Přípojný vůz Blm 54 - H0

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Přípojný vůz Blm 54 - H0

Příspěvekod hoenig » ned 09 črc, 2017 6:42 am

Dlouho jsem chtěl svůj vozový park obohatit o motorové soupravy z Československa ve III epoše. Zatím jiná cesta, než si vozy postavit sám, asi není. Jako stavebnici jsem si vybral lept od firmy KuBer, přestože se stavbou vozů z leptu nemám žádné zkušenosti. K sestavení modelu nepoužívám pájení, vše lepím vteřinovým lepidlem. Model je nyní ve fázi základní stavby - složena kabina a rám vozu s kynematikou. Začínám na modelu řešit věci, u kterých ocením rady zkušenějších modelářů - za které dopředu děkuji. Celý postup stavby je umístěn zde http://rotormania.cz/passengercar-blm-54.php, o dostavbu se s Vámi podělím i zde na fóru :) ...

Nejdříve pár fotek ze stavby :
Blm54_Photo01Small.jpg

Blm54_Photo03Small.jpg

Blm54_Photo08Small.jpg
Uživatelský avatar
hoenig
 
Příspěvky: 35
Registrován: ned 05 kvě, 2013 3:54 pm

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

Příspěvekod hoenig » ned 09 črc, 2017 6:46 am

Blm54_Photo17Small.jpg

Blm54_Photo31Small.jpg

Blm54_Photo29Small.jpg
Uživatelský avatar
hoenig
 
Příspěvky: 35
Registrován: ned 05 kvě, 2013 3:54 pm

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

Příspěvekod hoenig » ned 09 črc, 2017 7:10 am

Blm54_Photo32Small.jpg


Aktuálně řeším :
1) váhu vozu : v měřítku H0 by minimální váha vozu měla odpovídat délce vozu přes nárazníky násobenou konstantou 0,4 s tím, že může být i o 30%. Délka přípojného vozu Blm je dle dokumentace 12100mm a tedy v měřítku 1:87 by měla být 139mm. Můj model měří 140,9mm což znamená, že je o 1,36% delší než originál. Váha vozu by tedy měla být minimálně 56g a při připočtení 30% by mohl vůz vážit 73,3g. Otázkou je, jaký to je opravdu problém - už nyní je jasné, že váha bude dál stoupat?
2) umístění elektroinstalace : rád bych vybavil vůz jak vnitřním osvětlením, tak i osvětlením předních světel. Otevírá se zde dost otázek - model je kovový, pak předpokládám, že budou muset být obě kola každého dvojkolí zvlášť izolovaná. Jakým způsobem nejefektivněji sbírat proud z dvojkolí? Bude potřeba kondenzátor na uchování napětí v případě, že sběrače proudu na dvojkolí budou mít výpadky? Kam umístit dekodér příslušenství (jezdím výhradně v digitálu a rád bych ovládal světla zvlášť)? A v neposlední řadě, jakou barvu světel měly přípojné vozy na čelech kabiny?
3) rám vozu - chtěl bych umístit více detailů na rám vozu - jako první se nabízí tlaková brzda Knorr. Nemáte, prosím, obrázek spodku vozu a nebo, protože předpokládám, že umístnění brzdy bylo standardizované, na jaký jiný vůz bych se měl podívat?
4) Interiér kabiny - opět téma samo pro sebe. I když jsem se snažil na Internetu posbírat všechny dostupné informace + mám technickou dokumentaci přípojných vozů Blm, které se vyráběly, přesto nevím, zda-li právě tento model by měl mít vytápění kamny či nikoliv. Tato otázka souvisí jak s komínem a větráky umístěnými na střeše, tak možná i s větráky umístněnými nad okny na bočnicích vozů tak i s detaily na rámu vozu.
Uživatelský avatar
hoenig
 
Příspěvky: 35
Registrován: ned 05 kvě, 2013 3:54 pm

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

Příspěvekod Vladimír_B » ned 09 črc, 2017 7:45 pm

Ahoj, (letem světem)
1. nedostatečná váha by vadila při sunutí, příp. použití postrkového motorového vozu, přílišná váha by mohla vadit při tažení, např. do stoupání slabším motorem. Při provozu v soupravě např. s M131.1 bych váhu skoro neřešil a nepřidával balast.
2. DCC, nebo analog? To je to oč tu běží. Plošňák s osvětlením se běžně dává pod strop. Další věci se dají schovat pod zvýšenou podlahu, nebo do buňky WC. Kondenzátor se tu už na fóru probíral, nevím jestli má v DCC smysl. Dvojkolí jsou přeci vždy izolovaná (DC/DCC). Na sběr z dvojkolí se běžně používá struna. Na čelech jsou bílá světla s červenými barevnými clonkami. Bílá - při sunutém vlaku, červená - konce vlaku.
3. a 4. na rám vozu bych doplnil zejména vlastní rám vozu. Tyhle vozy by měly mít vytápění teplovodním kotlíkem pod vozem (později možná rekonstrukce/výměna za tzv. bufík na naftu). Krom inspirace na reálném voze, či podobném (i rybáky, nebo Bamky měly Knorra) by mohla pomoci kniha o M131.1 (Čížek...PSHZD), nebo kniha Osobní vozy ze 70. let atp... Další fotky třeba vytopna.hekttor.biz ...

odkaz na podobný vůz http://pshzd.cz/bdlm.html vyráběný ve stejném období, včetně kotlíku.
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

Příspěvekod hoenig » pon 10 črc, 2017 11:04 am

1. váha vozu - zapomněl jsem uvést, že jsem zvážil vůz včetně střechy a spřáhel (bez oken, interiéru, elektroinstalace a ostatních drobných doplňků) a váha takto neosazeného vozu byla 78g tj. již nyní vůz přesahoval toleranci 73,3g. Znamená to tedy, že stavebnice samotná se základními doplňky (kinematika spřáhla + spřáhla) je těžší než stanovuje norma NEM 302. Co mě potěšilo je, že nemusím vůz dovažovat, neboť jsem se bál trochu zvýšené podlahy (chtěl bych mít vůz plně vybaven interiérem), na druhou stranu zklamání a tedy problémy, co jsi zmínil (tj. aby tyto vozy v budoucnu "utáhl" Hurvínek). Nechávám zatím být...

2. DCC - ok, dekodér k osvětlení pod strop - také vhodnější místo neznám i když tedy ještě nemám vyřešeno, jaké osvětlení pod strop dát a jediný můj dekodér příslušenství je od LENZe, nicméně není extra malý a tedy byl by asi v kabině vidět. Prostě budu muset ještě pohledat...

Svou poznámku o obou izolovaných kolech dvojkolí beru zpět :oops: .

Sběr z dvojkolí strunou - ok (alternativou byl měděný plíšek), jen tedy mám pár dalších otázek - strunu mám přiložit ze shora a nebo z boku kola? Nějak strunu vytvarovat? Jaký průřez zvolit a z jakého materiálu by měla struna být? Prostě jestli máte někdo zkušenosti, budu rád...

ufff - přepínání bílá/červená na čelech vozu v jednom světlometu je výzva... :D .

3,4. vytápění teplovodním kotlíkem/vytápění kamny. Tady jsem byl trošku zmaten, neboť v knize Osobní vozy ČSD (autoři Jindra, Frolík) je u technického popisu vozu
Blm r.v. 1948-1954 uveden obrázek s vytápěním kamny, ale spodek vozu odpovídá modelu Kuber, který má vytápění teplovodním kotlíkem :
Blm54_Photo36small.jpg


a naopak Blm r.v. 1954, terý je vybaven teplovodním kotlíkem, ale spodek vozu neodpovídá modelu Kuber :
Blm54_Photo35small.jpg
Uživatelský avatar
hoenig
 
Příspěvky: 35
Registrován: ned 05 kvě, 2013 3:54 pm

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

Příspěvekod rkwa » pon 10 črc, 2017 9:45 pm

jenže ten lept odpovídá provedení s kamny - stačí se podívat na uspořádání dveří na představku. Ty náčrtky z Frolika bych bral pouze jako ilustrační a v udržovacích dílnách byli vždy kouzelníci - viz druhá fotka. Zde něco pro inspiraci: s kamny
Blm 25-09 302-2.jpg
a reko na bufiky
2x Blm 53 1968.jpg
a reko na bufík na BDlm - strana s bufíkem
P8030293up.jpg
co se týče sbíraní z náprav, tak použít fosforbronz a ze zadní strany disku
rkwa
 
Příspěvky: 78
Registrován: sob 21 led, 2012 5:38 pm

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

Příspěvekod U37008 » úte 11 črc, 2017 9:27 am

hoenig píše:3,4. vytápění teplovodním kotlíkem/vytápění kamny. Tady jsem byl trošku zmaten, neboť v knize Osobní vozy ČSD (autoři Jindra, Frolík) je u technického popisu vozu
Blm r.v. 1948-1954 uveden obrázek s vytápěním kamny, ale spodek vozu odpovídá modelu Kuber, který má vytápění teplovodním kotlíkem :
Blm54_Photo36small.jpg


a naopak Blm r.v. 1954, terý je vybaven teplovodním kotlíkem, ale spodek vozu neodpovídá modelu Kuber :
Blm54_Photo35small.jpg


Ono na tom prvním obrázku to spíše bude bedna na akumulátory, nežli bufík :wink:
a vetšinou když vozy přišli o kamna tak už neměli ani návěstní světla na čelech, ale pouze kulaté záslepky z plechu po nich
Uživatelský avatar
U37008
 
Příspěvky: 231
Registrován: čtv 27 pro, 2012 7:12 pm

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

Příspěvekod hoenig » úte 11 črc, 2017 3:30 pm

...lept rámu vozu má přípravu na umístění skříně na obou bocích a stavebnice to i umožňuje - což jsem ve své horlivosti využil - a tedy momentálně mám skříně na obou bocích rámu (je jedno jestli se jedná o topení či akumulátory) :o . Z fotografií a informaci, co jste mi poslali (děkuju), je zřejmé, že si jako modelář mám z čeho vybírat a pro lecos najdu "výmluvu" :D. Ideální by bylo mít nafocen jeden konkrétní vůz a spodek podle něj udělat...
Uživatelský avatar
hoenig
 
Příspěvky: 35
Registrován: ned 05 kvě, 2013 3:54 pm

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

Příspěvekod hoenig » ned 27 srp, 2017 11:43 am

Vyřešil jsem uchycení rámu ke kabině vozu 4-mi šrouby a matkami M2. Cílem bylo, aby uchycení co nejméně zasahovalo do kabiny vozu. Výška matek určuje tloušku podlahy vozu, která bude přilepená k rámu.
Blm54_Photo37small.jpg

Blm54_Photo38small.jpg


Chtěl bych vybavit vůz interiérem. Proto jsem se rozhodl i nastříkat vnitřek kabiny béžovou barvou. Samozřejmě před nástřikem došlo k zakrytí vnějších částí kabiny maskovací páskou.
Blm54_Photo39small.jpg
Uživatelský avatar
hoenig
 
Příspěvky: 35
Registrován: ned 05 kvě, 2013 3:54 pm

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

Příspěvekod hoenig » ned 27 srp, 2017 11:57 am

Poté došlo k nastříkání vnější části kabiny. Barvu jsem se snažil namíchat dle předlohy. Nejdříve několik vrstev středně lesklé barvy.
Blm54_Photo42small.jpg


Na nalepení bílých poprsnic jsem se vysloveně těšil, protože jsem věděl, že tento detail velmi pozvedne celkový dojem z vozu. Kromě toho jsem ředidlem očistil orámování světel.
Blm54_Photo43small.jpg


Obtisky umísťuju na vůz ještě před nanesením základního laku. Kabina je zatím před finalizací středně lesklým lakem a patinou.
Blm54_Photo46small.jpg
Uživatelský avatar
hoenig
 
Příspěvky: 35
Registrován: ned 05 kvě, 2013 3:54 pm

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

Příspěvekod hoenig » ned 27 srp, 2017 11:57 am

Blm54_Photo45small.jpg

Více obrázků a celá komentář je umístěn zde http://rotormania.cz/passengercar-blm-54.php,
Uživatelský avatar
hoenig
 
Příspěvky: 35
Registrován: ned 05 kvě, 2013 3:54 pm

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

Příspěvekod hoenig » ned 03 zář, 2017 5:08 am

Povrchová úprava vnějších klik a madel se lišila, běžně byly kliky stříbrné a madla natřena bíle, černě či červeně. U tohoto vozu jsem nakonec ponechal jak vnější kliky, tak madla "mosazná".
Blm54_Photo47small.jpg
Uživatelský avatar
hoenig
 
Příspěvky: 35
Registrován: ned 05 kvě, 2013 3:54 pm

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

Příspěvekod hoenig » pon 04 zář, 2017 5:06 am

Nalepení rámů oken jsem provedl bez zasklení, abych zasklení při lepení nepoškodil.
Blm54_Photo48small.jpg


Patina a zafixování ředěným polomatným lakem. Nejdříve jsem rámy dveří, přechodový můstek, rám střechy a několik míst pod poprsnicí natřel mírně zředěnou černou temperou štětcem a za pomocí bavlněného ubrousku vystíral do spár u dveří nebo ve směru deště. Poté jsem použil suché patinátory pro zesvětlení či zatmavení - čistě pocitově. Nejtěžší je patinováním naznačit pouze mírné opotřebení. Protože modeluji vůz, který se pohyboval v padesátých a šedesátých letech za čilého parního provozu a socialismu v denním provozu, opotřebení a provozní zašpinění je vyšší.
Blm54_Photo49small.jpg

Blm54_Photo50small.jpg
Uživatelský avatar
hoenig
 
Příspěvky: 35
Registrován: ned 05 kvě, 2013 3:54 pm

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

Příspěvekod Pavel 152 » pon 04 zář, 2017 7:41 am

Když vidím tu patinu a před patinou, tak jste překrásný výsledek zničil. Vždyť byly vozy i po dílnách. V provozu je dobře pamatuji, ne špína a rez, ale vyžilá cihlová matná červaň. Motory tmavé lesklé od ručního čištění naftou.
Na naši druhé trati 326 jezdily 4x Be a vždy 1nebo 2 v laku, lepily sedadla, okna i zelená. Asi v Krnově bylo moc lakýrníků, že i v době vyřazování se opravovaly.
A ještě k patině, ti kdo rádi patinují vzešli z kitřů lel. modelářů nebo je důvod zakrýt nedostatky, dost příkladů na Moje TT. Taky někteří malovýrobci rádi zakrývají MM kdysi iMH.A pak jsou profíci viz p. Zatřepálek.
Pavel
Pavel 152
 
Příspěvky: 419
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: Přípojný vůz Blm 54 - H0

Příspěvekod Dašek » pon 04 zář, 2017 8:14 am

Zda patinovat,či nikoliv je věc názoru.Pamatuji si tyto vozy špinavé,téměř černé... :D /Trať Frýdek-Místek - Ostravice./
Dašek
 
Příspěvky: 524
Registrován: sob 31 říj, 2009 6:46 pm
Bydliště: Ostrava

Další

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků