Takže když to shrneme... Zapátral jsem i mj. v relativně nové, minulý rok vydané knize o sergejích od Martina Žabky a pár informací dohledal. Model tedy žádná fikce v uvzovnách
jak zde kolega o něco výše napsal není. Model své předloze plně odpovídá mimo tedy zmíněné nárazníky, které mají být malé hranaté. Předloha je beztlumičová lokomotiva dodaná jako součást II. série pro ČSD, která byly z Lugansku dodána v srpnu roku 1967. V tomto stavu jezdily lokomotivy do prvních velkých dílen, čili cca 5 let. Lokomotivy se v tomto provedení dodávaly až listopadu 1968, viz přehled dodaných lokomotiv níže. A jak zde psal pan kolega výše, když takový stroj jel plným výkonem bylo to opravdu hoodně slyšet, proto se po té při dílenských opravách v ŽOS instaloval tlumič Československé výroby, který však na rozdíl od toho sovětského byl instaloval do strojovny přímo nad motorem, nikoli na střechu. To způsobovalo zejména v letních měsících, že ve strojovně bývalo opravdu velké teplo, často jde na starých fotkách za horkých dnů vidět, že lokomotivní čety si nechávaly otevřené boční dveře do strojovny, aby to aspoň trochu větralo.
Z přehledu dodaných lokomotiv bez tlumiče je tedy patrné, že jich bylo dodáno v tomto stavu poměrně dost a v tomto stavu sloužily bezesporu do první poloviny 70. let takže né jen pár let, ale 10 let určitě ano.
Pro představu jak beztlumičový dvanáctviválcový dvoutaktní motor 14D40 předl můžete vidět např. zde:
https://www.youtube.com/watch?v=LeLAbncgOCshttps://www.youtube.com/watch?v=pc9Zz0HA2XEPohled na střechu beztlumičového stroje (lepší v archivu už asi nemám) Fotografie pochází z června 1969 a autorem je foto Brian Stephenson
Zde ještě přikládám přehled dodaných lokomotiv k ČSD s drobným komentářem z hlediska modelářského:
I. dodávka T679.1001 až T679.1025 + T679.5001 až T679.5025 (celkem tedy 50ks) dodávány k ČSD od března do září 1966 (bez tlumiče, kulaté bíle lemované nárazníky, trojdílné žaluzie, boční lité černé tabule)
II. dodávka T679.1026 až T679.1067 (celkem tedy 42ks) dodávány k ČSD od srpna do října 1967 (bez tlumiče, malé hranaté nárazníky, trojdílné žaluzie, smaltované tabulky)
III. dodávka T679.1068 až T679.1172 (celkem tedy 105ks) dodávány k ČSD od února do listopadu 1968 (bez tlumiče, malé hranaté nárazníky, trojdílné žaluzie, smaltované tabulky)* vyjma T679.1113 a 114 ty byly dodány zkušebně s novým tlumičem sovětské výroby na střeše
IV. dodávka T679.1173 až T679.1252 + T679.5026 a T679.5027 (celkem tedy 82ks) dodávány k ČSD od srpna do listopadu 1969 (tlumič na střeše sovětského typu, malé hranaté nárazníky, trojdílné žaluzie, smaltované tabulky)
V. dodávka T679.1253 až T679.1304 (celkem tedy 52ks) dodány k ČSD od května do července 1970 (tlumič na střeše sovětského typu, malé hranaté nárazníky, trojdílné žaluzie, smaltované tabulky)
VI. dodávka T679.1305 až T679.1353 + T679.1355 až T679.1374 + T679.1400 (celkem tedy 69ks) dodány k ČSD od června do září 1971 (tlumič na střeše sovětského typu, malé hranaté nárazníky, trojdílné žaluzie, smaltované tabulky)* číslo 354 bylo vynecháno
VII. dodávka T679.1401 až T679.1446 (celkem tedy 46ks) dodány k ČSD od srpna do řijna 1972 (tlumič na střeše sovětského typu, malé hranaté nárazníky, trojdílné žaluzie, smaltované tabulky)
VIII. dodávka T679.1447 až T679.1546 (celkem tedy 100ks) dodány k ČSD od ledna do června 1973 (tlumič na střeše sovětského typu, malé hranaté nárazníky, trojdílné žaluzie, smaltované tabulky)*okolo čísla 460 se začalo objevovat hranaté logo namísto oválného)
IX. dodávka T679.1547 až T679.1600 (celkem tedy 53ks) dodány k ČSD od ledna do dubna 1979 (tlumič na střeše sovětského typu, malé hranaté nárazníky, dvojdílné žaluzie, smaltované tabulky)
ČSD III./IV. epocha (1956-1975)