sidlo píše:U ČSD/SŽDC/ŽSR se používá rychlostní návěstní soustava. Dekodéry pro modelovou železnici, postavené na platformě PIC, se s tímto faktem jen velmi obtížně vyrovnávají. Většinou se jedná o velmi zajímavá blikátka. A to některé o sobě dokonce tvrdí, že jsou lepší než jiná.
Jiš dlouho používám Báňův dekodér ND4 (http://www.mtb-model.com/elektro/s-com-nd4a.htm). Za velkou přednost považuji řešení, u nějž je v šachtě pod návěstidlem miniaturní dekodérek S-com, což umožňuje mít mezi návěstidem a vlastním návěstním dekodérem umístěným na vhodném místě pod kolejištěm pouze třížilový vodič, který je k dekodéru S-com připojen konektorem a návěstidlo tak lze kdykoli snadno vyjmout, aniž by bylo nutné cokoli pájet nebo jinak řešit napojení. Konektor je přímo součástí dekodéru S-com. Každému signálnímu znaku je přiřazena jedna adresa a lze tak například do TrainControlleru jednoduše přiřadit návěstní znaky podle příslušné provozní situace.
Systém je mechanicky výborně dotažen do konce, dodávají se šachty, do nichž se S-com dekodér jednoduše vsadí.
Pro představu o rozměrech připojuji obrázky pětiznakového návěstidla ve velikosti N a návěstního mostu rovněž ve velikosti N, nesoucího čtyři pětiznaková návěstidla. V každé "noze" jsou v šachtě dva dekodéry S-com. Představte si, kolik drátů by muselo k takovému návěstnímu mostu vést, kdyby bylo nutné vést šest vodičů od dekodéru ke každému návěstidlu. Pokud by bylo zvoleno řešení, u nějž by žádný prvek typu S-com nebyl použit, bylo by nutné vyřešit přechod z drátků v rozměru několika setin milimetru, které musí projít nohou návěstidla, na vodiče vedoucí k návěstnímu dekodéru, třeba jako zde zmiňovaný UNI16ARD.