Vratná smyčka

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod Trixt » úte 09 říj, 2018 8:58 pm

jipol57: Díky moc za doplnění. :)

P.S.: Proč jsou diody na kontaktech cívek? Je to stejná dioda jako jsi použil na výstupech z optočlenu?
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod Fox » stř 10 říj, 2018 5:58 am

ad diody: při rozpojení indukční zátěže vznikají napěťové špičky, které mohou prorazit spínací tranzistor. Proto se používají diody, které odvedou proud do zdroje. Kdyby tam diody nebyly, mohl by z toho při impulzním buzení vzniknout přístroj podobný tomu "Vyděržáj pioněr". Viz "Pelíšky", taky jsem ho měl doma, oblíbený dárek z Ruska, kde toho jinak moc k sehnání nebylo.
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1297
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod BohousP » stř 10 říj, 2018 7:35 am

Fox píše:ad diody: při rozpojení indukční zátěže vznikají napěťové špičky, které mohou prorazit spínací tranzistor. Proto se používají diody, které odvedou proud do zdroje. Kdyby tam diody nebyly, mohl by z toho při impulzním buzení vzniknout přístroj podobný tomu "Vyděržáj pioněr". Viz "Pelíšky", taky jsem ho měl doma, oblíbený dárek z Ruska, kde toho jinak moc k sehnání nebylo.

jj, pioněr by vydržel, ale ty tranzistory ne ... My jsme byli odolnější, jen to hezky vykroutilo ruce ... :mrgreen:
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2922
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod Trixt » stř 10 říj, 2018 7:50 am

jipol57: A je to stejná dioda jako u optočlenů nebo nějaká jiná?
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod BohousP » stř 10 říj, 2018 7:56 am

Trixt píše:jipol57: A je to stejná dioda jako u optočlenů nebo nějaká jiná?

Doporučuji 1N4007 nebo ještě lépe UF4007.
Edit: Bylo myšleno jako ochranné diody na potlačení indukovaných špiček při vypínání relé. Ne jako diody do detektoru obsazení.
Naposledy upravil BohousP dne stř 10 říj, 2018 10:08 am, celkově upraveno 1
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2922
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod MiG » stř 10 říj, 2018 8:54 am

Podle mého je 1A zatížitelnost kontaktů v případě DCC velmi málo.
A i při neDCC 3A - nic moc rezerva.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod jipol57 » stř 10 říj, 2018 9:07 am

Na jeden vlak a ještě k tomu TT, si myslím dostačující.
K těm diodám asi bylo řečeno vše. Ty výkonnější mohou být samozřejmě i před těmi tranzistory.
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod Trixt » stř 10 říj, 2018 9:24 am

Díky moc všem zúčastněným, zkusím pořešit. :)
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod MiG » stř 10 říj, 2018 9:40 am

jipol57 píše:Na jeden vlak a ještě k tomu TT, si myslím dostačující.
K těm diodám asi bylo řečeno vše. Ty výkonnější mohou být samozřejmě i před těmi tranzistory.

Zdroj byste měl dimenzovat podle očekávaných spotřebičů, ale celou proudovou cestu musíte dimenzovat podle použitého zdroje, případně jištění, ne podle jednoho spotřebiče.
Také s kontrolou na úbytek napětí i když v tomto případě to asi nebude problém.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod jipol57 » stř 10 říj, 2018 5:09 pm

Ale v tom přepínatelném úseku bude jen jeden "spotřebič" - vlak. Není to pro celé kolejiště. A krom toho v parametrech vidím MAX CURRENT 3A. A při náhodném zkratu by měla vypnout centrála.
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod MiG » stř 10 říj, 2018 9:44 pm

jipol57 píše:Ale v tom přepínatelném úseku bude jen jeden "spotřebič" - vlak. Není to pro celé kolejiště. A krom toho v parametrech vidím MAX CURRENT 3A. A při náhodném zkratu by měla vypnout centrála.

Nejspíš jste přesvědčen, že čtvrtá věta není nijak v rozporu s větou první.
Čiňte, jak chcete, upozorněn jste byl...
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod Trixt » stř 10 říj, 2018 9:56 pm

MiG: Omlouvám se, ale v elektro nejsem moc zběhlý. Pokud je u relé napsáno, že má zatížitelnost 1A při 125 V AC, pak bych očekával, že při pouhých 15 V DCC signálu bude zatížitelnost kontaktů relé vyšší než 1A. Nebo ne? Bavíte se o relé, že?
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod MiG » čtv 11 říj, 2018 7:39 am

Trixt píše:MiG: Omlouvám se, ale v elektro nejsem moc zběhlý. Pokud je u relé napsáno, že má zatížitelnost 1A při 125 V AC, pak bych očekával, že při pouhých 15 V DCC signálu bude zatížitelnost kontaktů relé vyšší než 1A. Nebo ne?

Prvek očekávání se však střídá s prvkem zklamání. Proč by měla být při nižším napětí vyšší?
Trixt píše:Bavíte se o relé, že?

Abych pravdu řekl, tak se už jenom bavím. V tom stejném katalogu je relé s deklarovanými 8A o 38Kč dražší. Drobná nevýhoda je, že mají jen verzi s cívkami 12V.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod BohousP » čtv 11 říj, 2018 7:48 am

Trixt píše:MiG: Omlouvám se, ale v elektro nejsem moc zběhlý. Pokud je u relé napsáno, že má zatížitelnost 1A při 125 V AC, pak bych očekával, že při pouhých 15 V DCC signálu bude zatížitelnost kontaktů relé vyšší než 1A. Nebo ne? Bavíte se o relé, že?

Ono to není o "výkonu" (součin proudu a napětí). Zatížitelnost je daná velikostí a materiálem kontaktů. Max. napětí pak izolační schopností a/nebo bezpečnostními předpisy. Ani jedno se nesmí překročit.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2922
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Vratná smyčka

Příspěvekod sidlo » čtv 11 říj, 2018 7:54 am

Trixt píše:Omlouvám se, ale v elektro nejsem moc zběhlý. Pokud je u relé napsáno, že má zatížitelnost 1A při 125 V AC, pak bych očekával, že při pouhých 15 V DCC signálu bude zatížitelnost kontaktů relé vyšší než 1A. Nebo ne?

Jak píšou kolegové. Proudová zatižitelnost kontaktů je dána protékaným proudem a impedancí spínaného obvodu. Při vysoké indukčnosti zátěže budou poměry i při malém napětí horší.
Navíc se dá předpokládat, že i ve smyčce se budou vyskytovat zkraty a to i zkraty nedokonalé pod hranicí nastavené proudové ochrany.
Navíc to relé bude pravděpodobně vždy přepínat při zátěži - proto ho tam dáváte. V opačném případě byste to asi řešili jinak.
Fungovat to bude, ale relé bude mít zkrácenou životnost.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků