Výhody analogového řízení kolejiště

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Prosba

Příspěvekod fulda » stř 24 říj, 2018 11:47 am

tondakladno píše:když píšete o komponentech, tak o jakých a proč nejdou v analogu uvést do provozu atd.
A-ha, já nechtěl reagovat na hloupé odsekávání, ale jedna z těch snáze pochopitelných je zvuk/kouř/světlo. Vím, dají se koupit generátory TOHOTO typu, ale to je poměrně hodně daleko k tomu, co se v digitálu považuje za dobrý zvuk.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Prosba

Příspěvekod BohousP » stř 24 říj, 2018 12:14 pm

fulda píše:
tondakladno píše:když píšete o komponentech, tak o jakých a proč nejdou v analogu uvést do provozu atd.
A-ha, já nechtěl reagovat na hloupé odsekávání, ale jedna z těch snáze pochopitelných je zvuk/kouř/světlo. Vím, dají se koupit generátory TOHOTO typu, ale to je poměrně hodně daleko k tomu, co se v digitálu považuje za dobrý zvuk.

Tady je "lepší": https://www.conrad.cz/modul-generatoru-parni-lokomotivy-stavebnice-od-15-let.k190713?icc=category-carousel-2level&icn=toprate-modelova-zeleznice
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2921
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Výhody analogového řízení kolejiště

Příspěvekod Tomas Lebeda » stř 24 říj, 2018 12:26 pm

To ale nikdo do lokomotivy neschová :wink:
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 282
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Výhody analogového řízení kolejiště

Příspěvekod JenikPluto » stř 24 říj, 2018 12:37 pm

Jaktože ne? To se vejde fírovi do kapsy... :-)

JP
JenikPluto
 
Příspěvky: 439
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Re: Výhody analogového řízení kolejiště

Příspěvekod BohousP » stř 24 říj, 2018 12:39 pm

A ten ryze elektronický zvuk - generátor šumu :lol: Já to někdy v pravěku postavil, ale hned to šlo kamsi do hloubi sklepa ....
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2921
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Výhody analogového řízení kolejiště

Příspěvekod JenikPluto » stř 24 říj, 2018 12:51 pm

Jen taková poznámka na okraj: z toho, jakým způsobem a jaké se tu objevují, mizí, upravují Tondovo příspěvky mám silný dojem, že je to kluk, který si z nás tady dělá dobrý den... ;-) V jeho vláknech se nikdo nikdy nic použitelného s pravděpodobností blízkou jistotě nedozví.

JP
JenikPluto
 
Příspěvky: 439
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Re: Výhody analogového řízení kolejiště

Příspěvekod Tomas Lebeda » stř 24 říj, 2018 12:57 pm

JenikPluto píše:Jaktože ne? To se vejde fírovi do kapsy... :-)

JP

To je pravda a rozsvítit v kabině než začně posunovat si vlastně taky ten fíra může analogově :)
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 282
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Výhody analogového řízení kolejiště

Příspěvekod jardaficz » čtv 25 říj, 2018 7:43 am

Pokud také mohu, jako věčný amatér. Před rokem jsem měl kolejiště 1x1m v TT. Komplet analog, dva nezávislé okruhy, ovládané dvěma pulsnimi regulátory, kdy se mohli dle libosti připojovat k obou okruhum. 11 vyhybek s el. mag. přestavniky. Už jen tohle zapojovat a plánovat oddelitelne úseky a zapojovat přepínání mezi regulátory...
Jizda maximálně dvěma lokomotiva i a ještě každá na svém okruhu.

Teď stavím ještě menší kolejiště ala kameničky, kdy jen výhybky a osvětlení je v analogu, jinak trakce už v digitálu. Na ten jsem měl přejít už předtím. Teď strávím spoustu času jen přepínáním světel na posunovaci loko, zatímco vedle mi čeká rozsvíceny motorák na odjezd. A nezminuji možnost jízdy několika loko na metrové koleji.

Pokud analog, tak maximálně k ovládání větráku v létě.
TT, DCC + analog, III - IV epocha
jardaficz
 
Příspěvky: 267
Registrován: čtv 15 zář, 2016 5:46 pm

Re: Výhody analogového řízení kolejiště

Příspěvekod belgarat » ned 28 říj, 2018 7:04 pm

Mirne od tematu, protoze to je spis NEVYHODA, ale snad ta geneze pobaví, také se totiž jedná o (původně) analogové řízení kolejiště. Berte jako varování před velkými cíli a zaražte se včas, podle principu KISS (Keep It Simple and Stupid)

V rámci dokumentace k čemusi jinému vznikla jako vysvětlující materiál stránka ilustrující jak i malé kolejiště může dát pořádně do těla. Viz http://cs.ttodbocna.wikia.com/wiki/Kole ... %9B_Lhotka
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2367
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Výhody analogového řízení kolejiště

Příspěvekod PeZ » sob 29 pro, 2018 2:06 pm

Nejsem si jist, že můj dotaz zrovna patří do tohoto vlákna, ale lepší otevřené vlákno se mi k tomuto tématu na tomto diskusním fóru nepovedlo najít.

Léta používám na svém kolejišti analogové řízení. Vzhledem k tomu, že spousta mých lokomotiv byla vyrobena v době, kdy se s digitalizací nepočítalo, setrvávám u tohoto řízení. Nicméně se dostávám do situací, kdy bych potřeboval řídit některý ze svých tří okruhů z jiného místa na kolejišti . U digitálního řízení to v případě použití Z21/z21 s WiFi je snadno řešitelný problém. Napadla mne proto úvaha napájet příslušný okruh z výstupu pro motor lokomotivního dekodéru, který je napojen na digitální infrastrukturu. Objevil jsem řadu dekodérů, které jsou schopné dodávat stálý proud až 1,6A, což je proud, který FZ1 snad ani schopno dodat. Myslím si, že z výstupů pro motor dekodéru vychází PWM pulzy, které používám pro řízení jednoho z okruhů. Tímto napájením bez problémů napájím i osvětlení vozů. Nejsem si však jist chováním dekodérů, když budu např. přejíždět z jednoho okruhu na druhý. Požádal bych proto o názor v DCC zkušených kolegů, co by se vše mohlo stát a může-li toto řešení bez problémů pracovat. Nechci také vyhodit 20.000,- Kč a pak zjistit, že to není možné. Zároveň se mi do čistého DCC přímo nechce, i když nemohu vyloučit, že se tak v budoucnosti stane.

Uvědomuji si zpětně určité nepřesnosti ve svém úvodním textu. Proto se pokusím své zadání trochu upřesnit. Cílem je dosáhnout řízení všech 3 okruhů přes příslušný dekodér a vlastní zesilovač, s výjimkou jednoho okruhu, který by byl dekodér napojen přímo na centrálu Z21 (černá kostka). K centrále by byly připojeny na X-Bus 3 MultiMousy a do LAN vstupu Wi-Fi pro řízení přes mobil/tablet. Samozřejmě předpokládám standardní připojení zesilovačů přes B-bus. Potřebuji řídit kterýkoliv ze tří soustředných okruhů uprostřed s tím, že převezmu řízení od MM např. na mobil. Myslím si, že při použití stejných dekodérů a nastavené stejné rychlosti pro dekodéry, by měly být průběhy výstupních pulzů velmi podobné a přejíždění by nemělo způsobovat výrazné problémy.
Naposledy upravil PeZ dne stř 02 led, 2019 10:50 am, celkově upraveno 1
PeZ
 
Příspěvky: 11
Registrován: pon 14 úno, 2011 10:13 pm

Re: Výhody analogového řízení kolejiště

Příspěvekod Miloš_P » sob 29 pro, 2018 3:46 pm

Přijde mi to jako dost krkolomné řešení. Já na svém kolejišti používám pulzní regulátory, které je možno připojit buď na dlouhý kabel nebo na kolejišti udělat více přípojných konektorů.
http://masinky2003.wz.cz/prodej-regulator-1.html
Neber to prosím, že ti chci něco prodat, ale mohlo by to být řešení tvého problému. Navíc oceníš podstatně lepší kvalitu jízdy než s klasickým trafem.
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Výhody analogového řízení kolejiště

Příspěvekod D » sob 29 pro, 2018 4:01 pm

PeZ:
Pominu, že některé dekodéry mají zpětnou vazbu pro udržení konstantních otáček při různém zatížení, které by délka přívodního vodiče a rušení na ní mohlo vadit. Ta jde vypnout.

Co bude problém vždy, je přímé přejíždění mezi ovály. Mezi analogem a PWM nebo mezi dvěma samostatnými PWM toho nelze jednoduše dosáhnout. Ostatně, nejsi první, koho to napadlo.

Souhlasím s jednoduchým řešením od Miloše – ovladač na dlouhém kabelu. V místě setkání dvou oválů by však měl být úsek, který jde přepnout střídavě k jednomu nebo druhému zdroji a ve kterém při předávce vlak zastavuje. Přes rozhraní různých napájení pak vlak nikdy nepřejíždí. (Podle plánu kolejiště jde přepínání předávacího úseku k různým zdrojům zautomatizovat, například v nádraží dle postavených výhybek.)
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Výhody analogového řízení kolejiště

Příspěvekod fulda » sob 29 pro, 2018 10:15 pm

PeZ: jestli ti mohu poradit, tak tohle nedělej. Tím dostaneš nevýhody obou systémů dohromady.
Najdi si někoho, kdo ti na Arduinu poladí dálkové ovládání na PWM nebo tak něco.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Výhody analogového řízení kolejiště

Příspěvekod PeZ » stř 02 led, 2019 10:02 am

Miloš_P píše:Přijde mi to jako dost krkolomné řešení. Já na svém kolejišti používám pulzní regulátory, které je možno připojit buď na dlouhý kabel nebo na kolejišti udělat více přípojných konektorů.
http://masinky2003.wz.cz/prodej-regulator-1.html
Neber to prosím, že ti chci něco prodat, ale mohlo by to být řešení tvého problému. Navíc oceníš podstatně lepší kvalitu jízdy než s klasickým trafem.


Díky Miloši za radu. Bohužel je ale v mé situaci neproveditelná, protože mé kolejiště je na podlaze :wink: a nemohu vést kabely pod kolejemi ani nad nimi. Mám 3 soustředné okruhy a pokud jsem uprostřed, potřebuji náhle řídit některý z nich. Vytvářet další přípojná místa pro potenciometr PWM regulátoru by znamenalo vést další 2 kabely pro každý okruh kolem kolejí. navíc při řízení uvnitř musím vyřadit původní řídící prvek a převzít jeho funkci. PWM regulaci se v žádném případě nebráním, jeden regulátor napájený FZ1 používám a jsem s nim velmi spokojen.
PeZ
 
Příspěvky: 11
Registrován: pon 14 úno, 2011 10:13 pm

Re: Výhody analogového řízení kolejiště

Příspěvekod PeZ » stř 02 led, 2019 10:57 am

D píše:PeZ:
Pominu, že některé dekodéry mají zpětnou vazbu pro udržení konstantních otáček při různém zatížení, které by délka přívodního vodiče a rušení na ní mohlo vadit. Ta jde vypnout.

Co bude problém vždy, je přímé přejíždění mezi ovály. Mezi analogem a PWM nebo mezi dvěma samostatnými PWM toho nelze jednoduše dosáhnout. Ostatně, nejsi první, koho to napadlo.

Souhlasím s jednoduchým řešením od Miloše – ovladač na dlouhém kabelu. V místě setkání dvou oválů by však měl být úsek, který jde přepnout střídavě k jednomu nebo druhému zdroji a ve kterém při předávce vlak zastavuje. Přes rozhraní různých napájení pak vlak nikdy nepřejíždí. (Podle plánu kolejiště jde přepínání předávacího úseku k různým zdrojům zautomatizovat, například v nádraží dle postavených výhybek.)


Já se PWM v zásadě vůbec nebráním. Již jedno používám a jsem s ním spokojen. Dokonce přejezd na nebo z FZ1 funguje bez problémů. Já však hledám řešení, abych mohl řídit 3 stejnosměrné napaječe nebo pulzní regulátory lokálně nebo bezdrátově. Bohužel to jsem ve zmiňovaném řešení nenašel. Přes to díky.
PeZ
 
Příspěvky: 11
Registrován: pon 14 úno, 2011 10:13 pm

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků