od Vaclav86cz » stř 18 led, 2017 4:14 pm
3. týdny tady nejsem a fascinuje mě, co se tu všechno nesemele a jaké argumentace jsou tu požity...
Nicméně doufám, že rozdíl mezi modulem a segmentem to tady již všichni pochopili...
A teď pár vysvětlení co jsem v diskuzi do dnešního dne nezaregistroval.
Minimální poloměr:
Ano jsou vozidla, která dokáží projet poloměr 350mm (v H0) (T478.x od Roca má udávaný poloměr 358mm), ale pak jsou taky vozidla, která při průjezdu oblouku poloměru 600mm už začínají mít problém. Před vánoci jsem dělal na jednom kolejišti (skládájícího se z 10. segmentů) a v tobogánu při poloměru 550mm měla 556 od Elkomu docela velkej problém s průjezdem. Museli jsme to předělat na 600mm a už to bylo skoro v pořádku. Takže při volbě minimálního poloměru je potřeba si ujasnit co chci provozovat. Ve Fremu je minimální poloměr u H0-RE jasně daný (pokud se nepletu, tak 1435mm v oblouku a 1000mm na výhybce). Samozřejmě lze tento poloměr zmenšovat a i Němci mají stanice s výhybkami o poloměru 700mm, Ale rozdíl mezi setkáním v hale a v obýváku je prostor. Zatímco u tebe doma bude poloměr 1000mm vypadat obrovsky, ve velké hale bude tento poloměr neuvěřitelně směšný. To je jeden z důvodů, proč jsou ve Fremu tak velké poloměry. Další je jízda vozidel bez kinematiky a nárazník na nárazník. U malého poloměru by ti kromě mašiny vyskákali i vozy.
Ale záleží na tom, co ty chceš dělat. Pokud jezdit doma, případně s kamarádem po obýváku, tak si zvolte poloměr jaký chceš. Pokud chceš vyrazit do Evropy, nebo na velké setkání u nás, tak pak doporučuji Fremo standarty.
Čela a šroub v ose koleje.
Použít již vymyšlená čela má několik výhod. Nemusíš vymýšlet nic nového, můžeš se připojit k těm co už tyto čela používají a dají se ty čela sehnat. Sice cena je poplatná výrobní technologií (pokud jsou řezány laserem a nebo vodním paprskem, tak se to na ceně rozhodně promítne více, než když je to normální obdélník). Ale opět záleží co chceš. Použiješ kolejivo RocoGeoline, které má i podloží a máš to domácí ježdění s malým klukem? tak klidně udělej jako čelo obdélník a neřeš příkopy a další věci, nebo je upižlej doma pilkou... Chceš jet na větší setkání? Pak je lepší mít stejné čela jaká se používají, protože odpadne plno vzájemného překvapení a nedorozumění...
Šrouby pod osou koleje se dávají z důvodu pracování použitého materiálu. Ono to může být sebelepší dřevo, ale prostě dřevu vadí vlhkost a změna teplot. A tak se může stát, že při spojení dvou modulů budou na krajních šroubech sedět krásně na doraz a dělení u kolejí bude centimetrová díra (trochu přehnáno, ale není to nemožné a i to jsem už viděl). Naštěstí dřevo je docela pružný materiál a při použití šroubu správného průměru a použití trochu větší síly tato mezera bude eliminována na minimální možnou hodnotu. Samozřejmě doma se ti toto stát nemusí, ale pořád pracuješ se dřevem a třeba i menší náraz může způsobit změnu geometrie a pak se šroub pod osou koleje opravdu hodí. Jinak pokud použiješ třeba hliník, tak se připrav, že i tohoto materiálu může nastat problém s průhybem a půl cenťáku mezera taky není problém (už i to jsem viděl).
Nohy:
Bylo k tomu sice již něco řečeno, ale pokud to shrnu, tak mít moduly na zemi je pěkná věc, protože nemusíš řešit nohy a jejich uchycení. Ale co elektrické propojení mezi moduly? šroub v ose koleje, pokud ho použiješ. A co chlad který jde od podlahy? to všechno jsou sice blbosti, které lze vyřešit, ale pořád je pohodlnější si k modulovce sednout nebo stoupnout a pozorovat vlak v úrovni očí, než u toho ležet a dívat se na bok a nebo, jak napsal Milan z ptačí perspektivy... A argument, že to dělám pro 8 letého kluka je pěknej, ale řekněme si to narovinu. Klukovi je 8. Táta ještě neví co a jak chce postavit ale slíbil mu vláčky. Táta se pustí do stavby a pokud není extra rychlí v truhlářině nebo nemá dostatek času, tak rok až dva mu bude trvat postavit něco po čem se dá jezdit (možná i déle). Pak si s klukem budou tak 2 - 3 roky užívat občasného ježdění (mimochodem to už bude dostatečně vysoký aby viděl i moduly na výšce 90cm) a pak kluka začnou zajímat úplně jiné věci, než jsou vláčky doma (a popravdě pokud nezačnou, tak být otcem jsem tak trochu nervózní)... Takže si to klidně řekněme na rovinu, že domácí modulovku si stavíme pro sebe, aby jsme měli kde jezdit s našimi modely a měli se kde kochat tím co jsme vyrobili a samozřejmě, aby jsme se tím i někomu (ať už doma nebo na netu) pochlubili...
Je mě jasné, že mě teď někteří označí za pravověrného zastánce Frema, ale já jsem chtěl jezdit na velká setkání, chtěl jsem si užít tu možnost podívat se, jak to dělají jinde a načerpat nové poznatky a technologie. Proto jsem zvolil Fremo normy (členem Frema nejsem) a jediný klub, který tehdy modulové spojení s Fremem nabízel (člen toho daného klubu už téže nejsem). Za sebe řeknu, že toho rozhodně nelituji a i když s některými normami a doporučeními ve Fremu nesouhlasím, tak jsem ochoten to akceptovat... Pokud to někomu nevyhovuje a nemá potřebu jezdit za hranice města, tak pak není problém, aby si udělal vlastní modulovku s pár kamarády z mokré čtvrtě a každý první pátek místo do hospody si šli zajezdit s vláčky. Já mu to rozhodně nebudu rozmlouvat a ani ho přesvědčovat... Ale byl bych rád, kdyby někteří jedinci akceptovali to, že jsou lidé, kterým Fremo vyhovuje, akceptovali, že i my narození po roce 1983 máme možná daleko větší modelářské zkušenosti než oni (nemluvím za sebe i když už jsem více než pár projektů dokončil) a akceptovali to, že místo posmívání seš blbej že to stavíš na styroduru mu napíšeme své vlastní důvody proč to na styroduru nestavět a nebo jak předejít následným problémům. Většinou to máme z vlastní zkušenosti a nebo ze zkušenosti někoho koho docela dobře známe...