B.N.B. chládicí vůz G 420.

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

B.N.B. chládicí vůz G 420.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 28 srp, 2016 5:28 pm

Zdroj: http://www.pivovarklaster.cz/fotogalerie
Obrázek
Fotografie z přelomu století.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4384
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: B.N.B. chládicí vůz G 420.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 28 srp, 2016 5:37 pm

Nejrozšířenějším chladícím vozem v Rakousku-Uhersku byl pivní vůz o rozvoru 3,8 m a 3,5 m.
Obrázek
Zdroj: inž. L. Kotnauer, inž. Z. Maruna - železniční modelářství iV díl, NADAS 1965.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4384
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: B.N.B. chládicí vůz G 420.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 28 srp, 2016 5:45 pm

Nejprve před stavbou jsem provedl rekonstrukci nápisů na pivním voze.
Obrázek
Reklamní nápis na chladícím voze bude hnědý nebo tmavě zelený. Takové barvy jsou nečastěji na pivních vozech, pokud má skříň světlou barvu, která bude světle šedivá až bílá. Reklamní nápis není stínovaný. Ostatní popis bude černý.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4384
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: B.N.B. chládicí vůz G 420.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 28 srp, 2016 5:53 pm

Obrázek
Pomocí Evergreenu je sestavena skříň. Odlité rozsochy mají ložiska Romford a odlité jsou nárazníky. Model pak dostal loukoťové dvojkolí Fleischmann.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4384
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: B.N.B. chládicí vůz G 420.

Příspěvekod radeksindy » ned 28 srp, 2016 9:13 pm

BNB Gb 420 - Nejedná se původně o vůz na pivo, ale o krytý vůz běžné stavby z roku 1867 rekonstruovaný v letech 1886/1887. Měl rozvor 3,16 m a ložnou délku 5,69 m. Tedy je to vůz o dost menší než pivák na výkrese. Na fotografii to není vidět, ale s největší pravděpodobností neměl vůz čtyřpatkový nárazník, ale starší provedení s litým košem. Zřetelně je vidět, že čelník je dřevěný, nikoli z U profilu jako na modelu. Vůz měl původně celodřevěný spodek, při rekonstrukci mohl dostat železné podélníky, ale klidně mu mohl zůstat celodřevěný spodek.

V nápise není den ale der - druhý pád, Münchengrätz se píše dohromady. Správné znění nápisu na dveřích je:

Für Biertransporte der Excellenz Graf
Waldstein'schen Bräuerei
MÜNCHENGRÄTZ
Pivovar Klášter

Reklamní nápis na chladícím voze bude hnědý nebo tmavě zelený. Takové barvy jsou nečastěji na pivních vozech, pokud má skříň světlou barvu

U jakého vozu to lze doložit? Nápis bude s největší pravděpodobností černý.
radeksindy
 
Příspěvky: 2586
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: B.N.B. chládicí vůz G 420.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 28 srp, 2016 9:48 pm

Na modelu je čelník dřevený a utopený pod skříní. Podélník má dřevěný trámec a za ním je výztuha U profil.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4384
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: B.N.B. chládicí vůz G 420.

Příspěvekod Tempotaxi » pon 29 srp, 2016 7:42 am

Jenže na takto již postavenou skříň vozu dát jiný pivovar. Rozvor modelu je v přepočtu 3,5 m. Tomu odpovídá rozvor vozu, který byl v „Pivovaře čsl. legií v Krčí" , ale o tomto voze nemám žádné poznatky.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4384
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: B.N.B. chládicí vůz G 420.

Příspěvekod radeksindy » pon 29 srp, 2016 10:07 am

Zdálo se mi že to je U profil. Čelník vypadá trochu tenký, možná to zkresluje. Čelníky byly z trámů cca 120 mm, tj. nejlépe profil evergreenu 1,5 mm.
radeksindy
 
Příspěvky: 2586
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: B.N.B. chládicí vůz G 420.

Příspěvekod Tempotaxi » pon 29 srp, 2016 5:15 pm

Stávající skříň pivního vozu, kterou jsem vyrobil, je možné doplnit popisem jiného pivovaru.
První brněnský akciový pivovar měl po první světové válce asi 30 kusů chladírenských vozů. Některé vozy v počátku přepravy mají dokonce rozvor 3.5 m, ale zde se jedná o předválečné vozy.
Obrázek
Vozy brněnského pivovaru z roku 1910 až 1915. Reklamní nápisy Bn1, Bn2 a Bn3.
Dále reklamní nápis Bn1 je zde 2x. Ve druhém náčrtku jsou doplněna chybějící písmena červenou barvou.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Ale neznám čísla vozů pod společností KFNB.
Zdroj: inž. L. Kotnauer, inž. Z. Maruna - železniční modelářství iV díl, NADAS 1965.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4384
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: B.N.B. chládicí vůz G 420.

Příspěvekod Tempotaxi » pon 29 srp, 2016 5:19 pm

Zde je pak už dříve postavený model brněnského pivovaru, který má rozvor 3,5 m.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4384
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: B.N.B. chládicí vůz G 420.

Příspěvekod Tempotaxi » úte 30 srp, 2016 5:19 pm

Tak jsem postavil novou skříň pivního vozu G 420, tak aby vůz měl ložnou délku 5,69 m a rozvor 3,16 m. Na fotce je pak porovnání obou pivních vozů. Přední vůz je nově postavený a zadní vůz je postaven podle horního plánku.
Obrázek
Rám vozu vypadá asi takto. Nejsou tam ještě žádné vzpěry. Nejprve se tam musí dát kinematika.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4384
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: B.N.B. chládicí vůz G 420.

Příspěvekod Tempotaxi » stř 31 srp, 2016 5:54 pm

Dále jsem sestavil dvoukřídlové dveře a odvodňovací potrubí.
Obrázek
Pak je skříň vozu zakončena střechou.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4384
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: B.N.B. chládicí vůz G 420.

Příspěvekod Tempotaxi » stř 31 srp, 2016 8:25 pm

Pak model stříknou světle šedivou barvou. Střecha a spodek je natřen ručně. Dále vybarvení dveří a potrubí je natřeno také ručně.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4384
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: B.N.B. chládicí vůz G 420.

Příspěvekod Tempotaxi » pát 02 zář, 2016 10:33 am

Výroba a aplikace obtisků, přelakování modelu a doplnění stupačky u dvoukřídlých dveří. Na spodek je pak přilepena kinematika.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4384
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: B.N.B. chládicí vůz G 420.

Příspěvekod Střelec » pát 02 zář, 2016 5:45 pm

Jeden originál c. a k. pivák (plzeňský) jsem viděl v depozitáři NTM v Chomutově, kromě něj tam bylo ještě pár nákladních zetek a stejně jako u dalších exemplářů tam uložených byl jejich stav až na pár výjimek k pláči.
Střelec
 
Příspěvky: 1718
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň


Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků