nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod ladiznet » čtv 13 pro, 2018 1:52 pm

Děkuji moc za komentáře! Chceme se držet co nejvěrněji době. Uděláme tedy ceduli s česko-německým názvem. Tzn. "Hora Sv. Šebestiána" a "Sebastiansberg".
Napadlo mě, že pro modulový provoz bychom měli z jedné strany český a z druhé strany německý název. Nevím, možná bude lepší použít na obě strany stejný obsah.

Byl by někdo ochotný sem hodit nějaký odkaz či fotku, jak taková cedule vypadala?

Předpokládám černé písmo na bílém podkladu.

Byla velikost stejně velká u německého i českého názvu? I typ fontu?

Jako přijatelný a odpovídající font jsme na ceduli "KŘIMOV nákladiště" použili Bahnschrift. Jinak tuto ceduli budeme používat právě tehdy když budeme modelovat vlečku cca 5 let po druhé světové válce.
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 692
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod Tomas Lebeda » čtv 13 pro, 2018 2:28 pm

Já jsem našel dvojjazyčný název pro Mikulášovice, bohužel neznám přesnou dataci:
https://img21.rajce.idnes.cz/d2101/13/13904/13904035_4374d1847c825685d4c2252535eff89b/images/Mikulovice_doln_ndra_01.jpg?ver=0
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 282
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod ladiznet » pát 28 pro, 2018 9:21 am

Tak cedule zhotovena :)

Obrázek
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 692
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod ladiznet » pát 28 pro, 2018 9:24 am

Při dalším průzkumu geometrického plánu z roku 1892 jsou zakresleny šraňky.

Určitě si je vymodelujeme.

Jaký typ šraňek se používal? Epocha II. Existuje projekt?

Na plánku jsem také našel místa, z kterých se ovládala vjezdová návěstidla (pokud se nepletu, jsou označena "sluníčkem").

Obrázek
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 692
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod Vladimír_B » pát 04 led, 2019 7:20 am

ladiznet píše:Jaký typ šraňek se používal? Epocha II. Existuje projekt?

Ahoj, stejné závory jako dnes, protože Trojlístek se patentoval již roku 1905 - ty jsou sice dálkové, ale i ty místní vypadají obdobně, na ně není problém sehnat plánek. Problém s plánkem může nastat třeba tady: http://www.fotohistorie.cz/FullFoto.aspx?photoID=42999 a taky nevím co je to čudo před závorami, vypadá to jako kryt něčeho, ale k čemu otevřená bedna a váha to asi taky nebude - skladiště bylo za fotografem...
Případně i tady se dají najít nějaké prvorepublikové závory: http://www.vrchlabsko.info/nostalgieat.html
Další možnost je se podívat na nějaké historické fotky buštěhradky jaké používali závory...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod Vladimír_B » pát 04 led, 2019 12:15 pm

Náhodou jsem nakoukl (viz. ty ilustrační obrázky) do této knížky http://ttmodelar.eu/index.php?route=pro ... t_id=15032 a je tam jednoduchý náčrtek ručních závor...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod jab63 » sob 05 led, 2019 11:32 am

Zkusím se zeptat zda je něco v archivu zubrnické železnice.
PZM.jpg
jab63
 
Příspěvky: 1
Registrován: ned 06 kvě, 2018 8:28 am

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod milan ferdián » ned 06 led, 2019 8:55 am

Pozor na barvy šraněk.Hank už se o barvách zmiňoval.
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod Střelec » ned 06 led, 2019 12:51 pm

Lept na mechanický šraňky nabízel Hekttor, chyběla tomu jen ta "zástěrka" proti podlezení a vlastní závoru bylo nutno vybrousit ze špejle. Jinak pro jistotu zopakuju - prvorepublikové šraňky byly černobíle pruhované a kříže před nima (taky černobílé) byly na opačné straně než dnes. Občas je ještě doplňovala tabulka "pozor vlak!/achtung zug!" na sloupku někde vedle, případně v bílém poli přímo na ramenech kříže (ale to asi nebylo běžné).
Střelec
 
Příspěvky: 1620
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod hank » ned 06 led, 2019 1:42 pm

Střelec píše:Lept na mechanický šraňky nabízel Hekttor, chyběla tomu jen ta "zástěrka" proti podlezení a vlastní závoru bylo nutno vybrousit ze špejle. Jinak pro jistotu zopakuju - prvorepublikové šraňky byly černobíle pruhované a kříže před nima (taky černobílé) byly na opačné straně než dnes. Občas je ještě doplňovala tabulka "pozor vlak!/achtung zug!" na sloupku někde vedle, případně v bílém poli přímo na ramenech kříže (ale to asi nebylo běžné).


Břevno závory bylo bílé a uprostřed byl jeden černý pruh dlouhý zhruba 1/3 délky břevna.

Jinak bílé výstražné kříže s černým olemováním byly zavedeny v květnu 1931. Někde ve starých diskusích tady je jejich rozměrový výkres z příslušné normálie. Z výkresu taky vyplývá, že se dělaly ve dvou velikostech. Vlevo se jezdilo do 15. března 1939, ale Šebík byl v odtrženém pohraničí, takže tam jenom do října 1938. Tabulka Pozor na vlak/Achtung auf den Zug se používala do zavedení křížů, v pohraničí byla dvojjazyčná.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod radeksindy » ned 06 led, 2019 3:51 pm

Břevno závory bylo bílé a uprostřed byl jeden černý pruh dlouhý zhruba 1/3 délky břevna.

Nejméně od roku 1937 platí, že břevno bylo bílé s černými pruhy šířky 30-50 cm, na obou koncích muselo vyjít 20 cm černého pruhu. Zbytek černý. (viz kniha o dopravní službě P.Štěpánka). Předtím byl pruh na obou koncích a uprostřed, ale délky průhů přesně neznám. Tipuji tak cca kolem 50 až 60 cm, to nejčastější stav k vidění na fotkách z období mezi válkami.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod ladiznet » pon 13 kvě, 2019 4:58 pm

Přátelé,

na plánku mlýnu v Bezručově údolí z roku 1872 jsou uvedeny tyto míry.

Nemohu nikde dohledat, co je "stupeň" , "minuta" a "vteřina"

Dle mého laického soudu se jedná o vídeňské sáh, střevíc (stopu) a palec.

Mohl by mi prosím někdo potvrdit nebo vyvrátit moji domněnku?

Obrázek
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 692
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod hank » pon 13 kvě, 2019 5:30 pm

ladiznet píše:Přátelé,

na plánku mlýnu v Bezručově údolí z roku 1872 jsou uvedeny tyto míry.

Nemohu nikde dohledat, co je "stupeň" , "minuta" a "vteřina"

Dle mého laického soudu se jedná o vídeňské sáh, střevíc (stopu) a palec.

Mohl by mi prosím někdo potvrdit nebo vyvrátit moji domněnku?


No jistě. Metrická soustava byla v monarchii zavedena zákonem z roku 1871 s platností od 1. ledna 1876. Do té doby všichni stavitelé i políři počítali a své výkresy kótovali ve vídeňských mírách, na což jsi jistě narazil při čtení původních výkresů všech pozemních staveb BEB. V přechodném období se tytéž výkresy často kótovaly v obou měrových soustavách současně. I na novějších archívních výkresech však nacházím různé pozůstatky starých zvyklostí: Například jsem našel na výkresu skladiště (teď zrovna přesně nevím, jestli ÖLEG nebo StEG) z 80. let 19. stol. rozteče ocelových kotev dřevěné hrany kamenné rampy sice předpisově okótované v centimetrech, ale vzdálené od sebe byly ty kotvy přesně 1 vídeňský sáh = 189,6 cm... :lol: Zvyk je zkrátka železná košile. :mrgreen:

Jestli máš knihy Mojmíra Krejčiříka Česká nádraží, tak tam je v předmluvě ke druhému dílu vysvětlení. Skromně si připisuji část zásluhy za to, že se tam dostalo až po mém upozornění autorovi, který to považoval za natolik samozřejmé, že se k tomu v prvním dílu vůbec nevyjádřil...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod ladiznet » pon 13 kvě, 2019 5:42 pm

Hank : výborně ... už to čtu! Má domněnka byla správná :) Díky!
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 692
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod milan ferdián » pon 13 kvě, 2019 5:43 pm

ladiznet píše: co je "stupeň" , "minuta" a "vteřina"
Dle mého laického soudu se jedná o vídeňské sáh, střevíc (stopu) a palec.
Mohl by mi prosím někdo potvrdit nebo vyvrátit moji domněnku?


vídeňský sáh......= 1°= 6´ = 1,896 m
vídeňská stopa...= 1´ = 12´´ = 0,316 m
vídeňský palec...= 1´´ = 12´´´ = 0,0263 m
vídeňská čárka...= 1´´´ = 0,0022 m

Výkresy byly v měřítku 1:72 nebo 1:144.
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků