Vratná smyčka

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod jipol57 » čtv 11 říj, 2018 9:58 am

sidlo píše:Fungovat to bude, ale relé bude mít zkrácenou životnost.

Netvrdím že relé, které jsem uvedl je jediné, které tam může být. Jistě se dá najít desítky lepších náhrad. Ale s 5 voltovými cívkami se celé zařízení zjednoduší. A když vidím mechanickou odolnost 100 milionů sepnutí a elektrickou odolnost 50 000 sepnutí, při 2A/30VDC. Dále když uvážím, že při bezproblémovém průjezdu spotřeba vlaku nepřesáhne ani 0,5A, a ještě polovina z toho přepínání bude s nulovým proudem (vlak si před sebou přepne neobsazený úsek, jen při výjezdu je přepínán pod proudem).
Tak já bych životnost odhadoval na 100 let.
Nic ve zlém, ale pan MiG by jistě rád prosadil aby elektrika na každém kolejišti podléhala státní revizi.
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod Trixt » čtv 11 říj, 2018 11:00 am

Chtěl bych všem poděkovat za objasnění. Již chápu, že se mám držet Datasheetu a nedomnívat se. ;) Myslím si, že na první pokusy mohu použít ta relé 5 V co již mám. Vše budu instalovat tak, že montáž bude zespodu panelu a tedy kdykoliv mohu součástky vyměnit pokud by vznikl problém nebo bych došel k názoru, že vše mělo být jinak. Možná nakonec skončím u modulu DR-5013, který má v sobě vyřešenu i detekci obsazení přes LocoNet. Předtím ale chci vyzkoušet navrhované řešení, neb se i mně, jako elektro začátečníkovi, jeví docela jednoduché a pochopitelné. Součástky se mi již sjíždějí a scházejí a těším se na pokusničení. :) Nejhorší bude odlepit koleje ve smyčce, kde přerušení bylo koncipováno na zkratovou detekci. Ještě jsem koleje nikdy neodlepoval a nechci je zničit. Vše je jednou poprvé. ;)
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod zdeno » čtv 11 říj, 2018 11:21 am

Aj relatka osazujem do precizni objimky, pokud maji ten spravny grid a je tam misto.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3003
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod Pavel-HP » čtv 11 říj, 2018 12:27 pm

jipol57 píše:
sidlo píše:Fungovat to bude, ale relé bude mít zkrácenou životnost.

Netvrdím že relé, které jsem uvedl je jediné, které tam může být. Jistě se dá najít desítky lepších náhrad. Ale s 5 voltovými cívkami se celé zařízení zjednoduší. A když vidím mechanickou odolnost 100 milionů sepnutí a elektrickou odolnost 50 000 sepnutí, při 2A/30VDC. Dále když uvážím, že při bezproblémovém průjezdu spotřeba vlaku nepřesáhne ani 0,5A, a ještě polovina z toho přepínání bude s nulovým proudem (vlak si před sebou přepne neobsazený úsek, jen při výjezdu je přepínán pod proudem).
Tak já bych životnost odhadoval na 100 let.
Nic ve zlém, ale pan MiG by jistě rád prosadil aby elektrika na každém kolejišti podléhala státní revizi.



Pan "MiG" není teoretik. Vychází z dlouhé a bohaté praxe. O elektrice na kolejišti, by se dali psát romány, no někdy je to spíš komix.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1018
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod jipol57 » čtv 11 říj, 2018 4:06 pm

Omlouvám se za jízlivou poznámku. Jistě nepopírám zkušenosti zdejších odborníků a jsem rád za každý příspěvek ze kterého se dozvím nějakou novinku.
Ale s relátky mám taky dost zkušeností. Není to polovodič, který se mžikem odpálí, a nejsme na orbitální stanici, že by vše muselo být desetinásobně dimenzované, protože by oprava nebyla možná. Sám používám staré LUNky, o nichž jsem se nedověděl jejich proudovou pevnost (od pohledu nic moc). Ale mám jich mraky z rozebraného zařízení, tak je používám. A snáší provoz velice dobře.
Mimochodem, existuje někde datasheet na LUNky? https://www.google.com/search?q=rel%C3% ... 12&bih=996
Já jsem nic nenašel.
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod TomasM » čtv 11 říj, 2018 5:24 pm

jipol57 píše:Omlouvám se za jízlivou poznámku. Jistě nepopírám zkušenosti zdejších odborníků a jsem rád za každý příspěvek ze kterého se dozvím nějakou novinku.
Ale s relátky mám taky dost zkušeností. Není to polovodič, který se mžikem odpálí, a nejsme na orbitální stanici, že by vše muselo být desetinásobně dimenzované, protože by oprava nebyla možná. Sám používám staré LUNky, o nichž jsem se nedověděl jejich proudovou pevnost (od pohledu nic moc). Ale mám jich mraky z rozebraného zařízení, tak je používám. A snáší provoz velice dobře.
Mimochodem, existuje někde datasheet na LUNky? https://www.google.com/search?q=rel%C3% ... 12&bih=996
Já jsem nic nenašel.


Datasheet nemám, ale konstrukčně jsou kontakty velmi podobné (možná i stejné) jako PT57... Tyto relé mají 6 A (Schrack), respektive 5 A (Weidmuller). Zde bych nominální proud viděl podobně.

PS. Ještě že neřešíme Harmonizační třídy zátěže :D
TomasM
 
Příspěvky: 89
Registrován: sob 17 led, 2015 2:34 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod jipol57 » čtv 11 říj, 2018 5:35 pm

Děkuju moc. 5 - 6 A, ani bych to do nich neřekl.
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod jipol57 » sob 13 říj, 2018 4:16 pm

Trixt: Ještě k tomu relátku. Kdyby si přece jen použil můj návrh i s tím relátkem, tak jsem si všimnul, že jsem v tom prvním nákresu udělal chybu. Není to chyba tak úplně moje, ale použil jsem podobné relé co jsem našel v Eaglu, a nevšiml si, že má jinak zapojené kontakty. Takhle by to mělo být zapojené:
rele.jpg
rele.jpg (9.32 KiB) Zobrazeno 2563 krát

A relé by snad mohlo být zastrčené v patici DIL16, jak popisuje Zdeno.
https://www.gme.cz/dil16pz
nebo
https://www.gme.cz/sokl-16
Naposledy upravil jipol57 dne sob 21 bře, 2020 7:44 pm, celkově upraveno 1
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod Trixt » sob 13 říj, 2018 8:11 pm

jipol57: Pozdě. První smyčka je zapojena. :) To že má relé zapojené kontakty jinak, jsem si všiml, neb jsem si postahoval datasheety ke všem součástkám. Já totiž ani nevěděl jak rozeznám vývody na tranzistoru. ;) Patici jsem nekoupil, neb jsem se již v pátek nikam nedostal, nevěděl jsem jakou mám použít a navíc stejně si neumím ani vyrobit plošňák. Šel jsem na to ryze "amatérsky najivním" postupem. :D Největší problém bylo umístění optočlenů. Rozhodl jsem se pro spodní montáž, i když bude smyčka skrytá, ale z počátku to vypadalo, že jsem šlápl vedle. Původně jsem chtěl diody narovnat, aby byly kolmo na plošňák, a optočlen přišroubovat naplocho přímo ke spodní desce, ale to bylo chybné rozhodnutí. Diody byly zasunuty do otvoru pod kolejnicemi jen kousek (odstraněn jsem měl jeden pražec) a optočlen reagoval na boky otvorů a byl trvale sepnutý. Zkusil jsem tedy svislou montáž napříč, abych nemusel odstraňovat další pražce. I když jsem optočlen zastrčil do otvoru tak, že se diody dotýkaly spřáhel, pořád byl trvale sepnutý. Asi reagoval na kolejnice vedle sebe. Nakonec jsem odstranil ještě dva další pražce a senzor otočil podélně s kolejemi. Důležité bylo zarovnat výškově diody tak, aby byly v rovině s temenem kolejnice. Když byly níže, byl problém s reakcí čidla na boky otvoru. Výše zase zachytávala spřáhla.

Obrázek

V této pozici reagoval optočlen naprosto spolehlivě. Prvně jsem chtěl vytvořit úhelníky pro přišroubování optočlenů, ale nakonec jsem zvolil výrazně jednodušší metodu a to fixaci tavnou pistolí.

Obrázek

No, jelikož jsem neměl plošnák, připájel jsem tranzistory a diody rovnou na výstupy relé. Sice to asi není moc profesionální, ale funguje to. ;)

Obrázek

Pro napájení jsem prozatím použil starou USB nabíječku mobilu. První testovací jízda proběhla naprosto bez problémů. Tento systém je naprosto spolehlivý. Ať jsem smyčku projížděl jakýmkoliv směrem, pomalu i maximální rychlostí, nevznikl žádný problém a to jsem tu smyčku projel alespoň padesátkrát. Systém vždy zareagoval správně. Jeden výstup z relé jsem vyvedl na kolej ve smyčce, druhý jsem napojil jako vstup do jedné poloviny dekodéru obsazení DR4088LN. Z něj jsem pak vedl tři výstupy na druhou kolej ve smyčce a to na tři detekované úseky (krátké na kraji a dlouhý pro odstavení vlaku uprostřed). Dekodéru DR4088LN je naprosto jedno, kterou kolej detekuje a vše spolehlivě přes LocoNet přenáší i do PC, takže již v RocRailu jezdím z bloků hlavního nádraží do smyčky a zpět. Prostě paráda.

Ještě jednou moc děkuji za rady. Já elektronice moc nerozumím a jsem vděčný za každou informaci, která mi pomůže s kolejištěm. :) Díky.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod Trixt » čtv 18 říj, 2018 9:41 pm

Pustil jsem se do druhé vratné smyčky a použil jsem jiný princip instalace optočlenů. Postup byl následující. Nejdříve jsem odpájel diodu a fototranzistor z optočlenu a připájel je z druhé strany. Potom jsem do panelu vyvrtal dva otvory o průměru 5,2 mm (průměr diody a fototranzistoru je 5 mm). Každý jsem vyměřil tak, aby mi vyšel mezi dva pražce (žádný pražec jsem již neodstraňoval). Potom jsem tyto otvory zespodu zahloubil vrtákem o průměru 6,5 mm kvůli osazení diody a fototranzistoru. Pak jsem optočlen zasunul do připravených otvorů, trochu seřídil citlivost a vše funguje skvěle a navíc to vypadá i mnohem lépe viz obrázky. Tato instalace vychází s daným optočlenem ideálně pokud tloušťka desky včetně korkového podloží je maximálně 11 mm. Při větší tloušťce desky by asi byly fototranzistor a dioda moc utopené (mají krátké nožičky). Nevím, zda by nebyl problém s citlivostí.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Předchozí

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků