Pořád se to vrací... a přitom se to dá vygooglit.
1. Označování německých parních lokomotiv, jakkoli jsou Němci pověstní svým smyslem pro pořádek, bylo značně chaotické a nikdy nedosáhlo úrovně systematičnosti označování Kryšpínova u ČSD. Navíc do něj další chaos vnášela roztříštěnost německých zemských drah (Länderbahnen), která přetrvala i po sjednocení Německa v roce 1870 ještě dalších 50 let, až do vzniku DRG.
2. DRG se musela s tímto zmatkem v označování lokomotiv nějak vyrovnat. Proto je důležité rozlišovat německé řady parních lokomotiv nejen prvním dvojčíslím, ale koukat i za tečku. Napsat jen BR 89 ani zdaleka nestačí. V tomto konkrétním případě:
a) Lokomotiva 89.247 na obrázku je původně saská řada V T (to "V" je římská pětka), která u DRG dostala řadu 89.2; to za tečkou se často píše taky jako horní index, číslice značí stovky a mohou být dvě, pomlčka znamená interval stovek - tzn. v tomto případě 89.200 až 299 (přičemž ne vždy byl celý interval obsazen - zde bylo nejvyšší číslo 294).
Tato řada lokomotiv u ČSD nikdy nejezdila. Anály ČSD nicméně uvádějí 4 zavlečené a nepřeznačené původně saské lokomotivy 89.2 (242, 261, 284, 295), které zde zůstaly v r. 1945; dvě z nich byly koncem 40. let odprodány na vlečky na Mostecku, zbývající do r. 1951 vyřazeny.
b) To, co se tady prodává jako ČSD 312.8, byla původně pruská T3, u DRG 89.70-75. (Viz dále podrobněji.)
c) Jen pro úplnou informaci: Klasická německá přehledová literatura, tj. např. Dampflokarchiv, udává u řady 89 DR(G) 26 variant více či méně konstrukčně rozdílných a označením rozlišených. Pokud jde o u nás dostupné modely nové i second-handové, tak kromě saské V T a pruské T 3 (obě v TT) se ještě prodávají v H0 pruská T 7 (DRG 89.78) a v N bavorská D II (aby se to nepletlo, tak Bavoráci své lokomotivy přečíslovali ještě před r. 1920, takže D II dostala později řadu R 3/3), tj. DRG 89.6-8. Ta bavorská verze se mohla dost často objevovat až do r. 1945 na Chebsku (kam v přeshraničním provozu běžně zajížděla spousta lokomotiv bavorských, saských, možná i pruských a posléze i DRG/DR - nejen s vlaky, Němci měli v Chebu své trvale přidělené posunovací lokomotivy, a to i za dob ČSD 1918 - 1938), ale jen jako lokomotiva správy K.Bay.Sts.B. a po r. 1920 DRG a DR,
nikdy jako ČSD.
d) Podobný zmatek - ať mluvím jen o dostupných modelech - je například u řad 55 nebo 91 DRG, ale to se mi sem teď nechce vypisovat.
3. Budu se (nerad
) opakovat, ale asi je to potřeba. Jinde na tomto fóru i na K-reportu se dá dohledat, že:
a)
Označení 312.8500 dostala u ČSD v roce 1945 jen formálně jediná kořistní lokomotiva (ex DR 89.7491), která do pravidelného provozu nikdy nezasáhla a brzy (1947) byla vrácena do Polska, protože se sem dostala z té části německého území, která po r. 1945 připadla Polsku. (Třeba bude někoho zajímat, že u PKP nesla číslo Tkh 1444 a brzy byla odprodána na vlečku do jednoho polského cukrovaru.) Kromě toho evidence ČSD uvádí ještě jednu kořistní lok. této řady, totiž 89.7408, která nebyla přeznačena nikdy a pravděpodobně v r. 1947 si ji odvezli jako svou kořist Sověti.
b) Pokud je nejen mně známo, jiná T 3 než ta v trnavském cukrovaru nikde na vlečce v bývalém Československu nejezdila. (To jen na "margo" úporně přetrvávajícího omylu zavedeného do československé literatury ing. Bekem starším, který pak řada dalších autorů opisovala a někteří často bez přemýšlení opisují dodnes...) A i ta trnavská se sem dostala už někdy ve 20. letech, a to nikoli jako válečná kořist, ale normální komerční cestou, tj. byla uživatelem řádně zakoupena.
Takže toto je doufám dostatečná odpověď na dotazy a nejasnosti ohledně modelů lokomotiv 89.xx DRG.
Obecně se dá říci, že až na všeobecně známé výjimky toho německé parní lokomotivy u ČSD po r. 1945 moc nenajezdily. Ty výjimky jsou 555.0/3, 555.1, 365.4, 455.2, 377.0, 365.5, 335.1, a to je zhruba vše. K tomu je ještě nutno přidat lokomotivy, které se sem dostaly po r. 1918, tj. 534.1, 425.0, 413.0, 415.0, 335.0. Toť vše. Fakt je, že některých (kromě všeobecně známých 555.0/3 - celkem 300 ks, nebo 413.0 - 101 ks) bývalo dost (např. 365.4 ex BR 64 bylo 53 ks a vydržely až do začátku 60. let, dost dlouho i v traťovém provozu). Nicméně němečtí tovární výrobci mají jednu nectnost, které se úporně drží, totiž vybírat si jako předlohy pro modely ČSD lokomotivy, které tu buď nejezdily vůbec nebo jen zcela okrajově. (Čest výjimkám, jako je třeba zrovna ta zmíněná 365.4 od Schirmera nebo 413.0 avizovaná v TT firmou PIKO už na letošní rok - zatím jako BR 55, ale třeba se dočkáme i mutace ČSD...)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.