Na základě mého přání vytvořil Zdeno Janeček software pro jeho ovladač pro Loconet - OTO na ovladač pro dvě lokomotivy (železo zůstalo beze změny). Možná si někteří vzpomenou na ovladač pro dvě lokomotivy od stejného autora, který není pro modulová setkání zcela bezpečný - je na něm možné volit za jistých podmínek adresu lokomotivy. Já jej používám nyní pouze doma.
Takže OTO je ovladač s inkrementálním snímačem - enkoderem. V současné době testuji software pro dvě lokomotivy (původně určen k ovládání 28 funkcí jedné lokomotivy). Požadavky na fuknkčnost byly zhruba následující:
- přepínání mezi lokomotivami a spojování třemi tlačítky
- přepnutí mezi lokomotivami, spojení/rozpojení lokomotiv pouze v klidu lokomotivy/lokomotiv
- při volbě jedné lokomotivy jdou funkce pouze na tuto lokomotivu, funkce jsou bez shiftu
- při volbě "spojených" lokomotiv jsou funkce posílány na obě lokomotivy
- zadávání adresy lokomotivy do OTO pouze přes centrálu (např Minibox) klasicky dvojklikem - tlačítko volba jedné/druhé lokomotivy + enkoder
- signalizace, která lokomotiva je právě aktivní, signalizace nastavení jízdních stupňů - blikáním led, signalizace stisknutí enkoderu
- navíc doplněno - při jízdě - stisk enkoderu spustí zastavení lokomotivy/lokomotiv podle nastavené křivky (využitelné zejména u lokomotiv se zvukem), druhý stisk způsobí nouzové zastavení - protože ovladač je již v nule
- v klidu lokomotivy/lokomotiv stisk enkoderu změní směr jízdy
Výsledek je více jak uspokojivý - výborný, ovládání intuitivní a funkčnost zatím při testech po drobných opravách software již bez připomínek - upravovalo se po prvních zkušenostech posílání funkcí na obě lokomotivy, možnost přepnutí lokomotiv/lokomotivy pouze u stojících lokomotiv.
No a ještě foto jak OTO vypadá, nahoře tlačítka pro funkce (vše přímo bez shiftu) a dole volba L1/L2 a S - spojené lokomotivy (myšleno samozřejmě pouze softwarově, může být přípřež i postrk):
Ještě vysvětlení, proč jsme takový ovladač chtěli.
Předpoklad použití:
- dvě vozidla sladěné s průběhem rychlosti mezi sebou - dá se odzkoušet, když nejsou spřažena a pak upravit hodnoty příslušných CV (nejvhodnější jsou modely ze stejným pohonem)
- nejsou vhodná vozidla vyvíjející příliš velký tah - vozidla s bandážemi na dvojkolích (nikdy se vám nepodaří sladit rychlosti absolutně shodně)
- v případě lokomotiv se zvukem musí mít shodně namapované funkce
- ovládání musí být jednoduché, intuitivní, musí minimalizovat možnost chybné obsluhy
K čemu chceme použít:
- soupravy s dvěma motorovými vozy, dvěma motorovými jednotkami
- přípřeže a postrky např. u těžké nákladní dopravy
- lokomotivy je možné rozvěsit a odstavovat samostatně do depa, samostatně objíždět soupravy ve skryťácích
Stejně jak u Freda musí být před setkáním přiřazené v OTOvi standardně používané adresy dvou vybraných lokomotiv. Dnes odzkoušeno osobou, která ovladač měla poprvé v ruce - opravdu dobře vymyšleno, hned to měl Tomáš v ruce.