od milan ferdián » sob 22 zář, 2018 9:25 am
Ještě se dodatečně vyjádřím k těm rámům jak základ kolejiště.Rámy jako takové tvaruji jen rozměrově,né konstrukčně.
Vede mě k tomu skutečnost,že řada modelářů buď již má hotové rámy na kolejiště nebo už ví jakou konstrukci rámu pou-
žije.Pro tebe je nejbližší příklad "Aleš".(viz.vlákno)
Aleš,měl před navrhovaným kolejištěm,již hotové rámy od stolaře.Přesto jsem musel dodatečně tvarově upravit rámy z důvodu vratných oblouků.Aleš na těchto základních rámech buduje celou skrytou část kolejiště,tak jak ty.Je zcela jasné,že buď bude muset vybudovat konstrukčně patro pro viditelnou část nebo má v rukávě již plán jak bude stavba kolejiště na viditelné části pokračovat.U tebe též rozhodovalo,že jsi měl část kolejiště hotové a muselo zakomponovat do návrhu.Když se projdeš zpětně své vlákno,viděl by jsi že vyprofilování tvé představy kolejiště nebylo jednoduché,protože jsi dodatečně přidal další náměty.
Základ kolejiště je vždy nosný rám zpracovaný vnitřně roštem.Na tento rám se fixují výškové prvky pro budoucí nadstavby.
Na výškových prvkách přibudou další plánované komponenty kolejiště.U tebe koncová stanice napravo dole.To co platí konstrukčně pro moduly,nemůže platit i pro kolejiště.Moduly se dají rozebrat a uložit.V případě elektro a mechanických poruch jdou snáz opravit.Kolejiště neotočíš vzhůru nohama,aby jsi měl pohodlný přístup na spodní část kolejiště.Proto řada modelářů mají na svých kolejištích servisní otvory,když už mají plnou plochu na základovém rámu.
Já jsem měl na svých stacionárních kolejištích vždy základní rám,který byl zhotoven ze smrkových latí,ne moc vysokých a s zpevňujícím roštem,aby byl dostatečně tuhý ne moc těžký.Pro kolejový podklad jsem používal dvě vrstvy sololitu (síla 5 mm).První vrstva základová železniční pláň a druhá pod kolejivo.Zespod jsem měl vždy přístup jak k elektrickému vedení (analog) a do skrytých prostor SN.
Já vím,dnes doba je jiná,možnosti veliké.Stará literatura je možná pro vaší generaci už zastaralá a poplatná té době.Ale i tak z ní čerpám i já nadále vědomosti.
Přeji tvoji stavbě kolejiště zdárné dokončení.
Milan