Dovolím si odpovědět na některé dotazy a reagovat na některé napsané informace. Protože ale opět vylézají z nor různá individua, která na tyto příspěvky reagují paranoidně a útočně, tak pro jistotu připomínám, že mou snahou rozhodně není někoho poučovat, nebo něco sám sobě dokazovat, po někom se vozit, machrovat a tak dále, jak je mi mnohde mnohými neustále podsouváno. Snažím se pouze poradit v situaci, kdy si o radu někdo říká a kdy si myslím, že mám k tématu co říct. Nic víc, ani míň v tom není. Pokud se mnou tedy má někdo osobní problém, ať moje příspěvky automaticky ignoruje a pokud možno na ně nereaguje. Děkuji.
Sandy: Dá se postavit na platformě Bramos (včetně kotlů) něco smysluplného, co je možno datovat do sedmdesátek?
Samozřejmě, že dá. Pao, Paov, Paon, Raj, Blm (Baafx), M152.0 - pokud Vám stačí, jak jsou tyto modely zpracovány, pak se dají do 70. let v pohodě ztvárnit. U kotlů je to trošku větší kompromis. Když pominu hodně zjednodušené zpracování rámu, nosičů, kotle i armatury, tak nejblíž realitě je izolovaný vůz vyráběný jako Rahi (Zaes/Rahi). V černém i šedém provedení mu "jen" chybí vytápěcí armatura, což je téma k dodělání (bylo více provedení). Dalším problémem jsou dómy na stropě kotle. Z mně neznámého důvodu Bramos vymodeloval variantu podobnou v podstatě jedinému typu vozu, zatímco zbylých několik desítek má vrchní armaturu udělanou jinak (myšleno vzájemně podobně, jen ta, co je v modelu, je prostě zrovna o dost odlišná). Poslední věcí, která většinou nesedí, je zábradlí brzdařské plošiny, kde je použito starší provedení. Ale to lze zaměnit za novější, které Bramos taky vyrábí.
Izolované vozy byly i bez topení (řada Zas/Rai), takže i když jich bylo typově i početně mnohem méně. Pokud nechcete modelovat topení, dá se z Bramosu nějaký ten Rai udělat. Problémem zůstává ta horní armatura (jeden dóm místo dvou) a zmíněná brzdařská plošina.
Pak ještě existují čpavkové vozy Uachs/Ra 560 hl. Ty představují opět trošku větší kompromis. Tvar kotle se realitě jen přibližuje.
Píšu to na úvod hodně obecně. Záleží totiž, do jaké hloubky se chcete ponořit a jaké rozdíly mezi jednotlivými provedeními Vás zajímají, a jaké už ne.
TTjenik: Který/které z kotlových 4n vozů na tomto rámu představuje typického zástupce IV epochy, který byl hojně rozšířen na našich tratích a který by stál za to?
Těžká otázka, co považujete za typického zástupce IV epochy. Nejčastější jsou neizolované Ra a Rah o objemu 400 hl, ale k těm byste si musel nechat udělat nový kotel. Zelené neizolované kotlové vozy od Bramosu mají špatný průměr (stejný průměr, jako izolované, což je samozřejmě nesmysl). Pak jsou typickými představiteli i izolované Rahi 400 hl, které lze udělat jak ve verzi ČSD, tak ve verzi podnikové v mnoha variantách. Tam ten kotel Bramosu víceméně sedí (samozřejmě je to kompromis - opět záleží na úhlu pohledu, jak moc Vás trápí "detaily").
Na druhou stranu ale pochopte, že není možné vytvořit od každého vozu 10 modifikací jenom proto, že od pořadového čísla xxx byla nějaké konzole kousek posunuta a od čísla xyx zase prodloužili rám o nějaký ten cm a v roce 19zz zase změnili to a to.
Tak dramatické to nebylo, že by to bylo pokaždé od čísla k číslu, protože vozy se nevyrábějí podle čísel, ale podle objednávek a momentálně vyráběných typů. Nějaká čísla, jsou až věc podružná, která zejména u podnikových vozů v 70. letech neměla téměř žádnou souvislost (téměř) s tím, co se vyrábělo a komu se to dodávalo. Takže typ od typu už se samozřejmě konstrukčně lišily, protože v průběhu doby se prostě měnily jak základní rozměry, ale trochu i tvary rámu a nosičů. Je to zároveň základní rozlišovací znak těchto vozů. Platí to i pro rozmístění vedlejších příčníků, kdy u určitých typů vozů s jinak stejnými podélníky byly ty příčníky posazené trochu v jiných roztečích, ale to už je asi fakt detail, který bych být Vámi zanedbal. Takže za základ se prostě bere délka podélníků a tvar nosičů kotle. Podle toho jsou vozy desáté, resp. jedenácté konstrukční skupiny a určitých typů a roků výroby. A samozřejmě pak existují určité detaily na rámu, které se během výroby měnily, většinou kvůli měnící se legislativě. Poslední variabilita vzhledu souvisí s přepravovanou látkou. Jsou nějaké základní typy armatury, která se lišila dle přepravovaného zboží. Kombinací délky a tvaru rámu (podélníků, příčníků i čelníků), nosičů kotle, samotného kotle (objem, tvar podle tlaku kotle, izolace - bez izolace, materiál kotle = různá sedla a různě velké plechy), provedení horní a spodní armatury, typ podvozku (26-2.něco) a provedení brzdařské plošiny se pak vytvářejí jednotlivé typy vozů ve výrobním provedení., resp. v provozním provedení s dodatečnými změnami konstrukce podle měnící se legislativy a podle měnících se potřeb majitele vozu.
Sandy: Zaes (typ 337.0) 33 54 7982 055-7. Ten by měl patřit mezi jediné tři existující vozy v ČR.
Rozhodně nepatří, existuje jich mnohem víc, byť Unipetrol je ve velkém likviduje.
Jsou to typické vozy ze 70.let, které by se daly postavit z polotovarů Bramos.
Zrovna 798 2 055 je typický zástupce 51. konstrukční skupiny, tedy vozu z 80. let už na páteřovém rámu.