Ruda72 - značení osobních vozů kkStB platné od r. 1884 tu mám:
A, B, C - 1., 2., 3. vozová třída
Ar - vyhlídkové a brzdicí (??? - v originále je fakt Bremswaggon
) vozy 1. třídy
D - vozy pro průvodčí, později zavazadlové vozy
F - poštovní vozy (do r. 1893 měly ještě malé písmeno a jako Ambulanz, později zrušeno)
Hf - dvorní salónní vozy (ve vlastnictví císaře)
Hz - dvorní salónní vozy (odkoupené od rakouských drah pro potřeby dvora)
O - patrové vozy
S - salónní vozy
Sa - salónní vyhlídkové vozy
a - 4nápravové vozy (a = amerikanisch)
e - vozy s oddíly (Einzelabteile - typ Heusinger, tj. nikoli se zvláštními vchody do oddílů zvenku - viz naše vozy Ce apod.; původní "kupáky" se vchody zvenku do každého oddílu zvlášť se malými písmeny nijak zvlášť neodlišovaly, což platilo i u ČSD, takže když někde narazíš na vůz označený C nebo Cy, jde o kupák)
g - jednonápravové podvozky (Rybák - tento systém podvozků byl zaveden už za monarchie)
h - elektrické topení
i - průchozí vozy (Interkommunikation - otevřené plošiny, střední ulička)
k - oddíl pro nemocné
t - zvláštní konstrukce vozů Haličské transversální dráhy, týká se jen vozové skupiny Ia, tj. nejstarších vozů dřevěné konstrukce vozové skříně)
u - provoz pod zemí (týká se vozů Wiener Stadtbahn - Vídeňské městské dráhy)
y - 3nápravové vozy
Týká se to Předlitavska,. tj. rakouské části monarchie, v Zalitavsku = uherské části si železnice organizovali po r. 1867 (od rakousko-uherského vyrovnání) sami a systém značení MÁV neznám. Značení převzaly i meziválečné BBÖ a v podstatě platilo až do anšlusu, tj. do r. 1938.
S nákladními vozy to bude asi horší, podívám, se, jestli někde něco nemám zašité, ale třeba bude někdo rychlejší a dá to sem dřív...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.