ochrana pred riznutim vyhybky

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

ochrana pred riznutim vyhybky

Příspěvekod zdeno » stř 20 čer, 2018 12:44 pm

Dost casto se tu vzpomina zkrat pri najeti do nespravne nastavene vyhybky (riznuti vymeny).
Dokonce dochazi aj k poskozeni lokomotiv vlivem protekajiciho proudu, pokud nevypnou ochrany na boostru.
Protoze tento problem se dotyka jen vyhybek s kovovymi srdcovkami, teda musi byt prepinane a je tam teda mechanismus na prepinani.
Napadlo mne udelat detekci skratu na privodu k srdcovke, coz je vlastne trivialni a snadno resitelne pomoci ADC prevodniku.
---
Problem je, jak to resit ??
Prestavit vyhybku tak, aby nebyl skrat anebo odpojit napajeni srdcovky ??
Oboje ma svoje vyhody a nevyhody.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3003
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

Příspěvekod look23 » stř 20 čer, 2018 12:55 pm

Neprojíždí se v tomto případě stůj? Když dojde k říznutí výměny.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1177
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

Příspěvekod zdeno » stř 20 čer, 2018 12:59 pm

look23 píše:Neprojíždí se v tomto případě stůj? Když dojde k říznutí výměny.

1/ nemusi mit navestidla
2/ navestidlo spravne, vymena nespravne
3/ priorita = co ma vetsi cenu, loko nebo pravidla ?
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3003
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

Příspěvekod BohousP » stř 20 čer, 2018 1:34 pm

zdeno píše:Dost casto se tu vzpomina zkrat pri najeti do nespravne nastavene vyhybky (riznuti vymeny).
Dokonce dochazi aj k poskozeni lokomotiv vlivem protekajiciho proudu, pokud nevypnou ochrany na boostru.
Protoze tento problem se dotyka jen vyhybek s kovovymi srdcovkami, teda musi byt prepinane a je tam teda mechanismus na prepinani.
Napadlo mne udelat detekci skratu na privodu k srdcovke, coz je vlastne trivialni a snadno resitelne pomoci ADC prevodniku.
---
Problem je, jak to resit ??
Prestavit vyhybku tak, aby nebyl skrat anebo odpojit napajeni srdcovky ??
Oboje ma svoje vyhody a nevyhody.

No, to přepnutí výhybky je mechanický pohyb a chvíli trvá. A okolek už může být "okousaný". Ideální by bylo odpojit napájení-přestavit-zapnout napájení.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2922
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

Příspěvekod fulda » stř 20 čer, 2018 2:07 pm

To se stává někomu na LocoNetu?
Však se staví celé cesty, tak jak k tomu může dojít?
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

Příspěvekod zdeno » stř 20 čer, 2018 2:25 pm

fulda píše:To se stává někomu na LocoNetu?
Však se staví celé cesty, tak jak k tomu může dojít?

Zase rypes a zbytecne ?? K cemu je ti to dobre a potom se divis, ze dostanes poza usi !!
---
Problem je to vseobecny a tak by si to mel tak brat.
nebo se ti nikdy nestalo, ze by si riznul vymenu ? Tomu asi nikdo neuveri ;-)

edit:
napriklad pri odkladani ovladace omylem pohnes koleckem a nastavis rychlost 2 a loko sama dojede na spatne nastavenou vymenu.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3003
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

Příspěvekod Miloš Pavlát » stř 20 čer, 2018 3:22 pm

Ahoj,
na kroužku dětska snad 100× říznou výhybku za odpoledne a vždy vypne centrála nebo booster.
Za mě je to zbytečný počin.
Miloš
Miloš Pavlát
Přechod z poloviční nuly na plnotučnou nulu.
Uživatelský avatar
Miloš Pavlát
 
Příspěvky: 328
Registrován: stř 05 lis, 2014 7:27 am
Bydliště: Praha 3 - Vinohrady

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

Příspěvekod belgarat » stř 20 čer, 2018 3:44 pm

Na domacim kolejisti mi deti rizly vymenu mockrat, VZDYCKY vypnul DYI NanoX -- a pokud jsou dostatecne dimenzovane vodice, tak si myslim, ze "centralni" elektronicka ochrana zareaguje vzdy.

Za sebe - kdyz si predstavim zkratovou detekci na kazde vyhybce zhlavi, aby se ona jedina mohla automaticky prestavit, krat pocet vyhybek ... nemyslim ze to je moc ekonomicke. To uz se mi zda lepsi detekovat zkrat napr. v obvodu nadrazi nebo zhlavi a natvrdo vypnout v celem obvodu trakci a vic neresit -- ale jak by se to snaselo s proudovou ochranou v centrale ?

Kdysi jsem mel jeste takovy "napad", ze dam na konec kazde koleje opticke cidlo. Jedno pouziti jako senzor pro okamzite zastaveni ("jsem na konci koleje") a druhe pouziti prave jako senzor projeti jeste PREDTIM nez nastane zkrat. Ale nedomyslel jsem to do detailu - bude to mit nepochybne mouchy. Kazdopadne tim "zastavovacim" senzorem by se naklady trochu amortizovaly.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2367
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

Příspěvekod zdeno » stř 20 čer, 2018 4:38 pm

teda ekonomika nepusti,
soubeh dvou chyb, teda riznuti vymeny + nefukcni ochrany na boostru je hodne nepravdepodobne a teda je to hovadina.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3003
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

Příspěvekod belgarat » stř 20 čer, 2018 5:39 pm

zdeno píše:teda ekonomika nepusti,
soubeh dvou chyb, teda riznuti vymeny + nefukcni ochrany na boostru je hodne nepravdepodobne a teda je to hovadina.


Hele, smysl mi dava takova ochrana na nejakem zhlavi nebo nadrazi: nezastavis si provoz jinde a je to MOZNA levnejsi (jednodussi ?) nez 2 boostery, districty a prechodove useky. Pak jich nebude tolik a naklady se "rozpusti" ve vetsim mnozstvi chranenych vymen.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2367
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

Příspěvekod cipisekmp » stř 20 čer, 2018 6:02 pm

Ahoj, nejak nevim proc se vubec resi problem rizle vyhybky. Myslim ze se to opravdu stava kazdemu ze se splete a vyhybku rizne, ale nejak nevim proc to resit nejak slozite. Co vim, tak se na modulech pouziva auto zarovka 12V tusim 5 nebo 10W vlozena mezi prepinace ktere prepinaji srdcovku a srdcovku. Pri riznuti dojde ke skratu a zarovka "sezere" proud a nic se nedeje. Zarovka se rozne, je to videt i zhora kdyz stojim u modulu a prozatim nevim, ze by timhle doslo k nejake skode na vozidle. Nejsem elektrikar, takze elektro princip tohohle zarizeni si nedovolim vysvetlovat nebot ho sam poradne nevim jen vim ze to funguje.
Cipisekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1582
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

Příspěvekod zdeno » stř 20 čer, 2018 6:30 pm

cipisekmp píše: Co vim, tak se na modulech pouziva auto zarovka 12V tusim 5 nebo 10W vlozena mezi prepinace ktere prepinaji srdcovku a srdcovku. Pri riznuti dojde ke skratu a zarovka "sezere" proud a nic se nedeje. Zarovka se rozne,
Cipisekmp.

Vidis, tohle jsem mel na kazdem modulu od zacatku uz v roku 2004 a postupem casu se od toho upustilo z toho duvodu, ze to bylo neucinne.
Tim myslim, ze ochrany boostru byly rychlejsi nez jakakoliv zarovka, takze pokud ochrany funguji, tak je to zbytecne.
A uplne jsem na to zapomenul.
---
Ale pokud dojde k tomu, ze ochrany nefunguji, tak by to mohlo byt lacine reseni tohoto problemu bez jakekoliv elektroniky.
---
I kdyz dnes bych tam dal asi Polyswitch pojistky 1.5A - 2A, ktere maji dlouhou dobu nabehu a teda by nereagovaly na kazdy prujezd zvukove loko a zpozdeni 2- 4 vteriny neni kriticke.
Problem je indikace, ale to by se urcite dalo nejak vyresit, treba paralerni vykonovou LED diodou.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3003
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

Příspěvekod BohousP » stř 20 čer, 2018 6:48 pm

Zapojení Led k polyswitchům hledej tady: http://www.masinky.info/2012/01/chranim ... apominame/,
ale nezapomeň, že polyswitch je velmi pomalý.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2922
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

Příspěvekod cipisekmp » stř 20 čer, 2018 7:02 pm

Ahoj, ja zase nevim, ze by nam rizla vyhybka zhazovala boostery nejak casto. Obcas booster pada, ale ze by to delalo pravidelne nebo nejak vyrazneji by to omezovalo provoz tak to nevim. Pouzivame konstrukci boosteru spax.
Cipisekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1582
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

Příspěvekod radeksindy » stř 20 čer, 2018 7:15 pm

Co vim, tak se na modulech pouziva auto zarovka 12V tusim 5 nebo 10W vlozena mezi prepinace ktere prepinaji srdcovku a srdcovku.

Používala se při jednom zapojení přepínání polarity srdcovky, kdy docházelo ke krátkým zkratům při běžném přehození. Ale to lze odstranit správným zapojením kontaktů a pokud vím, tak dnes už pod žádným nádražím žárovky nejsou. Říznutí výhybky je docela běžná věc, kromě vypnutí zesilovače nic jiného není potřeba. Jenom si občas někteří stavitelé stanic nesmí zjednodušovat práci při dělení kolejových prutů a musí skutečně oddělit srdcovku ještě před námezníkem. O zbytek se musí postarat strojvedoucí.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Další

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: romino a 16 návštevníků