Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » stř 16 lis, 2016 8:13 pm

Hřbet je trochu nerovný, je přidělaný jen nasucho, zítra se vyndá, napasuje do všech zámků a se střechou obrácenou vzhůru nohama se zatlačí, aby byl rovně. Zítra bych měl vůz dostavět a nastříkat, zatím bude bez popisů. Skříň je na pojezd jen volně zatím položená, bez jakéhokoliv zabroušení nerovností, to vše přijde zítra. Brzdy se dodělávají, přijdou na vůz dodatečně. Cílem bylo stavebnici sestavit, posoudit, jestli díly sedí a prezentovat ji ke všeobecné diskusi. V Pečkách 3.12. by mělo být prvních pár kousků v prodeji plus bude představena stavba vozu. Do té doby se budeme snažit stavebnici vyladit, aby se dobře stavěla. Některá konstrukční vylepšení dále popíšu zítra až budu dělat detaily skříně. Když jsem někdy v únoru poprvé ukázal plánek vozu kolegům z MŽ, uviděl jsem vysoce pozdvižené obočí a slyšel dlouhý výdech, myslel jsem si, že se tento vůz nepodaří zrealizovat, no a přes všechna úskalí je zde prototyp. Prosím o věcné připomínky, nerad bych diskusi obdobnou k diskusi o pivním voze v HO. Vůz je zhotoven na moje osobní přání, není to "ediční" plán výrobce, nicméně si myslím že jde o zajímavou předlohu, a tak si nechci stavebnici nechat pro sebe... Jsem si vědom, že v této fázi asi většinu kritických připomínek odnese tvar střechy, ale jak říkám, tomuto předcházel minusprototyp, a ten byl zatížen mnoha nepřesnostmi, z nichž mnohé šly na vrub špatných kót (!!!), kdy se autorovi výkresu nerovnal součet dílčích kot se součtem koty délky skříně, takže vůz vypadal opticky jinak než ve skutečnosti, takže jsem prezentaci vozu odložil na tuto středu a čtvrtek, po zapracování připomínek.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod ladiznet » stř 16 lis, 2016 8:17 pm

PS: Fotogalerie s fotkami ve větším rozlišení (než malém) jsou na této adrese : https://www.zonerama.com/ustti/Album/2395772
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 701
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod MkTT » stř 16 lis, 2016 8:56 pm

UncleFardy píše:Představená stavebnice je podle vygoogleného výkresu, který byl největší a měl nejvíc detailů.

Asi by nebylo od věci sem do vlákna vložit výkres, podle kterého se stavebnice vyráběla, aby se předešlo nedorozuměním, pokud si někdo vygooglí jiný výkres.
MkTT
 
Příspěvky: 569
Registrován: stř 08 úno, 2012 3:46 pm
Bydliště: Praha 10

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » stř 16 lis, 2016 9:06 pm

Jasný, za chvíli je zde...
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod ladiznet » stř 16 lis, 2016 9:07 pm

Obrázek
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 701
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod rkwa » stř 16 lis, 2016 10:25 pm

no né že bych věděl vše, ale nejsem si jist rozdělením oken na skříni vozu - na straně bez záchodu bývaly okna zdvojené
09 služ De16761 KP067.jpg
takto to je i ve výkrese od p. Zeleného, když popisoval 3n služební vozy KKStB v Ž 1982
Ddy 1902up.jpg
rkwa
 
Příspěvky: 78
Registrován: sob 21 led, 2012 5:38 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » čtv 17 lis, 2016 12:12 am

Skica z Roellovy Encyklopedie je převzata z Blattu číslo 425. Ten nese datum z července 1911, ale výroba třínápravových De byla ukončena v roce 1912 dodávkou posledních 8 kusů. Takže zbývá vyřešit otázku zda se v tomto provedení vůbec něco vyrobilo. Většina vozů skutečně měla vpravo v kanceláři okno dvojité a odpovídá výkresu publikovanému před lety v Železničáři. Nedivil bych se pokud by se podařilo vyrobit model neexistujícího vozu.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » čtv 17 lis, 2016 12:55 am

Nádhera, děkuji za tu fotku. Když jsem předával podklady ke konstrukci stavebnice, tak jsem měl kopii toho plánku ze Železničáře, pořízenou v roce 1983 technikou cyklostyl (nebo tak nějak se tomu říkalo) která časem bledne, stejně jako v dnešní době účtenky z pump, a v roce 2016 na začátku už některé koty nebyly čitelné. Dále jsem měl vygooglený ten výkres, který jsme tu pověsili. Takže se konstruovalo podle obou plánků a fotografií vozu Dd, protože fotku skutečného vozu Ddy, ať již ČSD nebo kkStB, jsem vůbec neměl, nicméně konstrukce skříně je v principu shodná. Počítám zde s diskusí na téma umístění oken. Protože v tom článku v Železničáři je více nákresů, a ty se liší právě umístěním oken a záchodu, který to dost ovlivňoval. A "velký výkres", jak tomu interně říkáme, má další variantu umístění oken. Takže možností je více a jde jen o to nějakou vybrat. Myslím, že by se dala stavebnice udělat i variantně, tj. do plastového dílu by se udělala tři okna vedle sebe, přičemž pro služební oddíl by se udělal alternativní díl kartonové bočnice s peřejkami, který by měl dvě okna pokaždé jinde, jedno by překryl, a daly by se z jedné stavebnice postavit dvě varianty vozu. Uvidíme. Stavebnice bude mít víc alternací. Třeba madla u středních dveří - budou moci být zhotovena vyhnutím z papíru a zpevněním díky napuštění vteřiňákem, nebo se papírová madla odřežou a modelář si zhotoví madla z tenkého drátku, který vsune do připravených dírek. Popíšu to zítra. To je ale alternace konstrukční, nikoliv vzhledová. Každopádně doufám, že dosud nedořešené prvky či nejasná místa se zde dotáhnou tak, aby výsledkem byl model věrný předloze a stavebnice se dobře stavěla. Zajímavá je i varianta vozu s nástřeškem a dvěma představky, k ní ale žádný podklad nemám, takže se vycházelo z toho co je a tomu pak odpovídá i zvolená varianta.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » čtv 17 lis, 2016 12:59 am

Jo Radku, to není problém, podle toho, co se zde upřesní, tak se zapracuje do série. Cílem je udělat stavebnici odpovídající předloze. Dvojité okno je jednoduchá úprava a serie ho bude mít :-)
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » čtv 17 lis, 2016 8:55 am

Dnešní den začíná povařením střechy do oblouku a odjezdem do modelárny. Večer uvidíme, jak to dopadlo. Co se týče správného vzhledu modelu-přemýšlel jsem o výkresech které byly k dispozici a samozřejmě jsem si neuměl vygooglený výkres zařadit časově, jestli spadá před nebo za výkres ze Železničáře. Vygooglený výkres byl větší a čitelnější, takže se samozřejmě konstruovalo více podle něj. Úplně jiná otázka je, jestli se podle daného výkresu něco postavilo. To mě nenapadlo zkoumat, takovouto záludnost, ale příště už se nachytat nenechám a budu pátrat i tímto směrem. Vzhledem k tomu, že nemáme internet v modelárně, tak nebudu moct průběžně reagovat na příspěvky, takže další info bude až večer.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod MkTT » čtv 17 lis, 2016 9:06 am

Nevíte někdo, kdy byly tyto služební vozy Ddy vyřazeny z provozu? Mohly jezdiz ještě v 50. a 60. letech?
MkTT
 
Příspěvky: 569
Registrován: stř 08 úno, 2012 3:46 pm
Bydliště: Praha 10

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod hank » čtv 17 lis, 2016 10:21 am

MkTT: Přečíslování v roce 1950 se některé ještě mohly dožít v provozu. Ale podklady pro to nemám, jen jsem někde viděl odkaz na záběry z filmu natáčeného začátkem 50. let.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6671
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » čtv 17 lis, 2016 5:42 pm

V Železničáři jsou uvedená právě obě základní provedení ve vozové skupině Ib. První výkres ukazuje druhou variantu z roku 1910 a podle mého názoru se podle ní vyrábělo až do konce roku 1912 a varianta podle které je postaven i model vůbec nebyla vyrobena. Druhý výkres ve zmíněném článku ukazuje první variantu z roku 1902. Je dost možné, že se průběhu času mohly vyskytnout doplňkové změny v počty psinců a vnitřním vybavení, ale rozhodně bych se při opravách prototypové stavebnice držel výkresu z roku 1902. Železničář mám doma, můžu ho prohnat skenerem.

Od roku 1902 do roku 1909 bylo podle něj vyrobeno cca 90 vozů, z toho 40 jich zůstalo po válce na našem území. Nakonec jich bylo přečíslováno 34 a zařazeno jako Ddy 6-4804 až 6-4848. V roce 1957 jich bylo ještě dost, přesné číslo teď nevím, ale ještě půlka jich v roce 1957 mohla dostat nové číslo 7-21xx. Ale přelom 50. a 60.let znamená pro ně konec.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod ladiznet » čtv 17 lis, 2016 5:46 pm

Obrázek
Obrázek
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 701
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » čtv 17 lis, 2016 6:18 pm

Díky za upřesnění, kolega z našeho klubu ten železničář má. Pokoušel se mi udělat sken ale napoprvé to nevyšlo. Použil k tomu Hubbleův teleskop či co, soubor měl asi 50 MB, mnohem větší rozlišení než má původní tiskovina, a nešlo s ním dělat vůbec nic, takže mi zítra časopis přinese a podklad si zkopíruju. Smělý plán model dnes dokončit nevyšel, protože v určité fázi bylo třeba model nastříkat a pak pokračovat ve stavbě. Barvy stále schnou, takže lepit na nezaschlou skříň detaily není vhodné. Na druhou stranu se ukázalo, že některé díly ne zrovna pasují po provedených rozměrových úpravách, takže dostavba bude provedena z opravených dílů. Na fotce je sestavený podvozek, jelikož jde o prototyp, použil jsem nárazníky SDV a nikoliv čtyřpatkové, které si nechám na ostré verze. Skříň vypadá poměrně dobře, otázkou je vymodelování okapu. Nějaké varianty jsem včera diskutoval soukromě takže je proberu s výrobcem. Okna jsou řešena tak, aby nebyla zapuštěná do hloubi skříně: V plastovém díle je základní otvor správného rozměru, kartonovém díle s peřejkama je otvor mírně větší, do něj přijde rám ze žlutého kartonu, nastříkaný na okrovo či jiný vhodný odstín imitující barvu dřeva, který zvenčí přijde zafixovat H rámy oken, které mají rovněž otvor správné velikosti. To je důvod, proč bylo třeba stavbu přerušit a stříkat, protože při úplném sestavení by nástřik jednotlivých vrstev různými barvami nebyl tak komfortní. Doporučuji modelářům tedy začít stříkáním, aspoň některých dílů, minimálně rámů oken a detailů skříně. Zevnitř se potom vloží průhledné plastové díly oken a zajistí se vnitřním rámem. Stavebnice je vybavena naznačením plátování střechy jemnými papírovými páskami, které se snadno aplikují na střechu, je možné samozřejmě do naznačených drážek dát tenký drátek a daný díl stavebnice nepoužít. Madla je možné použít papírová, která se pouze vyhnou a napustí vteřiňákem, nebo se uříznou a naznačené otvory ve spodním díle středních dveří se propíchnou po slepení obou vrstev dveří i do horního dílu a modelář tam vlepí madla naohýbaná z tenkého drátku. V první fázi bude stavebnice zobrazovat vůz z pozdějších let provozu bez čelních střešních lávek a žebříků na střechu, které připravíme dodatečně jako samostatné leptané díly. Za dva dny stavby mám další postřehy ke stavebnici, které se dále zapracují, včetně přizpůsobení vzhledu vozu variantě z roku 1902 či 1910 nebo obou, podle výkresů v Železničáři. Vůz bude mít i vnitřní příčky pro ty, kdo budou chtít zabudovat vnitřní osvětlení. O variantě pojezdu s natáčecími krajními nápravami jsem psal včera, bude taky k dispozici jako volitelná verze.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků