od hank » sob 12 led, 2019 1:55 pm
Podle původních normálií ÖLEG býval tento typ skladů postavený z pravého hrázděného zdiva. V Čelechovicích na Hané, kde se stavělo podlé téže normálie, byly pro svislé prvky nosné konstrukce použity trámy 16x16 cm, pro zavětrování trámy 10x16 cm, věnec byl (přesně podle zásad stavby pravých hrázděných konstrukcí) silnější - z trámů 16x18 cm, celková tloušťka stěn byla 15 cm, tj. na jednu cihlu. Zevnitř byly stěny obloženy svisle kladenými prkny do výšky 150 cm. Zdivo se zřejmě původně neomítalo - normálie to sice výslovně neuvádí, ale plná cihla je široká 14 cm a tloušťka stěny včetně vnitřního prkenného obložení se uvádí 15 cm, takže rozdíl bude skoro určitě tloušťka prken. Lícové cihly jsou ale odjakživa dražší a u dráhy se šetřilo vždycky, takže nelze vyloučit, že někde se z úsporných důvodu nebo kvůli nedostupnosti lícovek mohlo zdivo omítat rovnou při stavbě. Nicméně dochované stavby - i ty, na nichž se ponechaly trámové konstrukce zcela nebo částečně přiznané - většinou vypadají jako omítnuté dodatečně.
Všechno dosud řečené samozřejmě nevylučuje pozdější úpravy. Jestli na to máte někdo čas a náladu, tak stejná skladiště, různě pozměněná přestavbami a/nebo v různém stupni zchátralosti, se dochovala na těchto místech, kde je můžete podrobit bližšímu ohledání a zdokumentovat: Kouřim, Zásmuky, Plaňany, Hradčovice, Radonice u Kadaně, Čelechovice na Hané, Náměšť na Hané, Příkazy, Ronov nad Doubravou, Třemošnice. (Snad jsem na nic nezapomněl. A snad mezitím nic z uvedeného nespadlo, některé fotky na netu, kde jsem si to teď ověřoval, nejsou úplně nejčerstvější. Budova v Náměšti je ohrožená, protože SŽDC už zveřejnila záměr jejího zbourání, nicméně místní bojují za její záchranu.) Jestli se k tomu fakt někdo odhodláte, budu jistě nejen já rád, když výsledek svého snažení zveřejníte. Podle fotek mi nejblíž k původnímu stavu připadá Třemošnice.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.