Já jsem si taky myslel, že v protektorátě zůstala mechanická část stávajících návěstidel obecně beze změn. Jiná otázka je, jak to bylo u návěstidel nově zřizovaných už podle protektorátních předpisů. Ty byly odlišné až do r. 1944, kdy došlo k jejich úplnému sjednocení s říšskými předpisy, nicméně návěstní zařízení se samozřejmě do května 1945 vyměnit nestačila.
A ještě jsem se minule dopustil dvou nepřesností.
1. Šebík byl v odtrženém pohraničí, kde se přešlo na říšské předpisy už v říjnu 1938 (ale nový návěstní předpis pro Sudety byl vydán až v roce 1942). Nicméně ani tam se všechna stávající návěstidla nevyměňovala šmahem, jen to, co odporovalo předpisům DR. Spíš se přednostně dosazovala spousta nových návěstidel samozřejmě podle německých vzorů tam, kde podle předpisů a zvyklostí ČSD nebylo potřeba nic. Takže se ani nedivím, že ta předvěst vzor kkStB přežila i v Sudetech rok 1945.
2. Přechod na nové předpisy BMB/ČMD, který přinesl změny významu barev světel, probíhal skoro dva roky - od května 1940 až do "noci N" 23. března 1942. A musím přiznat, že mi není jasné, jestli se návěstilo někde postaru a jinde už nově nebo jestli fakt stihli předělat všechna návěstidla na nové barvy za tu jedinou přechodovou noc.
Ještě i k tomu předpisu z roku 1944 vyšel dodatek, který obsahoval jako platné výjimky spoustu pozůstatků starších předpisů ČSD i BMB/ČMD, např. i včetně obdélníkových předvěstních desek (už jednotně žlutých). Řekl bych, že u ČSD někde vydržely až do konce 50. let.
Více viz osvědčené stránky Tomáše Lajblta:
http://vlaky.bestsite.cz/zeleznice/vyvo ... 39-2-1.htmhttp://vlaky.bestsite.cz/zeleznice/vyvo ... 46-2-2.htm
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.