Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod Trixt » pon 09 črc, 2018 8:40 pm

Tak po připomínkách ohledně délky kolejí v SN, jsem zkusil použít výhybky Kuehn. Popravdě mi to moc nepomohlo. Zkusil jsem tedy přepracovat zhlaví vlevo s kolejemi Tillig a dopadlo to následovně. Víc se mi z toho nedaří vymáčknout.

Obrázek
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod HonzaM » pon 09 črc, 2018 10:06 pm

Fox píše: Jak TC, tak iTrain (a předpokládám, že JMRI také) umožňují nakalibrovat rychlost lokomotivy (tj. stanovit ujetou dráhu za čas pro jednotlivé stupně dekodéru). Potom např. v iTrain dokážeš zastavit na předvoleném místě v bloku s přesností na 1 cm.

Ano, ale musel by se kalibrovat celý vždy stejně sestavený vlak, pokud lokomotivu kalibruji samotnou a připojím třeba sedmivozový RailJet, nebude zastavení zdaleka tak přesné. Alespoň taková je moje zkušenost. Na svém kolejišti mám proto staniční koleje rozděleny do třech bloků, tím mohu stoprocentně zajistit že vlak neprojede za návěstidlo. U krátkých vlaků (třeba Desiro) používám naprogamované zastavení uprostřed nástupiště, v tom případě na centimetrové přesnosti nezáleží a vlak zůstane stát ve středním bloku, u dlouhých vlaků je ale potřeba mít jistotu, že vlak nepřejede za návěstidlo, ale také že celý vlak opustil vjezdové zhlaví. Jízda takového vlaku je potom naprogramována tak, aby postupně zpomalil na plíživou rychlost, úplné zastavení ale zajištuje až obsazení třetího úseku. Rozhodně doporučuji při stavbě kolejiště dělení staničních kolejí do třech bloků, i když třeba z úsporných důvodů nebudou všechny samostatně detekovány a budou zpočátku propojeny pod kolejištěm, dodatečné dělení je obtížně realizovatelné. Ve skryté stanici bych takové dělení dělal vždy (ale já skryté stanice nedělám).
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod Fox » úte 10 črc, 2018 3:30 am

Souhlas, mám to stejně. Nechtěl jsem jít do detailu, to už je věc konkrétního navrhu.
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1297
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod Trixt » úte 10 črc, 2018 7:31 am

HonzaM píše:Rozhodně doporučuji při stavbě kolejiště dělení staničních kolejí do třech bloků

Díky moc. Jak dlouhé máš prosím krajní úseky ve staniční koleji?

Fox píše:Nechtěl jsem jít do detailu, to už je věc konkrétního navrhu.

Naopak, jsem rád, když jdete do detailu. Poslední kolejiště jsem stavěl před mnoha lety a mé znalosti pokulhávají a proto jsem rád, když se se mnou podělíte o detailní rady, postřehy a náměty a tedy když to pak napoprvé zrealizuji nejlépe jak mohu. Jak píše HonzaM, dodatečné úpravy jsou problematické.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod jipol57 » úte 10 črc, 2018 9:43 am

Trixt píše:Tak po připomínkách ohledně délky kolejí v SN, jsem zkusil použít výhybky Kuehn. Popravdě mi to moc nepomohlo. Zkusil jsem tedy přepracovat zhlaví vlevo s kolejemi Tillig a dopadlo to následovně. Víc se mi z toho nedaří vymáčknout.

Obrázek

Na tomhle návrhu mě upoutal pohled vpravo dole.
Kdyby jsi remízu přesunul do koncového nádraží, tak by tam vznikl prostor. Za angličanem stočit lokálku mírně doprava, aby vyšla až ke kraji. Tím by se ještě více oddělila od hlavní, portály by se vzdálily a taky by se mohly prodloužit koleje v křížení v SN.
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod Trixt » úte 10 črc, 2018 11:24 am

jipol57 píše:Kdyby jsi remízu přesunul do koncového nádraží, tak by tam vznikl prostor. Za angličanem stočit lokálku mírně doprava, aby vyšla až ke kraji. Tím by se ještě více oddělila od hlavní, portály by se vzdálily a taky by se mohly prodloužit koleje v křížení v SN.

No, něco podobného zde již bylo, viz http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=1&t=11470&start=45#p238549. Pokud ale nevypustíš výhybnu, koleje v SN ti to nepomůže prodloužit. Mně ale již o prodloužení kolejí v SN moc nejde. Těch 1000 mm je pro zamýšlený provoz dostačující. Je otázka, zda remízu nepřesunout do koncové stanice, ale pořád si myslím, že zázemí lokálky bývá většinou v přípojné stanici.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod jipol57 » úte 10 črc, 2018 1:05 pm

Myslel jsem prodloužit koleje v té výhybně. 630mm je dost málo. Tím že by se oblouk před vjezdem do tunelu přesunul k přednímu kraji panelu, nějaký cm by byl k dobru. Plus jak jsem psal optické oddělení obou kolejí. A možná taky tu obloukovou nahradit normální levou. Oblouková je dost dlouhá - štíhlá a zkracuje užitné délky kolejí.
A remíza v koncové stanici je běžná věc. Např. Telč je uprostřed tratě. Osoblaha na konci. Určitě je jich hodně.
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod Trixt » úte 10 črc, 2018 1:28 pm

jipol57: Ona ta vnější kolej, kde vlak bude čekat na objetí druhou soupravou má ve skutečnosti 700 mm (asi bych měl opravit popisky). Pokud bych obloukovou výhybku posunul ihned za portál tunelu, dosáhl bych na vnějším oblouku dokonce 800 mm. Nechce se mi ale výhybku posouvat, chtěl bych ji schovat více v tunelu. Možnost prodloužení tu ale je i bez přesunu remízy.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod HonzaM » úte 10 črc, 2018 1:31 pm

Možná jsem to někde přehlédl, ale jak je to s tou výškou 31 cm? Pouze tolik je k dispozici v celé délce a zejména šířce? Já mám kolejiště ve skříňkové stěně a výška kterou mám k dispozici je 36 cm, o těch 5 cm míň by nebyl problém, ovšem hloubka těch skříněk je jen 30 cm a panel má šířku 60 cm. Viz obrázky na https://www.1ku160.cz/domaci-kolejiste/ ... kolejiste/. Nezvažoval jsi N? Ale asi máš už dost vozidel v TT.
Předpokládám ale, že v Tvém případě asi jde o podkrovní prostor se šikmým stropem a těch 31 cm je myšleno jen na samém zadním okraji a odstamtud se světlá výška rychle zvyšuje. Přístup asi bude jen zepředu, pak se mi těch 29 cm zdá poměrně dost na to aby člověk dosáhl až dozadu a ještě ve skryté části. Také záleží na tom, zda to celé bude ležet na zemi, zespodu tedy žádný přístup nebude.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod Myšpulín » úte 10 črc, 2018 4:53 pm

Trixt píše:
HonzaM píše:Rozhodně doporučuji při stavbě kolejiště dělení staničních kolejí do třech bloků

Díky moc. Jak dlouhé máš prosím krajní úseky ve staniční koleji?

Pro řízení používám TC 8 silver a každou staniční kolej mám taktéž rozdělenou na minimálně 3 úseky, dva krajní stop v délce 5 cm a jeden (nebo více) prostřední je zbytek (protože je stanice na několika segmentech, je prostřední úsek složen z jednoho až dvou fyzických úseků). Staniční úseky ale končí před námezníkem, dál je již úsek zhlaví. I ten je dělen většinou po jednotlivých výhybkách. Takže loko vždy zastaví dojetím na stop úsek, tedy mi stojí přední nápravou asi 4 cm od námezníku, což je dostatečné. Pokud se celá souprava nevejde na staniční kolej, blokuje zadní zhlaví, což je indikováno do TC a ten nedovolí postavit kolizní cestu. A abych neblokoval celé zhlaví, mám ho dělené právě po jednotlivých výhybkách, aby byl zbytek sjízdný. A opačně, pokud jedu na ruku a nezastavím na stopu, ale přejedu, obsadím zhlaví před sebou a TC opět nedovolí postavit cestu přes patřičnou část zhlaví. Z toho vyplývá, že všechny části kolejiště jsou vždy napájeny přes nějaký DO a tudíž vyhodnocení pracuje spolehlivě. A jen taková poznámka. Kusá kolej v SN je opatřena mikrospínači na šturcu, které přebírají funkci stop úseku. Takže mě vlak vždy dojede až na šturc, kde si klepne na mikrospínač a zastaví. A druhá poznámka. Jedna staniční kolej, ta nejblíž u staniční budovy, je rozdělena na šest úseků. Nemusím jistě psát proč. Jen ty dva prostřední úseky jsou asi o 3 cm delší.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod Trixt » úte 10 črc, 2018 7:05 pm

HonzaM píše:Možná jsem to někde přehlédl, ale jak je to s tou výškou 31 cm?

Ano, jen tolik je k dispozici v celé délce a šířce. Přístup zespodu bude bezproblémový. Je to dáno dispozicí bytu a je to jediné místo, které mi rodinná rada odsouhlasila. :D Vysvětlení bude asi jednodušší pomocí obrázku:

Obrázek

A proč TT? Je to velikost, která mi přirostla k srdci již v dětství (samozřejmě že za to mohli rodiče :wink: ). Mám samozřejmě více mašinek, ale v podstatě v souvislosti s digitalizací je použitelná jen jedna (ta nejnovější). Mám i více vagónů, ale co se týká financí, asi to v konečném důsledku nebude rozhodující faktor. Mám ale kamaráda, se kterým se občas potkáme a on má také TT a tak bych chtěl u tohoto rozměru zůstat.

Myšpulín: Díky moc za vysvětlení a tipy. Zkusím to tedy zakreslit do plánku pro případné připomínky. Nemáš náhodou fotku zakomponování mikrospínače na šturcu? A ještě dotaz, ta verze TC silver ti působí nějaké problémy, kvůli které bys dnes dal přednost verzi gold nebo jsi gold nikdy nepostrádal?
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod Trixt » úte 10 črc, 2018 8:23 pm

Zkusil jsem naznačit úseky ve spodním patře. Pochopil jsem to správně?

Obrázek
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod HonzaM » úte 10 črc, 2018 10:04 pm

Aha, teď je to jasné, ta výška já dána prostorem který je k dispozici pro uklizeni, zatímco při provozu je perfektní přístup k celé šířce kolejiště. Vrtalo mi hlavou jak při světlé výšce 31 cm dosáhnout do vzdálenosti 96 cm,
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod HonzaM » úte 10 črc, 2018 10:21 pm

S rozdělením kolejiště a staničních koleji do detekovaných bloků to mám prakticky stejné jak píše Myšpulin, ani kousek kolejiště není nedetekovaný. Dělená je i trať, vzhledem k tomu, že od jedné stanice do druhé vede trať dlouhá 6 m, je rozdělená na tři úseky pro možnost autobloku. Při prvním zapojení jsem se dopustil omylu, který omezoval provoz, celé zhlaví bylo detekováno jako jeden blok, naštěstí ale byly výhybky elektricky izolovány, takže nebyl problém detekci rozdělit.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod HonzaM » úte 10 črc, 2018 10:30 pm

Trixt píše:Zkusil jsem naznačit úseky ve spodním patře. Pochopil jsem to správně?

]

Ano, jen je ještě potřeba doplnit pár dělení tak, aby případný přečnívající vlak nezpůsobil obsazením výhybky na které stojí i zablokovaní vjezdu na další koleje.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Trainmaniak a 4 návštevníků