Snížení tažné sily lokomotivy

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Snížení tažné sily lokomotivy

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 09 bře, 2007 9:40 am

Provedl jsem zajímavý experiment.
Na jeho základě vám pokládám hádanku.

Nahradím-li kola s bandáží v lokomotivě kolikrát se sníží její tažná síla ?
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Snížení tažné sily lokomotivy

Příspěvekod Zippich » pát 09 bře, 2007 10:33 am

Zdenek Valter píše:Provedl jsem zajímavý experiment.
Na jeho základě vám pokládám hádanku.

Nahradím-li kola s bandáží v lokomotivě kolikrát se sníží její tažná síla ?


Napínals doma siloměr, viď Zdeňku, a teď napínáš nás. ;-) Raději prozraď! Předpokládám, že se sníží dost, neboť nízký součinitel jízdních odporů při odvalování ocelového kola po kolejnici je přece základní komparativní výhodou proti automobilové dopravě. Ale zároveň je to nevýhoda při přenosu hnací síly... No dobře, pokusím se také tipovat.
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: Snížení tažné sily lokomotivy

Příspěvekod Zdenek Valter » stř 21 bře, 2007 9:25 am

Zippich píše:
Zdenek Valter píše:Provedl jsem zajímavý experiment.
Na jeho základě vám pokládám hádanku.

Nahradím-li kola s bandáží v lokomotivě kolikrát se sníží její tažná síla ?


Napínals doma siloměr, viď Zdeňku, a teď napínáš nás. ;-) Raději prozraď! Předpokládám, že se sníží dost, neboť nízký součinitel jízdních odporů při odvalování ocelového kola po kolejnici je přece základní komparativní výhodou proti automobilové dopravě. Ale zároveň je to nevýhoda při přenosu hnací síly... No dobře, pokusím se také tipovat.


No dobrá nazrál čas vám to již prozradit - ze 14 hlasujících se trefil jen jeden ;-)

Je-li bandážování dobře navrženo pak je to třetina :-(
Je-li nevhodné pak je to pochopitelně méně.

Z toho plyne, chci-li nahradit úbytek adhezní síly musím tety tímto násobkem zvýšit hmotnost hnacího vozidla tedy 3x.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Snížení tažné sily lokomotivy

Příspěvekod Jacek » čtv 22 bře, 2007 4:35 pm

Zdenek Valter píše:Nahradím-li kola s bandáží v lokomotivě kolikrát se sníží její tažná síla ?

No jo, ale při jakém počtu bandážovaných/normálních kol? Já jsem třeba u některých vozidel záměrně bandáž odstranil ve prospěch lepšího odběru proudu.
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 885
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: Snížení tažné sily lokomotivy

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 22 bře, 2007 5:07 pm

Jacek píše:
Zdenek Valter píše:Nahradím-li kola s bandáží v lokomotivě kolikrát se sníží její tažná síla ?

No jo, ale při jakém počtu bandážovaných/normálních kol? Já jsem třeba u některých vozidel záměrně bandáž odstranil ve prospěch lepšího odběru proudu.


To je dáno především konstrukcí lokomotivy, ale tohle je maximum.
Příklad:
Podvozek - obě s bandáží - vyndám je a ztratím dvě třetiny možné tažné síly.
Měřím to školním siloměrem.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Snížení tažné sily lokomotivy

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 22 bře, 2007 5:09 pm

Jacek píše:Já jsem třeba u některých vozidel záměrně bandáž odstranil ve prospěch lepšího odběru proudu.


Já osobně jsem také nepřítel bandáží. :wink: :wink: :wink:
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.


Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: michalctt a 3 návštevníků