Návrh malého domácího kolejiště v eNku - prosba o rady

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Návrh malého domácího kolejiště v eNku - prosba o rady

Příspěvekod hank » pát 06 dub, 2018 2:07 pm

Kolegové, pořídil jsem si z dílny Jirky Heráčka eNkové modely lokomotivy 556.0 a soupravy M 262.0 + Balm. Tím jsem si způsobil značný problém, protože s nimi nemám kde jezdit. Proto bych vás chtěl poprosit o rady/návrhy/nápady, jak s tím naložit.

K dispozici mi zbývá už jen prostor na pracovní ploše tvaru L, který lze využít jedině takto:

segmenty.jpg


Pořídil jsem si dvě základní desky o rozměrech v mm podle obrázku, ale ani po několika týdnech kreslení (jehož výsledky tu zatím schválně nechci publikovat, abych neovlivňoval vaši invenci) se mi nedaří vymyslet nic pořádného. Omezení jsou tato:
- štokr (nebo bugatka, jestli jste z jihu :mrgreen: ) neumí projet oblouky o menším poloměru než je 430 mm;
- mám dostatek kolejiva Fleischmann s podložím včetně 7 jednoduchých výhybek (4 pravé, 3 levé) a víc peněz se mi už do výhybek nechce vkládat (čímž není řečeno, že je za každou cenu nutno využít je všechny);
- skryté nádraží (klidně i "přiznané", netrvám na jeho "neviditelnosti") mi zatím vychází buď jako přesuvna s kolejemi délky cca 450 - 500 mm nebo jako točna o průměru přesně 500 mm (vhodný polotovar pro točnu mám, výška točny nad základní deskou je 30 mm), délka šturců pro odvěšení strojů by měla být 160 - 165 mm; pokud se vám tam podaří nacpat něco delšího, budu jen rád, ale mně se to zkrátka nepodařilo;
- ve skrytém nádraží může (ale nemusí) být rezerva pro jednu nebo dvě další soupravy (které ale zatím nemám), na viditelné části může (ale nemusí) být stanice/dopravna pro křižování/předjíždění vlaků, klidně i koncová nebo úvraťová, nebo jenom nákladiště se zastávkou; žádný rozumný námět pro úsek širé tratě na viditelné části kolejiště se mi nepodařilo vymyslet, ale nebráním se mu;
- s ohledem na možnou max. délku vlaků budou i nákladní vlaky krátké a z toho plyne, že půjde o epochu IV na konci parní trakce, kdy už byly štokry/bugatky degradovány na tratě a výkony pro ně spíš nedůstojné, včetně lokálkových;
- v krajní nouzi mohou být některé vlaky i sunuté;
- provoz analog, nemá to být trať s provozem rychlíků a už vůbec ne automatizovaný vlakodrom pro kroužení vlaků, veškerá obsluha "na ruku", elektriku nepotřebuju řešit;
- dal bych přednost tomu, kdyby přes rozhraní mezi segmenty vedla jen jedna kolej;
- jiný prostor (např. pro další navazující skryté nádraží) pro tento účel k dispozici nemám.

Těším se na výsledky vaší invence :wink:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Návrh malého domácího kolejiště v eNku - prosba o rady

Příspěvekod jirkan » pát 06 dub, 2018 2:11 pm

Těch 430 mm je opravdu poloměr? Pokud ano, pak bych to viděl na ručník do ringu.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Návrh malého domácího kolejiště v eNku - prosba o rady

Příspěvekod hank » pát 06 dub, 2018 2:17 pm

jirkan píše:Těch 430 mm je opravdu poloměr? Pokud ano, pak bych to viděl na ručník do ringu.


Ano, ale s tím ručníkem bych nespěchal... :wink: Jak jsem napsal, něco nakresleno mám. Jestli se tu nic rozumně použitelného neobjeví, dám sem své výtvory později.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Návrh malého domácího kolejiště v eNku - prosba o rady

Příspěvekod jirkan » pát 06 dub, 2018 3:38 pm

Z toho prvního příspěvku si domýšlím, že ta točna by byla v té části 800x500 a pak zřejmě v té nudli by byl kus tratě a nějaká koncová stanice. to by asi vyšlo, ale délka soupravy mi odhadem (mám v oku spíš větší měřítka, Nkové časy již vyřídila skleróza) vycházi na štokra a tak 5 nákladních vozů. možná by to vyšlo lépe jen na přesuvnu vlevo a na ní navázat koncovou, která by byla v oblouku o velkém poloměru. Asi by to bylo něco, co připomíná zde řešená minikolejště, jen trochu ohnuté a s poněkud větší délkou kolejí.
Ale to jen tak plkám, protože tohle určitě není nic, na co jsi nepřišel sám (snad si mohu dovolit tykat). Já osobně budu moc zvědav na výsledek, protože je to určitě výzva zvládnout to tak, aby i ten štokr mohl táhnout trochu delší vlak.
Jo a jen na okraj, neznám geometrii výhybek od Flm v N, ale tu snad štokr projede?
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Návrh malého domácího kolejiště v eNku - prosba o rady

Příspěvekod hank » pát 06 dub, 2018 4:15 pm

jirkan píše: Jo a jen na okraj, neznám geometrii výhybek od Flm v N, ale tu snad štokr projede?

Ano, projede, vyzkoušeno, odbočka i vyrovnávací oblouk mají r=430.

jirkan píše:Z toho prvního příspěvku si domýšlím, že ta točna by byla v té části 800x500 a pak zřejmě v té nudli by byl kus tratě a nějaká koncová stanice. to by asi vyšlo, ale délka soupravy mi odhadem (mám v oku spíš větší měřítka, Nkové časy již vyřídila skleróza) vycházi na štokra a tak 5 nákladních vozů.

Richtig. 5 dvouosáků nebo tři 4osáky. Ale vejde se tam (tj. na ten segment 800x500) v pohodě i ta přesuvna výše zmíněných parametrů.

jirkan píše:Možná by to vyšlo lépe jen na přesuvnu vlevo a na ní navázat koncovou, která by byla v oblouku o velkém poloměru. Asi by to bylo něco, co připomíná zde řešená minikolejště, jen trochu ohnuté a s poněkud větší délkou kolejí.

Tak tohle mě zatím nenapadlo.

jirkan píše:...snad si mohu dovolit tykat...

Samozřejmě. :wink:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Návrh malého domácího kolejiště v eNku - prosba o rady

Příspěvekod hopeter » pát 06 dub, 2018 5:14 pm

Ještě malý dotaz k prostoru. Je to v koutě nebo je možno otevírat šuplík mimo zadaný prostor ?
Jinak asi klasika koncová stanice na úzkém segmentu. Vjezdové zhlaví do oblouku pro prodloužení staničních kolejí a na širokém segmentu kousek tratě do oblouku a šuplík jako SN. Je ale potřeba mít kousek místa na vyjetí šuplíku doprava nebo mít vjezd na šířku šuplíku od pravého kraje. Pokud není ani jedno možné tak by se dalo použít SN jako sada výměnných kazet.
Pak je ještě možnost použít tu točnu a každý vlak rozházet do paprsků a zase jiný složit...
Ať se daří. :)
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Návrh malého domácího kolejiště v eNku - prosba o rady

Příspěvekod hank » pát 06 dub, 2018 6:12 pm

hopeter píše:Ještě malý dotaz k prostoru. Je to v koutě nebo je možno otevírat šuplík mimo zadaný prostor ?
Jinak asi klasika koncová stanice na úzkém segmentu. Vjezdové zhlaví do oblouku pro prodloužení staničních kolejí a na širokém segmentu kousek tratě do oblouku a šuplík jako SN. Je ale potřeba mít kousek místa na vyjetí šuplíku doprava nebo mít vjezd na šířku šuplíku od pravého kraje.


Skoro přesně, až na to zhlaví v oblouku. Obloukové výhybky Fleischmann jsou bohužel postaveny do poloměru 194 mm a tudíž jsou pro štokra/bugatku nesjízdné...

Nejjednodušší varianta této koncepce mi vyšla takhle:

segmenty4a.jpg


Předloha: Délkově zredukovaná dopravna Hevlín; lok. 556.0 tam sice nemám doloženou, ale břeclavské stroje této řady přes Hrušovany n. J. do Znojma běžně jezdily s maňasy až do konce parního provozu, takže proč by se tam některá nemohla aspoň na záskok objevit... Totéž platí pro M 262.0, které se tam občas místo kmenové M 240.0 vyskytovaly určitě.

No a když si postupně přidávám výhybky, tak jsou i další možnosti, celkem sympatické.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Návrh malého domácího kolejiště v eNku - prosba o rady

Příspěvekod hank » pát 06 dub, 2018 6:21 pm

Jedna z možných variant s točnou:

segmenty_tocna.jpg


Nicméně pořád doufám a věřím, že někdo přijde s nějakou úplně jinou, originální myšlenkou... 8)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Návrh malého domácího kolejiště v eNku - prosba o rady

Příspěvekod HonzaM » pát 06 dub, 2018 9:56 pm

Není lepší ty mašiny prodat někomu, kdo má skutečné N-kové kolejiště? Na takhle malém prostoru by to bylo tak na T-gauge.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Návrh malého domácího kolejiště v eNku - prosba o rady

Příspěvekod hank » sob 07 dub, 2018 5:52 am

HonzaM píše:Není lepší ty mašiny prodat někomu, kdo má skutečné N-kové kolejiště? Na takhle malém prostoru by to bylo tak na T-gauge.


Máš zájem?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Návrh malého domácího kolejiště v eNku - prosba o rady

Příspěvekod HonzaM » sob 07 dub, 2018 5:57 am

M262 s vlekem určitě, štokra bude myslím chtít syn.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Návrh malého domácího kolejiště v eNku - prosba o rady

Příspěvekod lossob » sob 07 dub, 2018 10:42 am

Vím, že tento návrh nesplňuje požadavky zdaleka dokonale, ale zaujalo mě to, a tak jsem to zkusil. Připadá mi škoda celou pravou část zabrat skrytým nádražím, proto je vše navrženo jako viditelné. Je zde ale možnost koleje úplně vpravo prostorově oddělit nějakými stavbami, stromy, kulisou apod.
Námět: Levý segment: malá koncová stanice, z které vede vlečka. Pravý segment: Koleje vlevo – vlečka, průmysl, na jehož znázornění tam i zůstalo dost místa; koleje vpravo – „skryté“ nádraží, mohlo by jít postavit jako znázornění malé části většího nádraží, odkud jezdí motorák do stanice na levém segmentu. Pro provoz vlaků s lokomotivou by byly nutné buď 2 lokomotivy, nebo „ruční“ přesunutí lokomotivy na druhý konec vlaku (pokud má vyjíždět vždy čelem napřed).
Přílohy
N1.jpg
N2.jpg
Uživatelský avatar
lossob
 
Příspěvky: 22
Registrován: pon 07 srp, 2017 4:48 pm

Re: Návrh malého domácího kolejiště v eNku - prosba o rady

Příspěvekod hank » sob 07 dub, 2018 12:08 pm

lossob: Výborně, děkuji, přesně tohle jsem myslel, když jsem psal o principiálně nových návrzích.

Ani já se nebráním úvahám o "přiznaném" manipulačním zákulisí namísto obvyklého skrytého nádraží. A možná že ta "skrytá" část by se dala řešit pomocí výměnných kazet, což už jsem si mezitím vyzkoušel v jednoduché až primitivní, nicméně zcela funkční formě na jiném projektu v TT.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Návrh malého domácího kolejiště v eNku - prosba o rady

Příspěvekod hopeter » sob 07 dub, 2018 5:46 pm

Ještě bych tu vlečku napojil do manipulační koleje a tím zkrátil zhlaví. Mohlo by tak být více volné tratě nebo delší staniční koleje.

N2.jpg
N2.jpg (33.02 KiB) Zobrazeno 5531 krát
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Návrh malého domácího kolejiště v eNku - prosba o rady

Příspěvekod lossob » sob 07 dub, 2018 6:30 pm

Pak bych ale doporučil zaústit ji do koleje, na které půjde vlak objet lokomotivou. Zároveň se tak podařilo prodloužit trať i koleje ve stanici. A ještě přidávám návrh na úvraťovou stanici - buď s přesuvnami, nebo kazetami. Přesuvny by bylo potřeba nějak doladit, aby se tam vešly.
N2.1.jpg
N3.jpg
Uživatelský avatar
lossob
 
Příspěvky: 22
Registrován: pon 07 srp, 2017 4:48 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků