Pomoc s lokomotivou BR89 pod správou ČSD

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Pomoc s lokomotivou BR89 pod správou ČSD

Příspěvekod petr.klems » sob 28 dub, 2018 11:25 am

Chtěl bych požádat pány znalce o radu. Firma Piko dělá parní lokomotivu řady BR89 2. Tako lokomotiva jezdila i u ČSD.
Netuší někdo jaké nesla označení? A taky by mě zajímalo, jestli ji zůstal ten přední zvon a kompresor na opačné straně.
Případně jakých změn se ji u ČSD dostalo.
Předem všem děkuju za odpověď.
Přílohy
BR89.jpg
petr.klems
 
Příspěvky: 47
Registrován: ned 08 led, 2012 8:42 pm

Re: Pomoc s lokomotivou BR89 pod správou ČSD

Příspěvekod U37008 » sob 28 dub, 2018 11:41 am

Tato lokomotiva U ČSD nikdy nebyla, takže její přeznačení by bylo pouhé SCI-FI.
Uživatelský avatar
U37008
 
Příspěvky: 136
Registrován: čtv 27 pro, 2012 7:12 pm

Re: Pomoc s lokomotivou BR89 pod správou ČSD

Příspěvekod Lucy » sob 28 dub, 2018 12:13 pm

Jeden kus přeznačen na řadu 312.8.Vyřazena v roce 1947.Další přešly do vlečkového provozu (cukrovar Trnava).
Atlas lokomotiv 1945-1958,Ing.Jindřich Bek,str.24.
Uživatelský avatar
Lucy
 
Příspěvky: 62
Registrován: ned 08 dub, 2018 9:43 am
Bydliště: Neverland

Re: Pomoc s lokomotivou BR89 pod správou ČSD

Příspěvekod U37008 » sob 28 dub, 2018 12:27 pm

Pod německým označením 89.2 se ukrývá spousta různých lokomotiv různých výrobců, tudíž se nedá takhle jednoduše formulovat na všechny vyráběné modely na trhu. To co vyrábí Piko u nás nikdy nebyla. Ta co je v Trnavě označena jako 312.8 je tady v článku na fotkách, každý snad poozná že se jedná o úplně jinačí stroj https://www.vlaky.net/servis/galeria.as ... rt=&page=2
Uživatelský avatar
U37008
 
Příspěvky: 136
Registrován: čtv 27 pro, 2012 7:12 pm

Re: Pomoc s lokomotivou BR89 pod správou ČSD

Příspěvekod hank » sob 28 dub, 2018 2:05 pm

Pořád se to vrací... a přitom se to dá vygooglit.

1. Označování německých parních lokomotiv, jakkoli jsou Němci pověstní svým smyslem pro pořádek, bylo značně chaotické a nikdy nedosáhlo úrovně systematičnosti označování Kryšpínova u ČSD. Navíc do něj další chaos vnášela roztříštěnost německých zemských drah (Länderbahnen), která přetrvala i po sjednocení Německa v roce 1870 ještě dalších 50 let, až do vzniku DRG.

2. DRG se musela s tímto zmatkem v označování lokomotiv nějak vyrovnat. Proto je důležité rozlišovat německé řady parních lokomotiv nejen prvním dvojčíslím, ale koukat i za tečku. Napsat jen BR 89 ani zdaleka nestačí. V tomto konkrétním případě:
a) Lokomotiva 89.247 na obrázku je původně saská řada V T (to "V" je římská pětka), která u DRG dostala řadu 89.2; to za tečkou se často píše taky jako horní index, číslice značí stovky a mohou být dvě, pomlčka znamená interval stovek - tzn. v tomto případě 89.200 až 299 (přičemž ne vždy byl celý interval obsazen - zde bylo nejvyšší číslo 294). Tato řada lokomotiv u ČSD nikdy nejezdila. Anály ČSD nicméně uvádějí 4 zavlečené a nepřeznačené původně saské lokomotivy 89.2 (242, 261, 284, 295), které zde zůstaly v r. 1945; dvě z nich byly koncem 40. let odprodány na vlečky na Mostecku, zbývající do r. 1951 vyřazeny.
b) To, co se tady prodává jako ČSD 312.8, byla původně pruská T3, u DRG 89.70-75. (Viz dále podrobněji.)
c) Jen pro úplnou informaci: Klasická německá přehledová literatura, tj. např. Dampflokarchiv, udává u řady 89 DR(G) 26 variant více či méně konstrukčně rozdílných a označením rozlišených. Pokud jde o u nás dostupné modely nové i second-handové, tak kromě saské V T a pruské T 3 (obě v TT) se ještě prodávají v H0 pruská T 7 (DRG 89.78) a v N bavorská D II (aby se to nepletlo, tak Bavoráci své lokomotivy přečíslovali ještě před r. 1920, takže D II dostala později řadu R 3/3), tj. DRG 89.6-8. Ta bavorská verze se mohla dost často objevovat až do r. 1945 na Chebsku (kam v přeshraničním provozu běžně zajížděla spousta lokomotiv bavorských, saských, možná i pruských a posléze i DRG/DR - nejen s vlaky, Němci měli v Chebu své trvale přidělené posunovací lokomotivy, a to i za dob ČSD 1918 - 1938), ale jen jako lokomotiva správy K.Bay.Sts.B. a po r. 1920 DRG a DR, nikdy jako ČSD.
d) Podobný zmatek - ať mluvím jen o dostupných modelech - je například u řad 55 nebo 91 DRG, ale to se mi sem teď nechce vypisovat.

3. Budu se (nerad :x ) opakovat, ale asi je to potřeba. Jinde na tomto fóru i na K-reportu se dá dohledat, že:
a) Označení 312.8500 dostala u ČSD v roce 1945 jen formálně jediná kořistní lokomotiva (ex DR 89.7491), která do pravidelného provozu nikdy nezasáhla a brzy (1947) byla vrácena do Polska, protože se sem dostala z té části německého území, která po r. 1945 připadla Polsku. (Třeba bude někoho zajímat, že u PKP nesla číslo Tkh 1444 a brzy byla odprodána na vlečku do jednoho polského cukrovaru.) Kromě toho evidence ČSD uvádí ještě jednu kořistní lok. této řady, totiž 89.7408, která nebyla přeznačena nikdy a pravděpodobně v r. 1947 si ji odvezli jako svou kořist Sověti.
b) Pokud je nejen mně známo, jiná T 3 než ta v trnavském cukrovaru nikde na vlečce v bývalém Československu nejezdila. (To jen na "margo" úporně přetrvávajícího omylu zavedeného do československé literatury ing. Bekem starším, který pak řada dalších autorů opisovala a někteří často bez přemýšlení opisují dodnes...) A i ta trnavská se sem dostala už někdy ve 20. letech, a to nikoli jako válečná kořist, ale normální komerční cestou, tj. byla uživatelem řádně zakoupena.


Takže toto je doufám dostatečná odpověď na dotazy a nejasnosti ohledně modelů lokomotiv 89.xx DRG.

Obecně se dá říci, že až na všeobecně známé výjimky toho německé parní lokomotivy u ČSD po r. 1945 moc nenajezdily. Ty výjimky jsou 555.0/3, 555.1, 365.4, 455.2, 377.0, 365.5, 335.1, a to je zhruba vše. K tomu je ještě nutno přidat lokomotivy, které se sem dostaly po r. 1918, tj. 534.1, 425.0, 413.0, 415.0, 335.0. Toť vše. Fakt je, že některých (kromě všeobecně známých 555.0/3 - celkem 300 ks, nebo 413.0 - 101 ks) bývalo dost (např. 365.4 ex BR 64 bylo 53 ks a vydržely až do začátku 60. let, dost dlouho i v traťovém provozu). Nicméně němečtí tovární výrobci mají jednu nectnost, které se úporně drží, totiž vybírat si jako předlohy pro modely ČSD lokomotivy, které tu buď nejezdily vůbec nebo jen zcela okrajově. (Čest výjimkám, jako je třeba zrovna ta zmíněná 365.4 od Schirmera nebo 413.0 avizovaná v TT firmou PIKO už na letošní rok - zatím jako BR 55, ale třeba se dočkáme i mutace ČSD...)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2554
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Pomoc s lokomotivou BR89 pod správou ČSD

Příspěvekod Tempotaxi » ned 29 dub, 2018 10:10 pm

Katalog Hartmann.
Vyroba - 2.3.4.7. - 32 lokomotiv - Hartmann Davon.
Lokomotiva (výrobní číslo 2704 v roce 1901), původní číslo 1666, v roce 1925 přečíslována 89 261. V roce 1945 u ČSD. (katalog Hartmann)
V roce 1946 tato lokomotiva u ČSD získává řadu 314.3500. Dále už jen ??? (Parní lokomotivy ČSD).
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2272
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Pomoc s lokomotivou BR89 pod správou ČSD

Příspěvekod hank » pon 30 dub, 2018 5:44 am

Tempotaxi: Podle Encyklopedie železnice - Parní lokomotivy 5 mohla dostat označení 314.3500 jedna ze zavlečených lokomotiv DR 89.81, což byly původně polské Tkh 17 - nic jiného než 13 ks bývalých 66 kkStB přidělených po zániku monarchie PKP čili stejné lokomotivy jako naše 314.3 ex řada X KFNB. DR jich po okupaci Polska v r. 1939 převzaly jako 89.81 ještě 6 ks. Ta údajná lok. 314.3500 byla hned v r. 1946 vrácena PKP. Encyklopedie bohužel neuvádí, která Tkh 17 to původně byla.

Katalog Hartmann komentovat nemohu, protože ho neznám.

O poválečných drážně-ministerských zmatcích při identifikaci a označování zavlečených strojů toho už bylo napsáno víc než dost, stejně jako o jejich zanedbatelném významu pro poválečný provoz ČSD.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2554
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Pomoc s lokomotivou BR89 pod správou ČSD

Příspěvekod Tempotaxi » pon 30 dub, 2018 11:37 am

Po první světové válce přišlo série KkStB 66 jako série TKh 17 pro PKP (12 kusů) a jako série 314.3 na ČSD (24 kusů). 314.301 až 324.
Obrázek
Zdroj: https://de.wikipedia.org/wiki/KkStB_66
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2272
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Pomoc s lokomotivou BR89 pod správou ČSD

Příspěvekod TTmili » pon 30 dub, 2018 11:40 am

hank: Aktuálně jsem v práci, takže ke knihám se nedostanu, a než bych se vrátil, tak bych na to určitě zapomněl. V každém případě nezapomněl jsi ve výčtu na řadu 431.0? Těch tu bylo také dost a jezdily dlouho. Jediné co mě napadá proč není ne výčtu, je že tu zůstaly už z dob rakouska (ale to si nemyslím), druhá možnost je že to nebyla vlastně kořist od DR (to mi přijde pravděpodobnější).
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1553
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Pomoc s lokomotivou BR89 pod správou ČSD

Příspěvekod hank » pon 30 dub, 2018 11:50 am

Tempotaxi píše:Po první světové válce přišlo série KkStB 66 jako série TKh 17 pro PKP (12 kusů)


Ve skutečnosti jich bylo 13, ale jednu PKP zrušily ještě před přeznačením.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2554
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Pomoc s lokomotivou BR89 pod správou ČSD

Příspěvekod hank » pon 30 dub, 2018 12:03 pm

TTmili píše:hank: Aktuálně jsem v práci, takže ke knihám se nedostanu, a než bych se vrátil, tak bych na to určitě zapomněl. V každém případě nezapomněl jsi ve výčtu na řadu 431.0? Těch tu bylo také dost a jezdily dlouho. Jediné co mě napadá proč není ne výčtu, je že tu zůstaly už z dob rakouska (ale to si nemyslím), druhá možnost je že to nebyla vlastně kořist od DR (to mi přijde pravděpodobnější).


Nezapomněl, řeč byla o strojích německého původu, zatímco ventilovky byly rakouské výroby. Striktně vzato to částečně kořist od DR byla, protože kromě většiny těch slovenských (taktéž rakouské výroby, pořízených pro samostatné SŽ za války) se sem některé po WW II dostaly přímo z Rakouska; rakouské železnice se po anšlusu Rakouska r. 1938 staly součástí DR.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2554
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Pomoc s lokomotivou BR89 pod správou ČSD

Příspěvekod Tax » pon 30 dub, 2018 12:34 pm

TTmili píše:hank: Aktuálně jsem v práci, takže ke knihám se nedostanu, a než bych se vrátil, tak bych na to určitě zapomněl. V každém případě nezapomněl jsi ve výčtu na řadu 431.0? Těch tu bylo také dost a jezdily dlouho. Jediné co mě napadá proč není ne výčtu, je že tu zůstaly už z dob rakouska (ale to si nemyslím), druhá možnost je že to nebyla vlastně kořist od DR (to mi přijde pravděpodobnější).

431.0 boli kúpené počas II. sv. vojny Slovenským štátom, len niekoľko z nich sa sem dostalo ako vojnová korisť.
Uživatelský avatar
Tax
 
Příspěvky: 114
Registrován: sob 12 led, 2008 12:16 pm
Bydliště: Bratislava

Re: Pomoc s lokomotivou BR89 pod správou ČSD

Příspěvekod TTmili » pon 30 dub, 2018 4:40 pm

Díky za informaci, měl jsem tušení že byly ventilovky vynechány z nějakého důvodu, jen jsem se ho narychlo v práci nemohl dopátrat a vrtalo mi to hlavou. To že nebyly pouze kořistní od rakušáků a maďarů, ale i kupované jsem vůbec netušil. Děkuji za rozšíření obzorů.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1553
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Pomoc s lokomotivou BR89 pod správou ČSD

Příspěvekod Petr S. » pon 30 dub, 2018 7:21 pm

Při bádání o původu lokomotiv doporučuji :

https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der ... %80%931945)

o dotčené řadě se mluví na :

https://de.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4chsische_V_T

Je toho tam dost , i když ne všechno .

Zdarec , Petr
Petr S.
 
Příspěvky: 328
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Pomoc s lokomotivou BR89 pod správou ČSD

Příspěvekod Střelec » úte 01 kvě, 2018 5:10 pm

Koukal jsem se, kolik se dělalo Br89 v H0 (jednu chvíli mi "strašila" v hlavě možnost vytvoření sbírky) a narazil jsem na první pokus na šest odlišných typů, přičemž stroje na bázi T3 byly prozměnu řazeny v několika různých řadách. A to neberu v potaz kamuflážní verze lokálních drah....

Jinak jsem zvědavý, jestli někdo udělá časem set na překopávku 89.2 od PMT (TT) na 314.3. V H0 je k mání odlévaná kastle, která dnes ani neurazí, ale taky nenadchne...
Střelec
 
Příspěvky: 726
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Další

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků