Segmentové kolejiště N

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod workous » pát 06 dub, 2018 7:36 am

Franky píše:Lepil jsem do složeného tobogánu. Šlo to dobře. Radius je R3 a R3a, takže osová vzdálenost 33 mm je ještě nad normu. I nejdelší vagony to projedou v pohodě

Tobogán se ti povedl na to, že je to v královském měřítku držíš si pečlivost a přesnost držím palce do další stavby ....
Roco Geoline/DCC DR5000 + RocRail/JMRI momentálně v pauze..
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 2139
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod petr.machy » úte 10 dub, 2018 6:03 pm

Měl bych dotaz k té foto, jak je tam kolejivo přidělané šroubkama, resp. vrutama. To je jen provizorní řešení, než se to přilepí? Proč se ptám - ještě na starém eNkovém kolejišti, s kolejivem PIKO N byly koleje přibity hřebíčkem, bez lepení. Nakonec to skončilo tak, že jsme to s tátou rozebrali, protože se to po pár letech strašně zvlnilo. Na "novém" kolejišti jsme koleje lepili, a tam není ani po 20 letech problém. Samozřejmě nemůžu ručit za stav, v jakém se koleje dávaly na to staré kolejiště, ale bylo to zprohýbané přesně podle úchytných bodů.
Metoda šroubovaní je zase lákavá v tom, že se to dá kdykoliv rozebrat, nejspíš bez poškození kolejiva. Máte s tím někdo provozní zkušenosti?
Machy
Uživatelský avatar
petr.machy
 
Příspěvky: 36
Registrován: úte 29 lis, 2011 2:30 pm
Bydliště: Tábor

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod HonzaM » úte 10 dub, 2018 10:08 pm

petr.machy píše:Měl bych dotaz k té foto, jak je tam kolejivo přidělané šroubkama, resp. vrutama. To je jen provizorní řešení, než se to přilepí? Proč se ptám - ještě na starém eNkovém kolejišti, s kolejivem PIKO N byly koleje přibity hřebíčkem, bez lepení. Nakonec to skončilo tak, že jsme to s tátou rozebrali, protože se to po pár letech strašně zvlnilo. Na "novém" kolejišti jsme koleje lepili, a tam není ani po 20 letech problém. Samozřejmě nemůžu ručit za stav, v jakém se koleje dávaly na to staré kolejiště, ale bylo to zprohýbané přesně podle úchytných bodů.
Metoda šroubovaní je zase lákavá v tom, že se to dá kdykoliv rozebrat, nejspíš bez poškození kolejiva. Máte s tím někdo provozní zkušenosti?

Já jsem to tady popisoval, šroubky slouží pro usnadnění instalace. Po štěrkování je odstraním (ale třeba v tunelech to zůstane tak, bez lepení). Pro štěrkování používám lepidlo od Nocha určené přímo pro tento účel, to zateče i pod pražcový pás a koleje perfektně drží. Na domácím kolejišti je to tak uděláno někdy před patnácti lety a je to bez problému, stejně mám udělány klubové moduly. Důležitý ale je pevný rám a podklad - ke zvlnění může dojít různou roztažností nebo sesychánim nevhodného dřevěného podkladu. Kolejiště mám v temperované místnosti, kde nejsou velké výkyvy tepla ani změny vlhkosti, také moduly mám uloženy v temperovaném prostoru.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod petr.machy » pát 13 dub, 2018 6:54 am

Díky za odpověď :-). Ano, ta stálá teplota a vlkost je bezpochyby základ pro stálost podkladu kolejí. Ještě jednou díky za vysvětlení-.
Machy
Uživatelský avatar
petr.machy
 
Příspěvky: 36
Registrován: úte 29 lis, 2011 2:30 pm
Bydliště: Tábor

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod Franky » sob 14 dub, 2018 8:17 pm

Ahoj, mohu místní osazenstvo poprosit o rady či postřehy. Pomalu postupuji a nyní spíš plánuji a googluji než stavím. Mám několik (pro někoho možná triviálních) dotazů, ale budu rád za rady či zkušenosti:

1) stavím N jak asi víte a zatím (v tobogánu a skryťáku) používám kolejivo Fleischmann bez podloží vč. jeho výhybek. Ty momentálně plánuji ovládat analogově a bylo mi řečeno, že přestavníky mají koncové vypínání. Tzn. že je mohu přehazovat klasickým tlačítkem či páčkovým tlačítkem a ne pouze krátkým impulsem (typická nevzhledná Tillig klávesnice). Je to skutečně pravda? Jako malý jsem byl poučen, že do výhybky nesmím pustit proud trvale.

2) V případě, že bych se rozhodl i pro digitální ovládání (zřejmě WD10 od Kuehna), dá se v DCC nějak řešit spínání dvou výhybek najednou (typicky dvě proti sobě nebo odbočky na stejnou staniční kolej). Např. stejnou adresou? Vlastně mi stačí jen ano/ne

3) Koleje spíš řežete pilkou nebo štípáte kleštičkami? :)

Jak jsem říkal…triviální, ale zodpovězení mi umožní další 3 měsíce klidné stavby
Uživatelský avatar
Franky
 
Příspěvky: 314
Registrován: pát 09 pro, 2011 12:03 pm
Bydliště: Praha - Vršovice

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod rawen » sob 14 dub, 2018 8:49 pm

3) rozhodně řezat!!! Štípání anebo odlomení deformuje tvar prutu a je nutné (v lepším případě) hodně brousit.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1693
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod fulda » ned 15 dub, 2018 6:23 am

Franky píše:1) stavím N jak asi víte a zatím (v tobogánu a skryťáku) používám kolejivo Fleischmann bez podloží vč. jeho výhybek. Ty momentálně plánuji ovládat analogově a bylo mi řečeno, že přestavníky mají koncové vypínání. Tzn. že je mohu přehazovat klasickým tlačítkem či páčkovým tlačítkem a ne pouze krátkým impulsem (typická nevzhledná Tillig klávesnice). Je to skutečně pravda? Jako malý jsem byl poučen, že do výhybky nesmím pustit proud trvale.
Jaké chceš použít přestavníky? 22218/22219??? Ty mají koncáky a mohou se napájet trvale, ale moc to nedělám. Pokud se ti hodí používat něco jako Fleischmann 6900, tak můžeš.

Franky píše:2) V případě, že bych se rozhodl i pro digitální ovládání (zřejmě WD10 od Kuehna), dá se v DCC nějak řešit spínání dvou výhybek najednou (typicky dvě proti sobě nebo odbočky na stejnou staniční kolej). Např. stejnou adresou? Vlastně mi stačí jen ano/ne
Ano. Dá se to řešit v zásadě dvěma způsoby: dva dekodéry se stejnou adresou, dva přestavníky na jednom dekodéru.
V prvním případě je vhodné použít dekodér s menším počtem výstupů, ty s větším mají adresy po čtveřicích za sebou.
V druhém je potřeba počítat s dvojnásobnou spotřebou.

Franky píše:3) Koleje spíš řežete pilkou nebo štípáte kleštičkami? :)
Řezat. štípání je deformuje.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod Franky » ned 15 dub, 2018 7:07 pm

Díky za postřehy. Ano jsou to tyto přestavníky. Ve viditelných částech uvažuji o těch k výhybkám s podložím, které jdou otáčet/schovat pod úroveň terénu, popř. o servech (když najdu odvahu)
Uživatelský avatar
Franky
 
Příspěvky: 314
Registrován: pát 09 pro, 2011 12:03 pm
Bydliště: Praha - Vršovice

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod HonzaM » ned 15 dub, 2018 9:50 pm

Franky píše:3) Koleje spíš řežete pilkou nebo štípáte kleštičkami? :)

Koleje řežu diamantovým kotoučkem, řez je perfektně čistý.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod michal_n_cz » pon 16 dub, 2018 3:38 am

rawen píše:3) rozhodně řezat!!! Štípání anebo odlomení deformuje tvar prutu a je nutné (v lepším případě) hodně brousit. Radek


Když použiješ vhodné štípačky a techniku tak je stříhání absolutně nejrychlejší a současně jedna hrana bezvadná. Jsou speciální kleště od Xuron přímo na kolejnice, ale není to nutné mám vyzkoušené vhodné kleštičky z číny za 2 dolary.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 841
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod sidlo » pon 16 dub, 2018 5:50 am

Franky píše:2) V případě, že bych se rozhodl i pro digitální ovládání (zřejmě WD10 od Kuehna), dá se v DCC nějak řešit spínání dvou výhybek najednou (typicky dvě proti sobě nebo odbočky na stejnou staniční kolej). Např. stejnou adresou? Vlastně mi stačí jen ano/ne

Nebo použít dekodéry UNI16ARD-8VYH https://sites.google.com/site/sidloweb/elektrika/22-uni16ard-8vyh kde je možné každou výhybku ovládat jak samostatně, tak je také možné si v tom stejném dekodéru naprogramovat cesty na jednu DCC adresu a spínat více výhybek najednou https://sites.google.com/site/sidloweb/elektrika/25-stavedlo nebo postupně aby se nepřetížil zdroj. To stejné platí i pro dekodér návěstidel https://sites.google.com/site/sidloweb/elektrika/24-uni16ard-nav.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod workous » pon 16 dub, 2018 6:25 pm

sidlo píše:
Franky píše:2) V případě, že bych se rozhodl i pro digitální ovládání (zřejmě WD10 od Kuehna), dá se v DCC nějak řešit spínání dvou výhybek najednou (typicky dvě proti sobě nebo odbočky na stejnou staniční kolej). Např. stejnou adresou? Vlastně mi stačí jen ano/ne

Nebo použít dekodéry UNI16ARD-8VYH https://sites.google.com/site/sidloweb/elektrika/22-uni16ard-8vyh kde je možné každou výhybku ovládat jak samostatně, tak je také možné si v tom stejném dekodéru naprogramovat cesty na jednu DCC adresu a spínat více výhybek najednou https://sites.google.com/site/sidloweb/elektrika/25-stavedlo nebo postupně aby se nepřetížil zdroj. To stejné platí i pro dekodér návěstidel https://sites.google.com/site/sidloweb/elektrika/24-uni16ard-nav.

Mohu doporučit mám dekodér vyzkoušen a vše funguje jak píše Petr....pokud jsi zručný dekodér si můžeš pořídit jako stavebnici a ušetříš nebo zakoupíš hotový u pana Krále kontakt najdeš u Petra na webu....celkově koncepce s Ardu ti ušetří koruny, které jistě spolkne stavba :)
Roco Geoline/DCC DR5000 + RocRail/JMRI momentálně v pauze..
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 2139
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod Franky » pon 30 dub, 2018 5:01 am

Díky za postřehy. Bohužel jsem byl zbržděn následujícím. Při testování tobogánu jsem narazil na problém, který mě při plánování kolejiště nenapadnul (!). Při použití oblouků R3 a R3a a stoupání 3% mi Taurus nevytáhne ani 4 rychlíkové vozy. Představa, že přidám další 3 kusy a koncový vůz je tedy mimo. Jak byste to řešili? Bandáže, závaží nebo se vrátit k rýsovacímu prknu a návrh překopat bez tobogánu? Pro začátek zjistím, jaké je limitní stoupání, ale předpokládám, že to bude tak polovina tedy kolem 1,5%
Uživatelský avatar
Franky
 
Příspěvky: 314
Registrován: pát 09 pro, 2011 12:03 pm
Bydliště: Praha - Vršovice

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod HonzaM » pon 30 dub, 2018 7:53 am

Franky píše:Díky za postřehy. Bohužel jsem byl zbržděn následujícím. Při testování tobogánu jsem narazil na problém, který mě při plánování kolejiště nenapadnul (!). Při použití oblouků R3 a R3a a stoupání 3% mi Taurus nevytáhne ani 4 rychlíkové vozy. Představa, že přidám další 3 kusy a koncový vůz je tedy mimo. Jak byste to řešili? Bandáže, závaží nebo se vrátit k rýsovacímu prknu a návrh překopat bez tobogánu? Pro začátek zjistím, jaké je limitní stoupání, ale předpokládám, že to bude tak polovina tedy kolem 1,5%

Ten Taurus bandáže nemá? Pokud jsem správně pochopil (píšeš koncový vůz a celkový počet vozů sedm), jedná se o RailJet. Souprava RailJet od Hobbytrainu má ve vozech na kolech sběrače pro osvětlení, ty mají dost značný mechanický odpor. Já jsem se myšlenky na osvětlení vozů vzdal, sběrače odehnul a je po problému na 4 % stoupání, ovšem na přímém úseku. Tobogánu jsem se ale před delší dobou po špatných provozních zkušenostech vzdal. Taurusy pro RailJet mám od Fleischmanna, u jednoho už jsem musel měnit bandáže, začal ve stoupání prokluzovat.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Segmentové kolejiště N

Příspěvekod Franky » pon 30 dub, 2018 8:42 am

Právě, že bandáže má. Blbě jsem to napsal. Já se soustředil na kvalitu stoupání a lokomotivu, že na vagony jsem úplně zapomněl. Večer se na to mrknu a dám vědět, ale asi to bude tím. Mám i zelený rychlíkové vozy od Minitrixe, které myslím sběrače nemají, tak zapřáhnu kdyžtak na zkoušku je.
Uživatelský avatar
Franky
 
Příspěvky: 314
Registrován: pát 09 pro, 2011 12:03 pm
Bydliště: Praha - Vršovice

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků