Dvoukolejka u zdi.

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod JanoH0e » pon 18 srp, 2014 9:30 pm

Dám ti ďalšiu možnosť tzv. falošná dvojkoľajka. Dve "smyčky" so skrytímy stanicami , jedna dole, druhá v poschodí. Je to iba schéma, konkrétne trasovanie si urob podľa možnosti. Tak isto stanicu,koľajnicové spojky nie sú zakreslené, je to iba elektrický základny návrh.
Přílohy
skenovat0001.jpg
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod Cecilka181CD » pon 18 srp, 2014 11:25 pm

No tak jsem doma zkoušel smutné oči jako Kocour v botách ve Shrekovi a možná se toho prostoru okolo zdí nakonec dočkám. Zkusmo jsem si hrál s Wintrackem a toto jsem zplodil. Širá dvoukolejná trať se zastávkou. Celé to trochu ještě zkrátím, aby ten obrovský oblouk nesahal téměř tečně až ke konci segmentu a tam někde bych viděl tu zastávku. Ty kruhové smyčky na koncích budou uvnitř kopce v tunelu a povedou do obrovského skrytého nádraží. To umožní provoz velkého množství souprav, které mohou mít i reálý počet vagónů. Segmenty nebudou rozděleny tak jako na obrázku. Toto šílené dělení vzniklo úpravami předešlých návrhů. Trošku mám ale vítr z toho, že segmenty budou mít hranice i tam, kde je třeba trať vedená obloukem a také z toho, že budou 2 patra kolejí, tudíž budu muset pracovat s hodinářskou přesností. Máte někdo zkušenosti s podobnou situací? No a velká záhada také je: analog nebo digitál. O digitálu toho moc nevím, jen to, že je dražší a hlavně u každé mašiny to znamená 2-3000 Kč navíc. Toto vzhledem k mé velké sběratelské vášni asi určuje jasného vítěze, analogové ovládání.

EDIT: Obrázek výše je úspornější varianta téhož, jen plánovaná do jiné místnosti, kde jsou již vyřešeny prostorové vztahy.
EDIT 2: Jen nevím, jestli nebude nutné zvětšit průměr oblouku, který vede do skrytého nádraží. Takto jak to je na obrázku to znamená, že 2 metry trati musí klesnout tak, aby se i elektrická lokomotiva s pantografem vešla pod horní neskrytou trať. To je o nějakých 6-7 cm na 2 metry. Navíc do oblouku, to by mohl být problém pak na druhém konci to samé vystoupat. Zvláště s několika vozy. :(
Přílohy
pokus mensi jpg2.jpg
pokusjpg.jpg
Cecilka181CD
 
Příspěvky: 34
Registrován: pon 11 srp, 2014 3:23 pm

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod D » úte 19 srp, 2014 8:15 am

Cecilka181CD:
Vypadá to nepřeplácaně. Opravdu tě budou pouhé průjezdy po trati provozně bavit? (Mě třeba ano.)

> budu muset pracovat s hodinářskou přesností
Nebude to tak tragické, hodně pomůžou středící čepy. Stavět tak, že koleje nejdřív připevníš a až pak mezi segmenty rozřízneš.

> No a velká záhada také je: analog nebo digitál.
Preference budou záležet od toho, co od prohánění souprav po dvoukolejce očekáváš. Analog ovládá trať, digitál konkrétní lokomotivu. Budou jezdit vlaky viditelně po jedné z kolejí za sebou? Budou na trati zastavovat u návěstidel (autoblok)? Plynule? Chceš jezdit jen s ovladačem v ruce? Požaduješ nějakou jednoduchou automatiku (samočinné zastavování na konci skryťáku)? Na úplnou automatiku se samočinným střídáním souprav v nádraží budeš potřebovat počítačové řízení (digitální řízení i pro výhybky a návěstidla). V každém případě je třeba detekovat obsazenost kolejí ve skrytém nádraží a postavit si nějaký pultík pro ovládání výhybek (v digitálu ho lze mít i na tabletu dotykově). Rozhodni se před stavbou, bude třeba podle toho připravit úseky a jejich ovládání nebo detekci.

> je dražší a hlavně u každé mašiny to znamená 2-3000 Kč navíc
To je pověra. Nepředpokládám, že na uvažované trati budou v současném provozu více, jak tři soupravy, takže by klidně stačila nejlevnější digitální startovací sada kolem dvou tisíc korun. Slušné dekodéry do mašinek bez zvuku stojí kolem 600 korun. Do nových se jen zasune podle typu patice, u starých lokomotiv bez patice zabudování dekodéru na drátkách chce jistou zručnost. Další digitální vybavení pak závisí na tom, co kromě vlaků budeš chtít ovládat (výhybky, návěstidla, úseky, detekce obsazení, připojení na počítač).

Analogově by to taky nemusel být problém, zejména při výhradním pravostranném provozu. Podle druhu skrytého nádraží by klidně mohla být skrytá část kolejí napájena trvalým napětím vyjma zastavovacích úseků na konci skrytého nádraží a po výjezdu na trať by se předalo ovládání na jeden ze dvou ovladačů, pro každou viditelnou kolej zvlášť. Kdyby do skryťáku vlezly i smyčky, tak to pojmout jako falešnou dvoukolejku (viz JanoH0e).

Jen mi není z plánů jasné, kam nacpeš to obrovské skryté nádraží.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1367
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod Cecilka181CD » úte 19 srp, 2014 3:29 pm

Určitě mě ty průjezdy budou bavit a neomrzí, zvláště pokud lze projíždět reálně s více soupravami podle řádu plus nějaké sólo lokomotivy na výpomoc, drezíny apod. Už od malička a i teď v dospělosti (kvůli času ale znatelně méněkrát) jsem schopný si sednout ke trati a sledovat vlaky dlouhou dobu. U modelů mě to baví úplně stejně.

Ten digitál ještě nastuduju, ale spíše to vidím na klasický analog s odpojitelnými úseky. Ovládat bych chtěl vše určitě sám, ale občas by bylo příjemné nechat to řídit přes PC podle řádu a jen vše sledovat, jako kdybych doopravdy seděl u trati a řídili to pracovníci ČD. Zejména pokud by to šlo nastavit v reálném čase podle předlohy a při práci na PC by mě občas vyrušila projíždějící souprava. Lze pak tato digitální automatika přes PC i odpojit a ovládat vše sám pomocí ovladačů? A na kolik by to celé cirka na takovouto širou trať se skryťákem o 7-8 kolejích vyšlo (bez PC, těch mám doma dost :lol: )?

Jinak jsem v noci nemohl usnout, jelikož se mi to stoupání ze skryťáku zdálo moc a po laborování přes den se mi to také potvrdilo. Tak jsem opět zapnul Wintrack a vymyslel nové návrhy. Opět je to širá trať se skrytým nádražím, ale tentokrát není třeba se stáčet pod trať, ale celé skryté nádraží bude pod kopcovitým terénem. Toto přidalo kolejišti na šířce, ale alespoň nebudou mašinky trpět, nebo dokonce nevyjíždět prudká stoupání. A také přibylo pár cm pro krajinu. Je možné, že kolejiště půjde ještě rozšířit a přibudou tak další 2 koleje do skrytého nádrží směrem na sever.

Následně mě napadla ještě jedna věc, jak obohatit provoz na kolejišti. Šikmo pod dvoukolejnou tratí by nezávisle na ní mohla vést ještě vedlejší neelektrifikovaná trať po samostatném okruhu. Trať by byla zhotovena do osmičky a mezi nedokončeným propojením této osmičky bude mít své menší skryté nádraží. Zde díky charakteru jednokolejky a také díky nižším soupravám bez pantografů bez problémů skrytým nádražím podjedu viditelnou část tratě. Jednokolejka vede pod dvoukolejkou naschvál šikmo, aby bylo zřetelné, že tato trať vede do jiné lokality a není to část vlakodromu. Podobné uspořádání jsem už v reálu párkrát viděl. Trať je trošku pokroucená, aby to působilo trochu atraktivněji. Pokroucení zdůvodním terénním reliéfem po kterém se podél trati (ne úplně) bude kroutit silnice.

Na posledním obrázku jsem v malování narychlo zamaskoval neviditelnou část hodně zgeneralizovaným terénem, aby si šlo o výsledné situaci udělat lepší obrázek. Je to narychlo a bude se to vylepšovat. Tmavě zelená jsou prudší svahy, světle zelená mírnější svahy a černá je skála. Kolejiště by mělo být v lesní krajině s několika chatkami. Provozně je to stejné schéma jako předešlé poslední návrhy a možná i o malinko pestřejší. Takže mé otázky ve druhém odstavci ohledně digitálu se spíše týkají tohoto posledního, snad už definitivního plánku.
Přílohy
1.jpg
2.jpg
3.jpg
Cecilka181CD
 
Příspěvky: 34
Registrován: pon 11 srp, 2014 3:23 pm

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod chameleon » úte 19 srp, 2014 6:06 pm

Já ti fandím :!: Mě se to líbí, jako jeden z mála budeš mít doma reálnou dvojkolejku s autoblokem s reálnou krajinou :wink: Líbí se mi ten poslední návrh.
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod czhunter » úte 19 srp, 2014 6:19 pm

A nechceš to zkusit udělat jako odbočku z dvoukolejné trati (ala Jirkov):
viewtopic.php?f=1&t=4182&start=135#p128887

Nebo i se zastávkou, ala Menhartice?
viewtopic.php?f=1&t=7705#p129357
(ve skutečnosti bys díky větší délce dokázal dostat i k tomu Jirkovu zastávku Jirkov, najdi si to na mapě)

Mně to vždycky přišlo jako pěkné téma. To by bylo ještě zajímavější, než dvě oddělené tratě.
czhunter
 
Příspěvky: 605
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod Cecilka181CD » úte 19 srp, 2014 6:50 pm

Tu dvoukolejku chci mít určitě čistou. To bude takový úsek čistého koridoru. Samostatnou jsem tu vedlejší trať udělal proto, že zde opět můžu vytvořit dostatečné skryté nádraží pro motorovou vozbu. Navíc na hlavní trati se diesely budou objevovat málokdy. Občas nějaký Brejlovec ve dvojici s uhláky či kotláky. No a pak, když už jsem to udělal reálně, nechci nereálné stoupání, nebo oblouky. Největší kompromis jsem udělal u pokřivení té vedlejší trati a i tak to je poloměr 1200 mm. Jen nevím, jestli nebudou dělat neplechu EW1 a vnitřní oblouk dvoukolejky o poloměru 353 mm. Po dvoukolejce (sice je rovná ale podle reliéfu je zřetelné, že nedaleko jsou oblouky) bych chtěl svištět nějakých 80 km/h, což je po přepočtu 18,5 cm/s. A to nevím, jestli bude bezproblémové.
Cecilka181CD
 
Příspěvky: 34
Registrován: pon 11 srp, 2014 3:23 pm

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod D » úte 19 srp, 2014 7:07 pm

Cecilka181CD:
Viditelná část vypadá pěkně.

Výhybkám EW1 se vyhni, zvlášť ve skryťáku. Rychlosti v obloucích bych se nebál.

Podle popisovaného provozu doporučuji skryťák rozdělit na dva (téměř) nezávislé - severní a jižní. Na každý z nich budou zajíždět jen soupravy ve svém směru a s protijedoucími se nebudou vzájemně ovlivňovat (čekat) u křížení.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1367
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod Bezmozek » stř 20 srp, 2014 5:38 am

Tak sen o rychlíku kterej tu všichni sní se docela rýsuje, ale popravdě je to zase druhej extrém, hlavní trať bych aspoň minimálně zakřivil ať není jak podle pravítka, s flexikolejí to půjde samo. A když už bych nechtěl na lokálce nádražíčko, co tam přidat mezi trať a silnici aspoň zastávku "na znamení" kde můžeš občas přibrzdit? :wink:
:twisted: BTTB - Bad To The Bone :lol:
Uživatelský avatar
Bezmozek
 
Příspěvky: 160
Registrován: pon 24 bře, 2014 12:02 pm
Bydliště: Praha

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 20 srp, 2014 6:51 am

Ahoj, jak tam chceš vést tu jednokolejku ve skryté části? Není mi úplně jasné, jak máš naplánováno křížení těch tratí.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod D » stř 20 srp, 2014 7:15 am

Michal Šuhajda:
Nejvýše má dvoukolejku. O patro níže nezávislou jednokolejku, která má svůj zatím nezveřejněný skryťák ještě pod sebou, asi do osmičky. Takže jen jednokolejka má stoupání.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1367
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod Cecilka181CD » stř 20 srp, 2014 9:57 am

Včera v pozdních večerních hodinách jsem opět upravoval. Důvodem byly výhybky EW1, inspirace kolegou D ohledně 2 nezávislých skrytých nádražích a následné zjištění, že stávající vrchní kolej skryťáku je při pravostraném provozu funkční jen pro jízdu dokola. Vlaky se pak již nedostanou zpět na druhý směr. Nové řešení to opravuje a umožňuje jakékoliv soupravě i výlukovou jízdu v protisměru. Nezávislá skrytá nádraží jsem umístil nad sebe (to nejvrchnější je pro přehlednost jen naznačené) a to spodnější je trošku vyosené, což umožní ještě nepatrné prodloužení celého systému, než se pod sebou začne podjíždět. Stoupání bude nějakých 8 mm na metr, takže snad ani 9-10 vozové soupravy nebudou mít problém. Podzemní rovné úseky budou stoupat trochu více, aby viditelná trať vypadala věrněji a mohla mít menší sklon. Tento návrh navíc umožnil, aby z druhého nižšího skrytého nádraží pokračovala vedlejší trať, která nyní není vedená jako samostatná. Ta se točí stejně jako v předchozím návrhu, ale povede do posledního slepého skrytého nádraží. Dieselové vlaky, které pojedou po celé délce dráhy, budou delší dobu čekat v prostředním skryťáku, aby to vypadalo tak, že se z hlavní trati na vedlejší a naopak napojily z nedalekého nádraží (edit: tak ne, je to smyčka a jezdily by ze stejné strany stejným směrem). Tak to ještě domyslím a pokud to nepůjde, tak se vlaky na druhou trať nepodívají, nebo si budou ve společném skryťáku střídat lokomotivy a na opačnou trať se dostanou jako 2 jiné vlaky a pak si je zase navrátí a vrátí se zpět jako vlaky původní. Nějakou zastávečku na znamení tam asi loupnu. Objekty na terénu teprve budu vymýšlet. Takže nekvalitní výhybky vypadly, skryté malé oblouky prý problémy dělat nebudou a malé stoupání snad také ne. Toto už by mohl být hotový návrh.
Přílohy
final had.jpg
Cecilka181CD
 
Příspěvky: 34
Registrován: pon 11 srp, 2014 3:23 pm

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod czhunter » stř 20 srp, 2014 11:10 am

Abych pravdu řekl, jsem docela zvědavej, jak se ti ty dvě nádraží na dvouklejce spojí ... protože zatím si to neumím představit.
Zatím to máš propojená tak, že vlak jede z dvoukolejky přes SN na jednokolejku a pak ... pak už nic.
Myslím, že sis přidělal hrozně moc zbytečných starostí. Stačilo mít na dvoukoljce jedno SN se dvěma skupinama kolejí - jednou pro každý směr (třeba po čtyřech + nějaké kusé na oboustranné soupravy), což by ti umožnilo na dvoukolejce provozovat 8-10 vlaků a to by ti mohlo stačit.
czhunter
 
Příspěvky: 605
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod Cecilka181CD » stř 20 srp, 2014 11:54 am

czhunter píše:Abych pravdu řekl, jsem docela zvědavej, jak se ti ty dvě nádraží na dvouklejce spojí ... protože zatím si to neumím představit.
Zatím to máš propojená tak, že vlak jede z dvoukolejky přes SN na jednokolejku a pak ... pak už nic.
Myslím, že sis přidělal hrozně moc zbytečných starostí. Stačilo mít na dvoukoljce jedno SN se dvěma skupinama kolejí - jednou pro každý směr (třeba po čtyřech + nějaké kusé na oboustranné soupravy), což by ti umožnilo na dvoukolejce provozovat 8-10 vlaků a to by ti mohlo stačit.
Ta nádraží se ale nespojí. Je to celé velký stočený had začínající nahoře skrytým nádražím, pokračující dvoukolejkou do prostředního největšího skrytého nádraží a dále jednokolejkou do koncového nejmenšího skryťáku. Propojovat to ani nemá smysl, protože nebudu jezdit dokolečka. Vlaky budou jezdit z A do B. Toto řešení nabízí možnost provozu opravdu velkého počtu souprav, což zvětšuje zábavnost a nutí k laborování nad soupravami, což je také pozitivum. Jak jsem psal výše, z jednokolejky na hlavní a naopak se vlaky moc střídat nebudou. A když ano, tak jedna varianta je např. : pojede osobák s Brejlovcem po jednokolejce do prostředního skryťáku. Může se po delší době podle řádu vrátit zpět a nebo se odpojí a napojí na nákladní vlak, který přijel po dvoukolejce tažený Bardotkou. Bardotka se připojí na původní místo Brejlovce a bude dál pokračovat na dvoukolejku do posledního skryťáku jako jiný vlak. Stejný vlak to nemůže celé projet, protože by nejprve vyjel z tunelu jednokolejky vlevo a poté z tunelu dvoukolejky opět vlevo, což je nelogické. Takže když vlak zavítá z jednokolejky na dvoukolejku, nebo naopak, což bude málokdy, bude se muset vyměnit lokomotiva, nebo upravit či zkrátit souprava a nebo obojí. Jedno skryté nádraží by za použití výhybek EW2 znatelně zkrátilo jeho koleje a zmenšilo počet souprav. Navíc by se z výškových a poloměrových důvodů nemohla na dvoukolejku napojit jednokolejka, která zde ještě přidává na pestrosti. No a i kdybych zvětšil poloměry dvoukolejky, aby se jednokolejka mohla vytočit podél vnitřního oblouku dvoukolejky, byla by celá schovaná za dvoukolejkoou užrala by místo soupravám pro dvoukolejku. Ten 1 skryťák v kuse by se nemohl nějak moc rozšiřovat. Kolidoval by s jednokolejkou a nebo by ji odsouval a rovnal k dvoukolejce a koleje by byly jen na 1/6 kolejiště a za nimi hlušina. A především chci stoupání zachovat co nejmenší, zejména na viditelných úsecích. Toto není vůbec komplikované, jen se nebude stavět na rovině, ale budu muset precizně vyrobit z překližky stočeného hada pro trať.
Cecilka181CD
 
Příspěvky: 34
Registrován: pon 11 srp, 2014 3:23 pm

Re: Dvoukolejka u zdi.

Příspěvekod czhunter » stř 20 srp, 2014 12:20 pm

Cecilka181CD píše:Toto řešení nabízí možnost provozu opravdu velkého počtu souprav

Jedna souprava je cca 10 000 Kč, velké množství = X, ještě že nebudu prasátko rozbíjet já :D

Pokud se zdají EW2 dlouhé, můžeš použít ve skryťáku Kuehnovy výhybky WL20 a WR20.
czhunter
 
Příspěvky: 605
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Tempotaxi a 5 návštevníků