Elektrifikované tratě / moduly

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod Petr S. » pon 20 črc, 2015 9:07 pm

Myslím , že je to o chuti a odvaze něco začít .
Ten první schytá nejdřív pár kopanců , až později ho budou nosit na ramenou. Snadnost vymodelování uhelné skládky nebo zbrojení naftou stále převažuje . Ten první bude muset vyřešit dilema jakou soustavu ( myslím mechanickou - dráty ) a epochu . Moc se v elektrifikaci nevyznám , jen si tipnu , že do dnešní doby bylo tak 5 - 6 soustav drátování . Potom se pohádají příznivci epoch a posléze AC a DC . AC čekají na Lamino a DC mají Šestikolo od MTB . A taky existuje houf odlitků , kde DC převažuje .
Smír nastane , až někdo pracovitý udělá Kutnou Horu .
Ovšem vyjma Lipenkářů a Bechyňkářů , protože ti jsou ortodoxní a svoje si nenechají vzít .
Já osobně se přidám až později . Mám pár strojů 2e. DRG ( 15kV/ 16 2/3 Hz ) na uhelné vlaky do Gross Pösny a dost práce na nich . Asi počkám na Kořenov .
Chce to ještě chvilku .
Petr S.
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod Irudzi » úte 21 črc, 2015 7:44 am

Zdarec ogaři! Tož Ferdiánku pěkné téma jsi navodil!
Jo je to přesně jak říká Petr S. nejprve někdo dostane kopanec, kam to nevím. :D Protože pokud mluvíš o modulech a jejich elf. (elektrifikaci)
tak první co se tě budou případní zájemci ptát bude.: Podle jaké NORMY to má postavit.

1: funkční, či nefunkční TV (trolejové vedení).
Nikdy jsem nepočítal kolik stovek (no tak tedy 1000 :roll: :mrgreen:) metrů v průměru najede mašinka za provozní setkání, ale po každé
takové několikadenní seanci, kdy bude smeták celé hodiny přilepený na troleji, po té doma udělat prohlídku smykadel, jejich opravu či dokonce výměnu...
no pěkně děkuji. Tak že pokud TV tak nefunkční, přičemž zde se můžete chytit již dávno vzniklých norem v zahraničí. Jedna N-ková říká,
že smykadlo sběrače je od TV vzdáleno přesně 2mm. Tohoto poznatku bych využil klidně i u ostatních méně hezkých měřítek. Neměl by zde vzniknout menší
problém, protože jak všichni jistě víme, je povinností každého moduláře si své modely i moduly řádně před a po výstavě zkontrolovat a tak ty 2mm tam budou vždy.

2: spojování modulů.
Možnosti - vynechat na modelu trolejový drát úplně, svěšování TV s přesahem přes čelo modulu za pomocí háčku, letování, lepení a nebo systém NJ - Slovácko sloup/sloup.
A co využít ještě další technologii - leptání. Kde vyleptané pole TV o patřičné délce, včetně závislostí na obloukové moduly... 30°, 45°... zavěsím pomocí oček na držák TV přes
čela modulu. http://www.modely-masinek-eshop.cz/Trol ... s-d263.htm

No a jako třetí bod musím dát za pravdu Mlhovi, že v případě stavby modulů elf. tratí bude dost problém jejich počet, pokud se bude jednat o dvoukolejné moduly.
Tak že zde si myslím raději jednokolejné, ale to je jen můj názor a postoj...

Zřejmě bych ještě něco vymyslel, ale nechce se mi....su na dovolené :D :D :D
Uživatelský avatar
Irudzi
 
Příspěvky: 422
Registrován: ned 02 bře, 2008 8:49 am
Bydliště: Uherské Hradiště

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod mlha » úte 21 črc, 2015 8:31 am

S vůlí pod trolejí bych souhlasil, ono i klukům rakouským jízda pod trolejí občas haprovala. Mezi moduly různých majitelů bych Jiříku nedával radši vůbec nic nebo použil systém Jardův. U modulů jednoho majitele toto jde vyřešit stejnou roztečí mezi sloupy a převěšením drátů do oček nebo háčků.
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2688
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod Petr S. » úte 21 črc, 2015 9:29 am

Tvůrci trolejového provozu by neměli znovu objevovat Ameriku , ale měli by se snažit využít to , co existuje . Němci i rakušani jsou dost daleko .
Takže : trolej sjízdná se sníženým přítlakem sběrače ( bez odběru trakčního napájení ) . Když sběrač zůstane viset níž , než je trolej , nikdo si toho při jízdě vlaku nevšimne . Jde hlavně o to , aby sběrač nenadzdvihoval trolej . Je tady daná nějaká síla přítlaku . Slyšel jsem o jednoduchém testu jednocentovou mincí . Ta musí stlačit sběrač .
Trolej je občas napínaná přes napínací stožáry . Závaží ( rybářská olůvka ) visí pod kolejištěm . V jaké vzdálenosti se napíná , nevím . Materiál troleje neznám ( tvrdá Ms 0.2 , 0.3 ? )
Trolej se spojuje na hraně modulu háčkem . Protože soustava je do jisté míry pružná , je možné s ní jemně pohybovat a zaháknout .
Koleje se čistí stírátkem na držátku.
Na rozpojování spřáhel je zapotřebí rozpojovátka s delším držátkem . Držátko musí být na svislo . Ruka posunovače je nad vlakem , NÉ vedle .
Za nejjednodušší způsob , jak získat přehled o elektrifikaci , považuju nějakou cestu za zkušenou . Vyptat se a fotit . FREMO má určitá pravidla , ale myslím , že nikdo o hlavu nepřijde . Tuším , že nejbližší elektrické setkání je v St. Valentinu ( jezdí 1980 - 1990 ) . Gůgl vás navede . Rothenburg , Bamberg-West i Obere Warth jsou velké stanice a stojí za prohlédnutí . Rothenburg zvlášť !
A potom bude následovat hádka zda talířové nebo dříkové izolátory , převěsy nebo brány , AC nebo DC nebo snad 2 krát 700 V .
Nakonec upřesnění . Mluvím o H0 .
Zlatá pára a čmeláci . I toho sergeje snesu .
Zdraví Petr S.
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod Dan Buchtela » úte 21 črc, 2015 10:01 am

Petr S. píše:Tvůrci trolejového provozu by neměli znovu objevovat Ameriku , ale měli by se snažit využít to , co existuje . Němci i rakušani jsou dost daleko .
Ano, Petr mi přesně mluví z duše. Kdo by opravdu chtěl provozovat elektrifikovanou trať na modulech a být pokud možno kompatibilní s dalšími modeláři, měl by se inspirovat u sousedů. Není třeba teoretizovat nad problémy již více méně vyřešenými....
Ale především bych to opravdu nechal na těch, kteří budou skutečně stavět.
Uživatelský avatar
Dan Buchtela
 
Příspěvky: 1175
Registrován: pon 13 srp, 2007 9:21 pm
Bydliště: okres ÚL

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod HonzaM » úte 21 črc, 2015 10:06 am

Dan Buchtela píše:
Petr S. píše:Tvůrci trolejového provozu by neměli znovu objevovat Ameriku , ale měli by se snažit využít to , co existuje . Němci i rakušani jsou dost daleko .
Ano, Petr mi přesně mluví z duše. Kdo by opravdu chtěl provozovat elektrifikovanou trať na modulech a být pokud možno kompatibilní s dalšími modeláři, měl by se inspirovat u sousedů. Není třeba teoretizovat nad problémy již více méně vyřešenými....
Ale především bych to opravdu nechal na těch, kteří budou skutečně stavět.

Nedávno jsem navštívil svého známého, který má elektrifikovanou část domácího kolejiště. Bohužel je podle jeho zkušeností hodně mašin průmyslových výrobců, jejichž sběrací líšty nejsou schopné po vedení bezproblémově jet (lišta nezůstává v patřičné poloze).
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4070
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod milan ferdián » úte 21 črc, 2015 4:23 pm

Petr S. píše:Tvůrci trolejového provozu by neměli znovu objevovat Ameriku , ale měli by se snažit využít to , co existuje . Němci i rakušani jsou dost daleko .

Peťo nikdo se nesnaží hledat onu zaslíbenou zem :mrgreen: .
Dan Buchtela píše:Ano, Petr mi přesně mluví z duše. Kdo by opravdu chtěl provozovat elektrifikovanou trať na modulech a být pokud možno kompatibilní s dalšími modeláři, měl by se inspirovat u sousedů. Není třeba teoretizovat nad problémy již více méně vyřešenými....

No s těmi vyřešenými... bych kapku pochyboval,protože kde se o nich dočteme? :wink: Teoretizovat,já beru možnost modelářů se vyjádřit kam až oni se dostali v této problematice daleko,co je zastavilo nebo odradilo od elektrifikace.Co když v příspěvcích někdo najde odpověď na ten svůj "neřešitelný technický problém" a posune ho to dále?
Dan Buchtela píše:Ale především bych to opravdu nechal na těch, kteří budou skutečně stavět.

S tím s tebou plně souhlasím,ale také by bylo dobré,jestli skuteční zájemci jsou,jestli by se s námi nemohli podělit o své zkušenosti :wink: .Nejenom já bych to přivítal,ale hlavně další zájemci,protože já svůj "Drát" již mám :P .
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod Petr S. » úte 21 črc, 2015 5:30 pm

HonzaM píše:Nedávno jsem navštívil svého známého, který má elektrifikovanou část domácího kolejiště. Bohužel je podle jeho zkušeností hodně mašin průmyslových výrobců, jejichž sběrací líšty nejsou schopné po vedení bezproblémově jet (lišta nezůstává v patřičné poloze).

V roce 1973 jsem měl kolejiště s elektrifikovanou tratí . Dělal jsem si trolej sám . Vcelku , trochu napínanou . Jezdila tam E69 a E44 Piko . Obě měly povolené pružinky ve sběračích kvůli menšímu přítlaku . Jezdily bez závad . To kolejiště jsem potom prodal . Ani nový majitel mi to nepřišel hodit na hlavu .
Tím chci říct , že jestli něco nejde a dotyčný to vzdá , tak to není příklad hodný k následování . Zvlášť , když jiným to jde .
Zdraví Petr S.
Naposledy upravil Petr S. dne úte 21 črc, 2015 5:42 pm, celkově upraveno 1
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod milan ferdián » úte 21 črc, 2015 5:40 pm

Petr S. píše:
HonzaM píše:Nedávno jsem navštívil svého známého, který má elektrifikovanou část domácího kolejiště. Bohužel je podle jeho zkušeností hodně mašin průmyslových výrobců, jejichž sběrací líšty nejsou schopné po vedení bezproblémově jet (lišta nezůstává v patřičné poloze).

A.....co jako Petře.Vždyť proud z troleje nikdo nebude odebírat.Viz.příspěvek Irudzi.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod Petr S. » úte 21 črc, 2015 5:45 pm

Byl jsi moc rychlý Milane . Já jsem to mezitím trochu zmírnil .
P.
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod milan ferdián » úte 21 črc, 2015 5:48 pm

Petr S. píše:Byl jsi moc rychlý Milane . Já jsem to mezitím trochu zmírnil .
P.
No jo a já se divil,proč jsi dal neúplný příspěvek. :D
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod Tomáš » úte 21 črc, 2015 6:03 pm

Já sice moduly nestavím,ale obecně si myslím,že taková eletrifikace,pokud to má nějak vypadat,je hodně o financich. Jednou jsem uvažoval udělat si alespoň kousek trati a musím říct ceny byly skutečně pěkný :shock:
Co se týče toho ježdění po troleji.... No nevím jak ostatní ale v dobách BTTB jsem přímo hltal ty jejich fotky z katalogů a nemyslím si,že by to tam bylo jen naaranžované
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod HonzaM » úte 21 črc, 2015 8:03 pm

Tomáš píše:Já sice moduly nestavím,ale obecně si myslím,že taková eletrifikace,pokud to má nějak vypadat,je hodně o financich. Jednou jsem uvažoval udělat si alespoň kousek trati a musím říct ceny byly skutečně pěkný :shock:
Co se týče toho ježdění po troleji.... No nevím jak ostatní ale v dobách BTTB jsem přímo hltal ty jejich fotky z katalogů a nemyslím si,že by to tam bylo jen naaranžované

Video v těch katalozích nebylo a já si nedovedu představit jak můžeš poznat zda jde o naaranžovanou fotografii, nebo zda ten model opravdu jel. Viděl jsem na výstavách několik kolejišť s vrchním vedením a lokomotivy měly pantografy fixované těsně pod troleji.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4070
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod HonzaM » úte 21 črc, 2015 8:13 pm

Petr S. píše:
HonzaM píše:Nedávno jsem navštívil svého známého, který má elektrifikovanou část domácího kolejiště. Bohužel je podle jeho zkušeností hodně mašin průmyslových výrobců, jejichž sběrací líšty nejsou schopné po vedení bezproblémově jet (lišta nezůstává v patřičné poloze).

V roce 1973 jsem měl kolejiště s elektrifikovanou tratí . Dělal jsem si trolej sám . Vcelku , trochu napínanou . Jezdila tam E69 a E44 Piko . Obě měly povolené pružinky ve sběračích kvůli menšímu přítlaku . Jezdily bez závad . To kolejiště jsem potom prodal . Ani nový majitel mi to nepřišel hodit na hlavu .
Tím chci říct , že jestli něco nejde a dotyčný to vzdá , tak to není příklad hodný k následování . Zvlášť , když jiným to jde .
Zdraví Petr S.

V jakém to bylo rozměru? Já hovořím o N-ku. Faktem je, že většina výrobců pravděpodobně nekonstruuje pantografy modelů tak, aby byly pro styk s troleji připravené a vhodné. Některé modely mají dokonce pantografy z plastu. Smysl mého příspěvku byl pouze upozornit na to, že je třeba při výběru hnacích vozidel sledovat schopnost pantografů pro toto využití, nebo počítat s nutností jejich výměny. Rozhodně jsem neměl v úmyslu nikoho od vrchního vedeni zrazovat.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4070
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod cipisekmp » úte 21 črc, 2015 8:28 pm

Ahoj, ja mohu jen poprat tomu kdo se rozhodne opravdu jezdit s pantografem oprenym do dratu hodne stesti. Kdyz jsem videl troleje na setkani v Hluku, a to co ti borci museli porad nekde neco opravovat protoze jim spoje povolovali, tak na to bych se mohl. Troleje jako rekneme nefunkcni prvek kolejiste ano, ale jezdit na nich, met je nasponovane zavazima nekde podpanelem do toho bych nesel. Mimochodem ti Rakousti kolegove nemeli zrovna krajinotvorbu na perfektni urovni. Kdyz by si s krajinou vyhrali a jeste meli mezi vypiplanou krajinou porad nekde neco opravovat tak nevim jak by krajina po case vypadala. Mozna to bylo i tim ze se jednalo o moduly. Trebas na pevnem kolejisti je situace jina.
Ahoj Cipisekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1582
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků