TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Sandy » pát 11 led, 2019 11:11 pm

Kajinek11 píše:Dobře, hezky se to poslouchá. Každopádně to pomáhá v motivaci v tom pokračovat!
...............
A teď na otázka. Co by vás zajímalo? Co má smysl sem psát. Má cenu vlákno držet živé a občas sem hodit i jakoukoli v drobnost nebo zkušenost ze stavby, provozu, nebo je to jen zbytečné plnění vlákna, co nikoho nezajímá?
...............

Twl..., jak se můžeš takhle blbě ptát? Práskej to sem hlava nehlava, on si každej to svoje najde.
Promiň.....
Tohle kolejiště se vymyká většině tady prezentovaných kolejišť (při vší úctě k ostatním kolegům) a určitě bude inspirací pro spoustu z nás.
Sandy
 
Příspěvky: 1485
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » sob 26 led, 2019 9:16 pm

Tak když teda myslíte, jako do počtu teda myslíte ,jestli teda jako myslíte, že v rámci celku snad, tak já bych to teda do počtu, kdyby to snad radši vzal někdo jiný...
No dobře, tak já tedy občas něco sdělím a vyfotím..

Začnu tedy popisem o co se v současnosti jedná z pohledu provozu:

Epocha IV., rok cca 1980.
Jedná se o fiktivní odbočnou stanici, příběhem lokalizovanou do reálného umístění mezi obcemi Branišovice a Římov (ve skutečnosti se tam dráha nevyskytuje) , nacházející se na břehu řeky Malše. Stanice je v současné době brána jako koncová z důvodu rekonstrukce obou tratí po sesuvu půdy. K sesuvu došlo z důvodu výstavby vodní nádrže Římov. Provoz tedy odpovídá koncové stanici (po dodělání dalšího segmentu se stane stanice odbočnou)..

ScreenHunter_430 Jan. 26 22.08.jpg
náhled v krajině


Ve stanice jsou 3 dopravní koleje, 2 manipulační, výtopna se zauhlováním, s nástupem motorové trakce i nové ještě nezastřešené zbrojení naftou. Na jižním zhlaví je kusá kolej traťmistrovského okrsku Branišovice:

ScreenHunter_428 Jan. 26 21.49.jpg
traťmistr


Na opačném zhlaví, hned za skladem je vlečka do Jihočeských dřevařských závodů, kde dochází k nakládce dřeva (vlečka se ještě dodělá: Přibude dřeva, objeví se nový plot a brána).

ScreenHunter_429 Jan. 26 21.51.jpg
Jihočeské dřevařské závody (přijdou ještě dodělat)


Co se týče provozu, tak kromě běžného nákladního tovaru do stanice jezdí vůz s poštou, který se překládá na nákladní vůz a vozí se dále do obcí podél rekonstruované trati. Do skládky uhlí pro parní provoz zajíždějí většinou obstarožní vozy Es s uhlím. Ze skládky dochází i k odběru pro Uhelné sklady , které mají smlouvu s ČSD.

Dále se zde nachází vlečka do vzdálenějšího podniku Mototechna (dříve JAWA), kde se vyrábí součástky na motocykly v tří směnném provozu. Vlečka nejdříve stoupá obloukem, kde se schová za terénní nerovnost, aby se vlak objevil na mostě přes místní potok a hned na to se zajel bránou do areálu. Do podniku je organizována i osobní doprava jedním vozem Balm, nebo Baafx. Na vlečku do Mototechny zajíždějí kromě krytých vozů s materiálem ještě i kotlové vozy s blíže nespecifikovanou chemikálií. Odvoz hotových náhradních dílů pro motocykly je také většinou v krytých vozech.

Ze stanice vede trať podél řeky Malše (řeka je polohou ke kolejišti myšlena před přední hranou desky = není vymodelována), kde se prudkým obloukem s max rychlostí 40km/h vyhne skalám, aby posléze překonala výše zmíněný potok a pokračuje širou tratí kolem rozbořeného statku do zastávky Římovský jez ( na fotkách ještě Branišovice zastávka - bude předěláno).
Následuje nechráněný přejezd a trať ponoří do tunelu, aby se vyhnula ostrému lomu řeky Malše a za tunelem dále pokračovala proti proudu Malše (to už není modelováno). Vlaky v tunelu sjedou do SN, kde se vratnou smyčkou otočí a po čase se mohou vrátit opět do koncové stanice.
Naposledy upravil Kajinek11 dne sob 26 led, 2019 11:14 pm, celkově upraveno 1
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » sob 26 led, 2019 9:23 pm

Nyní se dostáváme k řešení kolejiště.

Kolejiště je DCC s analogovým ovládáním výhybek, návěstidel i SN (skryté nádraží). Prozatím jediná trať vedoucí do již zmíněného tunelu pokračuje trojpatrovým tobogánem do SN schovaného pod segmenty s širou tratí. Přijíždějící soupravy se nejdříve otočí ve vratné smyčce a posléze se umístí do jedné z pěti kolejí SN, nebo 3 kusých kolejí.

ScreenHunter_425 Jan. 26 21.46.jpg
SN


Ve stanici jsou až na dvě výjimky použity EW2 a ve skrytém nádraží a továrně jsou EW1. U jedné EW1 jsem zkusmo udělal svépomocí napájenou srdcovku. Provoz nemám ještě řádně ověřen, zdali to vůbec pomohlo.

SN je zabezpečeno pomocí odpojitelných úseků, kde vlaky na tvrdo zastavují. Obsazenost mají hlídat IR čidla napojená do Arduina. Arduino má kromě IR čidel ještě informace o polohách všech výhybek ve SN a podle naprogramovaného logaritmu sepíná jednotlivá relátka, která aktivují daný úsek pro příjezd nebo odjezd vlaku. Stav skryťáku mi Arduino signalizuje pomocí LED na ovládací panel.
Tuto variantu jsem volil jako cestu nejmenšího odporu. S Arduinem jsem neměl nejmenší zkušenosti a přesto jsem vše naprogramoval a pozapojoval jak jsem si předsevzal (takže to jde, když se chce). Nebojte se Arduina! Jediné co mi trošku hatí plány jsou nepříliš spolehlivá IR čidla. Samotná čidla za to sice nemohou, ale může za to jakési rušení, které mi čidla ovlivňuje. Takže se na čidla příliš nespoléhám a mají pouze informativní vizuální charakter v podobě svíticích LED na panelu a z hlavního programu byly vyloučeny. Je to škoda, protože jsem to měl vymyšlené tak, že mi čidlo identifikuje přijíždějící vlak a na základě toho mi i přehodí výhybky tak abych se o vlak vůbec nemusel starat. Bohužel.

Po vyřazení z čidel z hlavního programu SN funguje asi následovně:

1. Vlak odjede ze stanice a mohu Multimouse odložit a víc se o jeho ovládaní rychlosti nestarat.
2. Sjíždí tobogánem dolů. Pokud nejsou výhybky nastaveny tak, aby vlak projel do smyčky, Arduino odpojí trakci na tobogánu pomocí ABC a vlak v něm zastaví. Čeká než přehodím jedním tlačítkem cestu do smyčky. Pokud přehodím vlak se opět samovolně rozjede a pokračuje dál.
3. Vlak tedy projede smyčku, zastaví v natvrdo odpojitelném úseku tzv. "vyčkávací", kde ho již detekuje IR čidlo a blikáním na panelu mě informuje, že vlak je připraven k vjezdu na nějakou kolej. Mezitím se samozřejmě mohu věnovat jinému provozu.
4. Tlačítkem příslušné koleje nastavím vlakovou cestu (tím dojde k otočení napětí ve smyčce) a dalším tlačítkem volím odjezd z "vyčkávací" do SN. Vlak se opět samovolně rozjede a sám zastaví na konci koleje, kde je další odpojený úsek. Zde by mělo přítomnost vlaku indikovat IR čidlo, což bohužel ne vždy zafunguje. Zároveň měla čidla zajistit, že by Arduino neumožnilo vjezd na již obsazenou kolej, ale bohužel jsem toto musel pro nespolehlivost odpojit a prozatím si to musím hlídat sám :-(

5 Odjezd z SN probíhá obdobně. Jedním tlačítkem navolím vlakovou cestu a druhým aktivuji úsek a vlak sám odjede nahoru do tobogánu. Arduino vždy aktivuje pouze kolej na kterou jsou postaveny výhybky, takže nemůže dojít k nehodě.

6. Vlak vyjede z tunelu a zastaví před vjezdovým návěstidlem pokud se návěstí "stůj" (ABC). Prostě pokud nejsem připraven s multimousem si vlak převzít na vjezd do stanice. Zastavení vlaku ABC mám nastaveno modelově asi na 1m délky. Právě kvůli tomuto hezkému plynulému zastavení před návěstidlem, nemohu zastavení ve SN řešit pomocí pomocí ABC, ale tvrdým odpojením trakce.
ZA CELOU DOMU JSEM NEMUSEL VZÍT MULTIMOUSE DO RUKY A VŠE ZE ŘÍDÍ JEN TLAČÍTKY NA PANELU. Takový hezký analog, že?

Problémy: kromě již zmíněných IR čidel je to hlavně rozpojování vozů (popřípadě vykolejování) na spojnicích mezi segmenty. Bude se řešit posunutím KKK, nebo instalací spolehlivějších spřáhel.
IR čidla měli shazovat návěstidla po průjezdu vlaku na stůj, ale po zkušenostech ze skryťáku to vypadá, že budu raději řešit kolejovými kontakty.

ScreenHunter_427 Jan. 26 21.47.jpg
tobogán do SN


ScreenHunter_426 Jan. 26 21.46.jpg
Arduino


To je myslím tak v kostce vše o projektu. Když se něco objeví nového, nebo zajímavého, tak se ozvu. :D
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » čtv 07 bře, 2019 11:24 am

Dodělal jsem komplet osvělení kolejiště. Fotky v noci nafotím později.

Přidávám pár fotek a zkušeností postřehů z provozu:

1. Sergej Roco utáhne s jednou bandážovou nápravou bez problému docela těžký a dlouhý vlak do stoupání v tobogánu, nikdy jsem nešetřil na vagónech závažím a když je zkoušíte všechny táhnout je to docela síla. Takže to mě hodně překvapilo! A je radost se kochat tak dlouhým vlakem..

2. vozy se rozpojují, nebo vykolejují. Nemá to žádné pravidlo, je to zatím opravdu asi náhoda. Dělají to jak stavěné vozy, tak kupované.. Snažím se vypozorovat proč a kdy to dělají, ale zatím je to tak různorodé a nepravidelné, že v tom žádné pravidlo , nebo PROČ nevidím.

3. Konvová stanice má pro provoz své kouzlo. Než člověk rozstrká jeden nákladní vlak, tak to docela to trvá. Je to docela fuška. Ale baví mě to.. Užiji si to, než se z ní stane odbočná.

4. pořád někde něco opravuji, snad každé ježdění se něco málo rozbije. Tam kontakt na návěstidle, tam je potřeba malinko doohnout spínač. Tam výhybka ztratila kontakt na jazyky a loko po ní nejede, tam nefunguje spínač v panelu atd..

5. Nemám zpětnou vazbu ve stanici na výměny a je to znát, mám pocit, že mám postaveno dobře, rozjedu loko na vexsli ale ejhle ZKRAT !!! Ale časem bude určité zabezpečení, ne zpětná vazba na panel, ale Arduino mi bude hlídat výměny a signalizovat návěstidly. I když si nejsem jist jestli to pomůže :-)

6. 3 dopravní koleje a 2 manipulační je málo. Mám tam někdy tak plno, že nemám kudy objíždět :-)
Přílohy
ScreenHunter_458 Mar. 07 11.52.jpg
ScreenHunter_459 Mar. 07 11.53.jpg
ScreenHunter_460 Mar. 07 11.54.jpg
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod lajblt » čtv 07 bře, 2019 1:17 pm

Mamííí, k tomuhle já se asi nikdy nedopracuju... Skvělá práce, jen tak dál. :)
lajblt
 
Příspěvky: 873
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod jipol57 » čtv 07 bře, 2019 1:59 pm

Já bych to chtěl taky takhle. :cry:
Kajinek11 píše:... vykolejují. Nemá to žádné pravidlo, je to zatím opravdu asi náhoda. Dělají to jak stavěné vozy, tak kupované.. Snažím se vypozorovat proč a kdy to dělají, ale zatím je to tak různorodé a nepravidelné, že v tom žádné pravidlo , nebo PROČ nevidím.

A určitě libovolně, pokaždé jiný? Nemůže být třeba chyba v některých vagonkách? Třeba rozchod koleček ?
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod milan ferdián » čtv 07 bře, 2019 2:07 pm

Též záleží jestli jsi byl pečlivý při pokládaní kolejiva,zda jsi dodržel plynulé přechody ve stoupání a to u úpatí a vrcholu.
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » čtv 04 dub, 2019 9:06 pm

Po nějaké době se hlásím s několika poznatky z provozu. Za poslední měsíc jsem si dost hrál (jezdil a zkoumal) a tak se o poznatky podělím.

1. rozpojování souprav mají na svědomí spíše konkrétní vozy (kupované i dělané), popřípadě jejich kombinace: výška spřáhla, zadrhávající se KKK. Již jsem je vyřadil z k opravě a od té doby nemám problém.
2. provoz SN o 5-ti kolejích s vratnou smyčkou - tedy 5 vlaků je vcelku monotonní záležitost. Aby mě to dále uspokojilo musím kolejiště rozšířit. I když zase celý dlouhý vlak rozšíbovat v koncové stanici je super zábava a klidně mi to zabere hodinu :-)
3. Zatím nemám vyřešeno zabezpečení výměn návěstidly a je to znát! Neustále najíždím na výměny špatně a zkratuji DCC. Musím to dodělat.
4. Oproti předpokladu mě EW1 nezklamaly a ve SN fungují dobře.

Z důvodu číslo 2 je zřejmé, že brzo budu plánovat fázi 2, tedy rozšíření stanice na odbočnou.

A na závěr trošku amatérsky focených screenů s noční atmosférou.
Přílohy
ScreenHunter_494 Apr. 04 22.43.jpg
ScreenHunter_497 Apr. 04 22.45.jpg
ScreenHunter_498 Apr. 04 22.45.jpg
Naposledy upravil Kajinek11 dne stř 10 dub, 2019 11:34 am, celkově upraveno 3
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » čtv 04 dub, 2019 9:10 pm

A ještě 2.
Přílohy
ScreenHunter_501 Apr. 04 23.08.jpg
ScreenHunter_502 Apr. 04 23.09.jpg
Naposledy upravil Kajinek11 dne stř 10 dub, 2019 11:34 am, celkově upraveno 1
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » stř 10 dub, 2019 11:33 am

Navazuji na předchozí příspěvek a chtěl bych se poradit s Vámi jak dál.. Kolejiště potřebuji rozšířit z několika důvodů:

1. SN s vratnou smyčkou o 5-ti kolejích je málo. Vrací se mi pořád stejné vlaky.
2. Nevyhovuje délka kolejí ve SN. Líbí se mi delší vlaky a delší koleje mám pouze 2
3. Mám ještě dost prostoru :-)
4. Chci prostě jako malé dítě točnu s rotundou :-)
5. Dopravní možnosti koncového nádraží s jedním SN a vratnou smyčkou už jsou téměř vyčerpány
6. Mám hromadu nakoupeného materiálu

Limitován jsem:
A: poloměrem oblouku. stanovil jsem si že chci minimálně R457 ve viditelné části
B: stoupáním max 3 %
C: Nemohu jít příliš pod úroveň současného kolejiště (stanice a SN) z důvodu nutného servisu v jeho spodní části. Bohužel občas je potřeba něco málo popravit z důvodu občasné poruchy Je tam toho příliš a musím si tam zachovat fyzický přístup.
D: Nechci stavbou narušit zasahovat do současného kolejiště. aby byl zachován, alespoň částečný provoz.

Na prvním screenu je viditelná část. To co již existuje a je plně v provozu je červenou barvou. To co je v plánu, není na to ještě ani rám a chtěl bych s vámi projednat, je šedivě.
Z pravého zhlaví (na screenu vlevo) odcházejí dvě tratě (pozor není to dvojkolejka), ta tunelem by se tratě jako pomyslně oddělili. Musí obě klesat aby se podjeli navzájem dostaly se pod rám. Zde bych se chtěl zeptat zkušenějších jestli ta "poloosmička" , ty dva oblouky s odbočkou na vlečku, nebude vypadat blbě. Ale hlavně bych chtěl projednat depo? Je to takto v pořádku? Inspiroval jsem se hlavně stanicí Lipová Lázně, dá se říci , že je to přesně podle něj. Ale zase pokud vím, tak bývaly depa dříve vyvedení na dvou místech a to i do trati. Ale nevím kdy se to rušilo. Já modeluji epochu III.-IV., ale spíše inklinuji ke IV. Tak co vy na to?

ScreenHunter_502 Apr. 10 12.13.jpg
ruzne verze depa


Na druhém screenu je skrytá část. To co již existuje je zelenou a červenou barvou. To co je v plánu je modrou. Vypadá to trošku krkolomně, ale je to dělané jen od oka a navíc se tam musím vyhýbat různým překážkám jako jsou podpěry současného kolejiště, radiátory...

Jak jsem psal nahoře, bohužel pod hlavním rámem (pod stanicí) nelze udělat velký skryťák, neboť by to zabránilo opravám pod panelem a to nelze. Dolé máte ještě Wintrack ke stažení.

DODATEČNÝ EDIT: Počkám nějakou dobu na vaše příspěvky a pak budu reagovat a zapracovávat připomínky. Lajbltovo otočení depa jsem už zapracoval. Ale pořád doufám, že se mi k tomu depu někdo vyjádříte. Hlavně tedy jestli jeden, nebo dva výjezdy?

ScreenHunter_504 Apr. 10 13.29.jpg
skrytá část + obráceně rotunda
Přílohy
FAZE 1 - 5 let_ dvojkolejka_depo2a.zip
WINTRACK file
(12.36 KiB) 238 krát
Naposledy upravil Kajinek11 dne stř 10 dub, 2019 4:53 pm, celkově upraveno 3
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod lajblt » stř 10 dub, 2019 11:51 am

Za sebe mám jedinou připomínku - pokud bych stavěl výtopnu s rotundou, otočil bych ji tak, aby bylo dovnitř vidět. Kolejiště má hodně společného s jevištěm, to je zapotřebí mít neustále na mysli. Když herci budou zády k divákům a ještě za kulisami, obecenstvo je neodmění potleskem. :) A tady, kde je naprosto špičková úroveň zpracování, by to byla velká škoda.
lajblt
 
Příspěvky: 873
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Trixt » stř 10 dub, 2019 3:42 pm

Při pohledu na návrh mě napadlo, zda by nestálo za to předělat koncové koleje až po první spojku mezi nimi u stávajícího nádraží a vést trať v pozvolnějším oblouku směrem k zadní části panelu o něco dříve, aby nevzniklo takové esíčko. Možná by se pak i lépe situovala točna a rotundou.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » ned 10 lis, 2019 6:17 pm

Stavba kolejiště zatím nepokročila, pořád se testuje provoz a dodělávám hlavně různá vozidla a lokomotivy. Jsem trošku zatížen na ucelenky a tak jsem si jich pár udělal. A proto aby vlákno neumřelo a jako poděkování za předchozí rady, posílám pár fotek z provozu..
Přílohy
ScreenHunter_595 Nov. 10 18.43.jpg
starý kotlák v tovární vlečce
ScreenHunter_594 Nov. 10 18.43.jpg
ucelenky
ScreenHunter_596 Nov. 10 18.44.jpg
stará kůlna
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Trixt » ned 10 lis, 2019 7:28 pm

Moc pěkné detaily. Nádhera. :)
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod jirmicz » ned 10 lis, 2019 7:58 pm

Vypadá to moc pěkně. Víc takových fotek pro potěšení oka :wink:
jirmicz
 
Příspěvky: 232
Registrován: pát 09 pro, 2011 9:43 pm
Bydliště: Turnov

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků