Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Trixt » ned 24 čer, 2018 10:32 am

Rozhodl jsem se vložit aktuální schéma kolejiště na začátek tématu, aby nově příchozí nemuseli pátrat po tom, jak bude kolejiště vypadat. Všem jsem vděčný za každý příspěvek, který mě posune dál a je jedno zda se týká kolejí, modelovosti, elektrického zapojení, krajiny nebo něčeho jiného.

Aktuální schéma

Obrázek
Obrázek
A ještě návrh uspořádání krajiny od Milana Ferdiána, který se snažím dodržovat, i když s určitými změnami:
Obrázek
A ještě poslední zveřejněný aktuální stav prací na kolejišti:
Obrázek



A takto to zde začalo:

Zdravím všechny uživatele fóra. Jsem zde nový a v podstatě jsem i nováček v oblasti modelové železnice. Kdysi jsem si stavěl analogové kolejiště TT, pak ale na něj nebyl roky čas a v podstatě ani místo. Ještě nedávno jsem si myslel, že kolejiště nemám kam dát, ale pak mě napadla myšlenka, kam je umístit. Má to ale dost zásadní omezení. Kolejiště se musí vměstnat do následujícího půdorysu:

Obrázek

Co je ale podstatné a co asi málokdo řeší, je výška. Ta včetně rámu musí být 31 cm. Více prostoru na výšku bohužel nemám.

Rám bude z hliníkových profilů a jeho výška bude 44 mm. Na vlastní kolejiště bude zbývat jen 266 mm, více ne. Není zde v podstatě prostor pro více úrovní kolejiště. Chtěl bych zde simulovat místní jednokolejnou trať s odbočkou do koncové staničky. Kromě provozu na jednokolejové trati, bych chtěl pendlovat lokálku do koncové stanice. Hodně jsem experimentoval, co do daného prostoru dokáži dostat a postupně jsem došel k následujícímu návrhu. Nejedná se o model odpovídající skutečnosti, ale možná by se obdobná situace v ČR někde našla. Schéma tedy vypadá následovně:

Obrázek

Skryté koleje a smyčka je na úrovni 0 mm, nádraží v popředí pak ve výšce 30 mm a koncové nádraží ve výšce 120 mm. Stoupání se všude pohybuje +- 2,5%. Nevýhodou je, že na vratné smyčce a na pravém oblouku lokálky jsem musel použít koleje o poloměru 267 mm. Na lokálce to snad nebude vadit a smyčka nebude vidět.

Obrázek

Je ale pravděpodobné, že se již nedokáži od daného návrhu odpoutat a že by někoho napadlo něco lepšího. Je také jisté, že návrh obsahuje nějaké nelogičnosti, které snad mi pomůžete zkorigovat. Těším se na Vaše připomínky, případně protinávrhy.

.
Naposledy upravil Trixt dne pon 28 bře, 2022 8:19 pm, celkově upraveno 19
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod hank » ned 24 čer, 2018 12:50 pm

Skryté části kolejiště není nutně potřeba skrývat "pod zem". Buď je lze "přiznat" - třeba formou trati "odněkud někam," zcela bez skrytého nádraží, tím se i vyloučí potřeba smyčky - nebo je lze schovat na stejné výškové úrovni za kulisu. Taky lze oddělit na dvou i více částech kolejiště kulisami zcela odlišné krajinné motivy a tím naznačit jejich vzdálenost - dokonce i různá roční období. I v pláncích Milana Ferdiána je řada takových nápadů.

Na stránkách http://www.carendt.com je uvedeno nejméně 10 různých způsobů, jak nechat na kolejišti vlak zmizet ze scény. Teď bohužel nemám čas to hledat. Třeba bude někdo rychlejší.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod JanoH0e » ned 24 čer, 2018 1:44 pm

Kulisu nedoporučujem, treba určitú výšku a tej je málo. Inak plán je reálny, akurát by som predĺžil manipulačnú koľaj v hornej stanici na maximum, aspoň na dĺžku dopravnej koľaje. Nech manipulák má čo voziť.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod Trixt » ned 24 čer, 2018 2:01 pm

hank píše:Skryté části kolejiště není nutně potřeba skrývat "pod zem". Buď je lze "přiznat" - třeba formou trati "odněkud někam," zcela bez skrytého nádraží, tím se i vyloučí potřeba smyčky - nebo je lze schovat na stejné výškové úrovni za kulisu.....

Co se týká kulisy, je problém v tom, že kolejiště bude pevně přiděláno ke stěně a z druhé strany bude pohled nemožný. Zespodu bude přístup v pohodě díky tomu, že kolejiště bude možno zafixovat víceméně v libovolné poloze. Pro názornost připojuji obrázek:

Obrázek

Smyčku jsem použil proto, aby lokálka jedoucí z horní stanice mohla pokračovat v jízdě dál a potom se vrátila zpět bez nutnosti přepřahání lokomotivy ve skrytém nádraží.

JanoH0e píše:... akurát by som predĺžil manipulačnú koľaj v hornej stanici na maximum....

Prodloužím, jen mám problém, kam dám nějakou budovu stanice.

Obrázek
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod hank » ned 24 čer, 2018 2:14 pm

JanoH0e píše:Kulisu nedoporučujem, treba určitú výšku a tej je málo.


Proč? Jako kulisa stačí fotografie řady stromů nebo kraje lesa, taky pohled do vzdálené krajiny, případně poloplastické fasády budov; v konkrétním případě by se na výšku vešly stěny několikapatrových obytných domů nebo továrních budov nebo stromy staré desítky let. Modelová výška objektů tvořících kulisu by mohla být i s přihlédnutím k předpokládané výšce horní etáže přes 20 metrů; kdyby perspektivně znázorňovala vzdálené objekty nebo obzor, pak už je to vůbec skoro jedno. Mohly by se použít i dvě řady kulis perspektivně znázorňující objekty v různých vzdálenostech.

Ony existují i různé scénografické finty nutící diváka soustředit pohled tam, kam je potřeba. Navíc při omezeném prostoru na výšku lze předpokládat, že podívat se přes kulisu seshora nebude možné nebo aspoň jednoduché. A taky lze zdůraznit žádoucí směr pohledu osvětlením a viditelnost nežádoucích míst potlačit stínem.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod JanoH0e » ned 24 čer, 2018 2:17 pm

Budovu môžeš dať buď na začiatok hneď u vjazdových výhybiek z vnútornej strany, v "kopci" alebo na koniec stanice u koľaje 1a - viz plány M.F. napr. Vápenný Podol. Ďalšia možnosť ju mať iba ako polokulisu, k zadnej stene u manipulačnej koľaje. Ďalšia možnosť - celá trať je v podstate vlečka do fabriky, tam aj končí a staničná budova - priestor pre železničiarov, je súčasťou továrne. Továreň by bola iba polokulisa k zadnej stene a železnici by patrilo napr. iba kancelária v prízemí administratívnej budovy. Čakáreň nie je potreba, keďže cestujúci idú iba do alebo z fabriky.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod JanoH0e » ned 24 čer, 2018 2:28 pm

Hank - mám kulisu :D a natrápil som sa :mrgreen: . V podstate platí skúsenosť starých kulisákov o určitej výške k modelu. Je výhodná u mikrokoľajísk, kde je ľahký prístup, vtedy, ak ovládam koľajisko zo zákulisia, tak ako je to na výstavách, ale to sa zase nepokochám :D , alebo mi nič iné neostáva, tak ju mám ako kompromis, :mrgreen: , ale že by som si ju dal na domáce koľajisko, keď môžem mať tunel a lokálku, to by museli byť pádne dôvody. Na druhu stranu, skrytá stanica tak ako je, je za určitých okolnosti výhodna, aj keď nie je ideálna. Určite by bolo ideálne mať podzemie s vlakotvorbou, ale dá sa žiť aj takto. Kulisa nič nerieši. Jedine, že by zrušil vedľajšiu trať, čo je zase škoda.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod Trixt » ned 24 čer, 2018 4:11 pm

JanoH0e píše:... Továreň by bola iba polokulisa ...

Udělat nádraží jako polokulisu by šlo. Třeba to vyjde i lépe.

Jinak rušit lokálku bych nechtěl. Hlavní myšlenkou byl provoz na této trati s tím, že lokálka pokračuje po hlavní jednokolejné trati někam dále a po čase se vrací zpět přes smyčku a nádraží na jednokolejce do koncové staničky. Tento provoz pak doplňují občasné jízdy vlaků jedoucí někam dále (končících na odstavné koleji). Jediné co by se mi líbilo, je připojit další odstavnou kolej ve skrytém nádraží pro větší variabilitu souprav, ale nepřišel jsem jak na to. Možná i nějaké malé depo pro údržbu lokomotivy lokálky. Kdyby měl někdo nápad, budu rád. Mohu sem dát i soubor ve Wintracku. Kulisa vytvořená například z řady domů, je dobrý nápad, jen mi do toho moc nezapadá. Klasickou kulisu bych realizovat nechtěl, aby i pohled z vrchu a z levé strany byl hezký.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod JanoH0e » ned 24 čer, 2018 5:02 pm

Koncovú koľaj (prípadne aj viac) môžeš dať do vnútra slučky, ak by išlo o motorový voz, prípadne o odstavenie vozov pre lokálku. Tak isto potom podľa upresnenia predstáv o prevádzke, by sa dalo jednať o ďalšom rozšírení. Ale v jednoduchosti je sila. V podstate takto koncipovaná stanice plne vyhovuje zatiaľ všetkému čo chceš. Od epochy IV lokálka už nemá vlastné lokomotívy, nákladne vlaky pre obsluhu koncovej stanice sú manipuláky z hl. trate a osobné vlaky chodia zbrojiť do slučky. Jedine, že by ti nocoval motorový vozeň v koncovej stanici alebo si potreboval odpojiť prípojný vozeň od motoráku v koncovej stanici kvôli "efektivite" - v špičke prípojný vozeň, v sedle sólo, by mohla v koncovej stanici pribudnúť koľaj 2a aj s remízou ako spomienkou na staré časy. Záleží od koncepcie koľajiska. Kulisa na konci koľajiska bude záležať, čo bude predstavovať koncová stanica. Je tu x variant, záleží len od teba. M.F. vo svojich plánoch to má pekne spracované. Môžeš si vybrať priemysel, mestečko, les atď. A podľa toho prispôsobiť nákladné a osobne vlaky, alebo naopak, podľa toho, čo chceš prevádzkovať, prispôsobiť okolie.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod Myšpulín » ned 24 čer, 2018 5:03 pm

Nemám TT v oku, ale pokud chceš ještě nějaké kusé koleje do skrytého nádraží, pak doporučuji levou výhybku do rovinky u pravého okraje. Je to už v tunelu a nebude vidět. A za ní možná ještě obloukovou. Tím bys mohl získat možná i dvě kusé pro dvě vratné soupravy. Na druhé straně je buď otočíš ve smyčce nebo necháš stát na nádražní koleji.

A co se týče levého tunelového portálu, možná bych ho trošku posunul k odbočné stanici, a to z toho důvodu, aby si mohl s vlakem, který stojí ve skrytém nádraží, couvnout a zajet do pravé části smyčky a levou vyjet ven. Tím budeš moci střídat soupravy vlevo. A právě při tom couvnutí ti nesmí konec vlaku vyjet z tunelu.

Nevím, kolik místa máš vpravo ve šturcu v koncové stanici, minimalizoval bych délku jen na nejdelší lokomotivu. A možná bych všechny tři koleje spojil do jedné trojcestné výhybky. Vlevo bych pak odstranil ten kousek přímé a o obojí protáhl staniční koleje v koncové stanici. A možná (pokud spojíš ty tři koleje) nahradit druhou výhybku v levém zhlaví angličanem a u vzniklé kusé koleje udělat skladiště či volnou plochu a od něj silničku vlevo přejezdem někam dozadu.

Jinak mě se tento návrh líbí.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod Trixt » ned 24 čer, 2018 6:49 pm

Myšpulín: Díky za podněty. To otáčení vlaků v protisměru přes smyčku couváním mě nenapadlo. Tunel jsem posunul, aby vlak o délce 800 mm (max. plánovaná délka soupravy) z něj nevyjel. Tím se mi uvolnilo místo "nahoře" a vytvořil jsem zde krátkou kusou kolej například k pile místo toho angličana a skladiště. Pravé zhlaví jsem spojil trojcestnou výhybkou a přidal ještě jednu kusou kolej na odstavení případného jednoho vagónu při snížení kapacity lokálky (možná je to ale zbytečné). Vypadá to následovně:

Obrázek

Obrázek

P.S: S tím couváním přes smyčku jsi mně nasadil brouka do hlavy, že bych tu smyčku protisměrně otočil, což by vycházelo prostorověji mnohem lépe.

.
Naposledy upravil Trixt dne ned 24 čer, 2018 7:29 pm, celkově upraveno 2
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod vmucha » ned 24 čer, 2018 7:04 pm

Zkus poprosit o návrh lajblt. Myslím, že se na tom prostoru dá dost vymyslet.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 641
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod Trixt » ned 24 čer, 2018 8:18 pm

Myšpulín: Ta otočená smyčka to výškově srovnala a navíc mám dole více prostoru. Spodní patro by pak vypadalo následovně

Obrázek

vmucha: Díky za podnět. Jsem tu nový a nikoho tu vlastně neznám. Pokud mi Lajbit něco navrhne, budu samozřejmě moc rád.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod JanoH0e » ned 24 čer, 2018 9:27 pm

Škoda, že máš tak málo miesta :D . Tak ako to máš, ale ti slučka ako "vracačka" lokálky k ničomu. Za to vznikol zaujímavý plán. Ak bi sa ti podarilo "narvať" slučka aj na druhú stranu, získal by si dokonalú skrytú stanicu z prevádzkového hľadiska. Lokálka by potom mohla vychádzať z vonkajšej strany stanice a šla by po násype po vonkajšej strane hl. trate. Stanice by sa iba mierne upravila. Ako odbočná, tak skrytá. V podstate by sa prehodila lokálka s hl. traťou.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Kolejiště TT 260 x 96 výška 31

Příspěvekod Trixt » ned 24 čer, 2018 9:56 pm

JanoH0e: Ano, takto otočená smyčka by pro přímý průjezd lokálky byla k ničemu. Otáčení by probíhalo dle myšlenky Myšpulína tak, že bych s lokálkou projel smyčku pozpátku. Nad vytažení lokálky vnějším obloukem z předního nádraží jsem přemýšlel, ale to by znamenalo, že většina její tratě bude v tunelu nebo v zářezu na zadní straně kolejiště. Bylo mi líto tu trať schovat, ale zkusím se nad tím ještě zamyslet.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků