modelarTT/TTe píše:milan ferdián píše:...Správně by mělo být rozteč 40 mm
Milan
Ano, 40 mm v přepočtu 1:120 (TT) dává osovou vzdálenost sousedních kolejí 4800 mm, což se blíží nejběžnější osové vzdálenosti epochy I až III/IV, kterou většina lidí staví, a která byla 4750 mm (39,5 mm v TT), v některých případech i jen 4500 mm (vše v přímé). Ovšem při rekonstrukcích a novostavbách provedených v epoše IV už se mělo stavět na osovou vzdálenost u staničních kolejí, mezi nimiž je nástupiště přístupné v úrovni kolejí, 6000 mm, tedy v přepočtu TT 50 mm (zdroj: Klimeš, L.: Železniční stavitelství II, str. 38 - 39). Vzhledem k běžně užívanému Code 83 a šířce hlavy kolejnic není oněch 43 Tillig /44 (Kuehn) žádným optickým prohřeškem, zvláště při přepočteném rozchodu 1440 mm.
Ano,zalistoval jsem na ty stránky.Na stránce 40 je tabulka 2.2 Vzdálenosti mezi sousedními kolejemi.
Ještě k těm osám kolejím 44 a 43 mm.Na modulech to sice opticky nevadí,ale pro domácí kolejiště ano,protože když se řekne osová vzdálenost 44 mm,automaticky vyskočí kolejivo KUEHN s výhybkami 20° a BTTB s výhybkami 22°30´.Osová vzdálenost 43 mm,automaticky kolejivo TILLIG s výhybkami 15°a 12°(plus extra další výhybky s menšími úhly).
Píšeš o 50 mm v TT,jenže musíte vkládat mezi výhybky v odbočné větvi přímé kolejové mezikusy,což dělá při úhlu 12° mezikus 33,5 mm.To mu jsem snažil vyhnout,proto při navrhování stanic na modulech v TT jsem automaticky používal kolejivo TILLIG/43 mm.
Není to ale dogma a je mi jasné,že každý konstruktér se stavitelem modulu stanice se dohodnou.Poslední poznámka a jen na okraj,je škoda,že v TT a H0 nejde z výrobního sortimentu výhybek sestavit tzv."Zkrácené zhlaví".Jde jen v "N-ku" z kolejiva PECO.Něco jiného je kolejivo/výhybky "Filigrán",mám pocit že v něm je postavena stanice "Karlštejn".
Necháme celou věc,jak se s ní popere samotný hopeter.
Milan
P.S.
"D" díky za info o osách kolejí na dvojkolejné trati v TT.M.