Koncové nádraží na domácí modul

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod el_salamo » stř 18 led, 2017 4:41 pm

V prestavkach mezi prebalovanim a delanim "budliky budliky" na dcerku pomalu montuju kolejiste... no a zacinam resit tri otazky:

1) Nasel by se v Brne nekdo ochorny na zakladni narezani polystyrenu na krajinu? Rezacku nemam a nechce se mi kvuli trem modulum stavet dalsi kram do bytu, zasvinit dva pokoje kulickama mi taky neprojde :). Mohl bych se revansovat prispevkem nebo treba flasou vina...

2) Podobne stale zvazuju foliaze vs statika, ale nez si koupim udelatko od Mnitky, rad bych to videl nekde nazivo, vyzkousel..., opet idealne v Brne nebo blizkem okoli.

3) Vyber stanicnich budov: uz mam skladiste 8x8m a zachodky, na vjezdovem zhlavi bude bouda pro vyhybkare, ale vypravni budovu nevim. Dacice? Nebo nekterou od KB nebo Awepe? Mala Hrastice nebo Adrspach jsou asi male... nevim. Stanice bude pbsazena vypravcim, ale na zbytek babo rad:).

Predem dily vsem :)
Uživatelský avatar
el_salamo
 
Příspěvky: 206
Registrován: pát 30 lis, 2007 8:48 am

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod Vaclav86cz » stř 18 led, 2017 5:09 pm

Napiš.

Pokecáme a zajdeme na pivo...
Už jsem opět nach Brünn a v plné síle :-D

Polystyrén: Doporučuji styroduk, který nedělá takovej bordel a nebo podlahový polystyrén. Záleží na ploše a jak vysoko chceš jít s krajinou.

Foliáž vs. Statika. To je jako analog vs. DCC nebo modul a domácí kolejiště :-D U každého najdeš svého odpůrce i zastánce. Já pracuji jak se statikou tak s foliáží. Kdyžtak bych ti ukázal fotky, aby jsi viděl do čeho jít a nejít.

Výpravní budova. No pokud se s tím nechceš moc trápit tak po zkušenostmi s velkými výrobci velice nerad přiznávám, že šikulové jsou na skládání asi nejpohodlnější, ale opět můžeme probrat možnosti a co si představuješ.
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 332
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod Luděk » stř 18 led, 2017 6:04 pm

Pokud chceš, tak ti řezačku co jsem si dělal klidně zapůjčím.
Uživatelský avatar
Luděk
 
Příspěvky: 200
Registrován: pát 09 pro, 2011 5:29 pm
Bydliště: Brno

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod el_salamo » čtv 23 úno, 2017 8:23 am

Zkusil jsem si tréninkově zaštěrkovat kus koleje - taková klasika, nasypat, omést, uhladit, voda s jarem, voda s lepidlem, jako bonus jsem tam prdnul dva drny Heki a dva drny Polák. Nejdřív jsem ze zásob omylem vylovil N-kový štěrk, proto jsem nakonec ještě jednu kolej přidal a zasypal tím správným štěrkem. Štěrku mám na můj vkus hodně po pražcích a u přídržnic - třeba se to schová patinou, každopádně pečlivější ometání mi neuškodí. Asi zkusím štěrkování "na etapy" - nejdřív uprostřed kolejí, potom kraje. Někde jsem to četl, mohlo by to být přecijen snažší.

Pokud to vyjde, tak o víkendu zkusím patinu kolejového lože a doplním galerii. Uvítám jakékoliv poznámky :).

Kvalita fotek je horší, foceno na telefon.
http://salamek.rajce.idnes.cz/Test_sterkovani_a_patiny/
Uživatelský avatar
el_salamo
 
Příspěvky: 206
Registrován: pát 30 lis, 2007 8:48 am

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod Vaclav86cz » čtv 23 úno, 2017 8:55 am

Náhodou docela dobré.
On by sice neměl být štěrk na drobném kolejivu (přídržníce, šrouby, atd...) ale když jdem podél kolejí, tak zjistíš, že na těch více pojížděných kolejí tam ten štěrk přesto je. Samozřejmě né hromada štěrku, ale občas nějákej kamen se tam najde.
Jinak by mě zajímalo co používáš za štěrk, protože ta N-frakce mě osobně přijde lepší než TT-frakce. Ta by se tak hodila pro H0.
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 332
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod el_salamo » čtv 23 úno, 2017 9:19 am

Vaclav86cz píše:Náhodou docela dobré.
On by sice neměl být štěrk na drobném kolejivu (přídržníce, šrouby, atd...) ale když jdem podél kolejí, tak zjistíš, že na těch více pojížděných kolejí tam ten štěrk přesto je. Samozřejmě né hromada štěrku, ale občas nějákej kamen se tam najde.
Jinak by mě zajímalo co používáš za štěrk, protože ta N-frakce mě osobně přijde lepší než TT-frakce. Ta by se tak hodila pro H0.


Obojí bude Polák, ale koupený po jednom pytlíku někdy v roce 2003 - 2004... okem zase vypadá trochu líp ten TT štěrk - v Nku to vypadá spíš jako uložené v písku, než ve štěrku :). Zkusím ještě nějaký aktuální štěrk, třeba bude něco "mezi".
Uživatelský avatar
el_salamo
 
Příspěvky: 206
Registrován: pát 30 lis, 2007 8:48 am

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod rawen » čtv 23 úno, 2017 9:39 am

Nazdar, napíšu několik postřehů.
1. "Kraje" - před započetím štěrkování je ucpi nějakým kouskem nelepivého plastu a můžeš zasypat vše naráz.
2. "Štěrk na pražcích" - když všechno pečlivě zameteš štětečkem, stejně se ti při prolívání lepidlem nějaká zrnka dostanou na pražce - zhruba v té frekvenci, jako na skutečných kolejích.
3. "Štěrk" - vyber si u Mnitky, je to osvědčená značka :wink:
4. "Štěrkování po částech" - podle mne zbytečná komplikace. Na modulu zasypu a začistím 80cm kolej naráz, trvá to mezi hodinou a dvěma. Pak se to čtvrt hodinky prolévá lepidlem z injekční stříkačky a zasychá. Rozmělňovat práci opravdu netřeba.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1693
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod Pavel-HP » čtv 23 úno, 2017 10:22 am

Mezi pražci je zhruba 8až10 kamínků (ks.) štěrku. Tak si to spočti a hned bude jasno.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1018
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod Dusan » čtv 23 úno, 2017 10:37 am

Řek bych skoro, že ta eNková frakce vypadá líp než TT?

Kvalita fotek je horší, foceno na telefon.
http://salamek.rajce.idnes.cz/Test_sterkovani_a_patiny/[/quote]
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1281
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod michal_n_cz » čtv 23 úno, 2017 11:23 am

el_salamo píše:Zkusil jsem si tréninkově zaštěrkovat kus koleje - taková klasika, nasypat, omést, uhladit, voda s jarem, voda s lepidlem, jako bonus jsem tam prdnul dva drny Heki a dva drny Polák. Nejdřív jsem ze zásob omylem vylovil N-kový štěrk, proto jsem nakonec ještě jednu kolej přidal a zasypal tím správným štěrkem. Štěrku mám na můj vkus hodně po pražcích a u přídržnic - třeba se to schová patinou, každopádně pečlivější ometání mi neuškodí. Asi zkusím štěrkování "na etapy" - nejdřív uprostřed kolejí, potom kraje. Někde jsem to četl, mohlo by to být přecijen snažší.

Pokud to vyjde, tak o víkendu zkusím patinu kolejového lože a doplním galerii. Uvítám jakékoliv poznámky :).

Kvalita fotek je horší, foceno na telefon.
http://salamek.rajce.idnes.cz/Test_sterkovani_a_patiny/


Mě se v praxi mnohokrát osvědčilo dělat většinu povchovky kolejí ještě před štěrkováním, zároveň je vhodné použít kolejnice brunýrované - líp se to překrývá a líp barva drží. Vše se prostě před štěrkováním ideálně foukne vhodnou hnědou, pak přes to jen kolejnice a drobné kolejivo, dá se i štětečkem, ale výplatí se dát práci s maskováním stříkat i koleje, někdo to dá i z ruky. Štětečkem je to pakárna, když děláš jen 10cm tak je to zábava, ale celá stanice nebo kolejiště je o něčem jiném. Po štěrkování se dá patina taky fouknout, jen hodně řídkou barvou těsně kolem kolejnic a na kolejnice. Ano, je pak více práce z finálním čištěním hlav kolejí, aby to vůbec jezdilo. Hodně hraje roli i druh použitých barev.
Co se týká štěrku, hrubost je docela OK, štěrk je asi lesklejší, vypadá křemičitější, ale je vidět že v tom není žádnej jinej sajrajt prach atd. Štěrkuji po různě velkých částech, hlavně ve stanici kolem vyhýbek dělám i hodně malé úseky v místech kde se to nesmí přehnat s množstvím lepidla - např. poblíž čepů jazyků atd. Hodně záleží na savosti podkladu, zalít lepidlem najednou celou stanici na nějakém podkladu co moc nemá rád vodu a vodou nabobtnává - zvětšuje objem (překližka, dřevotříska, vlnitá lepenka) může mít po zaschnutí za následek obtížně opravitelnou deformaci. Při schnutí lepidlo samozřejmě také mění objem - scvrkává se a způsobuje pnutí. Proto proto je vhodné aby významná část plochy zůstala suchá a než to uschne tak podrží ty mokré části. Kvůli tomu je mimo jiné také vhodná právě ta výše uvedená povrchovka pražců před štěrkováním, protože současně se tím naimpregnuje ten podklad, a voda z lepidla do něj vůbec nebo minimálně vsakuje a odpařuje se jen do vzduchu.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 841
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod Mcx » čtv 23 úno, 2017 12:39 pm

Celý postup je nafocen a popsán detailně zhruba v první polovině stránky http://ostramo.parostroj.net/moduly/nove_2012/Morava.html.
Poznámky:
- patinovat pražce a kolejnice je nutno před štěrkováním, pak se to jen doladí jako celek, pražce jsou plast lesklý, naprosto nepřirozené barvy
- brynýrované kolejnice nejsou nutné, barva drží na všech stejně
- všechny moduly OstraMo jsou zastříkavané - štěrk - ředěným Sportakrylem MAT, důvody jsem všude již hodněkrát psal a nedávno na Lipové místa po zakápání šterku a hlíny ředěným Duvilaxem těžce odstraňoval - překrýval další vrstvou

Další popisy jsou i v dalších článcích - staveb modulů.
Ještě k fotkám z pokusů - nevím zda je to foceno mokré, ale je to strašně lesklé, štěrk bych asi taky volil jiný.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod tusakvlasta » pát 24 úno, 2017 2:06 am

Mám dotaz. Pražce a kolejové pruty patinujete zvlášť nebo vcelku? Někde jsem četl že u flexikoleje patinované vcelku potom při ohnutí vylezou bílá místa u patek. A když se patinujou zvlášť, neodřou se pruty pi nasazování??
Uživatelský avatar
tusakvlasta
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 21 pro, 2010 11:03 pm

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod Mcx » pát 24 úno, 2017 8:36 am

tusakvlasta píše:Pražce a kolejové pruty patinujete zvlášť nebo vcelku? Někde jsem četl že u flexikoleje patinované vcelku potom při ohnutí vylezou bílá místa u patek. A když se patinujou zvlášť, neodřou se pruty pi nasazování??

Pražce i kolejnice patinuji - tak jak je vidět v článku - po definitivně pokládce a přilepení. Takže s kolejemi se již nehýbe ani o milimetr. Vše jsou flexi, z ničeho jiného nestavíme. Pražce většinou nástřik Agama F3M (pokud si ten odstín správně pamatuji, někdy i natíráno štětce,) a pak většinou štětečkem ručně kolejnice Agamou Rez, ale bylo to i děláno nástřikem - právě v uvedeném článku na Moravě.
Poznámka - Flexi koleje se prodávají s nataženými kolejnicemi, nikdo je vytahovat nebude.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod Vaclav86cz » pát 24 úno, 2017 10:25 am

Mcx píše:Poznámka - Flexi koleje se prodávají s nataženými kolejnicemi, nikdo je vytahovat nebude.


Myslím že Peco prodává i samostatné kolejnicové pruty. Nicméně pro zájemce mám smutnou zprávu v tom, že ty pruty jsou dražší než stejný počet flexi kolejí... Trošku jsem to nepochopil, ale je to tak (zkušenost z jedné zakázky, kde jsme potřebovali kolejnicové pruty)...

Já jsem ty pruty z pražců vytáhnul. Samozřejmě v počátečním nadšení, že si pěkně nabarvím pražce a napatinuji drobné kolejivo tak jak se mě to líbí. No musím uznat, že myšlenka je to dobrá, protože s pásem pražců se pracuje daleko lépe, než s celou flexi kolejí. Taky se dá docela pěkně začistit nálitek od lití z formy. A taky se pěkně patinuje to drobné kolejivo, protože když se na něho pořádně podíváš, tak zjistíš, že nejvíce je to zrezavělé právě u šroubů a podkladnic (je to kov který koroduje), ale kolem (dřevo i beton) má pouze takovou tu mírnou patinu, kde celkem jasně prosvítá původní povrch. Takže když použiješ pistoli, tak právě tento detail zakryješ barvou. Bohužel jsem ale přišel taky na to, že když chceš tento postup udělat, tak by sis měl udělat i pražce s odpovídajícím drobným kolejivem... O částce, kolik tě to bude stát za metr se pak raději ani nebudu bavit... Nicméně co jsem tím chtěl říct. Pokud si s tím chceš takto vyhrát a užít si "té pravé modelařiny" tak klidně můžeš. Myslím si že po jednom takto udělaném metrovém modulu se vrátíš k postupu co napsal Mcx... Je to prostě pakárna na dlouhé noční večery a pokud použiji průmyslové pražce, tak ten výsledek není roven tomu co jsem do toho vložil energie... Já jsem bohužel v návalu radosti takto vytahal všech 10 flexi kolejí co jsem měl v balíku... Takže si teď při pokládce užívám té pravé modelařiny, a sousedi hromadu sociálních pracovnic z E55...

Já dělám vždy celý modul najednou (mám 1,2 metrů). Neměl jsem problém s nějákým srážením či vlněním, jak psal Michal_n_cz. Lepím to lepidlem od Poláka v předepsaném poměru a štěrk se neleskne. A samozřejmě to co napsal Milan i Michal. Povrchovku doporučuji udělat před štěrkováním. Minimálně tu patinu kolejnic, protože rozdíl je strašně moc vidět. Dá se to dělat i na hotovém (já to takto dělal kdysi v brněnském klubu), ale věř mě, že je to pakárna na druhou oproti tomu, co jsem napsal o odstavec výše.
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 332
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod Donatelli » pát 24 úno, 2017 11:25 am

Jsem sice TT čkař, ale našel jsem si svoji cestu. Štěrkuju zásadně pomocí přípravku od Digizentrale. Sice to stálo ranec ( tuším že 27,50-€ ), ale jsem velmi velmi spokojen. Udělá mi cca 85% práce, zbývající 15% je mechanické umetení pár kamínků z pražců. O co jde je třeba tady : https://www.elriwa.de/produkte/zubehoer ... mvarianten , je víc variant i pro H0... Štěrk používám od Verama : http://www.veramo.cz/veramo-cz-s-r-o/es ... 0101-Sterk - zase, mají víc druhů.... Vytvořený tvar lože pokropím jarovou vodou z mechanického rozprašovače. Nakonec rozmíchám vodou ředitelný disperzní lak na dřevo ( v současné době používám BAKRYLEX od firmy Barvy a laky ) - rozmíchávám dle návodu a pomocí kapátka aplikuju ( nakapám ) na lože prolité/pokropené jarovkou. Po nanesení rozmíchaného laku to udělá takovou hnusnou bílou vrstvu ( netřeba se bát, nakapávám hodně, aby se to fakt dostalo všude ). Nechám to uschnout, většinou přes noc a ráno je to hotové. Bílý humáč zmizí a výsledkem je pevné, nelesklé lože....
Donatelli
 
Příspěvky: 354
Registrován: sob 17 kvě, 2008 6:50 pm

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků