Přechod z analogu na digitál

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: Přechod z analogu na digitál

Příspěvekod dudlifuk » úte 07 bře, 2017 2:30 pm

Tak som nainstaloval Z21 do tabletu. Prvotne nadsenie vsak po troch hodinach opadlo. Parkrat mi zamrzla komunikacia, parkrat sa stalo ze som prepol na inu lokomotivu a predchadzajuca jednoducho zastavila. No jednoznacne to chce 10" a viac.
JendaTT to ma velmi pekne spravene. No mne sa na jednu obrazovku vyhybky nezmestia, tak som dal iba polovicu kolajiska a druhu polovicu na druhy list. Este som nezvladol nakreslit kolajisko mam iba vyhybky ale aspon reaguju, povodne nechceli. No musim ist studovat lebo to kolajisko naeditovat bude pikoska, mam v ponuke iba vyhybky a navestidla. Rovne useky a zakruty tam nemozem najst.
dudlifuk
 
Příspěvky: 485
Registrován: ned 15 led, 2017 9:40 pm
Bydliště: TT

Re: Přechod z analogu na digitál

Příspěvekod D » úte 07 bře, 2017 2:47 pm

dudlifuk:
Žádné oblouky ani rovné koleje v aplikaci Roco Z21 nejsou. Dovoluje vkládat jen přestavitelné prvky. Potřebuješ-li kolejový plán, tak si ho nakresli nebo vyfoť kolejiště.

Místo ovládání jednotlivých výhybek doporučuji používat vlakové cesty. Budeš tam sice muset výhybky také vložit, ale po naklikání cest je můžeš zmenšit nebo odsunout na stranu.

Pro ovládání kolejiště z počítače se tablet připojený přímo k centrále moc nehodí. A sám neumí žádnou automatizaci, například závislosti na zpětné vazbě.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Přechod z analogu na digitál

Příspěvekod JendaTT » úte 07 bře, 2017 3:22 pm

Přesně jak píše D, kolejiště mám nakreslené ve Wintrack-u a obrázek vyfocený. Do něj pak vložené ovládací prvky pro výhybky, semafory a ostatní. Ovládací prvky se dají natočit a zmenšit jak potřebuješ.
Pro ovládání výhybek se dají celkem dobře použít vlakové cesty, ale protože většinou jezdíme ve více lidech, tak to moc nepoužívám.

Když jezdím úplně sám, používám na starém notebooku sw RocRail - tam jsou možnosti automatizace řízení kolejiště větší, včetně detekce obsazení (tu ještě nemám dokončenou).
JendaTT
 
Příspěvky: 500
Registrován: pát 06 bře, 2015 2:56 pm

Re: Přechod z analogu na digitál

Příspěvekod dudlifuk » úte 07 bře, 2017 3:38 pm

Diky chlapi. Uz kreslim kolajisko v coreli a naimportujem ako jpg, snad to pojde uvidim ake bude meritko. Tablet je fajn, hlavne ovladanie loko, ale to kolajisko, no neviem, skusim a uvidim. Mam to dost komplikovane - klasicky vlakodrom. Ale mam vsetky vyhybky vyvedene na 63pinovych konektoroch a prepojene s panelom. tak mozem kedykolvek napichnut panel alebo skrinku s vyhybkovymi dekodermi. Vyskusam a pripadne neskor popisem skusenosti, hold nekdo ma rad holky...
dudlifuk
 
Příspěvky: 485
Registrován: ned 15 led, 2017 9:40 pm
Bydliště: TT

Re: Přechod z analogu na digitál

Příspěvekod Miloš_P » úte 22 kvě, 2018 6:58 am

Po mnoha úvahách i u mě dozrálo rozhodnutí posunout svoje analogové kolejiště do světa DCC. "Malý krok pro člověka, velký krok pro kolejiště :D." Vzhledem k tomu, že se lokomotivní park postupně rozšiřoval o nové lokomotivy připravené pro DCC a staré stroje postupně odcházely do vitríny, tak byla digitalizace logickou volbou. Nakonec vše urychlila výhodná možnost zakoupení MM+z21 se zárukou, za pro mě přijatelnou cenu. Rady kolegy viz. níže jsem zvažoval důkladně, ale nakonec jsem zvolil první variantu a to ne pro cenu, ale vzhledem k tomu, že preferuji ovladač do ruky s "kolečkem", tak jsem zvolil kompletní řešení od jednoho výrobce i vzhledem k problémům jisté nekompatibility MM s jinými centrálami, se kterými se někteří potýkají.

Re: Dekoder Zimo a ABC

Příspěvekod sidlo » 23 4 2018 19:23
Můj názor se kterým nemusí nikdo souhlasit (samozřejmě existuje plno dalších variant):

4.367 Kč - nejlevnější varianta bez programovací koleje
2.190 Kč - z21start + multiMAUS - http://inzerce.modelbazar.cz/inzerat/Di ... co/835692/ - nemá výstup na programovací kolej, výstup LAN je blokován - otvírá se za příplatek - potom přes LAN připojení k počítači
1.400 Kč - Převodník sběrnice S88-N na Roco R-Bus - http://www.digi-cz.cz/obchod/prevodnik- ... oco-r-bus/
777 Kč - aktivace z21 - https://www.itvlaky.cz/digitalni-centra ... oco-10818/ - odblokování LAN

4.580 Kč - ekonomická varianta obsahuje všechno co bude pro řízení kolejiště potřeba
1.990 Kč - DCC centrála NanoX-S88, se zdrojovu částí, kompletní - http://dccdoma.eshop-zdarma.cz/g22.DCC+ ... tn%ED.html - připojení pro multiMAUS, S88-N, programovací kolej, USB pro počítač
990 Kč - Transformátor 15V/100VA - http://www.modely.biz/modelova-zeleznic ... 15v-100va/ - napájení centrály
1.600 Kč - multiMAUS - http://inzerce.modelbazar.cz/inzerat/MU ... fo/837827/ - dá se sehnat i levněji

5.190 Kč - mírně dražší varianta obsahuje více než běžný modelář použije
3.590 Kč - Digikeijs centrála DR5000 - http://dccdoma.eshop-zdarma.cz/g179.Dig ... %E1la.html - skvělý poměr cena/výkon (vybavenost)
1.600 Kč - multiMAUS - http://inzerce.modelbazar.cz/inzerat/MU ... fo/837827/ - dá se sehnat i levněji

Plus k tomu připočíst lokomotivní dekodéry, dekodéry příslušenství a enkodéry detekce obsazení.

Nedoporučuji nejlevnější variantu. Zažil jsem nechtěné přeprogramování všech lokomotiv na kolejišti. Ta chyba se udělá velmi snadno.

Pokud se týká zastavení ve skryťáku - klidně použít izolované úseky. Nekomplikovat si situaci ABC a dojíždět "na ruku". A až se modelář prokouše k řízení s pomocí JMRI (není kam spěchat),tak to řídit počítačem.


Ovládání příslušenství necháván zatím otevřené, to bude další vývojový stupeň. Vzhledem k tomu, že chci mít zachovám i příležitostný provoz starých analogových lokomotiv, tak jsem zachoval možnost odpojení celých staničních kolejí a úseků ve skrytých nádražích.
Jedna kolej v nádraží je určena pro programování, na ovl. panelu mám přepínač provoz/programování, který odpojí při programování zbytek kolejiště od centrály.
O automatickém zastavování ABC uvažuju zatím pouze u vjezdových návěstidel. Řízení vratné smyčky jsem vyřešil relátkem tak, aby bylo možné ji používat jak v analogu, tak v DCC. Tlačítkem povoluji odjezd ze smyčky a vlak po odjezdu automaticky nastaví polaritu smyčky pro vjezd. Výhybku na vjezdu mám řešenou jako samovratnou.

Moje první zkušenost z provozu v DCC je pozitivní, ale má i svoje nedostatky:

plusy
- výrazné zvýšení kvality jízdy loko, vzhledem ke zpětné vazbě a dalších vychytávkách regulace motorků v dekodérech
- pro analog používám už léta pulzní řízení, ale bez zpětné vazby, křivek zrychlení atd. Takže bych to přirovnal tak trochu k přechodu z klasického trafa FZ1 na pulzní regulaci.

mínusy
- obsluha se trochu zkomplikovala. V analogu stačilo zapnout příslušný úsek, otočit ovladačem a jelo se...
- v DCC to znamená nejdříve nalistovat tu správnou loko a pak ještě zjistit, kterým směrem ji poslat, protože směr neurčuje otočení ovladače, ale předek a zadek loko a ten je po projetí vratnou smyčkou pokaždé jinde :D . Je to ale věc zvyku a nepovažuji to za problém, každý způsob ovládání má svoje.

Zatím jsem osadil 7 loko dekodéry ZIMO a 2 KUEHN. Do Bardotky od MTB jsem dal jeden zvukový ZIMO. Instalace bez problémů. Pak stačilo si trochu pohrát s akceleračními křivkami, a někde doladit účinnost zpětné vazby a hotovo. Bardotka se zvukem od Jacka je úžasná, ale po 30 min provozu jsem toho měl dost a to byla jen jedna lokomotiva. Takže je otázkou, kolik lokomotiv a jakých vlastně ozvučovat, vzhledem k ceně dekodéru a výdrže obsluhy :D .

Na závěr si dovolím polemizovat s tvrzením, že "digitál je jednodušší"... Z mojí zkušenosti není. Pokud si koupím DCC startset, postavím mašinku na koleje, připojí dva drátky a jezdím, tak ano.
Pokud instaluju a nastavuju dekodéry, nastavuji CV atd., tak to předpokládá určitý základ znalostí a vyšší úroveň počítačové gramotnosti, což zdaleka všichni nemají.

Berte to celé jako můj subjektivní osobní postřeh, který třeba bude někomu k užitku.

EDIT: Ještě jsem musel řešit jeden větší problém. Ve skryťáku mám jednu odbočku přes obloukovou výhybku PIKO-A-gleis na které jsou na srdcovce koleje opačné polarity tak blízko, že kola vlaku je spolehlivě propojí do zkratu a centrála se odpojí. Nezbývalo, než provést chirurgický zákrok a srdcovku izolovat. Ve skryťáku to byla "fajnová" práce. V analogu se to neprojevovalo, protože tam není tak rychlá detekce zkratu. Tak nevím jestli udělali soudruzi v PIKO chybu nebo A-gleis jsou pouze pro A-nalog.
Naposledy upravil Miloš_P dne pát 25 kvě, 2018 3:48 pm, celkově upraveno 5
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Přechod z analogu na digitál

Příspěvekod BohousP » úte 22 kvě, 2018 7:57 am

Miloš_P píše:Po mnoha úvahách i u mě dozrálo rozhodnutí posunout svoje analogové kolejiště do světa DCC. "Malý krok pro člověka, velký krok pro kolejiště :D." Vzhledem k tomu, že se lokomotivní park postupně rozšiřoval o nové lokomotivy připravené pro DCC a staré stroje postupně odcházely do vitríny, tak byla digitalizace logickou volbou.
...
Na závěr si dovolím polemizovat s tvrzením, že "digitál je jednodušší"... Z mojí zkušenosti není. Pokud si koupím DCC startset, postavím mašinku na koleje, připojí dva drátky a jezdím, tak ano.
Pokud instaluju a nastavuju dekodéry, nastavuji CV atd., tak to předpokládá určitý základ znalostí a vyšší úroveň počítačové gramotnosti, což zdaleka všichni nemají.

Berte to celé jako můj subjektivní osobní postřeh, který třeba bude někomu k užitku.


Myslím, že toto by si měli přečíst všichni, kteří se bez elementárních znalostí elektrotechniky (a to nemluvím o elektronice !) pouští do amatérských rekonstrukcí analogu na digitál. Pak, když jim to pochopitelně nefunguje, se ptají, jestli " v DCC je stejnosměrný nebo střídavý proud" ... :mrgreen:
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2921
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Předchozí

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků