od Svratka » pon 30 říj, 2017 9:49 pm
HonzaM:
Dovolím si přidat ještě jeden příspěvek, který opět nemá s tématem modelové železnice nic společného..., leč mě to nějak nutí reagovat.
Můj osobní názor obecně pramení jednak z úcty k historii železnice, jednak z pohledu na železnici po straně všeobecné estetiky a v neposlední řadě z pohledu člověka, zabývajícího se dopravním procesem jako takovým po několik desítek let.
Chápu, že i Vy máte svůj osobní názor, ovšem aniž bych se Vás chtěl snad dotknout, z toho, co uvádíte lze soudit, že se jedná o názor člověka, nepohybujícího se hlouběji v železničním prostředí. Možná i proto taková shoda s "odborníky" ve vedení ČD. Taktéž soudím, že jste zástupcem mladší generace. Ale to nic, učíme se celý život všichni.
Ona "uniformní zelená" jak jste ji nazval, byla tradiční barvou většiny železničních správ střední Evropy, odstínu zelené se dodnes užívá obchodního označení "zelená na vagony", zeptejte v prodejně Barvy-laky... S komunisty to nemá nic společného. Barva to byla velice dobře zvolená, za parního provozu a v tehdejších podmínkách vydržely vozy zelené jen chvíli, pak už byly spíše v různé tmavé zelenošedi až černi. Použilo by se snad cokoli jiného, špína a saze by mnohem více vynikly. To už si dneska málokdo uvědomuje... Vznik zeleno-šedé kombinace je datován cca do roku 1992, v uvolněné době chtěla Vagónka Studénka oslnit něčím novým, a tak nový osobní vůz řady Bte představili na MSV v Brně v těchto barvách, ovšem se světle šedým rámem a s barevným dělením i přes dveře, nevypadalo to špatně. To, že ve druhé pol.90.let začaly lakovat ŽOS i ostatní řady os.vozů do tohoto barevného schématu (s drobnými změnami) bylo jen tím, že ČD chtěly za každou cenu nějaký nový nátěr a nevěděly jak na to... K současnému nátěru typu vyblitá modř, který odborná veřejnost přijala se smutkem a s rozpaky je potřeba si uvědomit, že z psychologického pohledu lidský mozek příznivě vnímá teplé odstíny barev, studené způsobují spíš pocit tísně a nejistoty. Zeptejte se Jančury, proč vyrazil se žlutou, už to kdesi říkal... Proč v zemích, jako jsou Rakousko, Německo, Švýcarsko a dokonce i Slovensko používají příjemně teplou červenou? Je to prostě psychologie, nic víc. Bohužel, strůjcové najbrtovy tragédie o tomto nemají ani ponětí a navíc... Nátěr, aby byl atraktivní, musí obsahovat jednu barvu základní (v sytém provedení) a k tomu případně bílou, krémovou, slonovou kost, prostě barvu světlou, téměř neutrální. Kombinace dvou odstínů modré je vražedně studená, unavená, smutná, neatraktivní... Už kdyby vybrali jen tu tmavě modrou a k ní krémovou, nebyl by to kdovíjaký zázrak, ale určitě o třídu výš.
Konkurence na železnici, to je bohužel jedna z nejhorších věcí v současné době. Myslet si, že se tím nějak ovlivní kvalita je pošetilé. Vy vidíte jen to, že si Vás Jančura koupí kafém v kelímku za pár kaček a že Vám půjčí sluchátka a pustí Vám video... Nevidíte, co za tím vším je, co to dělá za problémy. Přetahování se o zákazníky do dopravy nepatří, celé to blbnutí konkurence zaplatíme všichni společně ve vzrůstajících nákladech na běžný provoz. Nemá smysl vysvětlovat, na jakém principu funguje úhrada dopravních služeb, je to nad rámec tohoto příspěvku. Možná nevíte taky třeba to, že aby "konkurenti" Českých drah na hlavních tazích "nebyli diskriminováni" (jak s oblibou žlutý dopravce vykřikuje), raději se jim ustupuje, vše ostatní stojí, jen aby ten ukřivděný jel pokud možno bez zastavení. Stačí jízda přes výstrahu a následuje telefonát, kde si ten dotyčný stěžuje, jak je mu ubližováno. O pohodlí vlaku "pohřebák", který jste zmínil mám důvodné pochybnosti. Nepochopím, jak může někoho nadchnout namísto klidného pohodlí v coupé jízda pod svítící zářivkou v pohodlí tramvaje... Nedovedu si představit, že bych tím měl cestovat třeba z Prahy do Košic 8,5 hodiny v kuse, potažmo přes noc. Jsem totiž zvyklý si ve vlaku odpočinout a nabrat nových sil, proto moje averze k velkoprostorovému uspořádání. Také jeden z důvodů, proč nechat auto doma a jet vlakem... Ovšem tendence obecně všude napříč dopravci v celé Evropě tento fenomén železniční dopravy úspěšně ženou do záhuby...
Ačkoli můj příspěvek je samozřejmě mimo úzce vyhraněné téma celého diskusního fóra, pokusil jsem se pro případné třeba začínající modeláře poodhalit pár souvislostí skutečné železnice...