Na počátku nebylo slovo, ale video na YouTube, kde se v krabici od dvířek ke kuchyňské lince skrývalo malé koncové nádraží ve velikosti OO. Shodou okolností mi doma pořád ležela krabice od ukulele, které mi dala moje lepší polovička k vánocům, a tak jsem si řekl, proč ne? Když kolega z Anglie do krabice dostal OO, tak to by v tom byl čert, abych tam nedostal něco v TT. Skalní zastánce modelových délek kolejí, souprav a přesné shody se skutečností prosím o shovívavost, tohle je opravdu jen taková hračička...
V úvahu připadaly dvě kolejová schémata, ale nakonec jsem vybral jednodušší z nich, protože to složitější bylo provozně velmi vzdálené místním zvyklostem. Vnitřní prostor krabice je nějakých 53 cm na délku a na šířku 10 cm na úzkém a 20 cm na širokém konci. Takže žádné složité vymýšlení, klasické schéma dvě dopravní a jedna manipulační kolej, ale několikrát vyprané v pračce na vysoké teplotě, takže se smrsklo do miniaturních rozměrů.
Taktéž žádné nakupování, tři výhybky ze starých zásob (z druhé ruky jsem je koupil někdy před 10 lety od Dana z Domáci modulovky, pokud si ten web ještě někdo pamatuje), zbytky flexi, pár balzových prkýnek a smrkových nosníků. Zeleň je recyklovaná z dioramatu, na kterém jsem si před dávnými lety zkoušel práci s foliážemi a koberci. Protože se na nádraží musí svítit a krabice je jen 7 cm vysoká, postaraly se o osvětlení dvě pouliční lampy (které ale v reálu osvětlují i kus nádraží ve Středoklukách, takže jsou tak trochu i nádražní
), taktež kdysi zakoupené z druhé ruky. No a protože takhle gigantická stanice přece musí mít aspoň jedno návěstidlo, tak je na zhlaví jedno trojsvětelné (taktéž ze starých zásob, v nějakém nákupním záchvatu jsem ve svých začátcích nakoupil tolik návěstidel, že by s nimi AŽD vyžilo při přestavbě půlky koridoru). Ne, nebojte... Není tam ani ESA, ani reléovka nebo elektromechanika. To návěstidlo kryje přejezd, který je kdesi na záhlaví mimo krabici. Z nádraží se mimo krabici odjíždí pod silničním mostem. Pozadí je výřez z jednoho z Trainmaniakových panoramat.
Poznámka pro pokolení budoucí: Krycí návěstidlo je cesta, jak nějaké návěstidlo dostat i do malé stanice kde by se reálně jezdilo podle D3, byť dneska už by tam asi místo návěstidla nainstalovali přejezdník. Dokonce se na něm dá rozsvítit i bílá na posun.Staniční budova a skladiště jen jako přední půlky budov. Ve skladišti je schovaná 9V baterie, která dává šťávu světlům a návěstidlu. Přestavování výměn jednoduchými dřevěnými mechanismy s táhlem. Dva třípolohové přepínače, první se stará o napájení obecně (vypnuto-jen návěstidlo-světla a návěstidlo) druhý o znak na návěstidle (volno-stůj-posun dovolen). Ve víku krabice je suchým zipem připevněný malý jednokolejný segment, který umožňuje příjezd/odjezd do/ze stanice, případně posun s výjezdem mimo "obraz". Napájení tím, co se připne, ale vzhledem k provedení to bude většinou analog. Ideálně, pokud se mi podaři zbastlit nějaký ovladač alá BTTB, který pojede čistě z baterie.
Vozový park - minimalistický, loko, motorák a dva tři vozy. Vše čím kratší, tím lepší. Na manipulák 704 s jednou Eskou (víc se mezi námezníky nevejde), na Os jakýkoliv malý motorák. Manipulák se dá vyřídit i smíšeným vlakem, jen člověk nesmí být purista, protože motorák s vozem už bude trochu přečuhovat na výtažnou kolej. ALE... v podstatě se dá jezdit jednoduchý GVD, manipulák může měnit prázdný za plný vůz na vykládku a posun se dá i obzvláštnit přidáním třetího vozu, kdy je třeba vyložený vůz dostat z manipulační koleje a druhý zatím nevyložený doplnit nově přivezeným.
No a co je hlavní -- celé je to v malé krabičce, schované a když chci, tak si to rozložím v podstatě kdekoliv a můžu si chvíli zablbnout. No, ale teď už zpět ke stavění něčeho většího.
TT/D V/VI.