V tomto vlákně již jsem před časem uveřejnil informaci o systému MGP pro ovládání modelového kolejiště (samozřejmě se to netýká jen modulů). Systém mne zaujal natolik, že jsem koupil základní sestavu (jeden panelový dekodér, jeden výhybkový dekodér a jeden návěstní dekodér). Testuji je zatím na prkénku, ale připravuji stavbu testovacího modulu (viz vlákno o stanici pro testování), aby bylo možné vyzkoušení v reálném provozu na kolejišti.
Dosavadní výsledky testování jsou slibné.
Systém sestává ze třech základních prvků. Prvním je panelový dekodér. Slouží k ovládání a umisťuje se do ovládacího panelu (který nemusí být fyzickou součástí kolejiště). Má 16 vstupů pro ovládací tlačítka a umožňuje připojení až 64 indikačních LED. Ty se připojují pomocí třídrátové sběrnice, na níž se jednotlivé LED připojují pomocí driverů, vždy pro 3, 6 nebo 12 LED, drivery se na sběrnici připojují řetězené za sebou.
Druhým je výhybkový dekodér, montovaný pod kolejištěm. K němu je možné připojit pět výhybek, přestavníky mohou být motorické nebo impulsní, jediné omezení je, že nesmí být použity přestavníky s vysokým odběrem, jako například PECO. U motorických se v návodu vedle Tortoise, Conrad a dalších počítá i s MTB MP1. Vyzkoušel jsem také současně při stejném nastavení mít na jednom výstupu MP1 a na jiném Tortoise, funguje bez probému. Kromě ovládání přes LocoNet má dekodér pět vstupů, na něž lze připojit tlačítka a výhybky přestavovat přímo tlačítky, bez LocoNetu a bez jakékoli další elektroniky. Dekodér umožňuje nastavení až pěti cest, každá tvořená až pěti výhybkami. Vstupy pro tlačítka lze využít místo ovládání jednotlivých výhybek pro stavění pěti cest. Dekodér je tak možné použít zcela samostatně, bez centrály. Je možná i kombinace, umožňující kromě ovládání dispečerem z ovládacího panelu (ten může být třeba i v sousední stanici) poskytnout posunovačům možnost ovládat některé výhybky přímo. Stav takto přehozené výhybky se přitom do ovládacího panelu přenáší. Pokud se tyto vstupy nepoužijí pro tlačítka, lze je využít pro zpětné hlášení.
Třetím prvkem je návěstní dekodér. Ten umožňuje připojení až deseti návěstidel po maximálně sedmi světlech. Návěstní znaky se nastavují automaticky bez zásahu obsluhy, v závislosti na postavené cestě. Obsluha tedy kromě nastavení cesty zadá pouze příkaz odjezd, případně jen zvolí cestu, návěstní znak se nastaví automaticky, protože dekodér má po LocoNetu informaci o postavení všech výhybek, stavu obsazení i návěstidel. Návěstidla se připojují obdobně jako u panelového dekodéru, po třídrátové sběrnici. Pro deset návěstidel potřebuje dekodér deset adres. Návěstní dekodér má také 16 vstupů pro zpětné hlášení.
Komunikace mezi moduly je vedena po LocoNetu, což mimo jiné umožňuje vzájemnou komunikaci více dekodérů, třeba při potřebě většího počtu tlačítek, výhybek nebo návěstidel. Je také možné postavit sekundární panel, ten může být i zamykatelný. Programování se uskutečňuje z mobilu nebo z tabletu přes BlueTooth modul, připojený k LocoNetu, při provozu není potřeba mít tablet nebo mobil připojený (PC není potřeba vůbec). Výhodou je možnost umístit panelový dekodér do samostatného ovládacího panelu a výhybkový a návěstní dekodér pod kolejiště, spojení ovládacího panelu s kolejištěm obstarává jediný kabel, LocoNet.
Centrálu to nepotřebuje, může to tedy využít třeba majitel Roco "kostky", lze si představit i analog.
Nechci zatěžovat diskuzi, podrobnější informace a vlastní zkušenosti budu postupně uveřejňovat na
http://www.1ku160.cz.