Dobříš-remíza s vodárnou

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Dobříš-remíza s vodárnou

Příspěvekod hank61 » pon 04 led, 2016 4:19 pm

Pánove. Měl by někdo z vás nějaké podklady pro stavbu remízy s vodárnou, co bývala ve stanici Dobříš. Web i KŽM Praha jsem již prosurfoval a našel jen pár fotek v demoličním stavu. Děkuji za případné info. ☺
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2488
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Dobříš-remíza s vodárnou

Příspěvekod milan ferdián » pon 04 led, 2016 6:42 pm

hank61 píše:Pánove. Měl by někdo z vás nějaké podklady pro stavbu remízy s vodárnou, co bývala ve stanici Dobříš. Web i KŽM Praha jsem již prosurfoval a našel jen pár fotek v demoličním stavu. Děkuji za případné info. ☺

A zkoušel jsi posázavský pacifik?
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Dobříš-remíza s vodárnou

Příspěvekod hank61 » pon 04 led, 2016 7:09 pm

Ani tam jsem nic bohužel nenašel....
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2488
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Dobříš-remíza s vodárnou

Příspěvekod hank » pon 04 led, 2016 8:17 pm

Remíza na Dobříši je podle této normálie 46/H prodloužené dozadu o jedno okno. Bohužel nevím určitě, jestli po prodloužení ponechali okna ve štítové stěně nebo - jako třeba v Telči - byla vzadu dílna a stěna slepá. ( A to jsem na Dobříš ještě před jejím zbouráním několik let jezdil... nanapadlo mě nafotit to.)

46h.jpg


Jestli chceš lepší výkres, napiš prosím SZ.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Dobříš-remíza s vodárnou

Příspěvekod hank » pon 04 led, 2016 8:32 pm

Přece jen jsem ještě něco našel:

dobris.jpg

Sice kvalita nic moc, ale vyplývá z toho, že nejmíň jedno okno ve štítě bylo. (Já si myslím, že dvě, ale ruku do ohně za to fakt nedám...)
Autora fotky neznám, ale vím, že je cca z září 1970.

Edit: Ještě jsem zapomněl napsat, že ta přístavba prodloužení o jedno okno byla zděná, na rozdíl od původní budovy, která byla hrázděná. A zřejmě vznikla dost pozdě, mám tu plánek údajně ze 30. let, kde je remíza ještě na 3 okna, ale to na druhé straně nic nemusí znamenat, traťmistři i budovní odbory své plánky dědili někdy i desítky let :mrgreen: a ne všechny změny byly zakresleny včas...
Naposledy upravil hank dne pon 04 led, 2016 8:46 pm, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Dobříš-remíza s vodárnou

Příspěvekod hank61 » pon 04 led, 2016 8:45 pm

Na Dobříši jsem pracoval 1985 - 1990 kousek od nádraží na PŘ Rukavičkářských závodů. Bohužel mě tenkrát nenapadlo cokoliv dokumentovat...
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2488
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Dobříš-remíza s vodárnou

Příspěvekod FrantaHO » úte 05 led, 2016 8:35 am

Dobris.jpg


Zdroj: Posázavský pacifik z Prahy do Čerčan a Dobříše na starých pohlednicích

Autoři: Karel Černý, Jakub Družný, Martin Navrátil

strana 121

Zde se nachází plán stanice Dobříš z třicátých let dvacátého století
Uživatelský avatar
FrantaHO
 
Příspěvky: 164
Registrován: sob 07 úno, 2015 2:59 pm

Re: Dobříš-remíza s vodárnou

Příspěvekod OndraFíra » pát 09 pro, 2016 8:53 pm

hank píše:Remíza na Dobříši je podle této normálie 46/H prodloužené dozadu o jedno okno. Bohužel nevím určitě, jestli po prodloužení ponechali okna ve štítové stěně nebo - jako třeba v Telči - byla vzadu dílna a stěna slepá. ( A to jsem na Dobříš ještě před jejím zbouráním několik let jezdil... nanapadlo mě nafotit to.)


Ke konci existence výtopny ve štítové stěně okna už nebyla

Obrázek

Obrázek
Moduly Fremo H0-Old - II.epocha ČSD: Nová Ves pod Pleší , Dobříš
Uživatelský avatar
OndraFíra
 
Příspěvky: 131
Registrován: sob 26 čer, 2010 12:26 pm
Bydliště: Praha

Re: Dobříš-remíza s vodárnou

Příspěvekod OndraFíra » pát 09 pro, 2016 9:02 pm

Neví někdo jak to bylo v Dobříší s vodou?
Podle fotek z bourání výtopny je vidět, že ve vodárně byl vodojem. Ovšem nikde jsem neviděl fotografii vodního jeřábu, ani ve stanici ani u výtopny, není ani zakreslen na žádném plánku. Někde jsem kdysi četl, že na Dobříši voda nebyla. Vodní jeřáb se nacházel v nedaleké Staré Huti u trati přibližně kilometr od stanice (jeho torzo tam ostatně stojí dodnes). Byl tedy vodojem ve výtopně nevyužit? Zase mi nejde na rozum, proč by pak vodárnu s vodojemem stavěli, kdyby nebyla možnost je využít. Zvlášť na lokálkách, kde se šetřilo kde se dalo.

Vodojem ve vodárně při bourání výtopny:
Obrázek
Moduly Fremo H0-Old - II.epocha ČSD: Nová Ves pod Pleší , Dobříš
Uživatelský avatar
OndraFíra
 
Příspěvky: 131
Registrován: sob 26 čer, 2010 12:26 pm
Bydliště: Praha

Re: Dobříš-remíza s vodárnou

Příspěvekod hank » pát 09 pro, 2016 9:43 pm

Možné je skoro cokoli. Např. hydrant přímo v remíze. Možné je i to, že voda opravdu nebyla. Už si nepamatuju, kde se to stalo, ale byla stanice, kde postavili vodárnu, ani po třech letech hloubení studny, kdy už se dávno jezdilo, se nedokopali k vodě, tak potom zřídili vodárnu v jiné stanici a ta dotyčná zůstala navždy nevyužitá. Taky byly případy, že vodárna nejdřív stačila, ale pak zdroj vyschl nebo vydatností postupně přestal stačit zvýšenému provozu, a tak se voda do vodárny vozila ve starých tendrech odjinud.

Skutečnost, že něco nemůžeš dohledat v dokumentaci, bych nepřeceňoval. To, že něco není zakresleno, ještě neznamená, že to neexistovalo.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Dobříš-remíza s vodárnou

Příspěvekod OndraFíra » pát 09 pro, 2016 9:50 pm

hank píše:Možné je skoro cokoli. Např. hydrant přímo v remíze. Možné je i to, že voda opravdu nebyla. Už si nepamatuju, kde se to stalo, ale byla stanice, kde postavili vodárnu, ani po třech letech hloubení studny, kdy už se dávno jezdilo, se nedokopali k vodě, tak potom zřídili vodárnu v jiné stanici a ta dotyčná zůstala navždy nevyužitá. Taky byly případy, že vodárna nejdřív stačila, ale pak zdroj vyschl nebo vydatností postupně přestal stačit zvýšenému provozu, a tak se voda do vodárny vozila ve starých tendrech odjinud.


Voda na Dobříši aspoň nějaká je, studna vedle staniční budovy je dodnes funkční. Ale zda-li je zdroj na tolik silný aby dokázal "napojit" lokomotivy v provozu těžko říct. Z toho pohledu je logický ten vodní jeřáb u Staré Huti, kde je nedaleko rybník. Bohužel i staniční kronika Dobříše o vodě mlčí s výjimkou zmíňky o rekonstrukci vodního jeřábu ve Staré Huti z pulsometru na elektřinu.


hank píše:Skutečnost, že něco nemůžeš dohledat v dokumentaci, bych nepřeceňoval. To, že něco není zakresleno, ještě neznamená, že to neexistovalo.


Proto se ptám, jestli o tom někdo neví něco bližšího. Například o možnosti hydrantu přímo v remíze jsem sice přemýšlel, ale nevěděl jsem, zda se něco takového vůbec používalo. A zda to tak bylo i v Dobříši.
Moduly Fremo H0-Old - II.epocha ČSD: Nová Ves pod Pleší , Dobříš
Uživatelský avatar
OndraFíra
 
Příspěvky: 131
Registrován: sob 26 čer, 2010 12:26 pm
Bydliště: Praha

Re: Dobříš-remíza s vodárnou

Příspěvekod Bw_Ig » sob 10 pro, 2016 6:48 am

Prvně poprosím Hank-a o poslání uvedeného výkresu-normálie 46/H na můj email - děkuji.

Pak voda - standart je: vodárenská studna poblíž remízy za vodárnou v okruhu 5 až 10 metrů rozhodně bude!!!!
Pokud bude většího průměru než 2 metry bude mělká - rezervoár. Jako studna do prům. 2 metrů bude hluboká tak do 10 až 15 metrů (může být i 28 metrů!!! např. Telč), aby stačil výkon pulsometru nebo ejektoru. Lokomotiva zajela do remízy, přes koleno se připojila na parní potrubí až do studny k ejektoru/pulsometru a tím čerpala vodu do vodojemu. Ten asi objem 15 až 20 m3. Současně měla četa přestávku mezi vlaky 1 až 2 hodiny, což stačilo na dobrání vlastní vody a naplnění vodárny (pokud předtím již nebyla plná).
Vodní jeřáb nemusí být ve stanici, ale přímo v remíze na zdi vodárny (uvnitř) s otočným ramenem - tedy stav např. Jemnice, nebo Rokytnice n.J.
Celá problematika vodáren, vodárenského zařízení na lokálkách - to je rozsahem na diplomovou práci. Osobně jsem se o něco takového pokusil, je toho prostě hodně, i obsahem a růzností provedení. Přesto hodně parametrů je jednotných, podle normálií.
Bw_Ig
 
Příspěvky: 210
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: Dobříš-remíza s vodárnou

Příspěvekod Bw_Ig » sob 10 pro, 2016 12:04 pm

Pokud něco hledáte přímo k Dobříši - nejlépe NA Praha, fond GI/R, místní dráha na Dobříš a tam najdete plány, výkresy, i dokumentaci. Takže zde popisuji jen všeobecnou teorii lokálek.
Další vodárenské možnosti:
2. nebo to tak časté ale stávalo se - pokud v době výstavby lokálky v dané obci, městu již existoval obecní - městský vodovod, tak c.k.dráhy uzavřely s městem smlouvu o odběru daného množství vody za den pro potřebu dráhy. Ono o moc vody nešlo - při průměrném počtu vlaků na lokálkách - tři páry za den (ráno, poledne, večer) se u 97 pohybovala denní spotřeba vody 4 až 6 kubíků. c.k. erár však měl problém že i když platil jen minimální smluvní poplatek za odběr vody - tak to bylo moc!!! tedy preferoval vlastní studnu - i když měla zvýšené náklady na vlastní stavbu a pak vyšší náklady na čerpání vody. Zase ta ekonomika!
3. další možnost však nebyla také tak častá - já ji mám v regionu u lokálek ve Velkém Meziříčí a Zwettl. Pokud nebyl nalezen vhodný a vydatný zdroj vody v přímém okruhu okolo vodárenské věže - remízy, ani nebyla možnost obecního vodovodu, musela se voda zajistit dálkovým čerpáním.
Tedy v okruhu remízy se našel vydatný zdroj vody (potok, řeka, rybník) někdy i ve vzdálenosti 1 km a výškovém rozdílu max. do 100 metrů, tak se u něj postavila čerpací stanice - tedy budova obytná (pro čerpaře a jeho rodinu), s přístavbou kotelny, strojovny a uhelny. Od strojovny bylo položen podzemní potrubí až do vodárny. Podle velikosti vodárenské nádrže a množství odebrané vody se voda čerpala buď každý den 2 hodiny, nebo jednou za dva až tři dny.
Nemám úplný výkres čerpací stanice dle normálie KkStB, přikládám čerpací stanici dle normálie StEG (použita ve Studenec, Velké Meziříčí). Někde doma mám neúplný nákres čerpací stanice ve Zwettlu což je pod KkStB, ale není u něho uvedeno číslo normálie.
4. další možností, což kombinace bodu 1 (předchozí příspěvek) a bodu 3. - je instalace stojatého parního kotle do objektu vodárenské věže u remízy, nebo samostatné vodárenské budovy (např. Slavonice, a budou i další). Tento kotle byl výhodný v tom, že se čerpala vody bez nutnosti časového zdržování lokomotivy připoutané ke hadicové přípojce u vodního jeřábu.
Ale problém byl personálně-finanční. Nešlo o výdaje za pořízení kotle, ale za jeho provoz. Totiž kotel musela obsluhovat osoba úředně vyzkoušená, což byly v sekci vozební. Ale na lokálkách byla kumulace funkcí. Co by dělal obsluha kotle, když by denně čerpala jen max 2 hodiny? Tam kde byly uhelné skládky, tak zbrojil uhlí, odvážel popel, ale to mnohdy nestačilo. Tak byla možnost obsluhy kotle staničním zaměstnancem sekce dopravní. Ale to zase nešlo, neboť účtování časového výkonu a nutnost zkoušky kotelní nebyla u sekce dopravní možná. Zase ta ekonomika.
Většinou se to řešilo, tak že kotelník-čerpař na lokálce měl několik takových to vodáren s kotly a ty jednou za dva, tři dny objížděl, zatopil pod kotlem, načerpal vodu, a jel do další vodárny.

No snad jsem všechny možnosti popsal - je to diskuzní fórum modelářské a ne historické. Tak se nebudu pouštět do dalších možností a řešení na daných lokálkách. Vždy je nutno postupovat místně příslušné lokálce a dohledat dokumentaci, především v NA, fond GI/R. To je problém většiny dnešních mladších modelářů, než aby si "to" sami našli v archivu, tak zkoušejí diskuzní fóra, neboť tištěných předloh moc neexistuje, vlastně vůbec se zatím nezabýval nikdo kompletním zpracováním (a knižním vydáním) výkresové dokumentace c.k. lokálních drah, aspoň pod značkou KkStB. Jde o výkresy budov, i jednotlivých sekcí - dopravní, přepravní, vozební, tratová - což jsou výpravní budovy, skladiště staniční, skladiště tratová, remízy lokomotivní, vodárny, skladiště uhlí, domky-budky tratové, domky zastávkové, atd....
Přílohy
StEG_budovy,normaXXXXVIa_cerpacistanice_1885,01_RIC,200.jpg
Bw_Ig
 
Příspěvky: 210
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: Dobříš-remíza s vodárnou

Příspěvekod hank » sob 10 pro, 2016 4:54 pm

Bw_Ig: Ještě bych přidal toto:
5. Na některých tratích s hustším provozem se dirigovaly parní lokomotivy na výkon samostatného čerpání vody do vodáren bez vlastního čerpacího zařízení (resp. jen se stacionární částí pulsometru), často i na celou pracovní směnu. Taková "čerpací" lokomotiva ten den už nic jiného nedělala. (Nabízí se možnost "funkčního" uplatnění makety nebo nepojízdného modelu parní lokomotivy na kolejišti z I. - II. epochy.)

Ještě k tomu personálnímu zajištění obsluhy vodáren: Vladimír Klimeš, strojvedoucí z Českých Budějovic v.v., vzpomínal ve své známé knize Mám páru rád, jak jeho otec, také strojvedoucí ve výtopně Č. Budějovice, bytem v Kardašově Řečici, obsluhoval po válce a v 50. letech parní stroj tamní čerpačky (vodojem 55 m³) formou vložených výkonů ve svém volnu a synka přitom brával s sebou, takže se to brzo naučil. (Dřív tam býval strojník a bydlel přímo ve vodárně. "Dráhy" později nechaly podle svých nejlepších tradic vodárnu zchátrat a dnes už je bohužel zbouraná.) A také, když V.K. bylo 13 let, táta musel mimořádně do služby na stroj, tak když k nim domů přiběhl přednosta - tehdy vlastně už náčelník - že je potřeba doplnit vodojem, tak načerpal sám.

Jinak o tom, jak úzkostlivě se na lokálkách počítalo a šetřilo, svědčí např. skutečnost, že na novobystřické úzkorozchodce bylo sice ve Střížovicích od začátku provozu (1897) kompletní zařízení vodárny (kotel+parní stroj+čerpadlo+2 vodní jeřáby), ale už po 20 letech v r. 1917 společnost celé toto zařízení až na jeden vodní jeřáb prodala jako nepotřebné a voda se do zbylého vodního jeřábu nadále čerpala ze studánky pulsometrováním.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Dobříš-remíza s vodárnou

Příspěvekod OndraFíra » ned 11 pro, 2016 8:29 pm

Bw_Ig píše:...


Děkuji za rozsáhle a poučné informace! Zatím jsem prostudoval z NA jen staniční kroniky, zkusím tedy ten fond GI/R!
Moduly Fremo H0-Old - II.epocha ČSD: Nová Ves pod Pleší , Dobříš
Uživatelský avatar
OndraFíra
 
Příspěvky: 131
Registrován: sob 26 čer, 2010 12:26 pm
Bydliště: Praha

Další

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků