TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod milan ferdián » čtv 26 črc, 2018 2:44 pm

Je mi líto,moji snahou je sice stihnout vše do letošních vánoc,jenže stále ten termín není pevný.Samozřejmě,že nebudeš čekat,chápu to.
Jen ti mohu upřesnit
- nákladní stanice s vlečkami -
- skryťák -
- klasická stanice s osobní i s nákladní dopravou + remíza -
- na trati odbočka -
- vše v jedné rovině -
U nákladních vlaků se snažím dodržet minimum počet nákladních vozů a to je pět dvouosých + lokomotiva typu "Rosnička" nebo T466.2 pro tyto kapesní kolejiště.Například kolega Trixt si přál dlouhé soupravy na svém budoucím kolejišti.Já jsem z délky souprav hodně slevil,ale zůstal jsem věren statutu vedlejší tratě a provoz na kolejišti bude velmi pestrý.Dvě osobní,
dvě nákladní spolu s jedním spěšňákem.Na lokálce jeden osobní motor+010 a jeden nákladní (délka cca 450 mm).Podařilo se mi z jeho prostoru vyždímat maximum,ikdyž výšku jsem musel striktně dodoržet a danou T.K.+120 na horní stanici.
Viditelná širá trať je na lokálce dlouhá od tunelového ústí až do koncové stanice 4144 mm.Do této délky není započítán úsek ve skrytu a výhybny.Trať za koncovou stanici ještě pokračuje jako vlečka na štěrk v délce 790 mm.
MaHa to byla zcela výjimka,tam mi hodně pomohli posuvné dveře (v kapse byl i záložní plán v případě ponechání klasi-
ckých dveří).
Asi tak,je třeba mít cit :wink: .
Ať se ti daří a těším se na tvé první stavební krůčky.
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod Adam96 » čtv 26 črc, 2018 3:33 pm

Začátečníkovi hlavu neblbnu, jen píši svůj názor, kam bych se dnes díval při výběru kolejiva :wink: Kuehna jsem měl taky na mini-kolejišti https://okounricni.rajce.idnes.cz/Minikolejiste_TT/ a i přes absenci jakéhokoliv napájení na srdcovku tam všechna vozidla projížděla výhybky minimální rychlostí bez zastavení. Jen mi to přijde jako uměle vytvořený problém, že nejsou napájené křídlovky, kterých se dvojkolí možná :!: dotkne. Pokud vím, napájení srdcovky fungovalo všem.
TT, DCC, ep. IV/současnost. Brejlovec je nejhezčí lokomotiva !
Uživatelský avatar
Adam96
 
Příspěvky: 488
Registrován: sob 30 čer, 2012 8:04 pm

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod hopeter » čtv 26 črc, 2018 9:00 pm

Šablony na Tillig najdeš na stránkách lokopin.cz v sekci ke stažení. Jsou tam v Corelu i v Pdf.
Lepší by bylo si na pokusné skládání stáhnout Wintrack nebo Scarm. V počítači to budeš mít přesně ale z hromady šablon ti utečou i centimetry.
Jo a až budeš skládat zhlaví z kuehnovi pseudoobloukové výhybky tak si všimni jakou délku kolejí budeš potřebovat než se dostaneš na potřebnou rozteč 44 mm staničních kolejí. :wink:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod Trixt » pát 27 črc, 2018 7:52 pm

milan ferdián: Vypadá to opravdu zajímavě. V jedné rovině (jednoduchá stavba) dva oddělené prostory, oba s možností manipulace a skryté nádraží navíc v tak malém prostoru. Z toho vyplývá docela zajímavý provoz.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod hopeter » pát 27 črc, 2018 7:54 pm

Milane moc šikovně uděláno. :D

A teď malá úvaha pro investora...
Krátkých kolejí jsem napočítal šest což je u mého dodavatele (ITvlaky) 234,- Kč a v ceně ostatního kolejiva kapka v moři. Převážně IBW výhybky po 227,- Kč stavebnice ,které se snadno sestaví v podstatě bez použití nářadí. V očekávání je i verze s kovovou srdcovkou za 265,- Kč . Od Kuehna je "oblouková" za 363,- ... Jediné co je od Tilligu nepoužitelné jsou izolační spojky kolejí - strašně humpolácké a viditelné už z dálky. Naštěstí pasují ty hezké od Kuehna. Pak ještě pozor na flexikoleje od Kuehna - nemají ukončovací pražce s vybráním pro spojky a jedna kolej je v podloží napevno. Ta kolej napevno může být výhodou ale více nevýhodou třeba v esíčku. Flexi od tilliga z prutů a pražců sestavíš za 153,-Kč metr a ještě ti zbude kousek pražců a hlavně každé pole pražců má na obou stranách vybrání pro spojky. Taky je možnost výběru typu pražců. Kuehn má flexi 640 mm za 112,- Kč což je metr za 175,- Kč.
Opravdu nejsem agentem Tilligu ani zarytý odpůrce Kuehna ale snažím se ti přiblížit cenovou kalkulaci a zkušenosti s obojím kolejivem. Možnosti geometrie si zkus sám a volba je jen tvoje a za tvoje... :wink:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod MrBlackbird » sob 28 črc, 2018 5:28 am

No, čumim :shock:
Sám jsem na základě tvých indícií :D zkoušel ve scarmu něco vykouzlit, ale vratná smyčka se SN uprostřed mě nenapadla. Nákl. nádraží jsem cpal doprostřed jako koncové a naproti sobě v oválu bylo zrcadlově SN a stanička.
Za chvíli jedu na chalupu, tak to tam zkusim promyslet a porovnat s rámem pod deskou, pak se ozvu. Díky hopetere za tvoji kalkulaci, asi to vážně nebude tak zlé s tím Tilligem.
Uživatelský avatar
MrBlackbird
 
Příspěvky: 54
Registrován: úte 10 črc, 2018 11:00 am

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod hopeter » sob 28 črc, 2018 9:33 am

Ještě máš možnost kombinace Tillig a Kuehn. Z každého si vybrat to co lépe vyhovuje. Stačí použít přechodové spojky a rozdíl cca 0,3 mm výšky kolejnic skoro není poznat. Mám tak řešenou přístavbu na koncovém se smyčkou kde jsem tak zpracoval zbytky Kuehna ( výhybka a několik kusovek ) ke kolejím Tillig. :wink:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod MrBlackbird » úte 31 črc, 2018 7:37 am

Přes víkend jsem si lámal hlavu s Milanovým plánkem. Jelikož byl z fóra odstraněn, předpokládám, že sem nemám přidávat jeho podobu ve SCARMu.
Vzhledem k tomu, že na plánku je spousta kolejí, je nutné je šikovně rozdělit krajinou, aby z toho nevznikl vlakodrom. Vymyslel jsem způsob jak toho docílit pomocí kulisy:

Obrázek
Snad ten obrázek není moc konkrétní, Milane

Napadlo mě, že ze strany, kde je nákladové nádraží (které jsem zmenšil o jednu kusou kolej rovnoběžnou s dopravní - zbavil jsem se třícestné výhybky) bude průmyslová oblast. Ta bude zobrazena na kulise, na které bude přilepena část haly nějaké továrny. U delší kusé koleje bude sklad s nakládací rampou. Dvojkolejná vlečka bude obsluhovat již zmíněnou továrnu. Otázkou je, která továrna :?: aby byl zajištěn zajímavý provoz různých vlaků.

Osobní nádraží na druhé straně uvažuji se starou výtopnou. Z jedné strany bude kopec, ve kterém ústí tunel, z druhé budou za staniční budovou louky.

K SN bude přístup odnímatelným terénem. Na druhé straně kulisy uvažuji kopec, pod kterým by bylo SN.

Otázkou zbývá, jestli je můj nápad proveditelný (což asi nejlépe posoudí Milan, nebo ten, který onen plánek viděl). Ještě zkusím něco vymyslet sám, námětů mám až až :D
Uživatelský avatar
MrBlackbird
 
Příspěvky: 54
Registrován: úte 10 črc, 2018 11:00 am

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod milan ferdián » úte 31 črc, 2018 10:44 am

MrBlackbird píše:Přes víkend jsem si lámal hlavu s Milanovým plánkem. Jelikož byl z fóra odstraněn, předpokládám, že sem nemám přidávat jeho podobu ve SCARMu.
Vzhledem k tomu, že na plánku je spousta kolejí, je nutné je šikovně rozdělit krajinou, aby z toho nevznikl vlakodrom. Vymyslel jsem způsob jak toho docílit pomocí kulisy:

Ale můžeš jeho podobu ve scarmu vložit,je to tvé vlákno a kolegové budou mít vizuální přehled,jak krajinově situaci řešíš. :wink: Sám jsem zvědav na tvé řešení,je možné,že budeš mít lepší než já.Tisíc hlav,tisíc nápadů :P . Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Nápad na vlečku?

Příspěvekod MrBlackbird » stř 08 srp, 2018 9:31 am

Nevydržel jsem a vytiskl jsem si plánek 1:1 (nakonec je o 6,6% větší :roll: ). Konečně si dokážu představit, kolik bude kde místa a jak se tam vejdou budovy a krajina. Původní koncept poloplastické kulisy jsem hodil do koše, kulisy se ale nadále nevzdávám. Vzhledem k velikosti nádraží a kolejiště vůbec, pojmu celou stavbu jako minikolejiště (1,33 m2).


Původní Milanův plánek jsem mírně pozměnil.

Obrázek

Kolejiště je kuliisou (tlustá černá čára) rozděleno na části A a B
A - je osobní nádraží, v místě písmene bude malá výpravní budova, se skladištěm s nakládací rampou u kusé koleje. Za výpravní budovou se nachází stará výtopna, druhá kusá kolej bude možná zastřešená pergolou jakou mají v Čerčanech. Spojení s vesnicí bude zajišťovat silnička vedoucí na východ.

B - je nákladní nádraží. Původně jsem plánoval továrnu na dvojkolejné vlečce a volnou skládku nebo uhelné sklady na kusé koleji ve stanici. Jelikož chci maximálně zjednodušit kulisu, která bude i tak být oboustranná, rozhodl jsem se, že areál fabriky bude v prostoru ohraničeném vlečkou a kusou kolejí. Otázkou zbývá, který druh výroby by byl nejvhodnější vzhledem k počtu kolejí? Napadlo mě využít staré BTTB cisternové vozy a předělat je na nádrže, které by se doplňovaly z krátké kusé koleje. Dále by zde bylo rozdělení na vykládku a nakládku.

SN - bude pod odnímatelným kopcem. Vzhledem k typu provozu (DCC ovládání pouze lokomotiv) si ale nejsem jistý, jak udělat detekci obsazení, aby mohlo být SN při provozu zakryto.

Mám ještě otázku ke správnému zapojení vratné smyčky v tomto konkrétním případě. Vychází mi z toho, že budu potřebovat dva moduly VS, které připojím na průjezdné koleje v SN. Pochopil jsem to správně :?:
Budu rád za veškerou konstruktivní kritiku a cenné rady.
Uživatelský avatar
MrBlackbird
 
Příspěvky: 54
Registrován: úte 10 črc, 2018 11:00 am

Re: Nápad na vlečku?

Příspěvekod jipol57 » stř 08 srp, 2018 1:19 pm

MrBlackbird píše:Mám ještě otázku ke správnému zapojení vratné smyčky v tomto konkrétním případě. Vychází mi z toho, že budu potřebovat dva moduly VS, které připojím na průjezdné koleje v SN. Pochopil jsem to správně :?:
Budu rád za veškerou konstruktivní kritiku a cenné rady.

Podle mně stačí jen jeden. Celé SN může být v přepínacím úseku/úsecích.
Edit: Podmínkou je, že současně nebudeš vyjíždět ze SN oběma směry.
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod D » stř 08 srp, 2018 7:49 pm

MrBlackbird:
Můžeš sice celý skryťák zapojit na jeden modul vratné smyčky, ale nám se to neosvědčilo. Problémem byl elektrický odběr více lokomotiv, později ještě zvýšený osvětlenými vagóny a zvukovými lokomotivami. Při vyšším odběru byl modul vratné smyčky nestabilní, vyložil si nadproud jako zkrat u přejezdu do úseku a občas začal kmitat (přepínat tam a zpět). Pak bylo nutné modul smyčky upravit zvýšením detekovaného proudu, který ale zase musel pokaždé protéct přes sběrače lokomotiv. Proto pokud nemáš hluboko do kapsy, budou dva moduly spolehlivější, zapojené tak jak jsi to vymyslel.

Nebo nepoužij žádný modul a přejížděj úplně bez zkratů. Stačí drobná elektrotechnická zručnost, pár součástek a můžeš polaritu přepínat spolu s výhybkami na vjezdu do smyčky. U tvého skryťáku se dvěma vjezdy ale bude zapojení záležet také na tom, jakým způsobem chceš výhybky ovládat a jak chceš skryťák provozovat, např. zda máš požadavek na současný průjezd oběma konci.

Jednosměrně průjezdný skryťák se mi osobně moc nelíbí. Ve viditelných stanicích budeš neustále lokomotivu vlakům otáčet jedním směrem, do směru hodinových ručiček. Skryťák udělá každým průjezdem vlaku opak.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod milan ferdián » čtv 09 srp, 2018 9:14 am

Skryťák není u mne určený pro přímé průjezdy.Počítal jsem vždy se zastavením. :wink: .
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod D » čtv 09 srp, 2018 9:13 pm

MrBlackbird:
Pokud souhlasíš s Milanem, je řešení triviální. Stačí navázat přepínání polarity celého skryťáku na jeden z přestavníků. Přestavník se dvěma volnými přepínacími kontakty ti zapojení zjednoduší (např. MTB MP-5). Když se pojede do/ze skryťáku přes výhybku A, polarita se s výhybkou do odbočky přepne podle této výhybky. Když se do/ze skryťáku pojede přes výhybku B, musí být výhybka A přestavena na rovně.

spojka-pres-oval.png
spojka-pres-oval.png (6.35 KiB) Zobrazeno 5294 krát


Původně jsem do schématu maloval i tlačítkovou a přepínačovou verzi ovládání výhybek tak, aby se zamezilo nežádoucímu stavu obou výhybek do odbočky. Ale pak jsem si řekl, že logiku nechám na inteligenci obsluhy, která bude vědět, že když je přepnut vjezd na A, tak nemá jezdit přes B.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: TT Epocha IV/V na 1600 × 840

Příspěvekod MrBlackbird » pát 10 srp, 2018 7:13 am

D a jipol57: Chápu to dobře, že existují tři varianty:
1) Přepínání celého SN pomocí výhybkového přestavníku. To umožní průjezd pouze se zastavením, zvýší požadavek na zasvěcenost obsluhy. Vjezd/výjezd oběma směry naráz je vyloučen.
2) Napojení celého SN na modul vratné smyčky. Průjezd smyčky bude možný bez zastavení. Vjezd/výjezd oběma směry bude i v tomto případě nemožný.
3) Obě průjezdné koleje budou napojeny na vlastní modul vratné smyčky. :?: Průjezd SN bude možný bez zastavení :?: (koleje nebudou dlouhé dvojnásobek nejdelší soupravy). Vjezd/výjezd bude možný zároveň.

Další dotaz:
:?: Jak realizovat detekci obsazení koleje v SN, tedy jak zajistit, že budu vědět, že vlak je zastavený správně a nepřečuhuje na výhybku?
Uživatelský avatar
MrBlackbird
 
Příspěvky: 54
Registrován: úte 10 črc, 2018 11:00 am

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: colt274 a 8 návštevníků