Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod radeksindy » pon 25 dub, 2016 1:00 pm

Hotový model Ca 1930 z odlitků byl (a možná i dosud je) na burze k sehnání jako malosériový výrobek od J.Zeleného. Svého času za 3000 Kč, to jenom pro srovnání.

Problém stavebnice je, že se při její tvorbě nikdo nezamyslel, pro koho je vlastně určena. Pokud bude chtít modelář odpovídající model, tak si část dílů bude muset udělat sám. Jenomže modeláři, kteří jsou toho schopni, zřejmě nebudou nadšeni z provedení některých detailů. Takže si budou muset rozmyslet, jestli chtějí dát 2400 Kč, aby z toho vytěžili jen skříň vozu. Méně zkušený zase bude postavený před dilema kde a za kolik sehnat zbytek, který nemusí ve správné verzi být ani dostupný.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Colonel32 » pon 25 dub, 2016 1:10 pm

Model je primárně určen ke zvýšení zájmu o historii prvorepublikového rychlíkového provozu (a projektu R148, jehož cílem je snaha vrátit takovouto soupravu na skutečné koleje) formou funkčních modelů, které bude možné předvádět na akcích, např. na modulářských setkáních, nebo videí zachycujících průjezd těchto vozů. Mně osobně ke štěstí bude stačit desítka vozů, které budou vidět.

Spolu s tím tady bude možnost pro kohokoli, kdo bude mít zájem, si ten vagón zakoupit a postavit pro vlastní potřebu. Ale je to stavebnice určená pro lidi, přesně vědí co chtějí a co dělají. Proto nebude obsahovat všechno, ale jen věci nezbytně nutné.
Colonel32
 
Příspěvky: 985
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod greenery » pon 25 dub, 2016 1:23 pm

Jestli jde o vyšší cíle a předpokládá se pár prodaných kusů, pak to chápu.
greenery
 
Příspěvky: 1065
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod radeksindy » pon 25 dub, 2016 1:31 pm

Tak to tu mělo zaznít na začátku, že jde o pár kusů pro cirkusové účely.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » pon 25 dub, 2016 4:07 pm

Colonel32 píše:
Tempotaxi píše:Dále jsem pokračoval v usazení podvozku. Ve stavebnici nic není vyleptáno. Plastové destičky o různých sílách jsem nastříhal a tím pádem se postupně dvounápravový podvozek dostal do potřebné výše od podlahy vozu.


Ve stavebnici jsou díly označené číslem 31, které měly tohle obstarat. Je to i v návodu - návod nepopisuje pouze volitelné varianty pro další verze, tohle je shodné pro všechny.


Obrázek
Jenže tohle se mně právě moc nelíbí. Místo dílu 31, který je jen pásek je lepší udělat díl ve tvaru „U“, které bude mít otvor pro šroub. Podvozek tím pádem bude lepší sedět.
Já jsem si udělal čtvercové podložky a přilepil. Podložky mají otvor pro šroub. Podvozek tím pádem sedí v prostředku a je zajištěn šroubkem a matičkou.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4853
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » pon 25 dub, 2016 4:28 pm

Okna jsou zasklena a spodek a skříň je na čele přilepeno vteřinovým lepidlem.
Obrázek
A už je zde další problém. Žebřík tam prostě nesedí. Když tam nebude měch a mechanika měchu, tak žebříček bude rovně. Takto jsem musel hořejšek přiohnout. Mechanika měchu už níž dát nelze, jinak by zase neseděla mechanická část na měchu. Další nápad je prodloužit délku lávky, ale ta už je přiletovaná.
Další problém jsou madla. Ve stupačce je otvor, který je moc blízko podélníku. Aby madlo plnilo svoji funkci, tak jsem druhý konec dal na kraj prkna. Ano mohl jsem stupačky více vyhnout ven, ale pak může být někdy kolize s terénem. Zkoušeno na oblouk 380 mm.
Obrázek
Model není vhodný prohánět tram. obloukem, ale každý nemá doma velké oblouky.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4853
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » pon 25 dub, 2016 6:54 pm

Další problém je kinematika.
Do spodku se vejde kinematika Roco 40343. Ale je zde problém málo se otáčí pak dvounápravový podvozek. Model pak jezdí do oblouku 600 mm a výše.
Obrázek
Kinematika Rieze 85504 se tam dostane taky, ale zajede moc pod dvounápravový podvozek a dvojkolí pak brání v otáčení do stran.
Obrázek
Dražší kinematika Fleischmann 6574 se tam také vejde, ale je zas vysoká podložka, která se lepí do podvozku.
Obrázek
Do delším váhání jsem použil staré spřáhlo Piko. Jediná nevýhoda, že se málo zvedá podkova. Ale zůstává to základní, že vůz projíždí oblouk 380 mm.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4853
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » pon 25 dub, 2016 7:06 pm

Nejlepší bude sehnat kinematiku Gützold. Ale podle nových poznatku se tato kinematiku už nevýrabí.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4853
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod michal_n_cz » pon 25 dub, 2016 7:47 pm

Tempotaxi píše:Nejlepší bude sehnat kinematiku Gützold. Ale podle nových poznatku se tato kinematiku už nevýrabí.


Vyrábí/nevyrábí - v každém případě Gutzold je defakto kopie Symoba viz. http://www.symoba-schniering.de/sym-produkte.htm Jenomže tento malý typ je vhodný spíše do vozidel délky cca do 9 cm - tedy pro krátké dvouosé vozy. Dá se i na delší, musí se více vystrčit. Tam by byla vhodná ta Symoba větší ta se ale právě už jen doprodává a u distributora by se ještě měla dát objednat. Montovat je to vhodnější dovnitř vozu nad čep podvozku.
Co takhle kinematika z leptu jako součást stavebnice :wink: ...
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 860
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tobyška » pon 25 dub, 2016 7:57 pm

Kinematiku Symoba chci použít u Ca 1910. Koupil jsem Startovací sadu a zkoušel na přípravku. Aby dva stejné vozy mohly projet oblouk R=400 mm, musí být na rovném úseku mezera mezi nárazníky 3 mm. Je to blbé, ale už jsem se s tím smířil. Jiná kinematika se mi tam nevejde a i tak musím zkrátit rozvor, ale to bych musel i kvůli schodům.
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » pon 25 dub, 2016 8:05 pm

Já beru kinematiku, která je lehce dostání na našem trhu. Nemám zájem shánět nedostupnou kinematiku a při závadě je pak těžké sehnat náhradu.
Nejlepší se dalo do spodku namontovat kinematiku, kterou používá Bramos. Ale to už je potřeba tuto kinematiku zakomponovat do projektu. To znamená dát kinematiku do vnitřku skříně.
Momentálně se může dát směrem ven, ale to zas se musí rozebrat model. Zjistit, zda se vejde pod dvounápravový podvozek nebo se bude muset upravovat délka kinematiky.
Prostě model je funkční v měřítku TT, vše je překopírované do velikosti HO a přitom každá velikost má svoje specifika, která nejdou okopírovat.
Prostě moje spřáhlo bude fungovat, jako tažný hák, který se dává na lokomotivy.
Ještě jsou kinematiky na čep, ale ta zase potřebují další součástky.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4853
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod michal_n_cz » pon 25 dub, 2016 8:13 pm

Tobyška píše:i tak musím zkrátit rozvor, ale to bych musel i kvůli schodům.

Jako že v prudším oblouku vadí schody natáčení podvozku? Záleží o kolik. Dá se to ošulit, že se dá čep mimo střed podvozku směrem ven z vozu o cca 2-3 mm.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 860
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tobyška » pon 25 dub, 2016 9:17 pm

radeksindy píše:Tobyška: pokusím se přidat pár věcných připomínek Ca Gölsdorf. Předpokládám, že některé detaily jsou naznačeny kvůli ověření vzhledu, ale nebudou tisknuty a doplní ze z jiných dílů (žebříky, konzole atd.). Tyto detaily nejsou moc jemné, většinou hodně zjednodušené nebo přímo neodpovídající realitě (např. konzole nesoucí střešní lávku přes čelo vozu). Další detaily sice součástí 3D tisku budou (uchycení madel), ale to bych nechal na další kolo připomínek. Ani na podvozek jsem se zatím nekoukal.

Bočnice: Na první pohled vůz dělá dojem, že okno je širší než prostor mezi okny. Světlost otvoru je 800mm, což při šířce oddílů cca 1600mm dává přibližně stejnou šířku okna jako "slouplu". Když se vezme v úvahu samotný rám okna, pak okno musí působit nepatrně menším dojmem. Možná je to způsobeno konstrukcí oken (viz níže). Oplechování je ve dveřích stejně zaoblené jako na bočnici, tj. není čtvercové. Na zachovalém voze KHKD (Ca 4-5461) to tak sice tak provedeno je, ale mám pocit, že tam zcela původní oplechování chybí a je to nakresleno jen barvou. Samotné oplechování bočnice je trochu překombinované. Plech, který tvoří poprsnici, je vystouplý a kolem oken už nepokračuje. Na obrázku je na tímto plechem propadlina táhnoucí se i kolem okem. Ozdobné oválné plochy na bočnici jsou zase vystouplé nad základní rovinu bočnice. Ale tady v obou případech asi došlo k záměně s ozdobným linkováním, které na původních vozech bylo, ale později u ČSD zmizelo. Ne hned s první opravou u ČSD, ale spíše postupně.

Okna: Okna mají také podivné tlusté rámy vystouplé ven nad bočnici. Rám kolem okna je tenký a nepatrně vystupující nad bočnici, v H0 to nemůže mít větší rozměr než 0,3mm.

Nadokenní větrače: Po stranách větracích otvorů nejsou taková mezikruží, ale jen hlavy nýtů nebo šroubů. Stříška nad větrači nepřesahuje nad bočnici rovnoměrně, ale je směrem dolů seřízlá, resp. spíše zaoblená. Navíc je okraj ohnutý nahoru, protože to tvořílo žlábek, ale to je jen detail.

Rám: Když už se naznačují nýty, tak by mělo jejich umístění nějak odpovídat realitě. Nad vzpínadlem je šest charakteristických šestic nýtů, ale má jich být 8, protože rám má mezi podvozky osm příčníků. Naopak příčníky, kde je uchycení podovzků mají zcela jiné nýtování. Navíc tam chybí některé velké detaily.
Přílohy
Ca detail.jpg
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tobyška » pon 25 dub, 2016 9:28 pm

Omlouvám se, ale z mého příspěvku zůstala jen citace a příloha. Celý můj text někde zmizel. Nic naplat napíšu to znovu, ale až zítra...
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod michal_n_cz » úte 26 dub, 2016 12:39 am

Colonel32 píše:Primární problém jsou nárazníky, protože ty byly pro pancéřáky specifické, to je věc, která se na burze jen tak koupit nedá. Ostatní věci jsou více méně sehnatelné.


Talíř a kroužek z leptu. (talíř má být větší, tento je na jiný vůz) + Ms trubičky 0,8 a 1,3 + dutinky 1,8 , 2,1 , 2,6. Dovnitř se dá zahnout do L strunka a nárazník může být i vypružený.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 860
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: davidŠ a 4 návštevníků