Ahoj Vláďo,
Petr (krakora) mě informoval o tomto vláknu, kde řešíte vozy Posista. Jelikož jsme s Petrem v minulém roce začali připravovat tento model v TT, dovolím se připojit do diskuze.
Předně děkuji za mnoho výkresové dokumentace a schémat, které jsi zveřejnil a které potvrdily naše domněnky ohledně vyprazdňování. Je s podivem, že pouze na základě písemných informací jsme došli k celkem podobnému vyprazdňovacímu schématu. Chyběly ale rozměry a to šoupátko, o kterém jsem věděl že tam je, jsem předpokládal uzavřené a nikoli pouhou clonu.
Chtěl bych nicméně reagovat na tvou poznámku ohledně ukončení vyprazdňovacího potrubí, kde předpokládáš, že potrubí bylo ukončeno přírubou Js80.
O tomto jsem také uvažoval, ale pak jsem vzal v úvahu následující informace.
a) proč by byl dolní otvor v jímce průměru 300mm, když by pak navazovalo potrubí o průměru pouze 80mm. To je 14xmenší plocha.
b) proč by výstupní potrubí, pokud by bylo Js80, nebylo vyvedeno na okraj vozu pro snadný přístup, podobně jako to mají vozy z Milevska, nebo současné Rajky. Obsluha přeci nebude lozit extra na každý vůz. Na boku vozu je pouze jedna přípojka Js80 a ta je určena pro připojení stlačeného vzduchu čeření (na schématu od tebe
http://img21.rajce.idnes.cz/d2101/14/14971/14971872_61e89674dca43049b44e21a5877c303a/images/obrzek00015.jpg?ver=0 označeno č.1) a hned vedle této přípojky je také táhlo k jeho ovládání. Z toho se dá usoudit, že výstupní potrubí by bylo logicky vyústěno vedle ovládání šoupátka. Oblast okolo kličky ovládající šoupátko je na fotce dobře patrná a žádné potrubí tam není.
c) a hlavně proč jsou dolní podélníky rámu přerušeny právě ve středu vozu, tedy v místě vyprazdňování. Z pevnostního hlediska celé konstrukce je toto oslabení nesmysl, zvláště pokud se celá jímka měla dát zvedat pomocí jeřábu.
d) někde jsem četl, že tyto jímky byly určeny pro velké stavby. Takže předpokládám velkoobjemovou spotřebu cementu.
Všechny tyto informace mě vedou k následující myšlence, a to že výstupní otvor byl uzpůsoben tak, aby se pod něj dal zasunout nějaký (pásový, šnekový) dopravník umožňující rychlou vykládku cementu. Z důvodu snadnějšího zasunutí po podlaze plošiňáku jsou dolní podélníky přerušeny. Tebou zmiňovaná zátka by pak byla zespodu vypouštěcí příruby. Ostatně obrázek v předchozím příspěvku podobný způsob vykládky potvrzuje.
Ještě přichází v úvahu "koleno" (možná T-kus) světlosti 300mm, které se natočilo na patřičnou stranu a z jeho čela bylo kytováno zmíněnou zátkou. Po jejím odstranění se připojovalo 300mm potrubí, které se postaralo o následnou dopravu na místo zpracování.
Prosím případné čtenáře o vyvrácení, potvrzení, nebo doplnění mé myšlenky.Zde pro ilustraci zveřejňuji, k jakému mechanizmu jsme došli ke konci minulého roku na základě písemných informací. Zde jsem akorát tipoval, že potrubí vede dokola vypouštěcího otvoru z důvodu rovnoměrnosti tlaku. To je jediný rozdíl oproti tebou zveřejněnému schématu. Chybně jsem ale předpokládal uzavřené šoupátko s možností otevírání na levou nebo pravou stranu vozu z malé převodovky pod rámem vozu, to už jsem opravdu vařil z vody
a takto jsem to předělal na základě zde zveřejněných podkladů. Pozor, není to rozměrově přesné, jelikož jde o budoucí model kombinující lept a odlitek a zde je potřeba dodržovat jistá rozměrová pravidla.
Modelům 3x zdar