Colonel32 píše:A vozy Interfrigo ze západu (např. DB) bylo u nás možné běžně potkat? Nebo to bylo rozděleno na IF-ost a IF-west?
Není mi známo, že by IF bylo z hlediska provozního režimu a oběhu vozů nějak rozděleno podle domovských drah jednotlivých vozů. V podstatě pravidla oběhu v režimu IF byla podobná jako OPW nebo EUROP, tzn. že na území členských správ bylo s vozy možno - aspoň teoreticky - zacházet jako s vlastními. (I když z důvodu specifik chladírenských přeprav a velkého podílu soukromých vozů to samozřejmě nebylo běžné a bylo by to zřejmě považováno za nemístný luxus.) Takže na tratích ČSD byly k vidění vozy nejen IF různých (i západo)evropských správ (číselné intervaly prvního dvojčíslí mezinárodního označení byly 01 - 06 pro nápravové vozy a 11 - 16 pro podvozkové vozy; nemám z těch dob žádné záznamy, ale pokud paměť ještě slouží, tak mám pocit, že nejčastěji jsem vídal vozy IF v režimu 11), ale i EUROP a vlastně všechny vozy s rozchodem 1435 mm odpovídající zdejšímu průjezdnému profilu a s příslušnou výstrojí (brzdy, tahadla/narážedla).
(Edit: Ono to bylo trochu složitější, v režimu IF byly vozy ve vlastnictví národních železničních správ, dále vozy pronajaté soukromníkům - nejen IF, ale i např. STEF, TRANSFESA apod., a vozy přímo vlastněné těmito přepravními organizacemi, tj. některé vozy organizace IF, STEF apod. přímo vlastnily, ale nechci to tu moc komplikovat. V tom byl možná ten rozdíl, že výchdoevropské vozy IF byly většinou vlastněné národními správami, zatímco západoevropské často přímo přepravci.)
Edit 2: IF vzniklo až v roce 1967, ale třeba francouzská STEF už v roce 1920.
Pokud se dobře pamatuju, tak nejexotičtější správa, jejíž nákladní vůz jsem v 60. - 80. letech viděl na kolejích ČSD, byla IRR - Irácké železnice. A kdoví, jestli to nakonec taky nebyl chlaďák, tehdy se do Iráku ve velkém vyvážela československá vejce...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.