od zdenek » stř 07 lis, 2018 9:59 am
Zaváděcí list č. 12/84-SZ na upozorňovadla byl vydán 1.11.1984. To znamená, že ještě před tímto datumem už někde byly namontovány a zkoušely se. Takže reálně bych první osazování v síti ČSD viděl někdy po roce 1980.
V zaváděcím listu jsou upozorňovadla podivuhodně nazvána "Souprava orientačních upozorňovadel", slangově se pak říkalo mlhovky, právě kvůli prvotnímu užívání v oblastech s častým výskytem mlhy. Později se začaly dávat před všechna vjezdová návěstidla a to v podstatě povinně, což souviselo s nepoužíváním náhradního červeného světla na vjezdových návěstidlech u nových RZZ. Tato praxe zůstala dodnes a to i na elektronických stavědlech. U autobloků záleží na viditelnosti oddílových návěstidel, ale i u nich byla tendence zpočátku dávat upozorňovadla téměř všude, což v některých oblastech republiky přetrvává dodnes. Ale jsou samozřejmě i místa, kde jsou návěstidla autobloků vidět dobře a údržba nechce udržovat zbytečnou věc v kolejišti, takže když to jde, tak se upozorňovadla u oddílových návěstidel nedávají. Záleží to hodně na lidech v komisi pro situování návěstidel a u oddílových návěstidel autobloku není jednoznačná odpověď kdy ano a kdy ne.
Jinak se návěst "vlak se blíží k hlavnímu návěstidlu" používá téměř výhradně se světelnými návěstidly AŽD 70. S návěstidly vzor SSSR nebo AŽD 65 jsem to viděl asi ve dvou případech a to ještě až po roce 2000.
- Přílohy
-
- Mlhovky.pdf
- (562.08 KiB) 282 krát