od Truck Thor » stř 28 bře, 2018 8:38 am
Milí modeláři!
Během několika posledních dnů jsem na Ty Trubce koukal na hromadu různých videosnímků všelijakých kolejišť, zejména našich modelářů, protože americké ani jiné vlaky nejsou tak krásné jako naše. Bohužel i přes nesmírný obdiv k vašim schopnostem, šikovnosti a pracovitosti si neodpustím pár postřehů o nedostatcích, které mohou totálně vaši snahu o modelovou věrnost zničit, což se vlastně děje téměř neustále.
Opravdu mi nejde o nějakou zbytečnou kritiku za každou cenu, vyvolávání flame, hanění čehokoliv komukoliv nebo o rýpání. Opravdu na rovinu: sám jsem nikdy žádný model nepostavil, neumím skoro nic z toho, co vy a mám ke všem šikovným lidem obrovský respekt a úctu. To ovšem neznamená, že přestože neumím vařit a přijdu do restaurace, kde mi nebude chutnat, že to nebudu kritizovat.
Nechci se tady momentálně nějak výrazně rozepisovat o tom, že mnohá kolejiště jsou v podstatě vlakodromy hraničící s kýčem a ve skutečnosti jsou v podstatě nemodelová. Všichni víme, že příčinou je chronický nedostatek místa a potíže s řešením problému „ježdění odněkud někam“ čili nejčastěji po různě modifikovaných oválech. Vynechám i ostatní problémy jako vražedné poloměry oblouků, délka staničních kolejí, délka mezistaničních úseků atd. To si nemohou dovolit ani větší klubová kolejiště. Například jeden prostorový oddíl autobloku o délce 1 km by musel mít v H0 11,5 m, v TT 8,3 m a v N 6,3m.
Jde mi o jiné prohřešky – ďábel je skryt v detailu.
Na jednu stranu nevycházím z údivu, do jakých detailů jste schopni jít v zájmu modelové věrnosti, na stranu druhou zničíte modelovou věrnost podstatnými nedostatky, které přitom v některých případech nestojí žádné peníze navíc.
Například provoz souprav – ježdění. Stačí chvíli sledovat nějaká videa a hned je to vidět. Odjezd vlaku ze stanice – to je odpich, že by na to cestující potřebovali měsíční výcvik na centrifuze a takové zrychlení by asi nepřežil ani trénovaný astronaut. Důchodcům (i kdyby byli všichni přikurtovaní k sedadlům) by vyletěly protézy z úst a zakously by se naproti sedícím spolucestujícím do krku. V elektrárně by takový odběr vyrazil kotelníkovi lopatu z ruky. Stejně „modelový“ je i vjezd do stanice. To je zpomalení typu pád na beton z bůhvíjakého patra.
Dalším častým prohřeškem je rychlost souprav. Je opravdu k smíchu, když modelová dvanáctivozová souprava ložených wapek tažená čmelákem nebo sergejem do stoupání v oblouku jede rychlostí, že by mohla závodit s německým ICE. Posléze se taková souprava přiřítí na první výměnu do odbočky, po které je ve skutečnosti možno jet pouze max. 40 km/h, což je např. v H0 necelých 13 cm/s, v TT kolem 9 cm/s a v N asi 7 cm/s.
Následky takové jízdy, i kdyby toho byla lokomotiva náhodou s pomocnými raketovými motory schopna a kdyby šroubovky vydržely ten tah, by nehodovka odstraňovala minimálně několik dnů. Poté tato souprava zabrzdí na staniční koleji již zmiňovaným stylem a mašinfíra si udělá letecký výlet předním sklem (případně celým motorovým blokem) následován uhlím z dvanácti vozů.
Prozatím poslední poznámku mám k přejezdům. Co si má kdokoliv pomyslet o modeláři, který nemá na svém jinak špičkovém kolejišti na přejezdu ani výstražné kříže? A ke všemu mu přes takový přejezd suverénně frčí pendolina a jiné vysokorychlostní jednotky, mnohdy bez trolejí elektrické trakce? Dobrá tedy, budiž – když si chcete zajezdit doma nebo se pochlubit na trubkách, ale když to vystavujete? Já vím, že žádné kolejiště není v podstatě nikdy hotové a že je to práce nikdy nekončící jako práce kolem domu či zahrádky. Ale tohle jsou podle mého soudu dost závažné nedostatky.
Podle mých osobních zkušeností z oblasti Kolín – Uhersko na hlavním tahu, kde pendolina a jiné jednotky jezdí, tam neexistuje přejezd, který by neměl závory. Takže dokonce ani nestačí mít pro tyto traťové rychlosti („až“ 160 km/h) přejezd zabezpečený pouze výstražníky se světelnou a zvukovou výstrahou, ale bez závor! Jinak je to všechno nemodelové! Pro tyto rychlosti prostě všechny přejezdy závory mít musejí! Všechny! Znám taková místa, kdy je tam jen polní cesta z jedné strany tratě na druhou, kde už cesta nepokračuje a je tam jen pole a plně zabezpečený přejezd se závorami tam prostě musí být!
Kromě toho je téměř nemožné postavit na modelovém kolejišti přejezd se závorami tak, aby byl modelově věrný. Tím mám na mysli věrnost funkční, ne designovou. Když vidím téměř na všech kolejištích ty gilotiny, jak těsně před vlakem spadnou během 0,2 s do vodorovné polohy… Málokdo také umí dodržet anulační dobu, než začne znovu blikat pozitivka. Ještě jsem neviděl model přejezdu, který by uměl zvednout závory okamžitě po opuštění přejezdu posledním vozem vlaku bez ohledu na délku soupravy. Závory prostě musejí jít nahoru ihned, ať už má vlak 50 vozů nebo jede samotná mašina. Bavím se samozřejmě o závorách automatických, ne mechanických s drátovody. Na takové trati zase neočekávám pendolina…
Zkoušeli jste trochu počítat? V praxi u nejrovnějšího přejezdu kolmého na koleje činí předzváněcí doba 28 s, doba sklápění břeven je zpravidla 6 s (max. je 7 s) a dojezd nejrychlejšího vlaku na přejezd od doby sklopení břeven by mohl být odhadem minimálně 10 s - to jsem neměřil, ale bude to i více. Za těchto celkových 44 s urazí model pendolina H0 v plné traťové modelové rychlosti zhruba 22 metrů! A to je pouze z jednoho směru. Kdo z vás to má? Tak maximálně marťan Paroubek…
Proto musíte udělat nějaké výrazné kompromisy a bohužel některé věci pořádně osekat, pokud tedy chcete opravdu mít na svém kolejišti přejezd se závorami. Takže sundáte drasticky předzváněcí dobu na 4 s, padání závor taky na 4 s (aby to nebylo jak gilotina) a dojezd vlaku na 2 s. Přesto všechno potřebujete z každé strany 5 m kolejí pro model H0 na širé trati pro provoz modelů pendolin a podobných souprav. Ještě pořád máte chuť stavět model závor??? Více šancí mají modeláři, jezdící co nejnižší rychlostí s tomu odpovídajícími modely, protože už i na některých vedlejších jednokolejných tratích se přece jen rozmáhají i přejezdy se závorami. Ti mohou dokonce některé časy natáhnout pro větší modelovou věrnost.
Dále prosím o vysvětlení, co mají znamenat figurky cestujících v kolejišti po odjezdu vlaků, proč stojí auta u otevřených přejezdů, kdy už odvezou raněné z té nehody, kdy uhasí hasiči ten požár a podobné kraviny.
Někde na Trubkách jsem nějakou náhodou narazil na modelovém kolejišti na model tornáda, dokonce se sklápěcím rotujícím trychtýřem – trombou. Když jsem si nasoukal zpátky do hlavy spadlou čelist a vypadlé oči z důlků, snažil jsem se pochopit, kde je vlastně hranice kýče, ale nepodařilo se mi to. Nyní již jen očekávám na kolejišti funkční aktivní vulkán s lávovými a pyroklastickými proudy, laharem, se sopečnými pumami a prachem, zemětřesením a dokonanou devastací celého kolejiště. Kdo se toho ujme? Bacha, abyste někdo nevyhořel…
Hezký den všem!
Truck Thor