Vršovický čtyřkolák 434.2 TT

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Vršovický čtyřkolák 434.2 TT

Příspěvekod radula63 » pát 20 lis, 2015 4:19 pm

Přeji hezký podvečer
Po delší době jsem se rozhoupal ne k přestavbě, ale ke kompletní stavbě. Už mi chybí stavby parních lokomotiv. Přeci jen, 12let je stavět profesně a pak přejít jinam... :lol: Nikdy jsem si nemyslel, že mi budou stavby pár tolik chybět.
Na mušku jsem si vzal čtyřkoláka 434.2186 , který jezdí na posázavských linkách a tudíž bude jezdit i na modulovce KŽM Praha 3, která je z větší části Posázavským pacifikem motivovaná. Předem upozorňuji, že nejsem počítač nýtů a tudíž mi nejde o naprostou přesnost rozměrů, ale aby to celkově dobře vypadalo a slušně a spolehlivě jezdilo.
Prapůvodně se mělo jednat pouze o odlitek posazen na pojezdu BR92 BTTB.
Ale... Jak už to bývá...
Odlitkový tendr byl tak křivý, že jsem zakoupil leptanou stavebnici tendru 516.0 od DK-modelu a v úvaze byla možnost postavit pojezd do tendru (převodovka komplet novostavba) a lokomotiva z odlitku na pojezdu BR92 BTTB by byla tendrem tlačena. Jízdní vlastnosti BTTB pojezdu jsou poplatné době svého vzniku a remotorizace není samospasitelná.
Následně se mi nelíbila kola na pojezdu BTTB a ojnice s jednopravítkovým křižákem. Čtyřkolák má křižák na dvoupravítkovém vedení. Takže, zas, prohledávání modelářského "haraburdí" přineslo další variantu :P - tendr leptaná stavebnice, pohon v mašině, základ pojezdu pochází z BR94 / BR57 / ČSD 534.1 viewtopic.php?f=16&t=4672&start=15#p88890 (kola průměru 10,3mm jsou vhodnější než 9,1mm z BTTB, nesedí však počet loukotí), zapájení kovového rámu umožnilo frézovat na CNC některé úpravy, tj. posunouut válce na místo první spřažené nápravy (původního pojezdu), frézování vybrání pro běhoun, z plechu vyroben běhoun. Postupně se snažím z odstřižků plechů z leptaných stavebnic vyrobit komplet nové ojnice a dvoupravítkový křižák. V dalších myšlenkách je - pokus o výrobu kotle a budky z kovu. Přece, když už je pojezd a tendr z kovu, tak proč se nepokusit. Že? V případě neúspěchu je v záloze mašina z odlitku. V pozadí fotky je připravena topenářská měděná trubka na výrobu kotle.

WP_20151112_20_19_37_Pro.jpg

P1050437.JPG

P1050436.JPG


Další postup popíšu podle postupu stavby. Toto vlákno jsem otevřel ne pro chlubení, ale jako motivaci pro "hračičky" či modeláře, kteří se mohou inspirovat a postavit model i lepší než já. Mne samotnému je motivací podobné téma ve velikosti H0 - viewtopic.php?f=3&t=8890 a stavba čtyřkoláku v TT na http://rak-man.sweb.cz/434.html .
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1305
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Vršovický čtyřkolák 434.2 TT

Příspěvekod VojtikJ » sob 21 lis, 2015 2:52 pm

tichá závist :)
snad se časem taky dopracuju k podobným odvážným dílům :)
Přesně nač počítat šroubky když to ve finále nebude vypadat hezky jako varianta s míň šroubky..
Šašci
VojtikJ
 
Příspěvky: 564
Registrován: stř 11 led, 2012 8:35 pm

Re: Vršovický čtyřkolák 434.2 TT

Příspěvekod Povstalec » sob 21 lis, 2015 8:22 pm

No já zírám. Tohle bude ve finále vypadat hodně pěkně.
Já sem ho v TéTéčku stavěl dvakrát a nikdy nedodělal, protože sem to dycky chtěl nějak vylepšit. Teď už mi jenom zůstala fotky a popis stavby co sem měl kdysi dávno na svých webovkách - Ty už nexistují.

Jinak stavba u mě po trochách probíhá. Ale teď spíš řeším novou práci. Na čtyřkoláku mám jenom nějaké nové detaily.

Tak přeji hodně zdaru a budu se rád kochat aktualizacemi ze stavby!
Povstalec
 
Příspěvky: 107
Registrován: ned 27 říj, 2013 5:29 pm
Bydliště: Tovačov, Velký Újezd

Re: Vršovický čtyřkolák 434.2 TT

Příspěvekod radula63 » sob 21 lis, 2015 9:31 pm

Děkuji za podporu ;-)

Povstalec , chceš-li, přidej svoje fotky sem :wink: bude to motivace pro mne i někoho dalšího.

Nerealizovaná varianta - jako motivace pro někoho dalšího - foto z návrhu pohonu v tendru :lol: úplný ozubený orloj :lol:
- motor Mashima M-16K/D/OF http://www.pojezdy.eu/view.php?cisloclanku=2010020008 , jednochodý šnek (osa šneku měla být vyražena a šnek na hřídeli motoru) , ozub.kola s modulem 0,4 , nápravy kola průměru 7,5mm (s běžným užitím na vozy), ale s dosoustruženou drážkou a opatřeny bandáží. V myšlence byl hnaný tendr, všechny kola s bandáží a proud z kolejí by sbírala kola lokomotivy.
WP_20151020_16_34_35_Pro.jpg
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1305
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Vršovický čtyřkolák 434.2 TT

Příspěvekod Povstalec » ned 22 lis, 2015 1:30 pm

Fotky klidně přidám, ale žádna sláva to nebyla. Je to cca 8 let zpátky. Ale tak pro pobavení budou dobrý :-)
Pohon v tendru není špatnej. Ppojezd do tendru 516 od DK-Modelu dělá pan Pleticha, s motorkem Mashima. Musím říct, že sem ho viděl a jezdí pěkně. Schválně mu napíšu, jestli ho nemá, aby ho natočil na video. Dokáže to ušetřit spoustu starostí :-)
Povstalec
 
Příspěvky: 107
Registrován: ned 27 říj, 2013 5:29 pm
Bydliště: Tovačov, Velký Újezd

Re: Vršovický čtyřkolák 434.2 TT

Příspěvekod radula63 » čtv 28 led, 2016 4:36 pm

Pro dokončování leptané 714-ky nebyl čas na čtyřkoláka.
Tak zas malá novinka. Pokus o křižák s dvoupravítkovým vedením. Vzorek je zatím jen na levé straně a budu muset ještě nepatrně zkrátit ojnici, jelikož by se mi tam v úvrati, kdy je křižák u válců, nevydala část, která je spojena k ovládání šoupátek. Promiňte, ale neznám úplně přesnou terminologii názvů všech táhel a tyčoví parního stroje. Tak snad mi porozumíte.
WP_20160128_17_21_37_Pro.jpg
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1305
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Vršovický čtyřkolák 434.2 TT

Příspěvekod Mára » stř 17 úno, 2016 7:51 pm

Držím palce. Já jsem se u toho svého taky pokoušel upravit klacky původní a potýkal jsem se s podobnými problémy. Pak občas selhal nějaký ten lepený spoj a nakonec jsem to celé vytrhal a šel si kreslit lept. Shodou okolností teď osazuju taky pravítka a křižák :-)
Mára
 
Příspěvky: 96
Registrován: ned 16 říj, 2011 9:48 pm


Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků