Zdravím všechny.
Tak v prvé řadě, mně vůbec nevadí, když se tu rozpoutá nějaká diskuze. I když se Vám zkušenějším zdá, že vlákno "plevelíte", mně osobně z toho vždy vzejde nějaká informace, která mi ušetří problémy v budoucnu. Takže klidně "plevelte", já jsem za to rád a za vaše postřehy jsem vděčný.
Problematiku přerušování kolejí mám na první pohled ujasněnou. Dá se říct, že mám představu o tom:
- z čeho koleje pokládat (pruty, pražcové pásy a nezapomenout na tvarování oblouků),
- jak, čím a na co koleje lepit (asi zůstanu věrný korku a dám si pozor na voděodolnost disperzních lepidel),
- kde vytvořit izolované úseky (na staniční koleji raději udělám i dva krátké na koncích, u výhybek použiji způsob B popsaný v článku Martina Pinty)
- a teď i čím a jak koleje přerušovat (Milošovi jsem již napsal SZ).
Než se ale pustím do pokládky kolejí, musím si rozhodnout další dilema, které s pokládkou souvisí. A to jsou rozpojovače.
Všiml jsem si, že dnes je preferováno nové spřáhlo od fy Tillig (pěkné návody na jejich montáž jsou na stránkách Lokopin). Spřáhla s očkem či starší, se již asi dnes nepoužívají. Kompatibilní spřáhlo se spřáhlem Tillig vyrábí i firma Kuehn. Firma Peho a SDV dělá kinematiky pro nová spřáhla. Dále se pro lokomotivy vyrábějí digitální spřáhla kompatibilní s novým spřáhlem Tillig. Našel jsem výrobce SD modell a Krois Modell.
Existují ale i další spřáhla, například od firmy Roco. Vůbec netuším, zda jsou kompatibilní se spřáhly firmy Tillig. Pak jsou tu různá magnetická spřáhla s elektrickám propojením, pevná spřáhla a další.
V neposlední řadě jsou zde spřáhla firmy Kadee, které dodává do České republiky zřejmě jen pan Litomyšský. Obrovskou výhodou těchto spřáhel se mi jeví princip jejich rozpojování pomocí magnetů a schopnost při tlačení udržet rozpojení mezi libovolnými vagóny. Což je docela výhodné při sestavování vlaků.
A tím jsem se zarazil. Pro TT a nový typ spřáhel je zřejmě dodáván jen jediný typ rozpojovače, který nepůsobí moc modelově. Nebo jsou i jiné rozpojovače? Odpojení lokomotivy se dá řešit digitálními spřáhly, odpojení vagónu ale jen rozpojovačem a nedá se odpojený vagón odtlačit zbytkem soupravy. Čímž mi vzniklo dilema, jakou cestou se vydat. Cestou Tilligu nebo cestou Kadee. Kadee se mi zdá na první pohled lepší, ale nejsem si jist. Nebo mi něco uniklo a jsou i lepší možnosti?
Jak to řešíte vy?
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1