od hank » čtv 03 led, 2019 1:51 pm
Já bych k tomu ještě dodal, že když se na trati nejezdí podle zjednodušené dopravy (tj. když se tam doprava řídí dnešním předpisem D1 SŽDC nebo dříve předpisem D2 ČSD/ČD) nebo když jde nezávisle na způsobu řízení dopravy na trati o nákladiště se zastávkou, tj. nikoli o stanici/dopravnu (dopravna = místo sloužící k řízení sledu vlaků), tak není potřeba ani vjezdové návěstidlo ani LT. Nákladiště ovšem nemůže sloužit ke křižování ani předjíždění vlaků. Teď zpaměti nevím, kolik takových míst ještě u SŽDC je. Ještě nedávno byl nákladištěm se zastávkou například Bílý Potok pod Smrkem, ale ten už je teď po rekonstrukci zapojen do dálkoviny, osazen návěstidly a řízen dispečerem z Frýdlantu. Nicméně předtím to v praxi znamenalo, že se do Bílého Potoka jezdilo podle D2/D1 bez uvolnění traťového oddílu, tj. že na trati směl vždy být jen jeden vlak. A před vjezdem nebyla ani LT ani žádné návěstidlo, pouze tabule označující zastávku.
V daném případě bych ale taky asi vycházel z toho, že jde o dopravnu D3, a osadil bych ji LT.
LT navíc ukládá vlakvedoucím (nebo strojvedoucím tam, kde vlakvedoucí nejsou) vlaků, které to mají vyznačeno v sešitovém jízdním řádu, ohlašovací povinnost, tj. povinnost oznámit dirigujícímu dispečerovi, že vlak dorazil do dopravny, a vyžádat si od něho svolení k odjezdu nebo k posunu v dopravně. U LT zastavují jen ty vlaky, kterým to ukládá sešitový JŘ, a většinou jde o případy křižování, kdy se jedná o vlak druhý; přitom se předpokládá, že vlak první, který tam vjel bez zastavení u LT, už v dopravně je. Svolení ke vjezdu vlaku druhému dává vlakvedoucí vlaku prvního (nebo člen vlakové čety vlaku prvního podle pokynů vlakvedoucího, výjimečně to může být i jeho strojvedoucí, když tam vlakvedoucí není) návěstí "přiblížit" poté, co vlaková četa vlaku prvního připravila pro vlak druhý vlakovou cestu - tj. přestavila příslušnou výhybku na volnou dopravní kolej; musí přitom stát na takovém místě, aby na něho a na dávanou návěst strojvedoucí vlaku druhého řádně viděl. Ihned po vjezdu vlaku druhého pak vlaková četa vlaku prvního výměnu vrátí do základní polohy a zamkne. Totéž platí po odjezdu vlaku druhého na opačném zhlaví; v praxi to znamená, že vlak druhý po uvolnění odjezdového zhlaví zastaví, jeho vlakvedoucí vrátí výměnu do základní polohy a zamkne. Teprve pak vlak druhý odjíždí.
Komplikace pochopitelně nastává, když vlak druhý dorazí k LT dřív, než vlak první do dopravny - např. když má vlak první zpoždění. Takové situace pak řeší ustanovení místního významu. Nicméně základní pravidlo zní, že vlak druhý musí u LT zastavit vždy, ledaže by dispečer jeho vlakvedoucímu předem (tj. většinou při odjezdu z minulé dopravny s ohlašovací povinností telefonicky nebo dnes někde už i vysílačkou) nařídil, že má výjimečně jednat jako vlak první - třeba tehdy, kdy už ví, že vlak první má zpoždění. Pak se role obou vlaků prohodí.
Řada i dost těžkých železničních nehod a obětí na životech za posledních cca 30 let byla způsobena právě na tratích dirigovaných podle D3 nedodržením těchto postupů. Například po změně jízdního řádu vlak z dopravny odjel, aniž by splnil nově uloženou ohlašovací povinnost, kterou podle minulého jízdního řádu v té dopravně neměl.
Myslím, že z tohoto mého výkladu vyplyne, jaké jsou důsledky dodržování těchto pravidel pro modelový provoz. Moduláři to znají a občas pořádají setkání speciálně zaměřená na provoz podle D3. Ale dá se tak samozřejmě jezdit i doma.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.