:40 pm

A ještě dnešní stav. V platném předpisu SŽDC D1 máme čl. 2847:

2847. Vlakovou cestou u vjíždějícího a pravidelně i mimořádně zastavujícího vlaku se rozumí:
a) úsek koleje od vjezdového (cestového) návěstidla na vjezdové straně vlaku až k hlavnímu návěstidlu s návěstí zakazující jízdu vlaku, popř. k červené desce nebo červenému terči s návěstí Stůj, nahrazující hlavní návěstidlo a upravené jako nepřenosné návěstidlo; tam, kde takové návěstidlo není nebo není přímo u koleje, až k návěstidlu s návěstí Konec vlakové cesty;
b) při vjezdu na kusou kolej úsek koleje od vjezdového (cestového) návěstidla na vjezdové straně vlaku k zarážedlu kusé koleje.

Jinak řečeno, z toho odst. b) vyplývá, že je úplně jedno, čím je zarážedlo označeno... :lol:

A pak ještě platí taky toto:

3032. Není-li místo zastavení označeno nebo není-li určeno předpisy pro provozování dráhy a organizování drážní dopravy, musí vlak zastavit ve stanici před hlavním návěstidlem stojícím přímo u koleje s návěstí zakazující jízdu vlaku. Tam, kde takové návěstidlo přímo u koleje není, musí zastavit nejdále před návěstí Konec vlakové cesty. Vlakům s přepravou cestujících je možno určit místo zastavení i značkou, vysvětlenou pod
TJŘ. Místo zastavení musí být v kolejišti označeno a vzhled i význam tohoto označení musí být popsán v tabulce 3 SJŘ. Pro všechny druhy vlaků je možno určit místo zastavení v TTP nebo v tabulce 3 SJŘ, jen pokud je zapotřebí, aby vlaky zastavily čelem na vzdálenost kratší než 10 m před světelným cestovým, vloženým nebo odjezdovým návěstidlem, a to vždy jednotně pro všechny vlaky příslušného směru.

3033. Je-li to s ohledem na délku vlaku a vjezdové koleje (popř. nástupiště) možné, musí vlak ve stanici zastavit tak, aby uvolnil zadní námezník na vzdálenost nejméně 20 m a hranici izolovaného úseku. Vlaky, zastavující pro výstup a nástup cestujících, musí zastavit pokud možno tak, aby všechny vozy s cestujícími byly u zvýšeného nástupiště. U vlaků s přepravou cestujících, kratších než nástupiště, musí strojvedoucí zastavit vlak co nejblíže u výpravní budovy nebo podchodu (lávky), není-li místo zastavení určeno jiným způsobem.

3034. Je-li třeba, aby vlak zastavil na určitém místě, zařídí výpravčí, aby toto místo bylo označeno ruční nebo přenosnou návěstí Stůj, popř. přenosnou návěstí Místo zastavení.

3035. Je-li třeba změnit místo zastavení u pravidelně zastavujícího vlaku (vlak má zastavit na jiném než obvyklém místě) a není možno označit místo zastavení ruční nebo přenosnou návěstí Stůj ani přenosnou návěstí Místo zastavení, může výpravčí dávat pokyny strojvedoucímu telekomunikačním zařízením nebo ručními návěstmi pro posun. Viditelné návěsti není nutné doplňovat návěstmi slyšitelnými. Místo zastavení, určené SJŘ nebo TTP, je možno navíc změnit i písemným rozkazem.

No a aby se to nepletlo, tak platný předpis SŽDC D3 pojem "vlaková cesta" vůbec nezná.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod TTmili » úte 12 úno, 2019 3:50 am

Ono jsi hanku nenapsal nic jiného než já, jen v trochu jiné formulaci. V případě zarážedel je však nejpodstatnější článek 549 ze současné D1, který říká:
Návěstidla výkolejek, kolejových zábran, točen a přesuven se umisťují i na konci kusých kolejí a na vratech. Návěstidla na konci kusých kolejí a na vratech ukazují jen návěst posun zakázán, nemusí být na vstřícných návěstidlech a mohou být umístěna i uprostřed koleje pro kterou platí, a to i za úrovní konce kusé koleje.
Takže šturc VŽDY s příslušnou návěstí Posun zakázán, je to vpodstatě ale jen formální označení, ale bez něj není označen dle předpisu.
Stejně tak SŽDC D1 v článku 1151 odkazuje na ukončení vlakové cesty před zarážedlem:
Pokud před zarážedlem kusé koleje nelze koncovník umístit přímo vpravo nebo přímo vlevo od koleje, pro kterou platí, umístí se uprostřed koleje (mezi kolejnice).
Nechci se dohadovat, ani nějak nimrat v předpisech, stejně tak netuším jak vypadá zastávka Otovice nebo Žacléř, nikdy jsem tam nebyl, Slavonice jsou naopak "normální" stanice kde vlastně nic nemuselo být řešeno, dopravní koleje byly ukončeny koncovníky nebo námezníky s označením konce vlakové cesty, a do šturcu vedla jen manipulační kolej. Stejným způsobem je řešen například Humpolec, který podléhá D3, nicméně to je pouze předpis určující nezbytnosti k provozování dopravy, jinak je víceméně D1 podřízen.

Prostě a jednoduše, vlak smí jet jen tam, kde je jasně označena vlaková cesta, ta musí mít začátek i konec, nejčastěji končí návěstí stůj, kterou předvěstí návěst výstraha, jsou však i případy kdy je vlaková cesta ukončena koncovníkem, červenou deskou nebo červeným terčem, pak se předvěstí jen zřídka (patrně pouze pokud není takto označený konec vlakové cesty v dopravně), no a pokud by se náhodou stalo že vlak pojede někam, kde není ukončena vlaková cesta (zde jen teoretizuji, nechce se mi to hledat v předpise, nicméně to tak funguje na ONJ) pak musí být na danou kolej vlak "přivolán" přivolávací návěstí, a vlaková cesta bude buď končit u návěstidla s přivolávací návěstí, nebo dle místa zastavení podle ČD D2.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod hank » úte 12 úno, 2019 7:46 am

TTmili: Nejsme ve při. Trochu utíkáme od tématu, původní dotaz byl na epochy III a IV. Já se schválně šťourám v těch výjimkách, navíc tam, kde už se jezdí jen nepravidelně, a mám jedovaté narážky na posvátnost stávajícího stavu "u dráhy" právě proto, že si myslím, že to bývají pozůstatky minulých poměrů. (To se zdaleka netýká jen označení konce vlakové cesty; viz třeba nově osazovaná modrá véčka, tj. vyčkávací návěstidla zděděná po Němcích, v některých rekonstruovaných stanicích, přestože už nejmíň 30 let se všude píše, že jsou jen "na dožití". :lol: ) Mám za to, že povinné označování konce dopravní cesty návěstidlem třeba i s pevnou návěstí je věc relativně nová; v předpisech platných do r. 1992 se nevyskytovalo a byly tam formulace podobné tomu čl. 3033 dnešního D1 SŽDC. A koncovník (= bílý trám s červeným pruhem na zemi mezi kolejemi v místech, kde člověk obyčejně hledá a očekává námezník :mrgreen: ) se objevil úplně nedávno, snad až po definitivním předání tvorby předpisů do působnosti SŽDC.

Mimochodem, k těm námezníkům: Pamatuju Jeseníky v 70. - 80. letech. Normální mezilehlá stanice Branná na ramzovské dráze byla osazena jenom vjezdovými návěstidly typu SSSR, bez odjezdových návěstidel, výhybky se stavěly ručně, traťová rychlost byla 40 km, takže bylo úplně jedno, jestli vlak vjíždí přímo nebo odbočkou. V těch dobách byla obsazena výpravčím s povinností komerční služby a jedním staničním dělníkem (ona to byla většinou dělnice) s povinností (jednou z mnoha) stavět ty výhybky. (Aby to stíhala, mívali ve stanici služební bicykl a na něm ke zhlaví jezdila. Aspoň když neležel sníh a když to šlo. :mrgreen: ) V zimě tam běžně bývalo po kolena i více sněhu. Tak co si myslíš, že se udělalo? Na místa námezníků se do sněhu zapíchaly klasické metly z březového nebo vrbového proutí. A jezdilo se. A myslíš si, že o takovém způsobu návěstění bylo něco v ustanoveních místního významu nebo dokonce v D1? Ani náhodou. :mrgreen: Ty metly byly btw důležitou položkou ve skladových sestavách bývalých zásobovacích skladů HÚŽ a součástí zimních opatření ještě v roce 1990 a protože socialistický průmysl jejich výrobu bohorovně ignoroval, tak se výkonným jednotkám ČSD pro případ, že v HÚŽ chyběly, což bylo skoro pořád, udělilo právo nakupovat je mimo centrální drážní zásobování... :lol: (To asi chce vysvětlivku sice OT, ale pro mladší nepamětníky nutnou: HÚŽ = bývalá Hospodářská ústředna železnic ČSD, v každém provozním oddílu byl aspoň jeden ZZ = zásobovací závod HÚŽ a všechno se muselo povinně nakupovat přes ni, včetně například takových věcí jako byla trakční nafta nebo svrškový materiál; na ty materiály dodávané traťovými dodávkami = přímo od dodavatele ke spotřebiteli bez uskladnění v ZZ, jako byl právě třeba šutr nebo kolejnice, se některé ZZ specializovaly, např. svrškový materiál pro výkonné jednotky služby 13 = traťového hospodářství v celé síti se nakupoval přes ZZ Brno.)

Jinak ty Otovice zastávka jsou posledních nejmíň 15 let oblíbeným cílem všemožných šotoušských zájezdů a jsou jednou z nejvíc fotografovaných zastávek na českém netu, takže stačí zadat si je do vyhledávače a uvidíš ten stav sám.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod TTmili » úte 12 úno, 2019 2:01 pm

To že to dřív bylo volnější je pravda, i ten koncovník je poměrně nová záležitost, ale opravdu by mě zajímalo, od kdy se vlastně pro jízdu vlaku reálně vlaková cesta musí nějak ukončovat. Dřív byl námezník svatý, dokonce jsem tuším viděl nějaké fotky s námezníkem s vyznačeným koncem vlakové cesty (ale jistý si nejsem), také si vybavuji spoustu fotek kde byl nějakým způsobem šturc s modrýn čtvercem a před ním (nebo vedle) byl píchlý terč s návěstí stůj. Je to rozhodně zajímavé téma, z dnešního pohledu je stav jasně daný, největší bordel v 90tých letech ale asi dal vzniknout různým zvláštnostem jako ty Otovice a další, ale stav dřív, ten už se těžko dohledává.
Otázkou také je, jak moc se s vlaky dřív jezdilo do šturců, Masaryčka nebo Brněnské kusé, tam to jinak nejde, ale co třeba Pardubice (14 a 16 kolej), Smíchov a spousta dalších? Zrovna v těch dvou stanicích je nad rámec původních návěstidel vidotelně domontovaná spousta jednosvětlových návěstidel, takže jaký byl původní stav? Tabulka s místem zastavení je také relativně nová záležitost.

Sám s tímhle už nějaký pátek bojuji, už dlouho před tím co jsem založil vlákno ohledně konzultace strojovky a koncové staničky jsem pátral, a k ničemu jsem vlastně nedošel. Otázky typu zda vlak mohl vjíždět i rovnou na manipulační kolej, případně z ní odjíždět zůstaly poněkud nezodpovězeny. Tedy be úplně, podle předpisu to patrně nešlo, nebo ne jen tak. Ale v malých staničkách si s tím hlavu nelámali, prostě případně "bába" chytala vlak na fáborek, nebo se zvedla deska s "koulema". Odjezdy podobně, prostě podle aktuálních potřeb. Prostě tak nějak všechno šlo a bylo spíš na místních zvyklostech a domluvě než na předpisech. Ale zrovna na zastávkou na širé trati za kterou by byl šturc jsem nikdy nepřemýšlel, a přitom takové taky byly.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod MiG » úte 12 úno, 2019 2:15 pm

Moje informace nekontrolovaná v předpise je, že odjíždět mohl, pokud měl v cestě návěstidlo povolující jízdu vlaku (skupinové).
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod TTmili » úte 12 úno, 2019 2:24 pm

Přesně tohle se ke mě také doneslo, stejně tak to snad platilo ve stanicích bez odjezdových návěstidel. Prostě rozhodující bylo co řeol (udělal) výpravčí, nikoliv gestor předpisu. Ale ty vjezdy, ty vjezdy, a nedejbože na kusou :lol: :roll:
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod MiG » úte 12 úno, 2019 2:59 pm

TTmili píše:Prostě rozhodující bylo co řeol (udělal) výpravčí, nikoliv gestor předpisu.

Ne, rozhodující je předpis, který to umožňoval.
Já si pouze v předpise nekontroloval články, které to popisují/dovolují. Proto, že osoba, která mi danou informaci dala je dle mého dostatečně předpisu znalá.

Ze stejného zdroje mám, že vjezd vlaku na manipulační kolej dovolen nebyl.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod jipol57 » úte 12 úno, 2019 3:27 pm

Přesně tak.
Byly doby, kdy jezdíval zaměstnanecký vlak z depa Maloměřic, na Hlavní. A protože na výjezdových kolejích nebyly odjezdová návěstidla, tak vždycky jako posunující díl, musel přes zhlaví přešibovat zpět na staniční kolej, před odjezdové návěstidlo. Odtud teprve pokračoval jako vlak na Hlavní.
Přitom na stavědle Maloměřice-Jih výpravčí byl. Takže kdyby to šlo jinak a mohl výpravčí dát odjezd odkudkoliv, tak by se taková ceremonije s odjezdem nekonala.
Později dosadili odjezdová návěstidla taky na výjezd z depa.
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Poraďte kolejové zarážedlo - šturc ve 3 epoše

Příspěvekod hank » úte 12 úno, 2019 3:44 pm

TTmili píše:Přesně tohle se ke mě také doneslo, stejně tak to snad platilo ve stanicích bez odjezdových návěstidel. Prostě rozhodující bylo co řekl (udělal) výpravčí, nikoliv gestor předpisu. Ale ty vjezdy, ty vjezdy, a nedejbože na kusou :lol: :roll:


No, staré SJŘ byly plné poznámek typu "Pravidelný vjezd na obsazenou kolej" a "Pravidelný vjezd na kusou kolej". V SJŘ to bylo v příslušném sloupci vyznačeno symboly (kolečko, trojúhelníček) a povinností strojvedoucích (teď už nevím, jestli i vlakvedoucích a jiných vedoucích i nevedoucích...) bylo vlastnoručně si to po každé změně GVD v SJŘ červeně zvýraznit. Prý to dokonce ti, kdo na to měli gebíry (cviční? školaři?) občas kontrolovali... :mrgreen:

Stanic bez odjezdových klacků i jiných dnes obvyklých náležitostí bývalo kdysi (jak říkáme my Sudeťáci) ha'voll, výpravčí nebo dirigující dispečer byl v každé stanici nebo dopravně D3 králem a jeho slovo zákonem. Zvlášť když ten zákon vydal písemně formou V-rozkazu nebo Op-rozkazu.

Osobně si pamatuju například způsob návěstění míst zastavení dvou současně vjíždějících osobních vlaků z opačných směrů na sousední koleje v žst Týniště nad Orlicí: Výpravčí se (osobně!!!) postavil mezi koleje, v jedné ruce měl červený praporek, ve druhé červenou čepici, ruce roztáhl a vlaky zastavily tak, aby cestující veřejnost měla dost místa na bezpečně vystupování/nastupování z/do vlaku... A bylo jen na jeho šikovnosti a na spolupráci se signalisty na obou stavědlech, aby nemusel mezi těmi kolejemi stát déle než pár vteřin a aby mu ty roztažené ruce neupadly; většinou se mu to dařilo. :lol: Když už jsem si vzal do pusy to Týniště, tak zrovna tam byly vjezdy Os vlaků na obsazené dopravní koleje běžné a taky plánované ve staničních technologiích (ha! další zákon, který museli znát jako když bičem mrská i pologramotní posunovači a staniční dělníci: staniční řád a technologické postupy práce v žst) i v SJŘ, protože standardní skupina se tam skládala ze 4 vlaků sjíždějících se ze 4 směrů a ne vždy byly 4 dopravní koleje volné.

To, že se kdysi - jak tu jednou trefně napsal Morris Zapp - do některých stanic/dopraven/nákladišť jezdilo jako do chlíva, platilo za císařpána a u ČSD obecně asi tak do r. 1939. Pak už se jenom přitvrzovalo. Takže třeba vjet z trati přímo na manipulační kolej na lokálce původně zároveň šlo i nešlo jednoduše proto, že manipulační kolej nebyla definována... :lol: U ČSD ve III. a IV. epoše to obecně nešlo, ale na výjimku, zvlášť za různých mimořádných situací, šlo kdeco. Někdy se to podchytilo v SJŘ v ustanoveních místního významu, jindy holt zkrátka platilo to ustanovení o králi a psaných zákonech :lol:

BTW, s mimořádnými vjezdy na manipulační (i kusou!) kolej a/nebo odjezdy z ní se dodnes počítá v některých dopravnách D3, které mají jednu dopravní a jednu manipulační (i kusou!) kolej, normálně fungují jako nz, ale v nouzi může dispečer povolit použít jich pro křižování. Bývá to uvedeno v PND3 (= Prováděcí nařízení pro zjednodušené řízení drážní dopravy podle předpisu D3, což mimochodem dobře zná modulářská šlechta von Zababov, nicht wahr?, ale i pro nás ostatní individualistický modelářský plebs zalezlý doma v trucovnách, garážích, dílnách a na půdách nebo jezdící si s dětmi na hračkolejištích a pidikolejištích na kuchyňských stolech je to veskrze poučné čtení...) a v popisech plánků dopraven, které se dnes běžně vydávají jako součást pomůcek ke GVD. A zase: Zásadně by se na manipulační kolej mělo vjíždět "uhnutím", ale dirigující dispečer může povolit výjimku...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků