nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » úte 16 říj, 2018 5:06 pm

Bohužel, během modelářského víkendu jsem byl 2 x povolán do práce, takže jsem stihl pouze zhotovit a doplnit čelníky, dát vozu nárazníky a zespoda přilepit závaží. Protože jde o prototyp, který si svůj modelový život odstojí spíše na odstavných kolejích, tak jsem použil zbylé nárazníky od SDV ze stavebnic Rybáků. Přece jen se na stavebnici dělají ještě úpravy.


FaTTva_Pz_HrubaStavba.JPG
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » stř 17 říj, 2018 7:14 pm

To modelaření by byla docela zábava, kdyby člověk nenarazil na nepřekonatelné komplikace na každém kroku. Prosím o informaci, jestli má pan Hanák (plošné spoje) nějakou novou webovou stránku. Potřebuji zjistit velikost plechu který nabízí k výrobě leptů. Všeobecně známá stránka, na kterou odkazuje asi tak tisíc odkazů z vyhledávače, už neexistuje. Děkuji.
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod vmucha » stř 17 říj, 2018 7:34 pm

Skončil provozovatel jeho webu, zkus mu poslatsms nebo zavolat 774 585 548
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 641
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 21 říj, 2018 9:56 pm

Musíme odstraňovat závislosti. Ty nás zdržují nejvíce. Poptali jsme zhotovení leptaných dílů včetně sestavení rámečku k rozmístění na plech před vyleptáním. Cena za to byla příliš vysoká, tak jsme si řekli, že se to musíme naučit. Zabralo nám to celý pátek při mé návštěvě na Moravě, ale zvládli jsme to. Umíme to. Takže aniž bychom chtěli, máme připravený k vyleptání aršík o nejvyšším počtu dílů, a to aršík na jeden zavřený vůz, kterému říkáme interně referenční, na kterém si vyzkoušíme správné napasování všech základních rozměrů a o kterém jsem tu ještě nereferoval. Jde o přesné nastavení světlé výšky pojezdu nad temenem kolejnice, správné výšky skříně a její horní hrany nad temenem kolejnice a správné výšky střechy a její horní hrany, abychom na tom nebyli jak někteří světoznámí výrobci. U skříně se to povedlo napotřetí, teď tedy bude otestován pojezd a leptané detaily, takže brzy ukážeme vše najednou. Stejné je to i se setavením leptaných dílů na další vozy, takže si teď sami sestavujeme díly na vůz Ddy, které už máme asi 2 měsíce nakreslené, opět tedy uspořádat do aršíku a rozhodit to do dvou vrstev. Totéž musíme teď udělat i s díly na uhláky. Vše půjde k odzkoušení na jednom plechu, aby se trochu ušetřilo, a finální verze by konečně mohly být na světě. V článku o přemítání nad vozovým parkem jsem uváděl, že s novými projekty už zacházíme jinak, paralelně připravujeme jak leptané díly, tak popisy, aby bylo k dispozici vše najednou. U vozu Pz na sklo vyzkoušíme popisy na samolepkách. Jde o bílou na černé, mělo by to tedy jít. Dále potřebujeme vybrat správné materiály. Bílý plast, který teď zkoušíme, je pevný a snese opravdu nejjemnější detaily. Ale lepit se dá jen vteřiňákem, který na něm tuhne proklatě dlouho. Vteřiňák se mění na minuťák, desetiminuťák, tak něco. Objednal jsem od jedné specializované firmy vzorky materiálu speciálně určeného pro lasery. Je na bázi akrylátu a zkušenější kolega to ohodnotil jako nelepitelné plexisklo. Tak nevím. Naštěstí mám ještě asi 15 desek A4 polystyrenu 0,5 mm, který jsem si koupil během svých studií na gymplu cca před 35 lety, ale ty brzy dojdou :( a dnes nic takového v papírnictvích nevidím. Potřebovali bychom vhodný matroš 0,5 - 0,7 - 1 mm. Ta specializovaná firma dodává různé materiály, ale každý v jiných tloušťkách. Nechápu to, ale budiž. Snad se nějaká příští generace modelářů do roku 3000 dočká jakési jednotnosti. Jo, a nedodávají nic na bázi polystyrenu, pracovnice obchodního oddělení když to slovo slyšela, tak reagovala jako by jí někdo nabízel špatný sex. Dále se objevuje materiál ABS, tak jsem zakoupil pár pingpongových míčků 40+ a zkusím je v modelárně něčím k sobě přilepit, jestli to půjde a hlavně čím. Prostě - postavím si model sněhuláka v G-éčku! To bude modelařina! Je toho laborování před námi ještě hodně... Rozhodně to nefunguje tak, že si člověk něco nakreslí, vyřeže a slepí. To by byla dost naivní představa. Alespoň cíl to je ale pěkný (až na tu cestu k němu...)
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Petr S. » pon 22 říj, 2018 8:11 am

Strýčku Fardy , nezoufej . Poptej se v https://www.agrorubin.cz//psh-polystyren-houzevnaty/ . Přímo u výrobce . Projedeš se Českým Rájem , ve Svijanech se zastavíš na jedno orosené …. . V tom kousku Čech je fakt moc hezky .
Čau , Petr
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » pon 22 říj, 2018 9:53 am

Přiznávám, že je mi občas záhadou, co vlastně děláte :-)

Jde o přesné nastavení světlé výšky pojezdu nad temenem kolejnice, správné výšky skříně a její horní hrany nad temenem kolejnice a správné výšky střechy a její horní hrany, abychom na tom nebyli jak někteří světoznámí výrobci.

Kdybyste navrhovali nové terenní auto, tak tomu rozumím. Ale v případě modelů stavěných podle originálních výkresů je to snad dané? Mimochodel světlost je v případě železničního vozidla nesmysl, dodržujete profil.

ABS: Nevím jestli před lety byly polystyrenové tabulky v papírnictví, ale dneska má každý Hornbach nebo OBI plastové výstražné tabulky tl. 0,5 mm. Mám doma i větší na tl. 0,7 mm, ale nevím odkud. Samozřejmě další tloušťky jsou v modelářských obchodech u letadýlkářů.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Petr S. » pon 22 říj, 2018 12:50 pm

Ještě dodatek k PSH od Agro - Rubín .
Při osobním odběru se vyplatí pravítko ( nad 100 cm ) a větší rýsovací jehla na hrubé dělení desky . Výhodou je až 10 krát nižší cena než evergreen .
Petr
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Tempotaxi » pon 22 říj, 2018 1:01 pm

Aha nechci slevu zadarmo.
Skočím do přibližovadla, které není zadarmo, ten baští, amortizace a čas.
Nebo použiji hromadné dopravní prostředky, což je výlet na celý den, ale je pravdou, že si mohu dát pivo v přestupních stanicích, protože jako vždy dopravní prostředky na sebe nenavozují. Děkuji.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pon 22 říj, 2018 3:44 pm

Agrorubin paráda, děkuji za tip. Co se týče "nastavování" správných měr - asi jsem se špatně vyjádřil, ale dám to na správnou míru, až budu prezentovat stavbu toho zavřeného vozu. Zatím takto - když jsem používal leptané rozsochy pana Lepieše, tak mi vždycky vyšel model pojezdu vyšší cca o 1 mm, což je v TT hodně. A to jsem měl k dispozici návod k použití a netuším, kde jsem dělal chybu. Eliminoval jsem to použitím dvojkolí 7,7 mm ale to bylo už dvojí znásilnění reality. Takže teď si vyvíjíme svoje vlastní polotovary - rozsochy staré a nové, pojezdy vozů, konstrukční řešení atd. Výkresy jsou pěkná věc, ale tak jeden příklad za všechny - ložná výška uvnitř skříně 2120 mm. Co s tím? tento údaj je k ničemu, protože modelář potřebuje znát celkovou výšku skříně. A je ten ocelový pásek pod skříní u uzavřených vozů součástí skříně nebo ne? No u modelu ano. Ale tak v tom případě je ale skříň modelu do pojezdu trochu zapuštěná. Čelní stěna ale zapuštěná není. Řešení je jediné - jít si obměřit skutečný vůz. Pokud to někdo skloubí dohromady špatně, vyleze z toho něco jako Ds od LPH Jičín nebo Oppeln od Tilliga a Ztr od Loco. 2 mm sem, 2 mm tam žádná míra. Pak se ale model podobá skutečnosti snad jen počtem oken či středních dveří. Pokud by byla k dispozici fotka skutečné čtveřice vozů Zr Oppeln, Z, Ds a Ztr za sebou, tak rozdíly ve výšce, kde začíná střecha, jsou minimální, krásně to zařezává, stejně tak v podstatě zařezávají spodní okraje skříně, vezmu-li v úvahu ten ocelový pásek. Ale když si dáte za sebe modely těchto vozů v TT, no tak jsou to ty 2 mm sem a 2 mm tam. (Mám alespoň fotky různých dvojic skutečných uvedených vozů, třeba Ztr+Zr, Ztr+Ds, Z+G10). Takže jsme si jeden vůz šli přeměřit a podle naměřených hodnot děláme stavebnici. To jsem měl na mysli tím nastavením rozměrů. Když budu pracovat jen s výkresem, tak to nemusí dopadnout dobře. Třeba střecha přes skříň trochu přečnívá. Nojo, ale čím víc je zaoblená, tak tím víc přečnívá i směrem dolů, nejen do stran, a to, když se blbě vymodeluje, tak model má jiné proporce než předloha. Buď je vyšší, nebo má nižší střechu. Tolik na vysvětlenou.
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » pon 22 říj, 2018 4:51 pm

Pokud jde o spasování cizích rozsoch do pojezdu, pak je nutné počítat a pak měřit. Pro danou velikost kola si spočítám polohu rozsochu vůči rámu. Otvorem pro ložisko protáhnu vrták správné velikosti (v H0 2mm, což je vnější průměr ložisek a velikost otvoru v leptu) a vyrobím si vložku mezi rám a vrták, která zajistí správný rozestup. A pak to připájím nebo zalepím. Nevím do jakého rámu si dával ložiska V.Lepieše, ale spočítané jsou na horní hranu podélníku.

Ložné rozměry jsou pro konstrukci k ničemu. Pokud je k dispozici pouze typák s vyznačením ložných rozměrů a dostatečně věříš autorovi typáku, pak nezbude než si to ze snámého rozměru odměřit a překreslit.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Petr S. » pon 22 říj, 2018 7:24 pm

Tempotaxi píše:Aha nechci slevu zadarmo.
Skočím do přibližovadla, které není zadarmo, ten baští, amortizace a čas.
Nebo použiji hromadné dopravní prostředky, což je výlet na celý den, ale je pravdou, že si mohu dát pivo v přestupních stanicích, protože jako vždy dopravní prostředky na sebe nenavozují. Děkuji.


Zdarec taxíkáři ,
Původně jsem nejel pro PSH , ale na pivo do Svijan . Já ho miluju . Bylo to před lety ( asi 50 ti ) první pivo s kterým jsem to přehnal , ale nezanevřel jsem na něj :D . PSH jsem objevil náhodou a také jablka na zimu a jablečný mošt . Cestou jsem okouknul Sychrovský most , zašel jsem do tunelu pro filtrovanou vodu 40-ti metry nadloží .
Za pár dní budou dušičky a také čas na výlet .
Zdraví Petr S.
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pon 22 říj, 2018 7:35 pm

Pivo je pivo, o tom žádná, ale jestli je tam někde poblíž i dobrá moštárna, kde se dá pořídit demižónek, o důvod víc tam pro PSH zajet osobně!
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 11 lis, 2018 7:40 pm

O víkendu jsem dodělal hrubou stavbu vozu na sklo a nastříkali jsme ho (viz foto). Osobně s ním mám jedno dilema - vůz vyhovuje průjezdnému profilu TT (30 mm) ale překračuje průjezdný profil skutečný přepočtený do TT. Otázkou je, jestli to tak nechat nebo vůz překonstruovat. Příčina je jednoznačná - normy NEM TT pro některé konstrukční prvky vozu, zde zejména vnitřní vzdálenost mezi rozsochami min. 16,3 mm. Z použitých materiálů se pak odvíjí i minimální šířka pojezdu. Snažili jsme se to udělat podle výkresu ale museli jsme zohlednit tu normu. Dnes jsme to prodebatovali a řekli jsme si, že když to trochu předěláme v tom smyslu, že nosný rám pro bednu se sklem bude nahoře trochu širší (cca o 1 mm oproti skutečnému přepočtu, čím se zostří úhel nosné hrany tabulí skla) a maximálním možným způsobem zmenšíme šířku pojezdu, tak ubereme z maximální šířky vozu na straně se spodními držáky bedny 1,3 mm. Pokud by byl vůz zrcadlově stejný, původní šířka by byla 29,9 mm, po úpravě by to bylo 29,9 - 2,6 = 27,3 mm. To by odpovídalo po přepočtu 3276 mm. To už nebude taková hrůza. Oproti vozům Pao s šířkou podlahy 3100 mm bude vůz v TT na jedné straně širší o 0,75 mm a to už by nemělo vadit. Bedna se sklem tu šířku nezvýší, pokud se udělá správně. Pokud by byl pojezd z leptu, tak by se dalo z celkové šířky ještě ubrat, ale touto cestou jít nechci. Lepty chci využívat jen pro detaily. Na přilehlém podélníku jsem zapomněl odřezat nosník spodní skříňky, která je na druhé straně a zde není vidět.

FaTTva_Pz-Prototyp.JPG
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » ned 11 lis, 2018 10:00 pm

Pokud neděláš nějakou pur verzi v TT, tak si to musíš vždycky přepočítat. Vnitřní světlost podélníků je historicky u vozů II. epochy u nás 1890 mm, což je v TT 15,75 mm. Na tuto hodnotu by ses mohl dostat, ale musel bys zlepšit uložení náprav. Jednak nesmíš mít tlusté rozsochy z plastu, protože kvůli tomu to výrobcům hodně narůstá. Další věc je délka osy. Můžeš ji mít kratší a zmenšit tak nutnou vzdálenost důlků hrotového uložení. V H0 je třeba standardně délka osy kolem 24 mm, Brawa šla kvůli modelovosti na rovných 23 mm, pur kola mají 22 mm. Délka osy není dogma, kterého se nutně musíš držet.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pon 12 lis, 2018 10:12 am

Asi budeme muset jít i touto cestou. Plastovým rozsochám už u nás v klubu zvoní hrana. Všechny tyto díly si připravujeme v leptané verzi. Je toho akorát na dva lidi moc. Osičky TT mají 18,5 mm, norma rozteče rozsoch je min 16,3 mm, takže kouknu na rozměry PEHO ložisek a spočítám si možné zkrácení osičky. Min další 1 mm by to mohlo ušetřit a to už bude vyhovovat. Pokud vůz ale bude někdo chtít, budeme muset připravit tedy i dvojkolí se zúženými oskami. Další výzva... :-)
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků