Samovratné výhybky?

Postupy, návody a dotazy k výrobě doplňků - stromy, porosty, stavby, no prostě vešketé příslušenství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Samovratné výhybky?

Příspěvekod hank » sob 30 dub, 2016 3:03 pm

Tak já nevím, jestli to sem patří... :?

Máte někdo zkušenosti s modely samovratných výhybek? Vyrábí je snad dokonce někdo průmyslově nebo jako malosérie? Zkoušeli jste někdo upravit hotový výrobek nebo zakoupenou stavebnici na samovrat nebo si dokonce takovou výhybku postavit sami? Jestli jo, jaké máte zkušenosti, především pokud jde o provozní spolehlivost? Nebo jste aspoň narazili na netu nebo v literatuře na nějaku referenci z ciziny?

A ještě dodám, že mě zajímají všechny modelové velikosti. Jestli to existuje, tak toho stejně bude tak málo, že to bude potřeba hledat s lucernou za slunečného poledne... :mrgreen:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Samovratné výhybky?

Příspěvekod fulda » sob 30 dub, 2016 8:08 pm

Ahoj,

Nejsem úplně železniční machr, ale samovrat mi trochu rezonuje se slovem "řezání výhybky" a to i pro změnu rezonuje se slovem "přepínání polarity DCC signálu v srdcovce".

Takže obecně není těžké takovou výhybku postavit, ale je těžké takovou výhybku provozovat v prostředí DCC. ("Těžké" v žádném případě neznamená "nemožné").
Asi tak, že se to v DCC řeší spíš pomocí detektorů obsazení, které výhybku nastavují do správné polohy ještě před tím, než vlak vjede na srdcovku a pak jí zase vrací do výchozí polohy, když už vlak odjede. Ta správná legrace spočívá v tom poznat, kde končí vlak, zejména pokud nemá vodivé vagóny.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Samovratné výhybky?

Příspěvekod HonzaM » sob 30 dub, 2016 8:40 pm

Jindra to vystihl velmi přesně, u modelové železnice na rozdíl od reálu je zde problém opačné polarity obou kolejnic a je zde tedy problém vzniku zkratu. Jak Jindra píše, lze to obejít elektronicky, to ale asi nemáš na mysli. Mohu se zeptat na smysl Tvého zájmu o tento produkt? V čem by mohl být užitečný?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Samovratné výhybky?

Příspěvekod MiG » sob 30 dub, 2016 9:15 pm

Myslím, že jsem viděl samovrat na příležitostné parkové dráze v Rosicích nad Labem. :-)
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Samovratné výhybky?

Příspěvekod hank » sob 30 dub, 2016 9:47 pm

Tak především jsem asi měl napsat, že mám na mysli analog a - fuj fuj :mrgreen: - plastové srdcovky... Takže problém se zřejmě dá rozdělit na dva dílčí: a) jak zamezit zkratu při řezání výhybky, b) jak zajistit vrácení jazyků do základní polohy.

Můj zájem je zatím spíš teoretický a smysl je stejný jako u velké dráhy: Nemuset se starat o stavění vlakové cesty. Viz dopravny D3 typu Harrachov, Bohumilice v Č. nebo Mladějov na Mor. Čímž při použití podle D3 vlastně vzniká ještě podproblém c) jak znázornit příslušné návěstidlo.

Poněkud humpolácké řešení zvolili Japonci od fy KK Eishindo v pidivelikosti T (1:450) tady:
http://www.tgauge.com/product/121/3/lef ... ay-turnout
Výhybka vůbec nemá jazyky :o :shock: , pouze plastovou srdcovku a přídržnice, takže po ní nelze jet do odbočky. Řešení tak je použitelné jedině v dopravnách se dvěma kolejemi a s odsunem osy, kde se každá kolej pojíždí vždy jen jedním směrem. (Praktická zkušenost navíc říká, že úsek bez proudu je tak dlouhý, že tam jedno hnací vozidlo spolehlivě uvázne. Proto se na těchto kolejištích buď výhybky vůbec nepoužívají :roll: nebo se jezdí nejméně s dvoudílnými jednotkami, případně s přípřežemi a/nebo postrky, čímž se úsek bez proudu překoná setrvačností.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Samovratné výhybky?

Příspěvekod Patrik Novák » sob 30 dub, 2016 11:46 pm

někde jsem něco četl , ale bylo to tak před 3-4 lety ,
přestavování výhybky paměťovým drátem , byl tam snímač těsně před i za výhybkou , ale víc si nevybavím ,

teˇd jsem na šel jen toto > http://tt-kolejiste.unas.cz/mschema.html
Patrik Novák
 
Příspěvky: 734
Registrován: stř 15 črc, 2009 6:51 pm
Bydliště: Horní Podluží

Re: Samovratné výhybky?

Příspěvekod mpinta » ned 01 kvě, 2016 5:51 am

hank píše:... Takže problém se zřejmě dá rozdělit na dva dílčí: a) jak zamezit zkratu při řezání výhybky, b) jak zajistit vrácení jazyků do základní polohy.

V době digi, PC, TC (a ovšem i relátek a další elektroniky v analogu) to sice považuji za blbost, ale proti gustu ...

Jen pořád nechápu, jaký zkrat ? Nebo že by v jiných měřítcích, než TT, byla jiná konstrukce? Chybí totiž nejen údaj o měřítku, ale i info o typu kolejiva. Takže ...

TT, Tillig modelové - Plastová srdcovka je u EW1 a IBW. Při říznutí k žádnému zkratu nedochází !!!

Problém je však v té pružnosti.
Je-li malá, hrozí pohyb jazyků při směru jízdy proti hrotu srdcovky. Jazyky nemusí udržet polohu u přídržnice.
Je-li velká, vykolejí lehčí vozidla při směru jízdy po hrotu srdcovky, při říznutí.
V modelové železnici je to, pro vozidla kromě lokomotiv, prakticky neřešitelné, neboť vagony jsou příliš lehké.

Jediné, co si dovedu představit, je použití pružiny s aretací krajních poloh, při jízdě mašiny, jako první. Stejně to však bude na přesné seřízení problematické.

P.S. Info o relátkách, kontaktech atd. tady není k věci. Samovratná výhybka je, dle Wikipedie, "trvale přestavena do jednoho směru, jazyky jsou drženy v dané poloze pružně. Při jízdě z druhého směru vozidlo výměnu rozřízne a po jeho průjezdu se jazyky vrátí do základní polohy."
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 783
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Re: Samovratné výhybky?

Příspěvekod rawen » ned 01 kvě, 2016 6:57 am

Otázkou je účel takového modelu. Dovedu si představit řešení, kdy při jízdě "na rozříznutí" je detekována náprava a výhybka přestavena těsně před ní. Samovrat bývá ve skutečnosti zpožděn, takže i v modelu tam může být prodleva.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1692
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Samovratné výhybky?

Příspěvekod juroH0 » ned 01 kvě, 2016 9:33 am

Neviem ako sú na tom výhybky v TT, ale v H0 nieje problém rezať niektoré výhybky. Napríklad Roco geoline. Srdcovka je na nich kovová ale nenapájaná (fabricky) Pod výhybkou je ručný prestavník s oceľovou strunou, ktorá zabezpečuje prítlak jazykov k opornici. Prítlak je akurátny a nieje problém rezať výhybku aj tlačeným vlakom (praktizované pri vratných súpravách). Rozdiel oproti skutočnému samovratu je ten, že jazyky sa vracajú do základnej polohy za každým dvojkolím/podvozkom. Využitie napríklad tu:
https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=57A030FD
https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=57B32281
Skrytá stanica v našom klube je celá na koľajive geoline, výhybky sú v základnej polohe postavené na slučku, vlak prejde slučkou, prestavia sa výhybky na niektorú slepú koľaj, kde sa súprava zatlačí a výhybky sa dajú do základnej polohy. Pri odchode sa výhybky prechádzané po hrote režú.
Nemyslím teda že pri vhodne zvolenej sile pružiny by mal byť nejaký problém v TT.
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: Samovratné výhybky?

Příspěvekod zdeno » ned 01 kvě, 2016 10:30 am

daji se pouzit jen vyhybky s delenymi hroty, jako napriklad Piko nebo stare Roco.
Napriklad Piko, pokud se vyhodi prepinaci pruzinka a nahradi se treba platkem do lupenkove pilky (z boku), tak je to velmi jemne a vyhybka se krasne vraci do zakladni polohy. A i prazdny vagon to dokaze prehodit.
Problem jsou necistoty a starnuti, kdy to nemusi casem fungovat 100%.
---
Jinak mne osobne se libi stanice s dvema kolejemi (D3), kde je jsou dve symetricke vyhybky a vlaky se musi objizdet, protoze jsou tam samovraty na kazdem zhlavi.

PS toto reseni se da pouzit i na koncove nadrazi, kde druha kolej je objizdna.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3003
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Samovratné výhybky?

Příspěvekod hank » pon 02 kvě, 2016 10:44 am

... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Samovratné výhybky?

Příspěvekod hank61 » pon 02 kvě, 2016 10:57 am

Pánové. Já jsem zkoušel v TT jako samovratnou EW1 u vratné smyčky. Důvodem nebyla úspora za přestavník, nýbrž vyčerpaný počet 14 funkcí na ovládacím modulu serv. Ať jsem s velikostí přítlaku laboroval jakkoliv, tak buď mi přes výhybku spolehlivě jezdila mašina a vagony né, nebo naopak. Nakonec jsem to vyřešil tak, že jsem na jeden výstup pro serva zapojil dvě paralerně.
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2488
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Samovratné výhybky?

Příspěvekod jirkan » čtv 18 srp, 2016 5:56 pm

A co třeba staré dobré osvědčené a bez jakýchkoli uprav bezpečně fungující výhybky Fleischmann? Já jich v tomto režimu a bez přestavníků používám na kolejišti několik ještě z dob analogu, a ani po digitalizaci žádný problém není (už je to přes 10 let). Mimochodem ideální řešení do skryťáku a smyčky.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Samovratné výhybky?

Příspěvekod michal_n_cz » sob 27 srp, 2016 12:39 am

fulda píše:..."přepínání polarity DCC signálu v srdcovce". ....Asi tak, že se to v DCC řeší spíš pomocí detektorů obsazení, které výhybku nastavují do správné polohy ještě před tím,...
Existuje na to řešení - detektor ano, ale funguje podobně jako smyčkový modul. Zjistí zkrat a rychle přepne "polaritu". Frog Juicers...
http://www.dccwiki.com/Frog_Juicer
http://www.tamvalleydepot.com/products/ ... icers.html
Může to vadit některým vozidlům co mají jemné sbírací kontakty.
Obrázek
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 841
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Samovratné výhybky?

Příspěvekod michal_n_cz » sob 27 srp, 2016 1:01 am

jirkan píše:A co třeba staré dobré osvědčené a bez jakýchkoli uprav bezpečně fungující výhybky Fleischmann? Já jich v tomto režimu a bez přestavníků používám na kolejišti několik ještě z dob analogu, a ani po digitalizaci žádný problém není (už je to přes 10 let). Mimochodem ideální řešení do skryťáku a smyčky.
Ano, lze to definovat takto - skoro všechny vyhýbky co mají kloubové jazyky lze předělat na samovratné nebo už tak jsou v podstatě z výroby uzpůsobeny - typicky vše Roco.
Fleischmann je v to specifický, že má v srdcovkách takový plechový pásek a vozidla i na srdcovce sbírájí okolkem. U ostaních provedení se nezapojí srdcovka - bude pak izolovaná - některé lokomotivy - typicky dvounápravové budou zastvavovat nebo nějak cukat. Záleží také na hmotnosti a provedení pojezdu vozidla (sbírání ,setrvačník, použitý dekodér). Může pomoci Frog Juicer viz. výše. U některých typů kolejiva bude nutné odstranit tužší aretační pružinku co je mezi jazyky a tuto nahradit něčím jemnějším - Peco určitě, Piko A-Gleis a Kuehn asi taky.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 841
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Další

Zpět na Výroba doplňků

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků