ŽELEZNIČNÍ ZNAČKY

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

ŽELEZNIČNÍ ZNAČKY

Příspěvekod Kajinek11 » úte 06 lis, 2018 7:59 am

I když mě to překvapilo, ale nenašel jsem žádné vlákno které by se tomu věnovalo. A věřím, že všichni co staví kolejiště toto musí řešit.

Zde pár odkazů:

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDele ... 4%9Bstidlo

http://provoz.szdc.cz/Portal/Show.aspx?oid=917446
Naposledy upravil Kajinek11 dne úte 06 lis, 2018 8:55 am, celkově upraveno 1
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: ŽELEZNIČNÍ ZNAČKY

Příspěvekod sidlo » úte 06 lis, 2018 8:03 am

Vhodnější výraz je Návěstidlo.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: ŽELEZNIČNÍ návěstidla - značky - epocha IV.

Příspěvekod Kajinek11 » úte 06 lis, 2018 9:03 am

A hned mám tedy 2 dotazy:

1. Pokud je stanice kryta vjezdovým návěstidlem, tak už se nijak neznačí? (jako například zastávka)

2. Před hlavním vjezdovým návěstidle mají být upozorňovadla.

http://www.atecheb.cz/upoz_vzdal_str.htm

avšak na trati dle tohoto článku:

http://www.chocen-litomysl.cz/pochuzka- ... sle-2.html

upozorňovadla před hl. návěstidlem nejsou. Je možné, že to dříve nebylo?
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: ŽELEZNIČNÍ návěstidla - značky - epocha IV.

Příspěvekod BohousP » úte 06 lis, 2018 9:50 am

Kajinek11 píše:A hned mám tedy 2 dotazy:

1. Pokud je stanice kryta vjezdovým návěstidlem, tak už se nijak neznačí? (jako například zastávka)

2. Před hlavním vjezdovým návěstidle mají být upozorňovadla.

http://www.atecheb.cz/upoz_vzdal_str.htm

avšak na trati dle tohoto článku:

http://www.chocen-litomysl.cz/pochuzka- ... sle-2.html

upozorňovadla před hl. návěstidlem nejsou. Je možné, že to dříve nebylo?


Ano, upozorňovadla jsou novější záležitost (znalci možná doplní o rok ...). Kdysi byly jen před předvěstmi.

Nějaké počtení a odkazy najdeš i zde: http://www.masinky.info/2011/06/modelov ... avestidla/
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2921
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: ŽELEZNIČNÍ ZNAČKY

Příspěvekod hank » úte 06 lis, 2018 1:45 pm

Vzdálenostní upozorňovadla před hlavními návěstidly byla zavedena nejpozději novým návěstním předpisem D1 v r. 1987, ale neručím za přesnost, protože předcházející návěstní předpis platil už od r. 1962 a za těch 25 let byl x-krát doplněn, takže mi to mohlo uniknout.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: ŽELEZNIČNÍ ZNAČKY

Příspěvekod Kajinek11 » úte 06 lis, 2018 6:55 pm

Ok, pokud tedy chci cca rok 1978- 1982, tak to budu mít bez nich? Ušetřím za práci :-) Děkuji za odpovědi a odkazy!
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: ŽELEZNIČNÍ ZNAČKY

Příspěvekod hank » úte 06 lis, 2018 7:00 pm

Kajinek11 píše:Ok, pokud tedy chci cca rok 1978- 1982, tak to budu mít bez nich? Ušetřím za práci :-) Děkuji za odpovědi a odkazy!


Zeptal jsem se i na K-reportu, ale ani tamní experti si nejsou jistí. Myslím si však, že pro přelom 70. a 80. let neuděláš chybu, když je vynecháš. Což ± odpovídá i mým vzpomínkám, i když, jak je všeobecně známo, paměť je zrádná mrcha a nelze se na ni moc spoléhat... :roll: Nicméně na jejich neexistenci v uvedeném období bych si skoro vsadil.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: ŽELEZNIČNÍ ZNAČKY

Příspěvekod sidlo » úte 06 lis, 2018 8:52 pm

Návěst 1144. Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu se umisťuje před hlavní návěstidlo (nejčastěji vjezdové) pouze v případech nedostatečných rozhledových poměrů.
Pokud tedy prohlásíte na modelovém kolejišti rozhledové poměry za dostatečné, tak vzdálenostní upozorňovadla k hlavnímu návěstidlu umisťovat nemusíte.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: ŽELEZNIČNÍ ZNAČKY

Příspěvekod hank » úte 06 lis, 2018 9:24 pm

sidlo píše:Návěst 1144. Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu se umisťuje před hlavní návěstidlo (nejčastěji vjezdové) pouze v případech nedostatečných rozhledových poměrů.
Pokud tedy prohlásíte na modelovém kolejišti rozhledové poměry za dostatečné, tak vzdálenostní upozorňovadla k hlavnímu návěstidlu umisťovat nemusíte.


Tak tohle je zrovna diskutabilní. Vím o místech v přímé trati, kde jsou klacky vidět 2 km daleko, a stejně tam upozorňovadla jsou. Ledaže by se počítalo s mlhou. 8)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: ŽELEZNIČNÍ ZNAČKY

Příspěvekod sidlo » úte 06 lis, 2018 9:42 pm

Přesně tak, někde blízko je řeka nebo mokrá louka a je tam častý výskyt mlhy.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: ŽELEZNIČNÍ ZNAČKY

Příspěvekod look23 » stř 07 lis, 2018 7:49 am

sidlo píše:Návěst 1144. Vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu se umisťuje před hlavní návěstidlo (nejčastěji vjezdové) pouze v případech nedostatečných rozhledových poměrů.
Pokud tedy prohlásíte na modelovém kolejišti rozhledové poměry za dostatečné, tak vzdálenostní upozorňovadla k hlavnímu návěstidlu umisťovat nemusíte.


Na Vysočině (trať Kutná Hora - Brno) byly a možná ještě jsou u návěstidel autobloků neb tam jsou špatné rozhledové poměry - mlhy, oblouky.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1177
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: ŽELEZNIČNÍ ZNAČKY

Příspěvekod zdenek » stř 07 lis, 2018 9:59 am

Zaváděcí list č. 12/84-SZ na upozorňovadla byl vydán 1.11.1984. To znamená, že ještě před tímto datumem už někde byly namontovány a zkoušely se. Takže reálně bych první osazování v síti ČSD viděl někdy po roce 1980.
V zaváděcím listu jsou upozorňovadla podivuhodně nazvána "Souprava orientačních upozorňovadel", slangově se pak říkalo mlhovky, právě kvůli prvotnímu užívání v oblastech s častým výskytem mlhy. Později se začaly dávat před všechna vjezdová návěstidla a to v podstatě povinně, což souviselo s nepoužíváním náhradního červeného světla na vjezdových návěstidlech u nových RZZ. Tato praxe zůstala dodnes a to i na elektronických stavědlech. U autobloků záleží na viditelnosti oddílových návěstidel, ale i u nich byla tendence zpočátku dávat upozorňovadla téměř všude, což v některých oblastech republiky přetrvává dodnes. Ale jsou samozřejmě i místa, kde jsou návěstidla autobloků vidět dobře a údržba nechce udržovat zbytečnou věc v kolejišti, takže když to jde, tak se upozorňovadla u oddílových návěstidel nedávají. Záleží to hodně na lidech v komisi pro situování návěstidel a u oddílových návěstidel autobloku není jednoznačná odpověď kdy ano a kdy ne.
Jinak se návěst "vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu" používá téměř výhradně se světelnými návěstidly AŽD 70. S návěstidly vzor SSSR nebo AŽD 65 jsem to viděl asi ve dvou případech a to ještě až po roce 2000.
Přílohy
Mlhovky.pdf
(562.08 KiB) 273 krát
zdenek
 
Příspěvky: 88
Registrován: čtv 18 dub, 2013 9:30 am

Re: ŽELEZNIČNÍ ZNAČKY

Příspěvekod hank » stř 07 lis, 2018 11:58 am

zdenek: Děkuji, konečně fundované sdělení. Dáš mi souhlas, abych to ocitoval na K-reportu?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: ŽELEZNIČNÍ ZNAČKY

Příspěvekod zdenek » stř 07 lis, 2018 3:57 pm

Jistě,souhlasím.
zdenek
 
Příspěvky: 88
Registrován: čtv 18 dub, 2013 9:30 am


Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků